Gå til innhold

Erfaring med grete roede nettkurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har noen erfaring med nettkurs fra Grete Roede? Vurderer og starte på et ung kurs!

Skrevet

Jeg har ikke gått kurs, men har brukt GR matdagbok på nett; gik ned 20 kilo i 2006, og på ny i 2013. Anbefaler GR hvis du er totalt "grønn" på ernæring (type "er torsk en grønnsak?"), for de har en del "opplysningsvirksomhet", ellers ville jeg gått for Myfitnesspal eller Fitbit, som forutsetter at du kan litt, men også er interessert i å lære mer. 

Skrevet

For å gå nettkurs må du være veldig motivert og kunne en del om kosthold på forhånd. Du får ikke samme oppfølgingen som på vanlig kurs (jeg har prøvd begge deler flere ganger med ulike kursledere). Hvis du er disiplinert, motivert og egentlig bare trenger et lite dytt bak så er nettkurs veldig bra.

Hvis du strever med hva du vil og har lite kunnskap om kosthold så ville jeg heller gått på vanlig kurs. Der blir det forklart mer inngående ang kosthold, kalorier og næringsstoffer.

Nettkurset går ut på at du skal registrere hva du spiser hver dag og en gang i uken blir det tilgjengelig en rapport med div spørsmål som du skal besvare og sende inn. Det er litt sånn typ: hva er mine utfordringer, hvordan kan jeg løse disse, hva gikk bra forrige uke, hvilke utfordinger er det i uken som kommer.

Kurslederene på nettkurs reklamerer med "personlige tilbakemeldinger" men de består etter min erfaring av tre-fire linjer som er tilpasset rapporten du sendte inn og så et avsnitt med standardinfo som er lik for alle som går på kurs.

Det kan godt hende at det er individuelle forskjeller mellom kurslederene men jeg har som sagt prøvd flere og det har vært like dårlig oppfølging fra de alle sammen.

Jeg endte med å klare å gå ned i vekt på egenhånd.

Anonymkode: 33776...4b7

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å gå nettkurs må du være veldig motivert og kunne en del om kosthold på forhånd. Du får ikke samme oppfølgingen som på vanlig kurs (jeg har prøvd begge deler flere ganger med ulike kursledere). Hvis du er disiplinert, motivert og egentlig bare trenger et lite dytt bak så er nettkurs veldig bra.

Hvis du strever med hva du vil og har lite kunnskap om kosthold så ville jeg heller gått på vanlig kurs. Der blir det forklart mer inngående ang kosthold, kalorier og næringsstoffer.

Nettkurset går ut på at du skal registrere hva du spiser hver dag og en gang i uken blir det tilgjengelig en rapport med div spørsmål som du skal besvare og sende inn. Det er litt sånn typ: hva er mine utfordringer, hvordan kan jeg løse disse, hva gikk bra forrige uke, hvilke utfordinger er det i uken som kommer.

Kurslederene på nettkurs reklamerer med "personlige tilbakemeldinger" men de består etter min erfaring av tre-fire linjer som er tilpasset rapporten du sendte inn og så et avsnitt med standardinfo som er lik for alle som går på kurs.

Det kan godt hende at det er individuelle forskjeller mellom kurslederene men jeg har som sagt prøvd flere og det har vært like dårlig oppfølging fra de alle sammen.

Jeg endte med å klare å gå ned i vekt på egenhånd.

Anonymkode: 33776...4b7

Takk for svar! Det jeg trenger er egentlig den følelsen av at noen "passer på", har gått ned seks kg på egenhånd, og merker motivasjonen daler når det begynner å gå senere med vekttapet! Tenkte egentlig det kanskje var noe for meg fordi jeg synes det er flaut og spise så usunt som jeg gjør når andre kan se det! Hvis jeg registrerer måltid kan dette være en måte for meg og stå imot fristelsene og øke motivasjonen til å spise sunt!

Skrevet

Jeg har også erfaringen med nettkurs at tilbakemeldingene var veldig lite tilpasset meg. Litt sånn ukens tema, med beskjed om at "du har jobbet bra og gått ned 300g på en uke. Du er flink!" Nederst. 

Men det var ett godt spark bak, og det lærte meg mye om hvordan jeg bør balansere mitt kosthold. Dessuten hjalp det at jeg visste noen skulle se hvordan jeg hadde ligget an kalori og treningsmessig den siste uka. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Susan Sto Helit skrev:

Jeg har også erfaringen med nettkurs at tilbakemeldingene var veldig lite tilpasset meg. Litt sånn ukens tema, med beskjed om at "du har jobbet bra og gått ned 300g på en uke. Du er flink!" Nederst. 

Men det var ett godt spark bak, og det lærte meg mye om hvordan jeg bør balansere mitt kosthold. Dessuten hjalp det at jeg visste noen skulle se hvordan jeg hadde ligget an kalori og treningsmessig den siste uka. 

Ja for det jeg tenker er at jeg også trenger det sparkwt bak! Synes det er flaut at noen skal lese det jeg spiser hver dag hvis jeg går laaaangt over det kcal innholdet jeg burde ligge på! 

Skrevet

Jeg synes ikke nettkurset var verdt pengene i det hele tatt. Som nevnt over her så får man bare et skikkelig klipp og lim-svar, som man ser ikke er tilpasset deg og din fremgang (eller mangelen på fremgang) i det hele tatt. Jeg synes kurset var skikkelig demotiverende og falt fort av lasset. Meldte meg inn i Vektklubben og gikk ned de 10 kiloene jeg skulle. Det er nå tre år siden og jeg har klart å holde vekta.

Anonymkode: 652a7...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...