Gå til innhold

Tips til norsk, billig middag og kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har besøk av en dame fra sør-europa, og skal lage norsk middag til henne. Men jeg er så blank. Jeg kommer på tre ting jeg kan lage og det er kjøttkaker, fårikål og fiskeboller.

Problemet er at jeg må lage noe som er veldig billig da jeg har 600 kr ut mnd. Jeg har ikke så mange basisvarer heller, men har mel, sukker, ris, pastaskruer, gjær, krydder, pulverkaffe, corn flakes, en løk, en halv paprika, en boks makrell i tomat, gulost, hvitløk, knekkebrød. Bakepulver, vaniljesukker. Nudler. Olje.

Jeg tenkte å bake gulrotkake, siden hun aldri har smakt det før. Og jeg har en god basisoppskrift som jeg bruker hver gang jeg lager kake, som inneholder 2 egg, 1 kopp sukker, 1 kopp melk, 50 gram smør, 1 kopp mel, 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker og 1 ts salt. Så der mangler jeg melk, smør og egg. Også trenger jeg gulrøtter. Jeg tenkte også å se om jeg finner billig sjokolade og hakke opp og ha i også. Jeg tenkte også å lage philadelphia-krem å ha oppå, så trenger philadelphia og melis, og helst en lime til denne.

Så da har jeg allerede brukt opp ca 100 kr. Hva skal jeg lage til middag? og hvor har de billige varer til dette?

Anonymkode: e16b4...e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp regnskap til 80 kr og lag finnbiff. Server med poteter, gulrot og brokkoli, tytterbærsyltetøy. Enkelt, raskt, godt og billig. 

Anonymkode: 639c1...567

• Liker 4
Skrevet

Siden du må ha egg, melk og gulrøtter så foreslår jeg at du lager fiskegrateng til middag.

Da får du brukt de samme ingrediensene der. Det du da trenger er fisk til gratengen og noen poteter :)

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp regnskap til 80 kr og lag finnbiff. Server med poteter, gulrot og brokkoli, tytterbærsyltetøy. Enkelt, raskt, godt og billig. 

Stavekontroll er noe herk :fnise: Her skal det nok stå reinskav.
Holder med Mis(s)Understood over her: fiskegrateng er lurt å lage, siden du allerede har flere ingredienser. Fisk til gratengen kan f.eks være First Price torskefileter fra frysedisken. De er rimelige og gode.  

Skrevet (endret)
1 time siden, Margit Spat skrev:

Stavekontroll er noe herk :fnise: Her skal det nok stå reinskav.
Holder med Mis(s)Understood over her: fiskegrateng er lurt å lage, siden du allerede har flere ingredienser. Fisk til gratengen kan f.eks være First Price torskefileter fra frysedisken. De er rimelige og gode.  

Seiblokk er enda billigere :a034:

Endret av Azajtsev
  • Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet (endret)

Enig med at fiskegrateng var et lurt valg! Eller kanskje kålruletter, eller dra til med er godt karbonadesmørbrød med speilegg og stekt løk! :)

Typisk norsk bakst tenker jeg på: eplekake, kringle, vafler, sirupskake, mor monsen, kanelboller, krydderkake og hveteestang/skoleboller

Endret av Ennasus
Skrevet
16 minutter siden, Ennasus skrev:

Enig med at fiskegrateng var et lurt valg! Eller kanskje kålruletter, eller dra til med er godt karbonadesmørbrød med speilegg og stekt løk! :)

Typisk norsk bakst tenker jeg på: eplekake, kringle, vafler, sirupskake, mor monsen, kanelboller, krydderkake og hveteestang/skoleboller

Eplekake er vanlig i ganske mange andre land. Det ville jeg droppet, dersom jeg skulle lage noe hel-norsk. 

Anonymkode: cdc34...e84

Skrevet

Støtter finnbiff. Det er kjempegodt, og reinsdyrkjøtt er litt eksotisk. Baccalao kan også være et alternativ. I begge tilfellene er hovedråvarene relativt dyre, men resten av retten har veldig billige ingredienser (potet, hermetiske tomater, chili og løk. Du kan bake fine rundstykker av det du har allerede). Husker ikke hvor mye det koster, men under hundrelappen. Da får du mer enn du trenger til et måltid for to personer, og har rester til etterpå. Baccalao er kjempelett å lage.

Hva med vafler til dessert? Den norske vaffelen er jo litt ulik den de har ellers i Europa. For økt "luksus" kan du røre syltetøy av frosne jordbær (koster vel 15 kroner eller noe). 

Skrevet

Raspeballer? Selve raspeballene er faktisk ikke så vanskelig (jeg ble overasket over hvor enkelt det var) å lage og det er rimelig. Som tilbehør har du til kålrabistappe, pølse og bacon ( eller svineknoke).

Jo, man må huske på det siste og omtrent viktigste (for meg, som er vestlending) sirupen! Men der er det ganske mange forskjellig tradisjoner rundt om i norges land.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde satset på salt torsk med gulrotstuing til, eller en annen fiskerett med råkost og potet til, eventuelt remulade og brunet løk om fisken er stekt.

• Liker 1
Skrevet

Støtter også finnbiff. Vi spiser det med makaroni da. Du trenger bare kjøtt, løk, fløte, evnt grønnsaker, tyttebærsyltetøy og poteter/makaroni. Rema sitt tyttebærsyltetøy til 15 kr er helt kurrant.

Gjest Ennasus
Skrevet (endret)

Flesk og duppe, Fleskepannekake, ribbe, sodd, betasuppe, brennende kjærlighet

eller klin til med norsk pizza - tykk bunn, kjøttdeig, mais :P 

Rullekake, lefse med smør og sukker, 

Endret av Ennasus
Skrevet

Kake: Verdens beste

Det er ikke akkurat dyrt for mandler, egg, fløte og vaniljekrem. Kaka kommer på under hundrelappen.

Anonymkode: 28080...20b

Skrevet

Vafler med brunost! Kanskje syltetøy og rømme i back-up, men utlendinger synes denne brune osten er noe merksnodig noe :)

Om maten kan være litt mer hverdagslig, så kanskje gode, grove fiskekaker med tilbehør? Stekt løk, raspa gulerot, tror ikke det er vanlig andre steder? Eller laksefilet med agurksalat og rømme - var jo det kongen pleide å ønske seg, ja han forrige altså. En 4 pakke laksefilet koster ikke all verden, 60 kr? 

Eller fiskeboller! Det er en sånn raritet vi ikke tenker over er rar engang :) hvit saus, gulerot og litt bacon - bare kjøp boller av litt kvalitet så er det et herremåltid!

Stemmer for noe med fisk i hvert fall :) fiskegrateng var heller ikke dumt, og trenger ikke bli så dyrt det heller.

Anonymkode: 6f8c1...510

Skrevet
7 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Støtter finnbiff. Det er kjempegodt, og reinsdyrkjøtt er litt eksotisk. Baccalao kan også være et alternativ. I begge tilfellene er hovedråvarene relativt dyre, men resten av retten har veldig billige ingredienser (potet, hermetiske tomater, chili og løk. Du kan bake fine rundstykker av det du har allerede). Husker ikke hvor mye det koster, men under hundrelappen. Da får du mer enn du trenger til et måltid for to personer, og har rester til etterpå. Baccalao er kjempelett å lage.

Hva med vafler til dessert? Den norske vaffelen er jo litt ulik den de har ellers i Europa. For økt "luksus" kan du røre syltetøy av frosne jordbær (koster vel 15 kroner eller noe). 

Bacalao er jo ikke norsk i det hele tatt da.... Selv om råvaren tilfeldigvis er norsk, så er det jo retten noe vi har importert :) 

• Liker 1
Skrevet

Lapskaus? Lapskausblanding fra REMA til rundt 20 kr og svineknoke for 40-50,-. Veldig lett å lage og alt for godt! 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bacalao er jo ikke norsk i det hele tatt da.... Selv om råvaren tilfeldigvis er norsk, så er det jo retten noe vi har importert :) 

Kulturell utveksling snarere enn ren import, det er jo det som gjør det så unikt. :)

Råvaren er ikke "tilfeldigvis" norsk, råvaren har tidligere vært en av våre viktigste eksportvarer. Noe å være stolt av og å vise frem 

• Liker 1
Skrevet
Den ‎22‎.‎02‎.‎2016 at 12.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har besøk av en dame fra sør-europa, og skal lage norsk middag til henne. Men jeg er så blank. Jeg kommer på tre ting jeg kan lage og det er kjøttkaker, fårikål og fiskeboller.

Problemet er at jeg må lage noe som er veldig billig da jeg har 600 kr ut mnd. Jeg har ikke så mange basisvarer heller, men har mel, sukker, ris, pastaskruer, gjær, krydder, pulverkaffe, corn flakes, en løk, en halv paprika, en boks makrell i tomat, gulost, hvitløk, knekkebrød. Bakepulver, vaniljesukker. Nudler. Olje.

Jeg tenkte å bake gulrotkake, siden hun aldri har smakt det før. Og jeg har en god basisoppskrift som jeg bruker hver gang jeg lager kake, som inneholder 2 egg, 1 kopp sukker, 1 kopp melk, 50 gram smør, 1 kopp mel, 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker og 1 ts salt. Så der mangler jeg melk, smør og egg. Også trenger jeg gulrøtter. Jeg tenkte også å se om jeg finner billig sjokolade og hakke opp og ha i også. Jeg tenkte også å lage philadelphia-krem å ha oppå, så trenger philadelphia og melis, og helst en lime til denne.

Så da har jeg allerede brukt opp ca 100 kr. Hva skal jeg lage til middag? og hvor har de billige varer til dette?

Anonymkode: e16b4...e8a

Du kommer opp i cirka 150 med de to siste, men må innrømme at jeg faktisk ikke vet hva melis koster siden jeg aldri bruker det. Fårikål trenger ikke bli dyrt. Se etter kjøtt i frysedisken. Velg mandelpoteter, de bruker å være god på kvalitet. Vet ikke hva kål koster nå, men du kommer under hundrelappen og restene kan du ha til senere i uka.

Fiskeboller er kanskje typisk norsk? Vesterålens får du til cirka 16 kroner på meny. Lag sausen fra bunnen av med masse karri, lag en råkost av gulrot og press en halv klementin til dressing.

Fiskegrateng kan bli dyrt, men de har billig fisk i frysedisken, kvaliteten bruker være god nok til å brukes i grateng.

Rømmegrøt med spekemat?

Kjøttkaker er ok hvis du lager sausen fra bunnen av. Server med ertestuing (legg ertene i bløt over natta, tørkede erter får du for cirka en femmer og du kan fryse ned resten av stuingen) og tyttebær, evt gulrot. Og poteter (jeg har lett for å glemme poteten). Bland gjerne kjøtt- og karbonadedeig hvis du skal lage middag som du kan spise senere i uka og hvis 600 er alt du har.

Jeg er veldig glad i salt sild (norsk sushi), legges i vann (evt melk) noen timer eller over natta i kjøleskap, mandelpoteter, syltede rødbeter, rå løkringer og kålrabistappe. Men ville nok ikke servert det som typisk norsk til en venninne.

Reinskav i frysedisken inneholder ofte blandet kjøtt av mørt og seigt, kjøp i alle fall ikke det billigste merket jeg så på rema her en dag. Hvis du er usikker på kvaliteten ville jeg laget til kjøttet /gryta kvelden før og bare varmet den opp dagen etter. Er noe mørt og noe seigt må du la det trekke lenger, kanskje en time eller mer.

Kaker er jeg ikke så inne på. Ville gått for en dessert, varme skogsbær med iskrem for eksempel, enkelt og ikke så dyrt. Cirka femti kroner. Eller en ferdigkjøpt kakebunn, fruktcocktail og masse krem (cirka 80 kr.) Fjordlandslefse tror jeg er ekte norsk, men ikke egnet som dessert. Høres veldig spennende ut å skulle lage en "norsk" meny.

Men hvis du kan bruke sekshundre på en kveld, blir svaret litt forskjellig fra dette.

Skrevet
Den 22.2.2016 at 13.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt at reinskav er skikkelig dyrt, men jeg tar kanskje feil? I så fall vet jeg hva jeg skal ha til middag i løpet av uken :ler: Hva ligger kiloprisen på?

Anonymkode: 13d19...def

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...