Gå til innhold

Har så høy strømregning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2000 kr den siste måneden! For en leilighet på 54 kvm i Oslo. Greit nok at det er en blokk fra 1954 og i 1.etasje, men likevel. Er dette normalt?

Jeg har kun på varme/lys når jeg er hjemme. Når jeg er på jobb er det kun varme på badet (bittelite bad). Har i tillegg peis som varmekilde, og elektriske panelovner, 2 stk. Jeg ringte Hafslund men de sa at det er riktig.

Blir jo ruinert av sånne regninger. Er det noen som har hatt dette problemet? En jeg kjenner tipset om at det kan være noe galt med varmeovnene, og at jeg bør kontakte elektriker... 

Anonymkode: c9691...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes merkelig mye ut, ja, så dette bør du kanske nøste videre i.

Anonymkode: 704ea...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av de elektriske panelovnene og invester i noen frittstående. Da sparer du i hvert fall noen hundrelapper i måneden om ikke mer.

Anonymkode: 3d68d...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mye ut. Til sammenligning bor jeg på 25 kvm i samme by og betalte nå sist 300 kroner, og det høres ut som vi har på cirka det samme av lys/varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hecubaa skrev:

Det hørtes mye ut. Til sammenligning bor jeg på 25 kvm i samme by og betalte nå sist 300 kroner, og det høres ut som vi har på cirka det samme av lys/varme.

Har du elektrisitet/vann innkl i husleien eller noe sånt? Det hadde jeg før i min gamle leilighet, og betalte max en tusenlapp i året. Jeg lurte også på om varme i fliser trekker mye strøm? Har gulvvarme i flisene i gang/kjøkken + bad. Det blir veldig kaldt om jeg ikke har på gulvvarme når jeg er hjemme. Har satt ned temperaturen på de men de må nesten stå på noen timer. 

Anonymkode: c9691...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du elektrisitet/vann innkl i husleien eller noe sånt? Det hadde jeg før i min gamle leilighet, og betalte max en tusenlapp i året. Jeg lurte også på om varme i fliser trekker mye strøm? Har gulvvarme i flisene i gang/kjøkken + bad. Det blir veldig kaldt om jeg ikke har på gulvvarme når jeg er hjemme. Har satt ned temperaturen på de men de må nesten stå på noen timer. 

Anonymkode: c9691...e03

Jeg har varmtvann inkludert, og bare varme i gulvet på badet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på 69 kvadrat i blokk fra midt på femtitallet. 2. etasje. Elektrisk oppvarming, varmekabler på bad, totalt 1,5 dusj om dagen. Vi har også vedovn som tar unna litt på de kaldeste dagene. Vi har et forbruk på rundt 1300-1400 kWh i måneden på det verste. 

Et par kontrollspørsmål: Leser du av måleren hver måned? Hva er forbruket i kWh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hecubaa skrev:

Jeg har varmtvann inkludert, og bare varme i gulvet på badet :)

Varmtvann innkludert i strømregningen eller andre steder? 

Du må sette deg neg og se på fordelingen av fakturaen, og periode. Vi skulle ha strømregning for 2 mnd. Men fikk for 4 mnd. Plutselig. Da ble den dobbelt av det vi pleier. Dusj trekker mye varmt vann, og oppvarming.

Anonymkode: a831e...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmtvann innkludert i strømregningen eller andre steder? 

Du må sette deg neg og se på fordelingen av fakturaen, og periode. Vi skulle ha strømregning for 2 mnd. Men fikk for 4 mnd. Plutselig. Da ble den dobbelt av det vi pleier. Dusj trekker mye varmt vann, og oppvarming.

Anonymkode: a831e...1f6

I husleien, så jeg betaler altså ikke for varmtvann når jeg betaler strømregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2000 kr den siste måneden! For en leilighet på 54 kvm i Oslo. Greit nok at det er en blokk fra 1954 og i 1.etasje, men likevel. Er dette normalt?

Jeg har kun på varme/lys når jeg er hjemme. Når jeg er på jobb er det kun varme på badet (bittelite bad). Har i tillegg peis som varmekilde, og elektriske panelovner, 2 stk. Jeg ringte Hafslund men de sa at det er riktig.

Blir jo ruinert av sånne regninger. Er det noen som har hatt dette problemet? En jeg kjenner tipset om at det kan være noe galt med varmeovnene, og at jeg bør kontakte elektriker... 

Anonymkode: c9691...e03

Leser du av strømmen hver mnd? Det var fryktelig mye. Jeg bor på 86 kvadrat og betaler 800 i mnd. Men egentlig skal det bare være 500. Bor i gammel blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hecubaa skrev:

Jeg har varmtvann inkludert, og bare varme i gulvet på badet :)

Det kan trekke en del. Men hvor mye strøm har du brukt?

Anonymkode: 998f6...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus på 120 kvm. Januar regningen var på 1800, strøm og nettleie. Gulvvarme på i hele underetasjen og badet oppe. Fyrer mye med peis.

Anonymkode: ca109...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange watt er panelovnene på? Dersom du har på to 2000 watt ovner, trekker det utrolig mye. Varmekabler i gulv skal vanligvis ikke trekke så mye, dersom de ikke er veldig gamle.  

De gamle panelovnene trekker ofte litt mer enn de nye, så dersom du har mistanke om at de er det, ville jeg byttet til noe mer energibesparende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris på strøm varierer. Vennligst oppgi forbruk i kWh, det er kun det som er brukelig å sammenligne.

Anonymkode: f8e79...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Belladonna skrev:

De gamle panelovnene trekker ofte litt mer enn de nye, så dersom du har mistanke om at de er det, ville jeg byttet til noe mer energibesparende 

Nei. All strøm som en elektrisk ovn trekker, går til varme. Ny eller gammel ovn: ikke én kalori går til spille, så energibesparende elektriske ovner fins ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg formulerte meg litt feil. Med energibesparende mente jeg mindre watt :) De gamle er gjerne på 2000 watt og ofte er de drevet av et termometer der man velger temperatur i rommet. Termometerne er ofte litt slitne og er ikke helt nøyaktige, som gjør at de gir fra seg unødvendig mye varme. I dag holder det nok med en eller to 1000 watts panelovner for en 54 kvm leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei. All strøm som en elektrisk ovn trekker, går til varme. Ny eller gammel ovn: ikke én kalori går til spille, så energibesparende elektriske ovner fins ikke.

Fikk ikke skrevet som svar, men svaret står over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Belladonna skrev:

Tror jeg formulerte meg litt feil. Med energibesparende mente jeg mindre watt :) De gamle er gjerne på 2000 watt og ofte er de drevet av et termometer der man velger temperatur i rommet. Termometerne er ofte litt slitne og er ikke helt nøyaktige, som gjør at de gir fra seg unødvendig mye varme. I dag holder det nok med en eller to 1000 watts panelovner for en 54 kvm leilighet.

Da kan man jo bare skru ned varmen på de gamle man har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lutetium 71 skrev:

Da kan man jo bare skru ned varmen på de gamle man har?

Det kan man jo gjerne. Men man får bedre kontroll dersom man kjøper en nyere variant (dersom dette i det hele tatt er problemet til ts, noe jeg ikke vet). Hun sier hun har for høy strømregning. Det beste er da å skaffe seg kontroll over strømforbruket. Om dette er å skaffe seg ny panelovn, eller å sette seg inn i "mønsteret" til de hun har, om de i det hele tatt er gamle (noe jeg heller ikke vet) betyr ikke veldig mye. 

Dette var kun et tips fra ei jente som ikke hadde fullstendig peiling på "strøm og sånt" da hun var 16 og flyttet for seg selv. Jeg visste hvor varmt jeg ville ha det (rundt 20 grader), men ofte ble det for varmt og i stedenfor å skru ned panelovnen (som sto på 20 grader) luftet jeg. Ufattelig teit og i dag (7 år senere) vet jeg heldigvis bedre... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var mye. Vi har et stort hus på 3 etasjer med dårlig isolasjon og betalte 2750 kr for januar, og vi synes det var mye. Har to mellomstore bad med varme i gulvene, 5 elektriske varmovner som står på max og bruker vaskemaskin og tørketrommelen mye.

Anonymkode: 36ddb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...