Gå til innhold

Internasjonalt forbud mot atomvåpen

Fremhevede innlegg

Skrevet

I disse dagene barker AP sammen mot Høyre+FrP i den "store atomstriden". 

Stridens kjerne : AP ønsker jobbe for en internasjonal lov som forbyr atomvåpen, Høyre+FrP på sin side derimot mener at et slikt utenrikspolitisk arbeid vil fremstå som en dolk i ryggen for våre nære og kjære venner+allierte land og strand.

Personlig har jeg ikke tatt noe standpunkt her, så hva tenker dere?

Selv tenker jeg at et forbud har sine fordeler og ulemper. Ulempen : Vi mennesker er krigerske av natur, det ligger i vårt instinkt å ekspandere da gjerne inn i andre lands territorium. Hele vår historie viser til endeløse blodbad mellom stormaktene eller mellom små makter som ble angrepet og voldtatt av stormaktene.

Dette mønsteret har fulgt oss som fluer på hestemøkk helt til vi utviklet atomvåpen. Det finnes bare EN grunn til at tredje verdenskrig ikke har blitt noe av enda : Mutually assured destruction. Det eneste som stoppet Sovjet i å fortsette sin imperialistiske ekspansjon var trusselen om atomangrep fra USA.

Så på mange måter er atomvåpen den fremste garantisten for verdensfred. Uten atomvåpen er det nesten helt sikkert at Russland/Sovjet, Kina og NATO hadde barket sammen i en megakrig for lenge siden. 

På den annen side er atomvåpen den største trusselen mot menneskehetens overlevelse, det skal bare 1 liten hendelse som skal til for å fyre av en kjedereaksjon av konflikt som ender i en atomkrig som kan utrydde oss. 

Og et annet viktig punkt : Ikke alle land i verden ville etterfulgt et atomvåpen forbud og med det ville maktbalansen bli skjøvet i favor av røverstater. 

Så må jeg presisere at jeg er uenig i FrP og Høyre sin påstand om at våre allierte ville blitt sinte om vi jobbet for atom forbud, Obama er selv en ivrig tilhenger av å forby/redusere disse våpnene så vi ville fått god støtte hos lederen av den frie verden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forby det. Skulle likt å sett trynet til Kim Jong Un når han må levere fra seg sine atomvåpen fordi dem er blitt forbudt.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Atomvåpen er genialt. Hva skal man gjøre om noen nekter å rette seg etter forbudet?

Skrevet
1 minutt siden, Insanomanical skrev:

Forby det. Skulle likt å sett trynet til Kim Jong Un når han må levere fra seg sine atomvåpen fordi dem er blitt forbudt.

Kim Jong Un er ikke kjent for å bry seg om internasjonale spilleregler så det ville ikke skjedd, og med det ville maktbalansen blitt forskjøvet. 

Skrevet

Dette kommer aldri til å skje. Uansett hvor mye man hater det så bidrar atomvåpen til å opprettholde status quo. Ingen store nasjoner ønsker å krige åpent med hverandre når krig fort kan bli veldig kostbart. Atomvåpen gir også stormaktene evne til å dintere i ternasjonal politikk. Er det noe her som tror at de kommet til å bare gi fra seg denne makten dersom noen minuputtnasjoner går sammen og krever slutt på atomvåpen? Hva skal mininasjonene liksom gjøre om atommaktene bare sier nei?

Anonymkode: 1f133...f70

Skrevet

Man får aldri til et forbud uansett. Det har kommet for å bli. 

Jeg ser for meg at NATO kutter sine atomvåpen mens Russland og resten av verden sitter med sine. Skremmende at enkelte politikere er villig til å risikere Norges fred på bakgrunn av idealistiske prinsipper. Hadde vært enklere om de forholdt seg til verden slik den er nå, fremfor å sikte mot en urealistisk drømmeverden.

Anonymkode: a5980...5f6

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får aldri til et forbud uansett. Det har kommet for å bli. 

Jeg ser for meg at NATO kutter sine atomvåpen mens Russland og resten av verden sitter med sine. Skremmende at enkelte politikere er villig til å risikere Norges fred på bakgrunn av idealistiske prinsipper. Hadde vært enklere om de forholdt seg til verden slik den er nå, fremfor å sikte mot en urealistisk drømmeverden.

Anonymkode: a5980...5f6

Om man får med Russland på laget så er det ikke helt utenkelig at man vil få til noen form for nedrustning. Det var ikke så lenge siden Obama hadde dette som kjernesak og det så ut til at det gikk den rette veien for så å stoppe helt opp når relasjonen USA/Russland kjølnet. 

For Norges sin del ville vi høstet mye prestisje om vi evnet megle frem en avtale mellom stormaktene. 

Men det blir nok bare med drømmen tipper jeg slik som den geopolitiske situasjonen ser ut. Enig i konklusjonen din, det er urealistisk men ikke 100% uoppnåelig. 

Skrevet

Å avskaffe atomvåpen er en vakker tanke. Men så lenge Nord-Korea har atomvåpen, så må vesten ha atomvåpen. Så lenge Russland har atomvåpen må USA ha atomvåpen, og visa versa. Dessuten er atomvåpen ikke så avanserte våpen at det er vanskelig nok for nye makter å konstruere dem.

Dessverre.

Skrevet

God tanke fra AP. Men land kommer til å prøve å få laget atombomber uansett om det er en "avtale" om å ikke gjøre det. Tok veldig mye før USA fikk avtalen med Iran, og det er endel hull i den. Andre land som vokser i befolkningstall og bruttonasjonalprodukt i tiårene som kommer, vil naturligvis prøve å få tak i atombomber. Å ha atombomber bringer en ekstra prikk over i-en.

Anonymkode: f4661...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...