Gå til innhold

Høysensetiv. Hvordan takle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en mistanke om at jeg er høysensetiv. Jeg reagerer veldig på lyder. Blir sliten og irritert om noen prater eller ler høyt. Dette er egentlig et veldig stort problem og går utover både meg selv og andre. Særlig er det er problem på jobb hvor jeg ikke kan stikke av fra støyende mennesker.

Hvordan takler dere som er sensetive å leve med det?

Anonymkode: b5421...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et personlighetstrekk og 25 % av befolkningen er høysensitive meg selv inkludert.  Søk på foreningen så får du noen tips der. 

Skrevet

Jeg har sjekket foreningen, men man må jo melde seg inn for å lese noe om det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket foreningen, men man må jo melde seg inn for å lese noe om det.

http://hsperson.com/ Her kan du lese :) 

Skrevet
4 minutter siden, Rumle skrev:

http://hsperson.com/ Her kan du lese :)

Har lest litt der også, men finner ingen tips for hvordan man takler det. Kun salg av bøker.....

Skrevet

Lyd og støy er vanskelig å skru av. Er det mulig å ha ørepropper i ørene, i alle fall deler av dagen?

Evt sitte med hodetelefoner med musikk eller radio, på den måten har du valgt støyet selv, og kan kanskje være lettere å takle. 

Jeg er høysensitiv, men er heldig å ha et kontor jeg kan lukke døra til ved behov. 

Skrevet
8 minutter siden, Franord skrev:

Lyd og støy er vanskelig å skru av. Er det mulig å ha ørepropper i ørene, i alle fall deler av dagen?

Evt sitte med hodetelefoner med musikk eller radio, på den måten har du valgt støyet selv, og kan kanskje være lettere å takle.

Jeg er høysensitiv, men er heldig å ha et kontor jeg kan lukke døra til ved behov.

Det er mulig å trekke meg unna når jeg skal jobbe alene. Det er i møter og andre sammenhenger jeg må få med meg hva som blir sagt at det er et problem. Blir forferdelig ukonsentrert av mennesker jeg opplever som høylydte og intense.

Skrevet

Det viktigste er å bare akseptere at du er slik. Det er helt vanlig å være høysesitiv, men viss alle som er slik skal ha tilrettelegging fungerer ikke ting.

Aksepter, og bytt til en annen jobb om nødvendig.

Anonymkode: 8d37f...4fb

Skrevet
Den 25.2.2016 at 13.09, AnonymBruker skrev:

Har en mistanke om at jeg er høysensetiv. Jeg reagerer veldig på lyder. Blir sliten og irritert om noen prater eller ler høyt. Dette er egentlig et veldig stort problem og går utover både meg selv og andre. Særlig er det er problem på jobb hvor jeg ikke kan stikke av fra støyende mennesker.

Hvordan takler dere som er sensetive å leve med det?

Dattera mi på 7 er høysensitiv, hun reagerer på bråk og mange folk. Pluss så og si alle symptoma jeg leste om i brosjyre om det jeg fant hos legen :)

Det har vært slitsomt, og i barnehagen begynte de å lure på om det var noe galt med henne pga hun av og  til trakk seg unna andre barn.. og skyldte på oss! Vel, nå har hun det mye bedre og det var absolutt ikke noe gale med oss... hallo liksom, vi er verdens snilleste foreldre! Så vi ble ganske fornærmet for å si det mildt. Hun har alle tegn på høysensitivitet, søsteren er helt motsatt o g er utadvendt og takler bedre stress, bråk, mye folk osv... AAv og til h vis hun er sliten og trøtt/sulten - kan hun reagere på en "høysensitiv" måte... men stort sett så taklerh un det mye bedre.
jeg har selv vært høysensitiv, og slet veldig som barn, taklet ikke være på konserter, høre gravemaskiner som bråkte, folk som hylte i dusjen osv... nå er jeg bedre, men merker jeg blir stresset når ungene krangler og slåss... blir så sliten! 

Høysensitive trenger ro, men det er ikke alltid så lett. Jeg tror det å lære seg meditasjon kan være tingen, og trene litt yoga. Lære seg å kople ut... 

Jeg har en stressende jobb med mange folk rundt meg, men jeg har lært meg å kople ut.... og det funker. 

Anonymkode: d801b...477

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høysensitiv og utadvendt, noe som har gjort at de fleste leger jeg har vært hos på et eller annet tidspunkt spør om jeg er utredet for bipolaritet. Det er jeg, og er ikke bipolar. "Høysensitiv" er et ganske nytt begrep, og det finnes relativt lite forskning på det, men det er sikkert mange som er feildiagnostisert der ute. Vi har ingen diagnose, er bare uheldige med personlighet. :-)

Mye falt på plass da jeg nylig satte meg litt ordentlig inn i det, jeg har akkurat sagt opp en jobb jeg liker, fordi jeg rett og slett var utslitt, hele tiden. Det er åpent kontorlandskap, mye gnisninger mellom ansatte og ofte dårlig stemning. I de to årene jeg jobbet der kan jeg telle på fingrene de gangene jeg har truffet folk utenom jobb, jeg har kun ligget til lading mellom vaktene. Legen satte til slutt foten ned, og nå er jeg endelig kvitt forkjølelsen jeg har hatt siden nyttår, og jeg har orket å lage middag flere ganger i uka. Utfordringen nå blir først og fremst å få en ny jobb, men nå må jeg også ta høyde for hvordan arbeidsplassen er lagt opp, og det er jo ikke så lett å styre unna åpne landskap i dag. 

Anonymkode: e6114...472

Skrevet (endret)

Sliter med det samme,blir sliten av lyder og mye mennesker.Ikke sikkert jeg har samme "diagnose" ,men har funnet veier jeg demper ting litt med.Bruker ørepropper og unngår store samlinger .Dagsformen spiller inn for meg også

Har du Facebook anbefaler jeg deg å komme inn her :
https://nb-no.facebook.com/pages/Foreningen-for-hoysensitive-i-Norge/127928360580820

og deres nettside
http://www.hsperson.no/

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du skjermer deg selv når du kan. Det er også lurt å tenke på hvilket yrke man vurderer og hvor det er bra/ikke bra for deg å jobbe. Åpent kontorlandskap er en typisk ting man bør unngå. 

Anonymkode: a73fa...b0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...