Gjest Fighter Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg ser det er en del diskusjoner nå om politikk og skatt. Noen mener de ikke skal betale skatt sånn at staten kan bruke penger på å syke og fattige. "Det er ikke min feil at andre er syke". "Dette er holdninger som jeg finner litt merkelige. :klø: Er det ikke naturlig at man ønsker å hjelpe noen hvis man kan det? Hvis noen er lei seg vil vi trøste. Hvorfor er det da sånn at enkelte ikke vil være med på å hjelpe syke til å få medisiner? Eller uføre til å få penger så de klarer seg? Og hva slags menneskesyn har dere som mener at funksjonshemmede, eldre og syke ikke skal hjelpes til et bedre liv? Det blir skrevet at skatt er å stjele og at det er urettferdig at de rike skal betale for de fattige. Jeg skjønner ikke tankegangen bak. Det er da mer urettferdig at noen har stor villa, tre biler, 2 båter og 3 hytter, mens andre knapt har mat på bordet. Til og med barn vet at de skal dele med hverandre og at det er urettferdig om Per får 2 epler mens Pål ingen. Og dere som applauderer for høyere egenandeler og høyere frikortgrense, har ikke kronisk syke nok med å være syke eller skal de i tillegg straffes ved å ha dårlig økonomi? Jeg ser ikke logikken. Man sparker ikke noen som ligger nede, gjør man det?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg ser det er en del diskusjoner nå om politikk og skatt. Noen mener de ikke skal betale skatt sånn at staten kan bruke penger på å syke og fattige. "Det er ikke min feil at andre er syke". "Dette er holdninger som jeg finner litt merkelige. :klø: Er det ikke naturlig at man ønsker å hjelpe noen hvis man kan det? Hvis noen er lei seg vil vi trøste. Hvorfor er det da sånn at enkelte ikke vil være med på å hjelpe syke til å få medisiner? Eller uføre til å få penger så de klarer seg? Og hva slags menneskesyn har dere som mener at funksjonshemmede, eldre og syke ikke skal hjelpes til et bedre liv? Det blir skrevet at skatt er å stjele og at det er urettferdig at de rike skal betale for de fattige. Jeg skjønner ikke tankegangen bak. Det er da mer urettferdig at noen har stor villa, tre biler, 2 båter og 3 hytter, mens andre knapt har mat på bordet. Til og med barn vet at de skal dele med hverandre og at det er urettferdig om Per får 2 epler mens Pål ingen. Og dere som applauderer for høyere egenandeler og høyere frikortgrense, har ikke kronisk syke nok med å være syke eller skal de i tillegg straffes ved å ha dårlig økonomi? Jeg ser ikke logikken. Man sparker ikke noen som ligger nede, gjør man det? Jeg hjelper gjerne, men jeg vil velge det selv. Flott med høye egenandeler, lavere skatt og høyere moms - og jeg har to kroniske sykdommer
Gjest Embla s Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Det som forundrer meg er når samme mennesket kan klage over skatten og fortelle om alle lure triks for å betale minst mulig, for i neste øyeblikk å klage over dårlige veier, dårlige skoler etc. Fryktelig mange som SKAL HA men som ikke vil være med på å betale :-? Noe annet som forundrer meg er hvorfor staten får så lite ut av alle skattepengene.
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg hjelper gjerne, men jeg vil velge det selv. Flott med høye egenandeler, lavere skatt og høyere moms - og jeg har to kroniske sykdommer Hvordan velger du å hjelpe til da? Høye egenandeler og høyrere moms går utover de som allerede har dårlig økonomi. Feks eldre eller uføre som må ha medisiner... og hvis du har kroniske sykdommer selv så bruker du kanskje noen medisiner selv - du har kanskje råd til det, jeg vet ikke hvor mye du har i mnd. Men, det går ut over f.eks pensjonister; de har lave pensjoner og er avhengig av medisiner. Høyere egenandeler gir seg utslag i at de ikke får kjøpt de medisinene de trenger. Eller at de kjøper medisiner, og da er det ikke mer penger igjen til strøm eller mat - og så fryser de ihjel om vinteren... f.eks. Men, hvordan vil du hjelpe de som har det vanskelig og trangt økonomisk, Frysepulver?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Hvordan velger du å hjelpe til da? Høye egenandeler og høyrere moms går utover de som allerede har dårlig økonomi. Feks eldre eller uføre som må ha medisiner... og hvis du har kroniske sykdommer selv så bruker du kanskje noen medisiner selv - du har kanskje råd til det, jeg vet ikke hvor mye du har i mnd. Men, det går ut over f.eks pensjonister; de har lave pensjoner og er avhengig av medisiner. Høyere egenandeler gir seg utslag i at de ikke får kjøpt de medisinene de trenger. Eller at de kjøper medisiner, og da er det ikke mer penger igjen til strøm eller mat - og så fryser de ihjel om vinteren... f.eks. Men, hvordan vil du hjelpe de som har det vanskelig og trangt økonomisk, Frysepulver? Det vil jeg ikke, de får takke seg selv
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Hvordan velger du å hjelpe til da? Høye egenandeler og høyrere moms går utover de som allerede har dårlig økonomi. Feks eldre eller uføre som må ha medisiner... og hvis du har kroniske sykdommer selv så bruker du kanskje noen medisiner selv - du har kanskje råd til det, jeg vet ikke hvor mye du har i mnd. Men, det går ut over f.eks pensjonister; de har lave pensjoner og er avhengig av medisiner. Høyere egenandeler gir seg utslag i at de ikke får kjøpt de medisinene de trenger. Eller at de kjøper medisiner, og da er det ikke mer penger igjen til strøm eller mat - og så fryser de ihjel om vinteren... f.eks. Men, hvordan vil du hjelpe de som har det vanskelig og trangt økonomisk, Frysepulver? Det vil jeg ikke, de får takke seg selv
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg hjelper gjerne' date=' men jeg vil velge det selv.[/quote'] Du sier jo at du gjerne hjelper, og i neste øyeblikk sier du at du ikke vil hjelpe, at de får takke seg selv. I et annet innlegg sa du at du ville velge å hjelpe både bestemoren din og nabogutten som måtte ha en operasjon for å redde livet, og nå sier du at du ikke ville gjort det allikevel? Hva mener du egentlig?
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #8 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg hjelper gjerne, men jeg vil velge det selv. Flott med høye egenandeler, lavere skatt og høyere moms - og jeg har to kroniske sykdommer Du som har to kroniske sykdommer - hva tror du at du måtte betale i forsikringer for å dekke alle eventualiteter i forbindelse med din sykdom? Forsikringsselskaper gir ikke ved dørene, det kan jeg love deg...
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #9 Skrevet 16. oktober 2004 Mistenker dere for å misforstå med vilje av og til... Jeg vil velge selv om/hvem jeg vil hjelpe. VALGFRIHET er stikkordet her. Jeg gidder ikke betale skatt for å hjelpe Kåre Hansen som aldri har giddet å jobbe, som lever på trygd og drikker opp husholdningspengene hver måned. Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt på.
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 #10 Skrevet 16. oktober 2004 Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt på. Greit nok, men hvor skal du ta pengene fra? En av grunnene til at man betaler skatt er vel at noen skal forvalte de pengene slik at folk får den hjelpen de trenger - både de du ikke liker og de du liker...
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #11 Skrevet 16. oktober 2004 Nå skurrer det masse i hodet mitt med hensyn til deg Frysepulver. Hjelp meg å oppklare litt er du snill... Du sier at du jobber. Den er grei. Du sier også at du mottar penger fra folks skattepenger sånn som systemet er i dag. Det er også greit. Da regner jeg med at du ikke jobber fullt? At du har en uførepensjon i tillegg til inntekt eller noe sånt? Eller er det bare operasjonene dine du sikter til når du sier du mottar penger? Ok, spørsmålet mitt blir omtrent sånn: Om du kun hadde din egen inntekt, og betalte atskillig mindre skatt enn du gjør i dag, ville du sitte igjen med x antall kroner i måneden netto. Forsikringspremien din ville blitt x antall kroner pr måned helt til forsikringsselskapet hadde måttet betale nen hundre tusen for dine operasjoner. Vips - etter det ville din premie ha steget til skyhøye summer. Ville du fremdeles ha råd til premien din på den lønnen du ville hatt? Dersom du kanskje ikke jobber 100 % en gang? Til sammenligning - jeg har i dag vanlig bolig-, bil- og ulykkesforsikring... eller er det uføreforsikring (husker ikke i farten, sannsynligvis det siste). Dette betaler jeg ca femtenhundre i måneden for. Det er jo ikke all verden, selv om det kommer på toppen av alle andre utigfter. Skulle jeg hatt både uføre- og ulykkeforsikring, hadde summen vært en tusenlapp mer. Altså to og et halvt i måneden. Skulle forsikringen ha dekket eventuelle sykehusopphold og behandlinger, som brystkreften min for fire år siden, tør jeg ikke tenke på hva premien ville vært i dag. La meg også legge til at min forsikring ikke dekker noen form for kreft i og med at det er noe jeg allerede har hatt. Så blir jeg kreftsyk igjen, og ikke kan jobbe, så har jeg virkelig tapt. Da kan jeg kjøpe meg telt og finne meg en park. Er dette ting du har tenkt over Frysepulver? At ting faktisk kan skje, som gjør situasjonen din håpløs? At med din politikk ville din situasjon allerede vært håpløs? Eller tjener faren din så mye at han kunne stått for dine forsikringer? Dette er ikke kritikk av synet ditt. Jeg bare spør.
Gjest gjest1 Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg misforstår i hvert fall ikke med vilje. Jeg bare lurer på om du faktisk har tenkt igjennom konsekvensene til fulle, av det politiske synet du sitter med. Og har du tenkt dem igjennom så vil jeg bare veldig gjerne høre om det, og få svar på det jeg lurer på. Det er nemlig disse spørsmålene jeg blir sittende igjen med som gjør at jeg aldri kan stemme blått.
Polly Ester Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 På meg så virker det som Fryse... gir blaffen i andre enn seg selv og de hun kjenner. Hun kjenner ikke deg, for alt hun vet kan det hende du fikk kreft fordi du røyker - og da er det din egen skyld at du fikk kreft. Hvis du fortsetter å røyke kan det hende du får kreft igjen, og da er det din egen skyld. Og da gidder ihvertfall ikke hun betale for operasjon og forsikringer og slikt for deg. For du har gjort det sånn selv... Enten er Fryse... utrolig arrogant, ellers så har hun litt vansker med å forklare seg. Eller så har hun faktisk ikke klart å se forbi sin egen nesetipp og nabogutten og bestemoren sin...
Gjest Fighter Skrevet 16. oktober 2004 #14 Skrevet 16. oktober 2004 Og jeg antar at hun selv har valgt å bli kronisk syk og at hun selv er årsak i at hun trengte en livsviktig operasjon?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #15 Skrevet 16. oktober 2004 Og jeg antar at hun selv har valgt å bli kronisk syk og at hun selv er årsak i at hun trengte en livsviktig operasjon? Ingen av delene, men det er ikke deres skyld, følgelig skal ikke dere betale for det
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #16 Skrevet 16. oktober 2004 Det som forundrer meg er når samme mennesket kan klage over skatten og fortelle om alle lure triks for å betale minst mulig, for i neste øyeblikk å klage over dårlige veier, dårlige skoler etc. Fryktelig mange som SKAL HA men som ikke vil være med på å betale :-? Noe annet som forundrer meg er hvorfor staten får så lite ut av alle skattepengene. Regner med at du sikter til andre enn meg
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #17 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg misforstår i hvert fall ikke med vilje. Jeg bare lurer på om du faktisk har tenkt igjennom konsekvensene til fulle, av det politiske synet du sitter med. Og har du tenkt dem igjennom så vil jeg bare veldig gjerne høre om det, og få svar på det jeg lurer på. Det er nemlig disse spørsmålene jeg blir sittende igjen med som gjør at jeg aldri kan stemme blått. Alle ville ikke fått det bedre i min verden, men alle får det ikke bedre med røde alternativer heller. Jeg, og andre på høyresiden synes ikke rødt er noe godt alternativ og følgelig ønsker vi å gjøre noe med det. Er ikke verre enn det
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #18 Skrevet 16. oktober 2004 Du som har to kroniske sykdommer - hva tror du at du måtte betale i forsikringer for å dekke alle eventualiteter i forbindelse med din sykdom? Forsikringsselskaper gir ikke ved dørene, det kan jeg love deg... Kanskje fikk jeg ikke forsikringer - og da hadde jeg dødd. Kjipt det, men sånn er livet. Regner med at "da kunne du jo ha sagt nei til operasjonene dine" kommer, til det kan jeg si nei, det kunne jeg ikke. Jeg var ikke våken da legene bestemte seg for å operere og kunne da heller ikke nekte. Dessuten tror jeg de plikter å hjelpe - slik dagens samfunn er
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2004 #19 Skrevet 16. oktober 2004 Greit nok, men hvor skal du ta pengene fra? En av grunnene til at man betaler skatt er vel at noen skal forvalte de pengene slik at folk får den hjelpen de trenger - både de du ikke liker og de du liker... Jeg må jo da ta pengene fra meg selv. Hadde jeg hatt lite penger hadde jeg ikke kunnet hjelpe. Kjipt det, men da hadde kanskje noen andre kunnet hjelpe. Trodde man hadde fått meg seg såpass nå... Forøvrig skjønner jeg ikke disse sinnsykt rike menneskene i verden. Hadde jeg hatt såpass store verdier ville jeg ha brukt masse av de på å hjelpe andre som hadde det verre, blant annet fått slutt på katatrofen i Darfur umiddelbart. Bill Gates er et godt eksempel på en slik fantastisk mann; han gir masse penger til HIV/AIDS-arbeidet hvert år - men han kunne gitt så mye mer. Men selvsagt; det skal være basert på frivillighet. Jeg vil forvalte mine inntekter selv, jeg vil ikke at staten skal gjøre det.
Gjest Embla s Skrevet 16. oktober 2004 #20 Skrevet 16. oktober 2004 Mistenker dere for å misforstå med vilje av og til... Jeg vil velge selv om/hvem jeg vil hjelpe. VALGFRIHET er stikkordet her. Jeg gidder ikke betale skatt for å hjelpe Kåre Hansen som aldri har giddet å jobbe, som lever på trygd og drikker opp husholdningspengene hver måned. Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt på. Jaha, men denne Kåre Hansen som "aldri har giddet å jobbe, etc.." du tror ikke han kanskje også er kronisk syk da? Det er vel en grunn til at noen blir som han? Hvis verden hadde vært slik du vil ha den, blir det jo viktig å ha rike venner da, ifall man skal bli syk, slik at man er sikret hjelp fra noen som syns man fortjener det... Enn du selv, med dine to kroniske sykdommer og operasjon - hvem betalte dette for deg? Og hvordan kan enkeltmennesker vurdere hvem som "fortjener hjelp"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå