Gå til innhold

Medisiner og sultfølelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på noen nye medisiner og en av bivirkningene er tydeligvis skikkelig hunger.. Kan spise deg jeg normalt spiser for så å kjenna at magen formelig verker av sult. Jeg kan også våkne på natten av sultfølelse. Finnes det noen triks for å dempe denne sulten litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også gått på sånne medisiner og jeg har dessverre ingen trøst å gi. Var skikkelig hul-sulten selv om jeg hadde spist 4 skiver. Som deg våknet jeg også på natta fordi jeg var sulten. Vanligvis har jeg ganske bra viljestyrke nå det kommer til mat men på de medisinene så klarte jeg ikke å la være å spise og gikk krafig opp i vekt.

Du kan selvfølgelig prøve å spise grønnsaker og drikke vann når sulten er uimotståelig og prøv å trene/gå mest mulig. Da vil du ikke gå så mye opp. Det der er en sultfølelse som man ikke kan forestille seg før man har kjent den selv

Anonymkode: 9d9ed...e25

Skrevet

Har selv opplevd det der... Vanskelig å motstå trangen til å spise... Men unngå å ha snacks og godterier i hus og knask på grønnsaker istedenfor.

"Hjernen styrer både sult- og metthetsfølelsen, og regulering av matinntaket påvirkes også av hormonelle, visuelle, nevrologiske og psykologiske faktorer. To områder i hypothalamus som er av stor betydning for regulering av matlysten kalles metthetssenteret (Ventromedialt hypothalamus, VMH) og sultsenteret (Ventrolateralt hypothalamus, VLH). Dyreforsøk har vist at man ved å stimulere disse sentrene kan fremkalle både fedme og vekttap. To peptidhormoner som kalles appetitt- og metthetshormoner regulerer næringsopptaket. Mennesker med hormonmangel kan ha forstyrrelser i metthet- og sultreguleringsmekanismen. Det finnes teorier om at fedme også kan skyldes en tilvenning til forhøyede endorfinnivåer (stoffer som gjør at vi føler velvære) idet synet og duften av et velsmakende måltid hos overvektige personer gir en kraftig insulinstigning som ikke forekommer hos normalvektige. Høyt insulinnivå kan gi sultfølelse."

http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsstil--Helse/Energibehov--forbruk/Regulering-av-sult-og-metthet/

Anonymkode: 86cd8...586

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...