Gå til innhold

Har du et "belønningssystem" for ditt barn?


Gjest gumaba

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å vite hvordan andre foreldre tenker rundt et slags "belønningssystem" for deres barn. Dette kan være alt fra 3-åringen som får klistremerker/stjerner for å sitte stille i bilen, pusse tenner e.l., ukepenger/lommepenger for 10 åringen som rydder rommet eller 15 åringen som klipper gresset for en 200-lapp.

Er det normalt å innføre et slags system for å belønne god atferd og moral fra barna sin side, og hvilke eventuelle utfordringer vil man støte på ved å ha slike systemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt synes jeg belønningssystemer er en uting. Da tenker jeg på å gi klistremerker for å tisse på potta osv. Barna skal jo pusse tenner fordi de ikke skal få hull i tennene, og de skal sitte stille i bilen fordi man skal et sted. De skal ikke gjøre helt normale, fornuftige ting fordi de får belønning for det. Det er jo viktig å skape motivasjon på riktig måte.

Lommepenger og sånt har vi ikke kommet til ennå i vår familie, men jeg tenker egentlig likt der. Jeg har ikke lyst å betale ungene mine for å rydde rommet sitt eller ta ut av oppvaskmaskina. De skal bidra fordi de er en del av familien, ikke fordi de får "lønn" for det. Lommepenger bør helst være uavhengig av det man gjør hjemme, men jeg ser jo det praktiske med å holde tilbake pengene til oppgavene er gjort, da. ;) 

Det finnes sikkert situasjoner der et belønningssystem er den beste løsninga i en vanskelig situasjon, men jeg synes ikke noe om å bruke det som første og beste utvei.

Endret av Sushi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte ty til belønning etter hvert dobesøk på snart 3 åringen, da hun nektet plent å gå på do, for hun hadde ikke tid! På den måten ble hun bleiefri ila to dager. Nå sitter vi litt i saksa da - belønningen skal kuttes, men dobesøk skal fremdeles være en hyggelig affære. 

Anonymkode: d41ab...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistremerker fungerte aldri for oss. Men vi har magiske klinkekuler. Fungerer flott for oss, ungene tror jeg har hatt besøk av en storslått trollmann på jobb som har gitt meg disse kulene, :fnise: og når de har fyllt opp glasset sitt får de velge en belønning. Tur på badeland, restaurant-besøk, piknik eller lignende. 

Vi avtaler på forhånd hva som belønnes med klinkekule, f.eks hadde sønnen min store problemer med å få med seg alt han trengte fra skolen ned på SFO, men etter at han begynte med å få kuler for å klare å huske tingene sine, husker han nå etter 2 uker alltid å få med seg alt. Kulene for dette er nå borte, og han får kuler for andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke det og jeg liker det ikke så godt. Men i nøden spiser fanden fluer :) Minstemann HATET antibiotika. Det var en forferdelig kamp der vi måtte tvinge det i ham. Da var han vel ett-to år. Når han ble litt større lagde vi belønningskalender for den tiden det gjaldt og det fungerte

Litt senere så ba han selv om å få ha det og det var litt gøy :) Da var premien klistremerker med kinotur etter 30 dager...Ikke verre ;) 

Store barn får ikke. De får glade foreldre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke. De har vært vant med å blitt stilt krav til fra fødselen av omtrent. Vi har skjelden konflikter når gjelder oppførsel. Glad jeg har vært såpass streng og bevisst på sånt.  Ser jo hvor mye utagerende unger somnfins der ute. Blir helt sjokkert noen ganger. 

Anonymkode: 220f2...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cheshirecat

Belønning = fravær av straff, eller muntlig bekreftelse og oppmuntring. Gjelder for både bikkje, mann og barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...