Gå til innhold

Luftveisinfeksjon - Hvordan bli raskt frisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble syk forrige onsdag/torsdag. Lett influensafølelse. Har ikke febermåler, men antar at jeg i verste fall hadde lett feber. Tok det rolig og var stort sett hjemme. Følte meg bedre lørdag og tenkte formen var stigende, men tetnet til skikkelig i går og kjenner at det sitter ganske bra i både lunge og nese i dag. Kjenner meg litt varm i kroppen, men er oppegående, om enn noe redusert.

Egentlig har jeg ikke vært syk så lenge, men får assosiasjoner til den gang jeg hadde en stille lungebetennelse som varte nesten tre måneder. Satser på det ikke er så ille denne gang, men er det egentlig noe man kan gjøre for å bli raskere frisk?

C-Vitamin? D-Vitamin? Sambucol? Kanjang? Gjør det noe om man ikke får i seg nok kalorier eller bør man prøve å få i seg rikelig med mat? 

Har selv inntrykk av at dette typisk bare må gå sin gang, men mulig det er noe som kan hjelpe litt på? Prøver ellers å drikke mye, hvile når jeg trenger det, sove mye og ikke overanstrenge meg, men det ser ut til å ta tid. På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: c2c8d...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Leste nylig en artikkel om at ingen av kjerringrådene faktisk virker mot forkjølelse/influensa, f.eks. hjelper det ingenting på sykdomsforløpet å dytte i seg masse C-vitaminer. Heller ikke andre kvakksalver-helsekostprodukter.

Sykdommen må bare gå sin gang, og din kropps immunforsvar må kjempe alene. Mye hvile er ikke dumt, samt rikelig med drikke.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Du har sikkert rett :)

Jeg har tro på D-vitamin da. Mye forskning rundt det. Men det er vel mer for å bygge opp immunforsvaret og forhindre sykdommen i utgangspunktet. Når man blir syk vil kanskje ikke vitamin D ha noen effekt. 

Leste at C-vitamin kan forkorte sykdomsforløpet med en dag, men andre plasser hører man at det er tull.

En annen ting jeg er litt i tvil om er hvordan man skal leve når man er syk. Ser i hovedsak to (motstridende) råd som blir delt ut:

1) Begrav deg under dynen og hvil, hvil, hvil.

2) Prøv å leve mest mulig normalt om du kan.

Bruker selv å gjøre sistnevnte da jeg hater å være inaktiv, men lurer på om det kan gjøre at jeg blir senere frisk :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

2) Prøv å leve mest mulig normalt om du kan.

Jeg er 48 år og må si det at det "rådet" der er noe jeg aldri noensinne har hørt, når man er syk av forkjølelse/influensa. Lurer litt på hvor du har hørt det merkelige rådet hen. Selvsagt skal man ta hensyn til at kroppen er syk og har en infeksjon. Man slapper av og hviler, man stresser ikke rundt og vanskeliggjør for kroppen å finne krefter til helbredelse av seg selv.

Skrevet
25 minutter siden, Million skrev:

Jeg er 48 år og må si det at det "rådet" der er noe jeg aldri noensinne har hørt, når man er syk av forkjølelse/influensa. Lurer litt på hvor du har hørt det merkelige rådet hen. Selvsagt skal man ta hensyn til at kroppen er syk og har en infeksjon. Man slapper av og hviler, man stresser ikke rundt og vanskeliggjør for kroppen å finne krefter til helbredelse av seg selv.

Har hørt det både på nettet og av folk i det virkelige liv. Blant annet min søster.

Har ikke sagt at man skal stresse rundt eller dra på treningssenteret. Mer type at om man føler man kan gå på kontoret/skole, så gjør man det selv om man ikke er 100% frisk. 

Men har man feber bør man nok selvsagt holde seg hjemme. 

Skrevet

Tar meg en tur på apoteket og kjøper Sambucol nå. Har litt tro på det faktisk :) 

Kanskje noe bedre i dag men går veldig seint...

Skrevet

Du skriver at du har luftveisinfeksjon og lett influensafølelse. Har du slimhoste skal du holde deg unna melk og melkeprodukter. Har du en forkjølelse (som er et virus) er det bare å ta tiden til hjelp, drikke mye vann, få nok søvn, ta det rolig og la kroppen arbeide eventuelt ta symptomlindrende preparater som paracet, nesespray og sånt. 

Har du en ordentlig luftveisinfeksjon så bør du hvertfall holde deg unna sigarettrøyking, lufte godt på rommet, ikke gjøre anstrengende aktiviteter og evt symptomlindre. Blir det verre får du dra til legen og få evt antibiotika. :)

Du får ta tiden til hjelp, god bedring! Husk å drikk masse vann :)

Skrevet

Takk for svar og gode ønsker! :)

Hvor lenge venter man egentlig før man går til lege? Tenker på evt. antibiotika kur. Har en følelse av at dette er noe som må gå over naturlig, men en gang hanglet jeg i en måned før jeg endelig gikk til legen og fikk antibiotika på stedet. Synes det går ganske seint nå også.

Skrevet

Kjerringråd er jo ingefær hvertfall. Jeg har ikke peiling på om det faktisk funker, eller om det bare lindrer symptomene. 

1. Kok opp ingefær i vann. La det gjerne koke en times tid. Ha også sitronskiver i vannet. Drikk dette. Kan søtes med honning hvis det smaker for sterkt. 

2. Hvis du har juicer - lag ingefærjuice. Det er veldig sterkt, så du må nok blande det ut som saft om du skla klare å drikke det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge venter man egentlig før man går til lege? Tenker på evt. antibiotika kur. Har en følelse av at dette er noe som må gå over naturlig, men en gang hanglet jeg i en måned før jeg endelig gikk til legen og fikk antibiotika på stedet. Synes det går ganske seint nå også.

Vel, jeg tenker alltid "1 uke, så drar jeg til legen"-Om jeg blir bedre, så dropper jeg det, blir jeg verre så drar jeg tidligere.
Da plager jeg egentlig bare fastlegen min og må minne på f.eks;
"De gangene jeg blir syk, så får jeg oftest bronkitt eller lungebetennelse, dette pga min astma. (Blir bare syk på vinteren, og det er da astmaen min slår ut....)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi de fleste luftveisinfeksjoner er virale, altså forårsaket av et virus. Antibiotika bekjemper bare bakterier. Mao er antibiotika helt ubrukelig i bekjempelse av en virusinfeksjon. Men legen kan ta en liten blodprøve og måle noe som heter CRP. Bakterieinfeksjoner får større utslag enn virusinfeksjoner på CRP. I noen tilfeller utvikles det en bakterieinfeksjon seg i tillegg til virusinfeksjonen, men dette kan ta tid og CRP har da økt. Det er muligens derfor legen din ventet med å gi deg AB før etter 1 mnd :)

Skrevet
3 minutter siden, Mynona skrev:

Kjerringråd er jo ingefær hvertfall. Jeg har ikke peiling på om det faktisk funker, eller om det bare lindrer symptomene. 

1. Kok opp ingefær i vann. La det gjerne koke en times tid. Ha også sitronskiver i vannet. Drikk dette. Kan søtes med honning hvis det smaker for sterkt. 

2. Hvis du har juicer - lag ingefærjuice. Det er veldig sterkt, så du må nok blande det ut som saft om du skla klare å drikke det. 

Ingefær (og nellik) lindrer :)
Jeg har hatt omgangssyke hvor jeg knapt har fått i meg noe som helst og tar da en kopp
ingefærte, eller nellik-te. Kvalmen kommer tilbake 2-3 timer etterpå, men i løpet av den timene, så har jeg fått i meg noe mat :fnise: 

Nellik er jo brukt for mye, leddgikt, kvalme, forskjølelse, mageproblemer. Listen er lang.
Ingefær også :) 
Jeg tror det lindrer i allefall ^^ 

Skrevet

Takk for gode svar! :) Har faktisk brukt ingefær og sitron. Vet ikke om det er helbredende, men det lindrer i hvert fall og er veldig godt.

Er ikke spesielt mye bedre i dag, så vurderer å ringe til legekontoret og høre om jeg evt kunne stikke innom for en blodprøve og se om det kan være noe bakterielt. Har egentlig ikke tid til å være syk så lenge, så litt dumt om jeg burde hatt antibiotika og bare strekker ut sykdomsforløpet. Samtidig leser jeg på nettet at luftveisinfeksjon gjerne kan vare opp til 3 uker :(

Sist gang hadde jeg vel tre antibiotikakurer før det endelig slapp taket. Mulig det bare var tiden som måtte til hjelp. Første gang fikk jeg faktisk antibiotika uten blodprøve. Legen mente å kunne si sikkert at jeg hadde lungebetennelse kun ved å lytte. Legevakten. 

Så fikk jeg en ny kur under tvil av min fastlege. Tror nemlig ikke det var påvist bakterier.

Så var jeg tilbake til legen for kanskje 5. gang og var fortsatt helt nedesyltet. Hadde nå vært syk i nesten tre måneder. Fant ingenting på blodprøver, tror jeg, men han fant streptokokker i halsen. Fikk en ny sterk kur. Ble raskt bedre. Både i hals, lunger og nese. 

Skrevet

Som sist gang viste det seg faktisk å være streptokokker i halsen! Fikk 10 dagers sterk antibiotika. 

Betyr det at jeg kan være disponert for å få dette? Har ikke inntrykk av at det er så vanlig å ha men mest fordi jeg aldri hører om at noen har det :)

Skrevet

Vel, nå er det 9 dager siden jeg ble syk (forrige torsdag) og jeg føler meg egentlig ikke spesielt mye bedre selv om jeg har fått antibiotika. Er det vanlig å være syk så lenge? Lurer på hva jeg skulle gjort om jeg var i jobb eller hadde familie å ta meg av. Er heldigvis bare meg selv og jeg studerer men har jo gått glipp av mye denne uka.

Har hatt langvarige sykdomsperioder før men vet ikke hva som er normalt og ikke normalt. Surt når det varer så lenge...:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå er det 9 dager siden jeg ble syk (forrige torsdag) og jeg føler meg egentlig ikke spesielt mye bedre selv om jeg har fått antibiotika. Er det vanlig å være syk så lenge? Lurer på hva jeg skulle gjort om jeg var i jobb eller hadde familie å ta meg av. Er heldigvis bare meg selv og jeg studerer men har jo gått glipp av mye denne uka.

Har hatt langvarige sykdomsperioder før men vet ikke hva som er normalt og ikke normalt. Surt når det varer så lenge...:)

Sesongen i år er jo ekstrem også :) 
Mange som fikk beskjed ifjor at de typene som svirrer rundt nå kan sitte igjen i flere måneder, er du uheldig kan du føle deg dårlig opp mot 6mnd før du føler deg friskere :) 
Mye fordi den ene typen er jo H1N1-influensa type A, så er det de vanlige som skjer hvert år, omgangssyke ^^

Skrevet

Æsj, jeg tror jeg en som i det siste eksempelet. Har vært syk i to måneder nå! Det er utrolig kjipt :( har prøvd "alt" og ingenting hjelper...

Anonymkode: a1f7c...14c

Skrevet

Uff. Det er så utrolig surt. Følte meg på en måte mye bedre i går, men i dag er jeg guffen igjen og har begynt å kjenne det i bihulene. Begynte faktisk kjente i går, men prøvde å ignorere det (tankens kraft og alt det der). 

Får vel bare ta tiden til hjelp. Føler ikke at det er så mye mer jeg kan gjøre :)

Men tror kanskje jeg bare er nødt å komme meg i gang med skole og slikt i morgen. Ta det rolig og heller bruke litt paracet. Har faktisk ikke anledning til å bli liggende i ukesvis...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...