Gå til innhold

Får ikke vekke foreldrene i helgene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd her inne at det er flere som har regler for når barns får vekke foreldrene sine i helgene.

Er dette vanlig?

Synes det høres merkelig ut..

Anonymkode: bdfc8...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel...Skjedde med meg, fra jeg var rundt 9-10år gammel..
Det var de dagene hun kunne få sove litt lenger..type...kl 8-9... :fnise: 
Men da fikset jeg frokost til yngstebroren min, satt ham foran tv'en eller lekte rolig sammen fram til moren vårs sto opp :) 
Så var aldri noe stor greie egentlig...Var bare ett par timer alene :)  Satt aldri fyr på huset heller!

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid hatt det slik at det ikke er morgen før kl. syv. I helgene sover vi nå lenger, men hun har selvfølgelig lov til og vekke oss. Det er bare ikke sikkert vi står opp med en gang, men i 90% av gangene gjør vi det om hun vil. Nå pleier vi ofte og få sove litt lenger i helgene da, siden hun henter nettbrettet og ligger i egen seng og ser på det en stund før hun står opp.

Hun er nå 8 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våknet alltid tidlig og fikk ikke vekke foreldrene mine før klokken sju. Det gjorde ingenting, jeg så på tv og på lørdagen lå lørdagsgodtet mitt (en pakke Toffin) klar til meg på stuebordet.

Anonymkode: 44825...126

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dag i uken må jeg som småbarnsforeldre få sove ut. Hvis ikke ville jeg kollapset. 
Så en dag i uken må jeg få lov til å våkne naturlig, og ikke bli vekket. 
Så jeg praktiserer dette. Barnet står opp grytidlig og ser på TV, leker eller spiller til jeg våkner. 

Anonymkode: bbdf8...002

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor små barna er. Her har det blitt innført regler gradvis. Nå som minste er 9 år får ingen stå opp, romstere og traske rundt i huset før kl 08 (do er selvsagt lov) og ingen får lov å vekke meg med mindre det er god grunn. Ingen tv og lyder før kl 08. Da ungene var mindre, fikk de stå opp og se tv, for da var det det roligste alternativet. Jeg sover aldri lenger enn til kl 09 når ungene er hjemme. Jeg ser ingenting galt i at man lærer å ta hensyn til hverandre i en familie, derfor er vi så stille som mulig når noen sover. Ungene setter veldig pris på rolige morgener de og og koser seg i senga med bok eller nettbrett om de våkner før kl 08. Er ikke så ofte eldste på 13 våkner så tidlig lenger.

Anonymkode: 43bb4...c9d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som minste er 9 år får ingen stå opp, romstere og traske rundt i huset før kl 08

Stakkars unger ...

Anonymkode: 44825...126

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 barn som sover veldig forskjellig. Eldste kan våkne og synge klokken 5, og er klar for å leke og ut da. Minste vil helst sove til 9, og vil ikke bli vekket. Han blir skikkelig muggen om han blir vekket av storebror i 5tiden.. Og da er ingen av de til å leve med resten av dagen.. Så vi innførte ganske tidlig at eldste ikke får lov å bråke og herje om morgenen, og at lillebror ikke skal vekkes.. Type 3år. Så det endte med at storebror sto opp og var musestille (så stille at vi heller ikke våknet av det) satt seg i en mørk stue under dyna og så på ipaden.. Det funket for alle. Eldste fikk en rolig morgen, alenetid, slapp å måtte bli tvingt i seng igjen, og lillebror og vi får sove så lenge vi vil.. Det funker enda, og nå er han 6år.. Han står nå opp til en fruktskål og kanskje litt lørdagsgodteri, og han elsker den lille rolige stunden på morgenen. Vi sover ikke til 9 da, men vi sover til halv 8 eller rundt der..

Folk må gjøre det som fnker for de og resten av familien,, Vi kan selvsagt vekkes om det er noe, ingen regler på det, men ser fort at det hadde vært greit om det ikke gikk av seg selv..

Anonymkode: 143c3...862

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger ...

Anonymkode: 44825...126

Hvis de hadde våknet kl 05 så, men her er det sjelden noen våkner før kl 07.30. Overhode ikke synd på dem.

Anonymkode: 43bb4...c9d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var regelen at vi ikke fikk stå opp før kl. 8 i helgene. Jeg våknet som regel tidligere, men da lå jeg ofte i senga og leste. Fungerte som bare det, og jeg har ikke varige mèn :wink:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan ikke jeg se for meg hvorfor i all verden noen barn skulle ønske å vekke foreldrene sine tidlig i helgene. Det er jo da man snoker etter godis, og ser på tegneserier man ikke får lov til å se på :klo:

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 6 år gammel fikk vi ikke vekke vår far før kl var 10, så da lagde jeg og mine søstre ofte frokost til de stod opp.

Som voksen nå synes jeg kl 10 er veldig sent å stå opp når man har barn. Jeg har ikke barn selv, men vi står ofte opp rundt kl 09 på helg. I dag har jeg fri og stod opp kl 08 og synes det var greit. Jeg er ikke veldig til B-menneske selv om jeg var det i min ungdom. 

Anonymkode: c6c51...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min måtte spørre foreldrene våre om vi fikk lov til å stå opp i helgene husker jeg. Hvis ikke, hadde vi stått opp i 3-4 tiden, begynt å leke, og blitt helt for jævlig og ha med å gjøre senere på kvelden. Husker før vi lærte klokken løp vi over gangen og inn til mor og far og spurte om vi fikk stå opp. Fra klokken 3-7 var svaret et litt irritert, veldig bestemt nei, men fra 7.30-9 var det ok. De måtte jo få sove en gang de også, og hvis vi ikke fikk stå opp sovnet vi jo igjen og ble mye enklere og blidere.

Jeg blir helt forferdet over hva enkelte forventer av småbarnsforeldre i dag.... De skal være med barna og bare være foreldre hele dagen, frem til barna legger seg (kanskje ikke før 8-9-tiden?) så skal de vaske hele huset, og så sette seg ned med ett glass vin, ha sex og være kjærester. Så skal de være klar og opplagt for å stå opp og leke med barna igjen i 5-6-tiden? Det er vel ingen som fungerer slik? Jeg hadde allefall ikke, og skal ha samme regler med mine barn som mine foreldre hadde med meg om morgenen.... Herregud.

Og hvordan i all verden er det ''stakkars barn'' å lære å måtte ta hensyn til andre, og lære at de ikke alltid får det som de vil? Lære at andre mennesker, selv voksne, har grunnleggende behov? Jeg blir seriøst bekymret for dagens barn når jeg leser enkelte innlegg her inne på kg. 

Anonymkode: 3a40a...ba2

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Nå kan ikke jeg se for meg hvorfor i all verden noen barn skulle ønske å vekke foreldrene sine tidlig i helgene. Det er jo da man snoker etter godis, og ser på tegneserier man ikke får lov til å se på :klo:

Hehe samme tenkte jeg. Jeg husker pappa pleide å stå opp i ni-tiden, da måtte vi skru av nintendoen for han skulle se sport... :P

Anonymkode: 7a148...5da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Nå kan ikke jeg se for meg hvorfor i all verden noen barn skulle ønske å vekke foreldrene sine tidlig i helgene. Det er jo da man snoker etter godis, og ser på tegneserier man ikke får lov til å se på :klo:

Nettopp! Her har det gått litt sport i å ikke bråke slik at jeg våkner. Da får man nemlig stua alene, spise godterirester fra kvelden før, sjokokuler til frokost og brus til drikke ;) Nå er både jeg og barnet b-mennesker, så sånn sett har vi ikke hatt store problemer. Det tidligste hun har våknet er åtte i helgene, og da var det gjerne fordi hun hadde på alarm sånn at hun rakk å stå opp før meg. Stor skuffelse de gangene hun sov til ni eller ti, og jeg allerede var oppe ;) (Jeg er nemlig også glad i tid alene på morgenen, spesielt siden barnet nå er så stort at vi legger oss samtidig i helger)

Overnattingsgjester har syntes det har vært litt rart noen ganger har jeg merket. Jeg forteller alltid venner av barnet som kommer på overnatting hvor jeg sover, at det bare er å vekke meg om det er noe, og at det er lov for alle i huset å ta med dyne og sove med meg hvis noen har mareritt e.l. Og så forteller jeg at jeg sover lenge i helger og at hvis de ikke må spørre om noe så må de huske å lukke døra til stua slik at jeg ikke våkner av tv'en. 

(Før barnet var stort nok til å stå opp selv sov jeg videre på sofaen)

Anonymkode: 2cddf...460

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og hvordan i all verden er det ''stakkars barn'' å lære å måtte ta hensyn til andre, og lære at de ikke alltid får det som de vil? Lære at andre mennesker, selv voksne, har grunnleggende behov? Jeg blir seriøst bekymret for dagens barn når jeg leser enkelte innlegg her inne på kg. 

Anonymkode: 3a40a...ba2

Så enig! Hvis noen er syke i huset her så har heller ingen lov å bråke. Og den som er syk får lov til å ligge på stua med dyne, og bestemme om tven skal være på, og hva som evt står på. Dette gjelder både voksne og barn. Sovner den syke på stua er resten stille. Den som er syk får også bestemme middagen :) 

Anonymkode: 2cddf...460

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig! Hvis noen er syke i huset her så har heller ingen lov å bråke. Og den som er syk får lov til å ligge på stua med dyne, og bestemme om tven skal være på, og hva som evt står på. Dette gjelder både voksne og barn. Sovner den syke på stua er resten stille. Den som er syk får også bestemme middagen :) 

Anonymkode: 2cddf...460

Er man syk, ligger man på rommet sitt, i sengen.

Anonymkode: abee0...f0e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...