Sandy Skrevet 15. juli 2002 #1 Skrevet 15. juli 2002 Det begynner å bli aktuelt for meg å flytte hjemmefra, og da lurer jeg litt.. Hva omtrent betaler dere i husleie, jeg snakker om en leilighet/hybel, og hvor mye måtte du betale som førstegangsbeløp? Og hvor omtrent bor du, det har jo også innvirkning på leia..
Barbie Skrevet 15. juli 2002 #2 Skrevet 15. juli 2002 Bor i en blokk med 8 leiligheter. Her betaler vi 4750 kr.pr.mnd. Fra nyttår går leia opp til 5900. Leiligheten er ca 74 kvadrat og ligger i Vestfold. Dette er dyrt,så nå har vi heller kjøpt oss egen leilighet. Ismen
Sandy Skrevet 15. juli 2002 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2002 Okey.. Vel, det blir mest sannsynlig bare for et år, for om et år flytter jeg kanskje sammen med kjæresten da han er ferdig i militæret.. Må liksom ha det billigste jeg får tak i. Trenger ikke være store greiene, bare jeg har eget bad og soverom, og gjerne kjøkken, men det er ikke store mustet... Ikke så lenge det kun dreier seg om et år.
L@dy Skrevet 15. juli 2002 #4 Skrevet 15. juli 2002 For noen år siden leide jeg en liten leilighet midt i Bergen sentrum. Jeg betalte den gangen 3500. Og hadde 1 mnd dep. Etter at jeg flytta ut økte den til 4000,-. Den var ikke stor, stue og kjøkken i ett, bad og eget soverom. Helt ideelt for en person. Om du ikke skal bo midt i en by, og ikke har de største kravene så tror jeg nok du kan være heldig å få noe til rundt 3000...og kanskje rimeligere og`. Du kan jo gå inn på finn.no og se hva de tar de som leier ut.
Gjest eminel Skrevet 15. juli 2002 #5 Skrevet 15. juli 2002 I Bergen sentrum er det knalldyrt :o Jeg og bestevennen min delte en 40 kvm loftsleilighet og betalte tilsammen 5000 i mnd uten strøm. Hybelen bestod av to små rom, en kjøkkenkrok, en liten do og dusj i kjelleren. Vi bodde ikke i byen da vi tok den, og tok hybelen usett fordi vi måtte ha leilighet med det samme... men gjett om vi angret... Året før bodde jeg i bofellesskap med tre andre (stor leilighet, men små soverom) og vi betalte 2000,- hver uten strøm. I Oslo skal det visst være verre...??! Men du kan leie billig i distriktene da heldigvis Good luck =)
Sandy Skrevet 15. juli 2002 Forfatter #6 Skrevet 15. juli 2002 Takker så mye for svar! Hva slags "bo" er billigst da? Noen som vet? Jeg mener, leilighet, sokkelleilighet, hybel +++ ? Jeg må bo rundt Oslo-traktene, hvis det sier noe...
Thea Skrevet 15. juli 2002 #7 Skrevet 15. juli 2002 Lille Thea har ordna seg på den måten at hun har jobb i Oslo fra 1 august men ingen sted å bo hun Nå blir jeg jo samboer med min kjære da, men det er fremdeles like vanskelig å finne en brukbar leilighet (størrelsesmessig) til en grei pris og uten 20.000,- i depositum. Så langt har vi gitt opp å finne i Oslo.Mitt inntrykk av menneskene som leier ut der er at de er så vannvittig gnien.Tror de virkelig folk bæsjer penger asså?? :evil: Så nå driver vi faktisk og ser rundt Drammen, da bir det ca en times pendling om dagen. Kjæresten var faktisk på visning på ei leilighet i dag, temmelig midt i Drammen sentrum,60 kvadrat,4800,- i mnd.Perfekt tenkte vi da :D Og jo da, vi skulle få leiligheta hvis vi ville.Men det han hadde "glemt" å si var at han skulle ha 14.000,- i depositum + den vanlige mnd. leia.Og på toppen av det må jeg ha et mnd.kort på nsb,statsbaner til ca 1200,- i mnd. Da var vi plutselig oppe i 20.000,- kroner. :o :o :o Yeah right Huff da, for et syte innlegg dette ble.Stakkar Sandy,håper jeg ikke tok puffen av deg Men som enslig og ikke så nøye på ting tror jeg du kommer til å finne deg leilighet temmelig lett.Jeg fant mange fine leiligheter til en virkelig bra pris og uten dep.Men 30 kvadrat på 2 personer blir for lite.Skal jo ikke gå oppå hverandre heller. Stå på du jenta mi :blunke:
Sandy Skrevet 15. juli 2002 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2002 Men Thea da... Det var jo ikke det beste vel...! *trøsteklem* Om det blir til at jeg flytter vet jeg jo ikke ennå, men jeg liker å være tidlig ute, da er det lettere å finne flere tilbud, og da har en litt mer å velge i. Dere må gjerne si fra hvis dere skulle kommet over noe!! Tar gjerne imot flere tips...
Kristian (71) Skrevet 15. juli 2002 #9 Skrevet 15. juli 2002 Tror man må ut med rundt 5 000 i måneden for å leie en ett roms leilighet (30 - 35 kvm) i blokka hos meg på Sandaker i Oslo. Aner ikke hva depositumet ligger på, men det er vel nærmest blitt en standard på mellom 10 - 20 000 de fleste steder tror jeg. Sjeleglad for at jeg kjøpte leilighet for en 7 - 8 år siden.
Gjest Lea Skrevet 15. juli 2002 #10 Skrevet 15. juli 2002 Det er dyrt å leie i Oslo. Ganske enkelt fordi det er dyrt å kjøpe i Oslo også, derfor er utleierene avhengig av å ha mye penger inn. Eier selv en leilighet som jeg leier ut og det er mange om beinet. Hvis du skal ha en egen 1-roms i nærheten av sentrum må du nok ut med mellom 3 og 5000 (avhengig av størrelse og beliggenhet). Et rimeligste er nok å leie en hybel i en enebolig e.l. eller å dele med andre. Det er masse bofelleskap rundt omkring og jeg tipper at leien da ligger på ca 3000. Hvis du er villig til å bo litt utenfor byen er prisene lavere. Det beste er kanskje om du finner en hybel i enebolig der du kan tilby deg barnepass, gressklipping eller noe sånt. Sett inn en annonse og sjekk markedet. Det er ingen dum ide å bo alene et år før du flytter sammen med typen. Lykke til!
Gjest Duchess Skrevet 15. juli 2002 #11 Skrevet 15. juli 2002 Du må bare regne med at huseier skal ha depositum, 3 mnd er det vanligste, men han kan kreve opp til 6 mnd depositum. I Oslo er det rådyrt, det greieste er vel enten å bo i kollektiv eller dele kjøkken/bad med noen.
Gjest Lea Skrevet 16. juli 2002 #12 Skrevet 16. juli 2002 3 mnd husleie er vanlig som depositum. På en hybel kan det hende at du slipper unna med 2 måneder. Du kan også få en eller annen garanti, men da er det mange utleiere som rynker på nesa (sosialgaranti/firmagaranti) fordi det er litt mye styr for å få ut pengene hvis noe skulle skje.
Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2002 #13 Skrevet 16. juli 2002 Men hvordan kan leien øke så mye som den har gjort for enklete av dere? Er dere klar over at man ike akn øke leien med mer enn så og så mange prosent, med mindre det skjer store endringer og oppgraderinger av leiligheten? De har faktisk ikke lov til å øke leien med mer enn et par hundre kroner hver gang!!!
Gjest Lea Skrevet 16. juli 2002 #14 Skrevet 16. juli 2002 Det er noe med at du kan øke leien til "gjengs leie" etter en viss til (feks et år). Dette skal stå i kontrakten tror jeg. Og da skal leien settes til det som er "normal" leie i samme område dfor samme leilighet. Så hvis du leide ut en leilighet til 3000 kroner og alle de andre leilighetene i blokka ble leid ut for 7000, så kunne du fint ha satt opp leien i følge kontrakten. leietageren skal ha varsel om dette en viss tid i forveien.
aline Skrevet 16. juli 2002 #15 Skrevet 16. juli 2002 Hei. Jeg leier selv i oslo-området. Det er DYRT!!!!!! Jeg var egentlig heldig, satte inn annonsen på finn.no selv, og fikk mange henvendelser. Endte opp i en sokkelleilighet på Godlia (altså kun 10-12 min fra oslo med T-bane) (under 200,- med taxi på kvelden.) Her fant jeg en leilighet på 56m3, pent oppusset i nøytrale farger, til 5000,- inkl. strøm + 2mnd dep. Det var billigere og bedre en jeg hadde turt håpe på. Selv om det er en 1-roms, er rommene så store alle sammen, at det går greit å dele av ene siden av hovedrommet til soverom. Tror det billigste du finner om du skal ha alt alene, er typen sokkeleil. i privat bolig. Du finner noen fine 1-roms via utleiefirmaer også, men der er gjerne dep. på mellom 15-35.000,- og det kan bli litt mye, selv om det er greie penger å ha når du flytter ut igjen! (all rente av dep. skal gå til deg som leier.) Om du har tenkt deg ut å leie, bør du begynne snart tror jeg.... studentene som starter opp nå på "høsten" tar mye av det som nå ligger tomt etter fjorårets studenter. Så etter min erfaring er halvåret mellom jan og juli beste mnd å finne noe ok på. Lykke til uansett.
Mrs. B Skrevet 16. juli 2002 #16 Skrevet 16. juli 2002 Vi bor i en ca 65m2 leilighet på Kaldnes - 2 km fra Tønsberg sentrum. Da vi flyttet inn for to år siden betalte vi 5000 i måneden og 10.000 i depositum. Ifjor gikk leien opp til 5.400/mnd men da ble husleien låst for to år. Nå har vi kjøpt leilighet da, så i februar flytter vi inn i en splitter ny leilighet! Holder på å bygges nå! *jippiii!! gleder meg som en liten unge!!* Det lønner seg å kjøpe noe så fort man kan, for å leie blir jo bare å putte pengene rett i lomma til noen andre.. Lykke til med leilighets-/hybel leting!
elle Skrevet 16. juli 2002 #17 Skrevet 16. juli 2002 Jeg bor i en åtti kvm stor leilighet på bislet (flyttet på torsdag!!!) Og der betaler vi 8500. To betaler 3000 og den siste betaler 2500. Syntes ikke det er så ille. :blunke: Klem elle :blunke:
Gjest Janna Skrevet 16. juli 2002 #18 Skrevet 16. juli 2002 For to år siden bodde jeg alene på en hybel utenfor Ålesund. Den var på ca 20 kvm, og ferdig møblert. Det var et bofelleskap, men jeg var eneste beboer, så jeg hadde i tillegg til hybelen et stort kjøkken, en stue med sofa og bord og 2 bad heeelt for meg selv, og tilsammen betalte jeg bare 1800 i mnd. Kjempebillig!!! Heldigvis hadde jeg bare deltidsjobb da, hadde det vært dyrere å bo der hadde jeg ikke klart meg.
tuji Skrevet 16. juli 2002 #19 Skrevet 16. juli 2002 Studenthjem er det billigste alternativet. Hvis du ikke er student, kan du bare melde deg opp til ett eller annet fag, og droppe å ta eksamen. Du må nemlig vise studentbevis eller kvittering på at du har betalt semesteravgift. Jeg bodde på Sogn studentby i ett år, og det var veldig greit. Delte kjøkken og bad med fire andre, men det finnes også ettroms leiligheter.
Babyface Skrevet 16. juli 2002 #20 Skrevet 16. juli 2002 Vi betaler 5550 kr pr mnd for 60 m2 i by. (3 mnd dep) Dette er middels pris her i området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå