Letti Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 Skal ha flyttefest for gutta, 8 og 9 år gamle. De har fått be gode venner, alle i samme alder og de vil ha Taco. De blir ca 25 stykker, hva skal jeg ha og hvor mye trenger jeg av hver ting? Alle spiser jo taco på forskjellig vis, så fortell meg hva dere har når dere har taco. Har dere andre ideer til hva vi kan servere? Drikke når de kommer? Godteri? Utrolig nok ville de ha sjokoladekake..... Gi meg mange gode tips nå? PS! Festen er om en uke, så dette haster!!!
Chiquita Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Alle spiser jo taco på forskjellig vis, så fortell meg hva dere har når dere har taco. Pitabrød, kjøttdeig, ost, tacosaus, rømme og grønn-salat Det er alt jeg vil ha i min "taco"... (bytter jo ut pitabrødet med tacoskjell noen ganger også da)
Arkana Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Alle spiser jo taco på forskjellig vis, så fortell meg hva dere har når dere har taco. Vi pleier å ha hot tacokjøttdeig, hot salsa, rømmedressing (lettrømme blandet med Maarud tortilladip), issalat, mais, revet norvegia, hakket rødløk og tacotubs/tacoskjell. Krydder, salsa og skjell MÅ være Santa Maria, alt annet smaker forferdelig. Andre ting du kan ha i er: agurk, tomat, paprika, bønnestuing, hakket chili, ananas, hakket purre ++ Hvor mye du trenger av hvert blir litt vanskelig å si. Vi pleier å spise ca 200 g kjøttdeig hver (det er voksne da). Et glass salsa holder til ca 4 pers, en boks rømme til kanskje 6, en issalat 4-5, en norvegia til 4-5 (vi spiser MYE). Det er litt avhengig av hvor mye hver spiser og om alle skal ha alt tilbehør (ingen vits i å åpne 4 bokser mais hvis bare 2 stk skal ha det f.eks.). Når det gjelder drikke er vel brus alltid populært hos barn, og du kan vel også ha litt saft tilgjengelig for de som evt ikke liker/har lyst på brus. Unger spiser vel alle slags godteri, slå deg løs i smågodthyllene eller kjøp diverse poser og bland i en skål. Du kan også ha f.eks. potetgull/popcorn.
Arkana Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Her er forresten oppskrift på en veldig god langpannesjokoladekake. Lett å lage og faller i smak hos både store og små (sånn i tilfelle du ville ha oppskrift ). Langpannesjokoladekake 300 g smør/margarin 600 g sukker 3,5 dl melk 4 egg 500 g hvetemel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao 300 g melis 120 g smør/margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 1 plate smeltet sjokolade Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt. Kan fryses.
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Ingen vits i å overdrive tilbehøret. Jeg ville ha brukt tacokrydret kjøttdeig, salsa, revet ost, tomater, mais, salat og rømme.
Nettemor Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg syns det er veldig godt å variere med kylling (med tacokrydder eller bare vanlig grillkrydder). Ellers bruker jeg tomat, agurk, paprika, salat, mais, rømme, salsa og ananas i tortilla. Vanlige lomper pleier også å smake bra
Gjest 1111 Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 Salat, agurk, mais, paprika, revet ost, kjøttdeig og tacosaus. de fleste unger liker soft tortillas godt, altså sånne myke lefser.
-Fisken- Skrevet 17. oktober 2004 #8 Skrevet 17. oktober 2004 Mais, tomat, agurk, isbergsalat, rødløk, paprika, rømme, salsa, noen ganger stekt sjampinjong, kanskje sukkererter, purre osv. Tacoshell og tortillas til.
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2004 #9 Skrevet 17. oktober 2004 Vi har: - Kjøttdeig - Bønner - HOT salsa - salat - agurk - løk - rømme - ost (- guacamole) - tacoskjell/tortillas (Nå har det kommet lomper laget av mais med "tacosmak" som er litt mykere og bedre enn vanlige tortillas)
Gjest Starya Skrevet 17. oktober 2004 #10 Skrevet 17. oktober 2004 "Min" taco er slik: Wraps (eller skjell) Krydret karbonadedeig Salsa (medium) Tomat Mais (må være Green Giant..) Ost Rømme Salat I tillegg bruker ungen ananas.
ringblomst Skrevet 17. oktober 2004 #12 Skrevet 17. oktober 2004 I vår vanlige taco så pleier vi å ha tacotubs eller tortillas (4-5 per voksen), ost, tacokrydret kjøttdeig, mais, agurk, salsa (hot) og rømme. Da er vi bare to - når vi er flere pleier vi også ha salat, paprika, tomater, løk og ananas. Hender også at vi lager nachos med kjøttdeig og mais, samt har det vanlige tilbehøret til. Kan dessverre ikke hjelpe deg med mengdeberegningen. Da jeg hadde barneselskap pleide vi å ha "punch" - rød saft i glassbolle sammen med appelsinskiver.
Dawn Skrevet 17. oktober 2004 #13 Skrevet 17. oktober 2004 Sulten! :o Selv om det er mye som er godt til taco, er det ikke nødvendig med all verdens tilbehør når det er kresne barn som skal spise. Det går jo an å høre på forhånd om det er noe som de -ikke liker- slik at du slipper å sitter igjen med masse mat som ingen ville ha. Dessuten er det jo mange barn som glatt hopper over salat-delen.
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2004 #14 Skrevet 17. oktober 2004 Og forresten så selger Bunnpris iallfall sånn First Price-pakker med 12 tacoshell, tacosaus og pulver for bare 7 kroner!! Og når det er barn, så går det jo fort lei ja, så du kan jo alltids fylle på etter hvert? Men, uansett håpløst å beregne!
Salt Skrevet 17. oktober 2004 #15 Skrevet 17. oktober 2004 Her pleier vi å ha kjøttdeig med tacokrydder, salat, tomat, agurk, mais, noen ganger paprika, revet ost, salsa og rømme.
Letti Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter #16 Skrevet 17. oktober 2004 Tusen takk for så mange svar! Og den sjokoladekaka skal jeg bake! Kjenner jeg gubben og meg rett, så lager vi altfor mye mat og så står vi der med mat i flere dager. Men det syvkroners tipset skal jeg benytte meg av. Ungene merker vel ikke forskjell engang Hvis jeg nå bare finner en Bunnpris butikk da?? Kommer til og kjøre bort det jeg sparer på syvkroners i bensin jeg
Dawn Skrevet 17. oktober 2004 #17 Skrevet 17. oktober 2004 Meny, Kiwi, Spar og Joker har også FirstPrice!
Andrine22 Skrevet 18. oktober 2004 #18 Skrevet 18. oktober 2004 Pitabrød, kjøttdeig, ost, tacosaus, rømme og grønn-salat Det er alt jeg vil ha i min "taco"... (bytter jo ut pitabrødet med tacoskjell noen ganger også da) Samme her, men uten rømme.
^me^ Skrevet 18. oktober 2004 #19 Skrevet 18. oktober 2004 siden det er barn du skal ha ville jeg ha gjort det enkelt.. - pitabrød/tortillas/tacosjell (velger du selv..men hadde valgt pitabrød med tanke på at barn søler en del) - kjøttdeig m/tacokrydder - isbergsalat - ost - mais - løk - rømme - taco saus enkelt og greit...tror ikke barn bryr seg om noe mer enn det.. lykke til!
Ra|cer Skrevet 19. oktober 2004 #20 Skrevet 19. oktober 2004 Er det bare jeg som liker ris til taco? Syns det er innmari godt jeg! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå