Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er et emne som tidligere har vært berørt på forumet, men tenkte at man kunne snakke generelt om fenomenet, heller enn om enkeltpersoner.

Hvorfor er bloggere så følsomme for kritikk? Leser få blogger fast, og kommenterer aldri selv, men synes at "Hetsere! Haters! Nettroll!" blir slynget ut så fort det er en kommentar som ikke er 100 % positiv. 

Naturligvis støtter jeg ikke sjikane, grove personangrep etc, men det virker som at "hets" har blitt en betegnelse på alt som ikke er ren ros. 

Og hva med leserne? I kommetarfeltene ser man svar som "Ikke hør på haters!" og "Det er bare Janteloven!". Også her på KG virker det til å finnes noen "blodfans" som mener at alle som ikke lovpriser bloggeren er smålige og sier "hvordan går det an å lire av seg sånne ting?". Nok å lese noen av trådene for å se slike kommentarer....

Så hva tror dere ligger bak disse holdningene? Usikkerhet? Selvopptatthet? Og hva med fansen? Hva er det som driver dem? Ser de virkelig en svart-hvitt-verden der bloggeren er bare god og alle motstandere må være slemme? 

Anonymkode: 6235f...804

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste ermå stenge kommentarfeltet. Da unngår man kritikk. 

Du kan finne tråden Lyg og lygenytt her i forumet, så ser du hvordan enkelte kan hetse folk til taushet. 

Anonymkode: 99dfe...6ef

Gjest gundagrynte
Skrevet

Enkelte bloggere tåler ikke engang andres mening fremlagt på en saklig måte. Hvorfor i all verden spør de leserne da??

Skrevet

Ja, det er helt merkelig, hva som ligger bak dynamikken vet jeg ikke helt. Men ofte går det jo så langt at de som roper opp om netthets og troll for enhver liten motytring, selv går så langt at de utøver hets.

På samme måte har det skjedd noe med begrepet ytringsfrihet, både i nettdebatter og hos bloggere, som når de øter motargumenter hyler opp om at "det er for faen ytringsfrihet i dette landet.". Ja, det er det, men ser ut til mange mener ytringsfrihet = retten til ikke å bli motsagt.

Anonymkode: fb41c...5b4

Skrevet

Noe annet jeg ikke skjønner fra fansens side, er "Det er patetisk å henge seg opp i andres liv!" når de selv følger og kommenterer ivrig og antagelig legger ned mer lidenskap enn "haters" eller nøytrale tilskuere. Er ikke det å henge seg opp i andres liv?

"Kan du skjønne hvor slitsomt det er at så mange mennesker snakker om deg?" er et argument jeg har litt vanskelig for å svelge når det kommer til bloggere. De er jo vanligvis ikke kjent for noe annet enn en blogg som de selv har startet og valgt å eksponere seg i. Ikke sang og musikk, ikke filminnspillinger, bokutgivelser eller idrettprestasjoner. Ingenting som skulle gi dem uønsket omtale eller mediaoppmerksomhet.  

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste ermå stenge kommentarfeltet. Da unngår man kritikk. 

Du kan finne tråden Lyg og lygenytt her i forumet, så ser du hvordan enkelte kan hetse folk til taushet. 

Hva skjedde med den tråden?

Anonymkode: cfdc4...fb3

Skrevet

For det Første: Slutt å lese latterlige og idiotiske blogger.

For det Andre: Slutt å lese alt tullet som nettaviser skriver om disse bloggerne.

For det Tredje: Problem Solved!!  :tommelopp:

Anonymkode: b566f...a5a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med den tråden?

Anonymkode: cfdc4...fb3

Ts ble hetset til taushet. 

Skrevet

Det handler vel om at det er få som liker kritikk, og bloggere må ta imot mye av det. I tillegg går kritikken ofte på dem som person, og det kan gjøre vondere enn annen kritikk. Vi kan jo bare se for oss hvordan det hadde føltes å hver eneste dag, flere ganger daglig, få kritikk. Nå uttaler jeg meg ikke noe om hvorvidt de bør tåle kritikk eller ikke, men jeg kan se for meg at dette er grunnen. 

Skrevet

Alt som ikke er 'hylling' (forøvrig et ord som blir misbrukt alt for ofte), er hets/mobbing/latterligjøring/trolling/jantelov..

Blir så utrolig lei!

Og i Rampelys-forumet her på KG bidrar moderator med dette også, ved å slette alle innlegg som f.eks. bare har en smiley eller en humoristisk tvist, som latterligjøring. Det er livsfarlig å muligens tråkke noen på sine skjøre tær. Hvorfor legger bloggere ut alt mulig offentlig da, om de IKKE vil ha oppmerksomhet?

Også tror 'alle' at på KG, ja her sitter vi og er så jævla misunnelige og slemme. Og at vi ikke har noe liv.

Argh! :glare:

• Liker 3
Gjest Zeitgeist
Skrevet
3 timer siden, super-s skrev:

Det handler vel om at det er få som liker kritikk, og bloggere må ta imot mye av det. I tillegg går kritikken ofte på dem som person, og det kan gjøre vondere enn annen kritikk. Vi kan jo bare se for oss hvordan det hadde føltes å hver eneste dag, flere ganger daglig, få kritikk. Nå uttaler jeg meg ikke noe om hvorvidt de bør tåle kritikk eller ikke, men jeg kan se for meg at dette er grunnen. 

Jeg benekter på ingen måte at bloggere mottar kritikk. Men jeg vil også påpeke at bloggere mottar en enorm mengde ros og smiger daglig. Kommentarfeltet til carolinebergeriksen.no er et prima eksempel på dette. 

Akkurat som at daglig kritikk kan/vil påvirke et menneske, så bør man heller ikke undervurdere hvilken påvirkningskraft daglig ros og smiger kan/vil ha.

De aller færreste av oss opplever daglig at minst ti vilt fremmede personer forteller oss hvor fantastiske/pene/vakre/flinke/smarte osv. vi er. Hos bloggere er dette vanlig kost. Og jeg er ganske overbevist om at denne typen "kritikk" levner sine spor på lik linje som andre typer kritikk. 

Skrevet

Jeg tror faktisk at den virkelige hetsen(som stygg hakking på utseende, barn etc) kan være med på å påvirke holdningen til kritikk. Når man først har opplevd drittslenging, ønsker man kanskje å stikke fingrene i ørene og si "Haters gonna hate!" til alt som ikke er positivt.

Og fansen spiller nok inn. Som nevnt her, kjente mennesker(ikke bare bloggere) får kritikk på langt flere ting enn "ukjente" får, men de blir også vant til ros og oppmerksomhet. Og å bli tatt i forsvar for små ting, som nevnt "Hvordan kan man lire av seg noe sånt?" til en kommentar som var uten skjellsord eller spekulasjoner. Rene "Leave Britney alone!" :P

Må si at Lafemmemauvaise er et eksempel på noen som kommer med kritiske, men saklige innlegg. Har lest en del av hennes i FF-tråden, og jeg skulle ønske at det kunne komme flere innlegg i "Lafemmemauvaise"-stilen i tråder om andre bloggere også. Slike fornuftige innlegg hadde vært et friskt pust mellom usakligheter og blind ros. 

Ts.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg benekter på ingen måte at bloggere mottar kritikk. Men jeg vil også påpeke at bloggere mottar en enorm mengde ros og smiger daglig. Kommentarfeltet til carolinebergeriksen.no er et prima eksempel på dette. 

Akkurat som at daglig kritikk kan/vil påvirke et menneske, så bør man heller ikke undervurdere hvilken påvirkningskraft daglig ros og smiger kan/vil ha.

De aller færreste av oss opplever daglig at minst ti vilt fremmede personer forteller oss hvor fantastiske/pene/vakre/flinke/smarte osv. vi er. Hos bloggere er dette vanlig kost. Og jeg er ganske overbevist om at denne typen "kritikk" levner sine spor på lik linje som andre typer kritikk. 

Dette er også veldig sant. Men er man usikker, kan man få 1000 hyggelige tilbakemeldinger, og kun den ene negative setter seg. 

Skrevet

trakkktor.png.4503789222119286fccb1da138

Anonymkode: b566f...a5a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er en blanding mellom det at de har et digert oppblåst  ego og samtidig er utrolig usikker.

Gjest Zeitgeist
Skrevet
3 timer siden, super-s skrev:

Dette er også veldig sant. Men er man usikker, kan man få 1000 hyggelige tilbakemeldinger, og kun den ene negative setter seg. 

Jeg tror nok du har rett. Mennesker har en lei tendens til å hefte seg ved det negative. 

Jeg har prøvd å finne artikler å hva som skjer med et menneske som over tid overøses med ros, komplimenter, og smiger. Dessverre har jeg ikke funnet noe ennå. Men jeg tror at en rekke bloggere blir avhengig av rosen de mottar - det blir som et dop. 

2 timer siden, O.G. skrev:

Jeg tror det er en blanding mellom det at de har et digert oppblåst  ego og samtidig er utrolig usikker.

Her tror jeg du er inne på noe viktig. Jeg vil gå så langt som å si at det ligger en viss ekshibisjonistisk og oppmerksomhetssøkende natur til grunne hos en rekke bloggere (spesielt rosabloggere). Etterhvert som oppmerksomheten stiger, så blåser også ego'et seg opp (man blir sett, aktet, og beundret). Samtidig fører denne oppmerksomheten til en forsterkning av usikkerheten i vedkommende. Som jeg skrev ovenfor, bloggere kan bli avhengige av den stadige bekreftelsen. Når mengden bekreftelse avtar, hhv. kritikken øker (også den saklige og berettigede), så faller hele korthuset av et selvbilde sammen fordi en rekke bloggere har bygd opp og forsterket selvbildet sitt gjennom eksterne "aktører".

Skrevet
17 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg tror nok du har rett. Mennesker har en lei tendens til å hefte seg ved det negative. 

Jeg har prøvd å finne artikler å hva som skjer med et menneske som over tid overøses med ros, komplimenter, og smiger. Dessverre har jeg ikke funnet noe ennå. Men jeg tror at en rekke bloggere blir avhengig av rosen de mottar - det blir som et dop. 

Her tror jeg du er inne på noe viktig. Jeg vil gå så langt som å si at det ligger en viss ekshibisjonistisk og oppmerksomhetssøkende natur til grunne hos en rekke bloggere (spesielt rosabloggere). Etterhvert som oppmerksomheten stiger, så blåser også ego'et seg opp (man blir sett, aktet, og beundret). Samtidig fører denne oppmerksomheten til en forsterkning av usikkerheten i vedkommende. Som jeg skrev ovenfor, bloggere kan bli avhengige av den stadige bekreftelsen. Når mengden bekreftelse avtar, hhv. kritikken øker (også den saklige og berettigede), så faller hele korthuset av et selvbilde sammen fordi en rekke bloggere har bygd opp og forsterket selvbildet sitt gjennom eksterne "aktører".

Nå ja, deter bra vondt å se hvor mye bekreftelse de trenger.

Gjest Zeitgeist
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Nå ja, deter bra vondt å se hvor mye bekreftelse de trenger.

Ja, i allefall hos de yngre bloggerne (under 20 år). Hos de voksne synes jeg det blir rett og slett pinlig. 

Skrevet

Det kan man vel se hos flere typer kjendiser, at de blir vant til at alt de foretar seg, som å klippe/farge håret eller slå opp med kjæresten, blir en stor nyhet og får mye oppmerksomhet. Da tar noen av, og går ut fra at andre synes de er viktige... Kanskje ekstra lett å bli sårbar eller oppblåst når man er blogger og "kjent for å være seg selv"?

Og hva er det som driver folk til å bli "bloggdyrkere"? Enten de kjøper produktene bloggeren anbefaler, eller forsvarer dem med nebb og klør..  Hvilke mekanismer kan ligge bak? 

Feedback man får er jo ganske unyansert i forhold til hva man får ansikt til ansikt. Man får jo ikke høre "Fytti, så stygg du er!" av familie og venner, men heller ikke "Heia, heia, du er den beste!" uansett hvilke valg man tar...

Ts. 

Skrevet
53 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Ja, i allefall hos de yngre bloggerne (under 20 år). Hos de voksne synes jeg det blir rett og slett pinlig. 

Nå ja, det ligner ingenting lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...