Gå til innhold

Parkeringsbot! Hjelp


prinsessesara

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men da skjønner du vel at regelen om "forbudskiltet gjelder nytt forbudskilt" blir en helt meningsløs regel? Da vil alle "parkering forbudt"-skilt som oppheves av et "parkering forbudt"-skilt ikke være noen opphevelse.

Eksemplet ditt med fartsgrense er ikke treffende. Det sentrale her er skiltforskiften som sier at et forbudsskilt oppheves av et veikryss eller et nytt forbudsskilt.

Hvis du mener at et forbudskilt som opphever enn annet forbuddsskilt, samtidig kan starte et nytt forbud, hadde jeg gjerne sett at du viste til noen kilder som støtter ditt syn.

Jeg tror heller du har misforstått enn at departementet som har laget forskriften ikke vet hva de driver med.

Anonymkode: 48658...ac2

Ok, la meg ta et mer nærliggende eksempel (iallefall for meg). Jeg bor på toppen av en lang bakke, og oppover den et det parkering forbudt-skilt for hver 50. meter. Hva tror du det betyr? At det er lov til å parkere mellom annethvert skilt? 

Forbusdsskiltet opphever forrige skilt nettopp ved å starte et nytt forbud, det er hele poenget. Her er det tilfeldigvis samme skilt, så her kunne vi like gjerne kalt det en påminnelse av det første. Men det trenger ikke nødvendigvis ha vært samme forbudskilt, derfor heter det at forbudet oppheves. 

Anonymkode: b81eb...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Dersom du har gyldig førerkort har du også opplæring i hva skiltene betyr. Det inngår i den teoretiske delen av kjøreopplæringen. 

Dersom du er usikker på dette vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på temaet. Eller kjøpe deg en sykkel som er en mye bedre løsning enn bil. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, la meg ta et mer nærliggende eksempel (iallefall for meg). Jeg bor på toppen av en lang bakke, og oppover den et det parkering forbudt-skilt for hver 50. meter. Hva tror du det betyr? At det er lov til å parkere mellom annethvert skilt

Forbusdsskiltet opphever forrige skilt nettopp ved å starte et nytt forbud, det er hele poenget. Her er det tilfeldigvis samme skilt, så her kunne vi like gjerne kalt det en påminnelse av det første. Men det trenger ikke nødvendigvis ha vært samme forbudskilt, derfor heter det at forbudet oppheves. 

Anonymkode: b81eb...2f5

Ja, det gjør det, med mindre parkeringsforbudet oppheves av et veikryss.

Fra skiltforskriften:

372 Parkering forbudt
Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.
Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».

Jeg har forskriftens ordlyd til støtte for min tolkning. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men da på bakgrunn av noe mer enn bare synsing. Det er ingen her som kan vise til veitrafikkloven, skiltforskriften, parkeringsforskrifter, lærebøker. Ikke engang private selskapers instrukser er det noen her som kan vise til som gjør at ordlyden må vike.

Ser dere virkelig ikke problemet med at dere ikke kan vise til noen kilder som støtter deres tolkning?

 

Anonymkode: 48658...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør det, med mindre parkeringsforbudet oppheves av et veikryss.

Fra skiltforskriften:

372 Parkering forbudt
Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.
Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».

Jeg har forskriftens ordlyd til støtte for min tolkning. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men da på bakgrunn av noe mer enn bare synsing. Det er ingen her som kan vise til veitrafikkloven, skiltforskriften, parkeringsforskrifter, lærebøker. Ikke engang private selskapers instrukser er det noen her som kan vise til som gjør at ordlyden må vike.

Ser dere virkelig ikke problemet med at dere ikke kan vise til noen kilder som støtter deres tolkning?

 

Anonymkode: 48658...ac2

Nå sier jo du i mot deg selv? Skilt nr gjelder frem til skilt 2 og fra skilt 2 gjelder skilt 2. Hva er vanskelige med å forstå det? TS har stått feil å må betale

Anonymkode: 257e4...d52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør det, med mindre parkeringsforbudet oppheves av et veikryss.

Fra skiltforskriften:

372 Parkering forbudt
Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.
Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».

Jeg har forskriftens ordlyd til støtte for min tolkning. Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men da på bakgrunn av noe mer enn bare synsing. Det er ingen her som kan vise til veitrafikkloven, skiltforskriften, parkeringsforskrifter, lærebøker. Ikke engang private selskapers instrukser er det noen her som kan vise til som gjør at ordlyden må vike.

Ser dere virkelig ikke problemet med at dere ikke kan vise til noen kilder som støtter deres tolkning?

 

Anonymkode: 48658...ac2

Jeg skjønner på en måte hvorfor du tolker det sånn, men samtidig - det står heller ingenting i lovteksten om at det nye skiltet ikke gjelder. Det står bare at skilt nr 1 gjelder fram til skilt nr 2, og så er det implisitt at derfra gjelder skilt nr 2. Du må alltid anta at skiltet du kommer til gjelder i fartsretningen på den siden skiltet står, også her. Det finnes regler for maks avstand mellom skilt, og når det MÅ skiltes på nytt (etter kryss o.l.), det står ingenting om minimum avstand. Det er ingenting i veien for å skilte hver 5 meter, det ene forbudet overtar for det andre. 

 

Hvis man skal tolke reglene på din måte blir det igså ulogisk, for da vil et all stans forbudt-skilt etter et parkering forbudt-skilt bety all stans forbudt (det ene forbudet oppheves og det andre overtar), mens et parkering forbudt-skilt etter et annet betyr "intet forbud" (dvs ikke samme oppførsel)

Anonymkode: b81eb...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig som flere her sier, nemlig at skiltet gjelder fra der det står, på samme side av vegen som skiltet er plassert og i kjøreretningen. Derfor er det dessverre helt sikkert at du står ulovlig parkert. Dersom skiltet skal oppheve et annet parkering forbudt skilt, må det være et underskilt 828.2 i tillegg til dette vanlige forbudskiltet (skiltforskriften). Det er ingen synlige underskilt på bildet.

Jeg vet jo ikke hvor bildet er tatt, men kan det tenkes at det er et vegkryss på andre siden av vegen? Altså et kryss utenfor bildet, på høyre siden slik bildet er tatt? Grunnen til at jeg lurer: det bakerste forbudskiltet gjelder jo på samme måten, altså i kjøreretningen og til første vegkryss. Et vegkryss kan være både på høyre og venstre side av vegen, forbudskiltet slutter uansett å gjelde ved kryss. Da er det i tilfelle logisk at det er et vegkryss utenfor bildet og derfor må settes opp nytt skilt etter krysset, altså bak din bil? 

Anonymkode: 70478...6c8

Det er et lyskryss bak ryggen min, Altså bak kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Coolaid skrev:

Dersom du har gyldig førerkort har du også opplæring i hva skiltene betyr. Det inngår i den teoretiske delen av kjøreopplæringen. 

Dersom du er usikker på dette vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på temaet. Eller kjøpe deg en sykkel som er en mye bedre løsning enn bil. 

 

 

Jeg kan jo meddele at de gangene jeg har fått bot og faktisk klaget pga usikkerhet har jeg fått tilbakebetalt, så er ikke alltid det er like enkelt med disse skiltene. 

Trenger bil i jobben når jeg reiser rundt i kundemøter hele dagen i både Oslo, Sandvika og Bærum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må du betale. Og så parkerer du ikke der før 17.00 noe mer. Hadde aldri giddi og brukt energi på å klage på denne. 

Anonymkode: db09a...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det et slikt skilt, gjelder forbudet derifra i kjøreretningen. Det er nok å se det skiltet, for det er det som gjelder. Det er ikke nødvendig å kontrollere om det står et annet skilt diverse meter tidligere, som muligens vil medføre at skiltet betyr det motsatte! Det ville jo være invitt til det reneste kaos. 
Et nytt forbudsskilt opphever det gamle, det er selvsagt. Deretter er det det nye som gjelder; og det nye forbudet kan være noe nytt eller det kan være likt. Uansett: det som står på skiltet, er det som gjelder, hva et tidligere skilt forkynner, er likegyldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, prinsessesara skrev:

Her ser dere bildet tatt andre veien. image.thumb.png.5ad180554574fae8f4fc5754

Er den golfen din? For da er jo alt ganske klar tror jeg: du står feilparkert fordi du parkerte mellom 8 og 17, ettersom det er parkering forbudt der da... Hadde skiltet kun gjeldt bakover (mot kamera her) så hadde det vel stått en pil ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OppNedPåAlt skrev:

Er den golfen din? For da er jo alt ganske klar tror jeg: du står feilparkert fordi du parkerte mellom 8 og 17, ettersom det er parkering forbudt der da... Hadde skiltet kun gjeldt bakover (mot kamera her) så hadde det vel stått en pil ned.

Ja den er min, har du sett det andre bilde? Der ser du at det er to skilt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Står det et slikt skilt, gjelder forbudet derifra i kjøreretningen. Det er nok å se det skiltet, for det er det som gjelder. Det er ikke nødvendig å kontrollere om det står et annet skilt diverse meter tidligere, som muligens vil medføre at skiltet betyr det motsatte! Det ville jo være invitt til det reneste kaos
Et nytt forbudsskilt opphever det gamle, det er selvsagt. Deretter er det det nye som gjelder; og det nye forbudet kan være noe nytt eller det kan være likt. Uansett: det som står på skiltet, er det som gjelder, hva et tidligere skilt forkynner, er likegyldig.

Nemlig. Det kan ikke være sånn at vi når vi kommer til et forbudskilt er nødt til å rygge x antall meter tilbake for å bli helt sikker på om det er et forbud eller opphevelse av et forbud.

 

Det kunne sikkert vært formulert enklere (selv om jeg synes det er tydelig nok) som feks at et forbudskilt opphever det forrige evt er en videreføring av det forrige i det tilfellet det er snakk om det samme skiltet (slik som her). Men hvert skilt må tale for seg selv ellers blir det, som skrevet over, det reneste kaos.

Anonymkode: b81eb...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
42 minutter siden, prinsessesara skrev:

Jeg kan jo meddele at de gangene jeg har fått bot og faktisk klaget pga usikkerhet har jeg fått tilbakebetalt, så er ikke alltid det er like enkelt med disse skiltene. 

Trenger bil i jobben når jeg reiser rundt i kundemøter hele dagen i både Oslo, Sandvika og Bærum. 

Ta med deg bildene og boten og spør parkeringsetaten slik at du forstår hva du har gjort galt. Du finner sikkert en kjekke mann eller søt kvinne som vil hjelpe deg å forstå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prinsessesara skrev:

Ja den er min, har du sett det andre bilde? Der ser du at det er to skilt. 
 

Ja, men det er vel siste skilt som gjelder. Slik anonym forklarer her:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Det kan ikke være sånn at vi når vi kommer til et forbudskilt er nødt til å rygge x antall meter tilbake for å bli helt sikker på om det er et forbud eller opphevelse av et forbud.

 

Det kunne sikkert vært formulert enklere (selv om jeg synes det er tydelig nok) som feks at et forbudskilt opphever det forrige evt er en videreføring av det forrige i det tilfellet det er snakk om det samme skiltet (slik som her). Men hvert skilt må tale for seg selv ellers blir det, som skrevet over, det reneste kaos.

Anonymkode: b81eb...2f5

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara, hvilken gate er dette?

Parkeringsreglene er ikke alltid til å bli kloke på selv for de av oss som kjører enormt mye både på landet og i by. Fikk selv en bot for et par uker siden på Majorstua - der jeg sto har jeg pleid å parkere par-tre ganger i uka de siste 3 årene, og har aldri fått bot der selv om P-vaktene er i området nesten hver time. Klagde inn, men fikk ikke medhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du står ulovlig ut i fra det vi ser på bildet og det du forteller om stedet. Om du sier hvor det er kan det hende det og er mulig å fortelle deg hvorfor de bak deg ikke får bøter. 

Anonymkode: 5ae63...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du står ulovlig ut i fra det vi ser på bildet og det du forteller om stedet. Om du sier hvor det er kan det hende det og er mulig å fortelle deg hvorfor de bak deg ikke får bøter. 

Anonymkode: 5ae63...50e

Hun sier at bilene bak det bakerste skiltet ikke har fått bot, og det er nok fordi det ikke er noe parkering forbudt-skilt der (ser ikke flere skilt lenger bak på bildet, iallefall)

Anonymkode: b81eb...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier at bilene bak det bakerste skiltet ikke har fått bot, og det er nok fordi det ikke er noe parkering forbudt-skilt der (ser ikke flere skilt lenger bak på bildet, iallefall)

Anonymkode: b81eb...2f5

Jo på første bildet er det to parkeringsforbundt skilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.2.2016 at 18.54, Aule skrev:

Sara, hvilken gate er dette?

Parkeringsreglene er ikke alltid til å bli kloke på selv for de av oss som kjører enormt mye både på landet og i by. Fikk selv en bot for et par uker siden på Majorstua - der jeg sto har jeg pleid å parkere par-tre ganger i uka de siste 3 årene, og har aldri fått bot der selv om P-vaktene er i området nesten hver time. Klagde inn, men fikk ikke medhold.

Dette er Jens Bjelkes Gate 8, på Grunerløkka (schousplass)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...