GĂ„ til innhold

Politikk, menneskesyn og etikk.

Fremhevede innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg ser det er en del diskusjoner nÄ om politikk og skatt. Noen mener de ikke skal betale skatt sÄnn at staten kan bruke penger pÄ Ä syke og fattige. "Det er ikke min feil at andre er syke". "Dette er holdninger som jeg finner litt merkelige. :klÞ: Er det ikke naturlig at man Þnsker Ä hjelpe noen hvis man kan det? Hvis noen er lei seg vil vi trÞste. Hvorfor er det da sÄnn at enkelte ikke vil vÊre med pÄ Ä hjelpe syke til Ä fÄ medisiner? Eller ufÞre til Ä fÄ penger sÄ de klarer seg? Og hva slags menneskesyn har dere som mener at funksjonshemmede, eldre og syke ikke skal hjelpes til et bedre liv? Det blir skrevet at skatt er Ä stjele og at det er urettferdig at de rike skal betale for de fattige. Jeg skjÞnner ikke tankegangen bak. Det er da mer urettferdig at noen har stor villa, tre biler, 2 bÄter og 3 hytter, mens andre knapt har mat pÄ bordet. Til og med barn vet at de skal dele med hverandre og at det er urettferdig om Per fÄr 2 epler mens PÄl ingen.

Og dere som applauderer for hÞyere egenandeler og hÞyere frikortgrense, har ikke kronisk syke nok med Ä vÊre syke eller skal de i tillegg straffes ved Ä ha dÄrlig Þkonomi? Jeg ser ikke logikken. Man sparker ikke noen som ligger nede, gjÞr man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ser det er en del diskusjoner nÄ om politikk og skatt. Noen mener de ikke skal betale skatt sÄnn at staten kan bruke penger pÄ Ä syke og fattige. "Det er ikke min feil at andre er syke". "Dette er holdninger som jeg finner litt merkelige. :klÞ: Er det ikke naturlig at man Þnsker Ä hjelpe noen hvis man kan det? Hvis noen er lei seg vil vi trÞste. Hvorfor er det da sÄnn at enkelte ikke vil vÊre med pÄ Ä hjelpe syke til Ä fÄ medisiner? Eller ufÞre til Ä fÄ penger sÄ de klarer seg? Og hva slags menneskesyn har dere som mener at funksjonshemmede, eldre og syke ikke skal hjelpes til et bedre liv? Det blir skrevet at skatt er Ä stjele og at det er urettferdig at de rike skal betale for de fattige. Jeg skjÞnner ikke tankegangen bak. Det er da mer urettferdig at noen har stor villa, tre biler, 2 bÄter og 3 hytter, mens andre knapt har mat pÄ bordet. Til og med barn vet at de skal dele med hverandre og at det er urettferdig om Per fÄr 2 epler mens PÄl ingen.

Og dere som applauderer for hÞyere egenandeler og hÞyere frikortgrense, har ikke kronisk syke nok med Ä vÊre syke eller skal de i tillegg straffes ved Ä ha dÄrlig Þkonomi? Jeg ser ikke logikken. Man sparker ikke noen som ligger nede, gjÞr man det?

Jeg hjelper gjerne, men jeg vil velge det selv.

Flott med hĂžye egenandeler, lavere skatt og hĂžyere moms - og jeg har to kroniske sykdommer

Gjest Embla s
Skrevet

Det som forundrer meg er nÄr samme mennesket kan klage over skatten og fortelle om alle lure triks for Ä betale minst mulig, for i neste Þyeblikk Ä klage over dÄrlige veier, dÄrlige skoler etc. Fryktelig mange som SKAL HA men som ikke vil vÊre med pÄ Ä betale :-?

Noe annet som forundrer meg er hvorfor staten fÄr sÄ lite ut av alle skattepengene.

Skrevet

Flott med hĂžye egenandeler, lavere skatt og hĂžyere moms - og jeg har to kroniske sykdommer

Hvordan velger du Ă„ hjelpe til da?

HÞye egenandeler og hÞyrere moms gÄr utover de som allerede har dÄrlig Þkonomi.

Feks eldre eller ufÞre som mÄ ha medisiner... og hvis du har kroniske sykdommer selv sÄ bruker du kanskje noen medisiner selv - du har kanskje rÄd til det, jeg vet ikke hvor mye du har i mnd.

Men, det gÄr ut over f.eks pensjonister; de har lave pensjoner og er avhengig av medisiner. HÞyere egenandeler gir seg utslag i at de ikke fÄr kjÞpt de medisinene de trenger. Eller at de kjÞper medisiner, og da er det ikke mer penger igjen til strÞm eller mat - og sÄ fryser de ihjel om vinteren... f.eks.

Men, hvordan vil du hjelpe de som har det vanskelig og trangt Ăžkonomisk, Frysepulver?

Skrevet

Feks eldre eller ufÞre som mÄ ha medisiner... og hvis du har kroniske sykdommer selv sÄ bruker du kanskje noen medisiner selv - du har kanskje rÄd til det, jeg vet ikke hvor mye du har i mnd.

Men, det gÄr ut over f.eks pensjonister; de har lave pensjoner og er avhengig av medisiner. HÞyere egenandeler gir seg utslag i at de ikke fÄr kjÞpt de medisinene de trenger. Eller at de kjÞper medisiner, og da er det ikke mer penger igjen til strÞm eller mat - og sÄ fryser de ihjel om vinteren... f.eks.

Men, hvordan vil du hjelpe de som har det vanskelig og trangt Ăžkonomisk, Frysepulver?

Det vil jeg ikke, de fÄr takke seg selv

Skrevet

Det vil jeg ikke, de fÄr takke seg selv

Skrevet
Jeg hjelper gjerne' date=' men jeg vil velge det selv.[/quote']

Du sier jo at du gjerne hjelper, og i neste Þyeblikk sier du at du ikke vil hjelpe, at de fÄr takke seg selv.

I et annet innlegg sa du at du ville velge Ä hjelpe bÄde bestemoren din og nabogutten som mÄtte ha en operasjon for Ä redde livet, og nÄ sier du at du ikke ville gjort det allikevel?

Hva mener du egentlig?

Skrevet

Du som har to kroniske sykdommer - hva tror du at du mÄtte betale i forsikringer for Ä dekke alle eventualiteter i forbindelse med din sykdom? Forsikringsselskaper gir ikke ved dÞrene, det kan jeg love deg...

Skrevet

Mistenker dere for Ä misforstÄ med vilje av og til... Jeg vil velge selv om/hvem jeg vil hjelpe. VALGFRIHET er stikkordet her.

Jeg gidder ikke betale skatt for Ä hjelpe KÄre Hansen som aldri har giddet Ä jobbe, som lever pÄ trygd og drikker opp husholdningspengene hver mÄned. Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt pÄ.

Skrevet
Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt pÄ.

Greit nok, men hvor skal du ta pengene fra?

En av grunnene til at man betaler skatt er vel at noen skal forvalte de pengene slik at folk fÄr den hjelpen de trenger - bÄde de du ikke liker og de du liker...

Skrevet

NĂ„ skurrer det masse i hodet mitt med hensyn til deg Frysepulver. Hjelp meg Ă„ oppklare litt er du snill...

Du sier at du jobber. Den er grei.

Du sier ogsÄ at du mottar penger fra folks skattepenger sÄnn som systemet er i dag. Det er ogsÄ greit.

Da regner jeg med at du ikke jobber fullt? At du har en ufÞrepensjon i tillegg til inntekt eller noe sÄnt? Eller er det bare operasjonene dine du sikter til nÄr du sier du mottar penger?

Ok, spÞrsmÄlet mitt blir omtrent sÄnn:

Om du kun hadde din egen inntekt, og betalte atskillig mindre skatt enn du gjÞr i dag, ville du sitte igjen med x antall kroner i mÄneden netto.

Forsikringspremien din ville blitt x antall kroner pr mÄned helt til forsikringsselskapet hadde mÄttet betale nen hundre tusen for dine operasjoner. Vips - etter det ville din premie ha steget til skyhÞye summer. Ville du fremdeles ha rÄd til premien din pÄ den lÞnnen du ville hatt? Dersom du kanskje ikke jobber 100 % en gang?

Til sammenligning - jeg har i dag vanlig bolig-, bil- og ulykkesforsikring... eller er det ufÞreforsikring (husker ikke i farten, sannsynligvis det siste). Dette betaler jeg ca femtenhundre i mÄneden for. Det er jo ikke all verden, selv om det kommer pÄ toppen av alle andre utigfter.

Skulle jeg hatt bÄde ufÞre- og ulykkeforsikring, hadde summen vÊrt en tusenlapp mer. AltsÄ to og et halvt i mÄneden.

Skulle forsikringen ha dekket eventuelle sykehusopphold og behandlinger, som brystkreften min for fire Är siden, tÞr jeg ikke tenke pÄ hva premien ville vÊrt i dag. La meg ogsÄ legge til at min forsikring ikke dekker noen form for kreft i og med at det er noe jeg allerede har hatt. SÄ blir jeg kreftsyk igjen, og ikke kan jobbe, sÄ har jeg virkelig tapt. Da kan jeg kjÞpe meg telt og finne meg en park.

Er dette ting du har tenkt over Frysepulver? At ting faktisk kan skje, som gjÞr situasjonen din hÄplÞs?

At med din politikk ville din situasjon allerede vÊrt hÄplÞs? Eller tjener faren din sÄ mye at han kunne stÄtt for dine forsikringer?

Dette er ikke kritikk av synet ditt. Jeg bare spĂžr.

Skrevet

Jeg misforstÄr i hvert fall ikke med vilje. Jeg bare lurer pÄ om du faktisk har tenkt igjennom konsekvensene til fulle, av det politiske synet du sitter med.

Og har du tenkt dem igjennom sÄ vil jeg bare veldig gjerne hÞre om det, og fÄ svar pÄ det jeg lurer pÄ. Det er nemlig disse spÞrsmÄlene jeg blir sittende igjen med som gjÞr at jeg aldri kan stemme blÄtt.

Skrevet

PÄ meg sÄ virker det som Fryse... gir blaffen i andre enn seg selv og de hun kjenner. Hun kjenner ikke deg, for alt hun vet kan det hende du fikk kreft fordi du rÞyker - og da er det din egen skyld at du fikk kreft. Hvis du fortsetter Ä rÞyke kan det hende du fÄr kreft igjen, og da er det din egen skyld. Og da gidder ihvertfall ikke hun betale for operasjon og forsikringer og slikt for deg. For du har gjort det sÄnn selv...

Enten er Fryse... utrolig arrogant, ellers sÄ har hun litt vansker med Ä forklare seg. Eller sÄ har hun faktisk ikke klart Ä se forbi sin egen nesetipp og nabogutten og bestemoren sin...

Gjest Fighter
Skrevet

Og jeg antar at hun selv har valgt Ä bli kronisk syk og at hun selv er Ärsak i at hun trengte en livsviktig operasjon?

Skrevet
Og jeg antar at hun selv har valgt Ä bli kronisk syk og at hun selv er Ärsak i at hun trengte en livsviktig operasjon?

Ingen av delene, men det er ikke deres skyld, fĂžlgelig skal ikke dere betale for det

Skrevet
Det som forundrer meg er nÄr samme mennesket kan klage over skatten og fortelle om alle lure triks for Ä betale minst mulig, for i neste Þyeblikk Ä klage over dÄrlige veier, dÄrlige skoler etc.  Fryktelig mange som SKAL HA men som ikke vil vÊre med pÄ Ä betale  :-?  

Noe annet som forundrer meg er hvorfor staten fÄr sÄ lite ut av alle skattepengene.

Regner med at du sikter til andre enn meg

Skrevet
Jeg misforstÄr i hvert fall ikke med vilje. Jeg bare lurer pÄ om du faktisk har tenkt igjennom konsekvensene til fulle, av det politiske synet du sitter med.  

Og har du tenkt dem igjennom sÄ vil jeg bare veldig gjerne hÞre om det, og fÄ svar pÄ det jeg lurer pÄ. Det er nemlig disse spÞrsmÄlene jeg blir sittende igjen med som gjÞr at jeg aldri kan stemme blÄtt.

Alle ville ikke fÄtt det bedre i min verden, men alle fÄr det ikke bedre med rÞde alternativer heller. Jeg, og andre pÄ hÞyresiden synes ikke rÞdt er noe godt alternativ og fÞlgelig Þnsker vi Ä gjÞre noe med det. Er ikke verre enn det

Skrevet

Du som har to kroniske sykdommer - hva tror du at du mÄtte betale i forsikringer for Ä dekke alle eventualiteter i forbindelse med din sykdom? Forsikringsselskaper gir ikke ved dÞrene, det kan jeg love deg...

Kanskje fikk jeg ikke forsikringer - og da hadde jeg dÞdd. Kjipt det, men sÄnn er livet. Regner med at "da kunne du jo ha sagt nei til operasjonene dine" kommer, til det kan jeg si nei, det kunne jeg ikke. Jeg var ikke vÄken da legene bestemte seg for Ä operere og kunne da heller ikke nekte. Dessuten tror jeg de plikter Ä hjelpe - slik dagens samfunn er

Skrevet

Greit nok, men hvor skal du ta pengene fra?

En av grunnene til at man betaler skatt er vel at noen skal forvalte de pengene slik at folk fÄr den hjelpen de trenger - bÄde de du ikke liker og de du liker...

Jeg mÄ jo da ta pengene fra meg selv. Hadde jeg hatt lite penger hadde jeg ikke kunnet hjelpe. Kjipt det, men da hadde kanskje noen andre kunnet hjelpe. Trodde man hadde fÄtt meg seg sÄpass nÄ...

ForÞvrig skjÞnner jeg ikke disse sinnsykt rike menneskene i verden. Hadde jeg hatt sÄpass store verdier ville jeg ha brukt masse av de pÄ Ä hjelpe andre som hadde det verre, blant annet fÄtt slutt pÄ katatrofen i Darfur umiddelbart. Bill Gates er et godt eksempel pÄ en slik fantastisk mann; han gir masse penger til HIV/AIDS-arbeidet hvert Är - men han kunne gitt sÄ mye mer.

Men selvsagt; det skal vÊre basert pÄ frivillighet.

Jeg vil forvalte mine inntekter selv, jeg vil ikke at staten skal gjĂžre det.

Gjest Embla s
Skrevet

Mistenker dere for Ä misforstÄ med vilje av og til... Jeg vil velge selv om/hvem jeg vil hjelpe. VALGFRIHET er stikkordet her.

Jeg gidder ikke betale skatt for Ä hjelpe KÄre Hansen som aldri har giddet Ä jobbe, som lever pÄ trygd og drikker opp husholdningspengene hver mÄned. Derimot vil jeg gjerne hjelpe de jeg kjenner/de som yter noe/de jeg ser positivt pÄ.

Jaha, men denne KÄre Hansen som "aldri har giddet Ä jobbe, etc.." du tror ikke han kanskje ogsÄ er kronisk syk da? Det er vel en grunn til at noen blir som han?

Hvis verden hadde vĂŠrt slik du vil ha den, blir det jo viktig Ă„ ha rike venner da, ifall man skal bli syk, slik at man er sikret hjelp fra noen som syns man fortjener det...

Enn du selv, med dine to kroniske sykdommer og operasjon - hvem betalte dette for deg? Og hvordan kan enkeltmennesker vurdere hvem som "fortjener hjelp"?

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...