Gå til innhold

Nyrebekkenbetennelse??

Fremhevede innlegg

Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet (endret)

Har ikke feber tror jeg, er litt forkjøla og uggen men ikke noe mer. Ikke vært plaget av UVI de to siste dagene, men kjenner det er der..kan jeg "utsette" UVI eller nyrebekken ved å drikke masse osv? Merker man definitivt når nyrebekken er på gang eller ikke? Hilsen bekymra student 

Endret av marteeeeeeeeee
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, marteeeeeeeeee skrev:

Hei! Litt stressa her nå..

Merket for 4 uker siden smerter i korsryggen. Det gikk litt over, så tenkte ikke mye på det. For 2 uker siden kom kjæresten min hjem på ferie (er i et avstandsforhold) og noen dager senere fikk jeg det jeg trodde var urinveisinfeksjon. Sykt tissetrengt, lite tiss når jeg faktisk gikk på do og det svidde hele tiden..eneste som hjalp var å fylle en flaske med sykt varmt vann og holde på underlivet. Kjæresten dro hjem igjen og ting ble litt bedre da jeg drakk masse vann og grapefruktjuice. 

Nå er jeg i Nederland i forbindelse med et skoleprosjekt, og på vei til flyplassen var det så vondt at jeg løp innom et apotek og kjøpte en selvtest for UVI. Den viste utslag på leukocytter, men ikke nitritt eller protein. Jeg er ikke hjemme i Norge igjen før fredag kveld, altså 5 dager..får ikke tak i antibiotika før dette..

Nå er jeg superstressa og redd for at det fort kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse? UVI har ikke vært smertefullt de to siste dagene, er ikke veldig plaget og drikker masse. Men har vondt i korsryggen og er skikkelig stressa...

Merker man om man har nyrebekkenbetennelse eller kan man ha det uten særlige symptomer? Ettersom nyrebekkenbetennelse kan gi blodforgiftning er jeg skikkelig redd for at det rekker å utvikle seg før jeg kommer hjem til Norge igjen:( 

Har ikke feber tror jeg, er litt forkjøla og uggen men ikke noe mer. Som sagt ikke vært plaget av UVI de to siste dagene..kan jeg "utsette" UVI eller nyrebekken ved å drikke masse osv disse dagene jeg er her i Nederland? Uff dette ble langt men ja..noen som har opplevd lignende? Merker man definitivt når nyrebekken er på gang eller ikke? Hilsen bekymra student 

Jeg merket det ikke, kom deg til lege der du er.

Skrevet

Nederland har et utmerket helsevesen som hjelper deg å finne svar på dette. Du skal IKKE vente til du kommer hjem.

Anonymkode: 27155...77c

• Liker 1
Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nederland har et utmerket helsevesen som hjelper deg å finne svar på dette. Du skal IKKE vente til du kommer hjem.

Har også klart å glemme helsekortet mitt..er det mulig liksom. Har 2 stk flagyl liggende i toalettmappen min, vil dette hjelpe noe? 

Skrevet
2 minutter siden, marteeeeeeeeee skrev:

Har også klart å glemme helsekortet mitt..er det mulig liksom. Har 2 stk flagyl liggende i toalettmappen min, vil dette hjelpe noe? 

Flagyl er ikke riktig antibiotika, nei. 

Skrevet

Du skal ikke selvmedisinere deg, og du har ikke nok medisin til å kurere dette.

Selv om du ikke har med helsekortet ditt, skal du oppsøke sykehus. Du får heller forklare at du kan fremlegge det senere, eventuelt kontakte konsulat/ambassade for bistand (neppe nødvendig). Du har krav på helsehjelp.

Har du reiseforsikring er det ikke noe problem.

Viktigst: Kom deg til lege der du er, så ordner du det formelle siden.

Skrevet

Det kan være alt fra kraftig uvi til kjønnssykdom. Du skrev det forverret seg etter at kjæresten din kom hjem. Kom deg til lege og få riktig antibiotika.

Anonymkode: b52eb...e65

Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet

Det er ikke kjønnssykdom, fikk svar på prøve der jeg testet for det meste av kjønnssykdommer forrige uke og den var fin :) heldigvis. Har ikke reiseforsikring, den gikk ut i 2015 og jeg har ikke rukket å bestille ny (var dekket av foreldrene mine sin frem til januar i år) så dette er jo bare helt typisk meg med perfekt timing...

Får prøve å ringe lege i morgen. Håper det ikke blir helt sinnsykt dyrt uten forsikring og med helsekortet hjemme. Total idioti fra min side faktisk er det muuuulig. River

meg i håret her jeg sitter 

Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet

Men kan det være kraftig UVI som du sier, når jeg er ganske smertefri nedentil nå? Bare vondt i korsryggen og litt i magen..men ja, selvtesten viste jo positivt for leukocytter..

Skrevet
10 minutter siden, marteeeeeeeeee skrev:

Men kan det være kraftig UVI som du sier, når jeg er ganske smertefri nedentil nå? Bare vondt i korsryggen og litt i magen..men ja, selvtesten viste jo positivt for leukocytter..

Det kan ha flyttet seg til nyrene ja. Vil du ha betennelse i nyrenen uten å behandle?

• Liker 1
Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Det kan ha flyttet seg til nyrene ja. Vil du ha betennelse i nyrenen uten å behandle?

Nei selvfølgelig ikke. Bare er opplegg fra morgen til kveld her, og jeg har verken forsikring eller helsekort så er jo selvfølgelig litt stresset og håper at det kan holde deg i sjakk til fredag..så kan jeg dra på legevakten I norge da..men skjønner at det smarteste er å komme seg til lege 

Skrevet

Det går fint selv om du har glemt kortet, så kom deg til legen. På Helfo sin side står det:

Sitat

Hvis du ikke får brukt Europeisk helsetrygdkort

Dersom du opplever at behandlerstedet ikke gjenkjenner eller aksepterer helsetrygdkortet ditt, må du legge ut for undersøkelsen/behandlingen og ta vare på kvitteringene.

Dette gjelder også hvis du har glemt å bruke helsetrygdkortet. Når du kommer hjem, kan du søke om refusjon fra HELFO. Da må du bruke dette skjemaet:

«Søknad om dekning av helseutgifter under midlertidig opphold i et EØS-land/Sveits (40-05.08) | Bokmål»

HELFO vil da ta kontakt med det landet du har vært i for å undersøke om du på lik linje med innbyggerne i det aktuelle landet har rett til å få refundert utgiftene dine.

Skrevet

Kom deg til lege!! Jeg var plaget med jevnlige UVI en periode, og en merket jeg ikke så mye av ( trodde jeg hadde infuensa eller noe fordi det var bare smerter i kroppen og feber ) endte med å bli kjørt rett på sykehus med blålys å greier fordi det var nyrebekkenbetennelse, kraftig dehydrert og på nippen til blodforgiftning...det var så nære på...å jeg merket ikke så mye annet, så jeg ville egentlig ikke til legen engang...

Gjest marteeeeeeeeee
Skrevet

Da har jeg kommet meg til legen og sitter på venterommet nå. De spurte om jeg hadde insurance, jeg svarte nei og spurte hvor mye jeg kom til å måtte betale. "Not that much" svarte resepsjonisten så da får jeg bare vente å se. Helsa først i alle fall! Takk for alle svar, håper jeg får antibiotika nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...