Gå til innhold

Bruk og misbruk av legevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for potensielle helseskadelige råd, diskusjon rundt dosering, innlegg skrevet av helsepersonell, språkdebatt og avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at foreldre med små barn kan bli nervøse hvis ungen er dårlig,men hver gang jeg har vært på legevakta har det vært foreldre med blide barn som hopper rundt og leker og man hører moren si til sykepleier at "han var så pjuskete istad" ja men nå er han tydeligvis helt fin..ikke ta opp plass i køen for andre..ikke vær hysteriske bare ungen hoster litt og sier "mammaaaaaa jeg har vondt i hodet "...Hver gang ass...

Har vært på legevakta 6 ganger i livet. Da jeg var ung pga falt ned fra en klippe og slo meg gul og blå,falt av en hest som deretter tråkket på armen min og da jeg kuttet opp arma mi kraftig(lekte med kniv...) som voksen med diffuse smerter I magen der jeg nesten ikke fikk puste,hjerneslag og mitt første epilepsianfall.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har litt legeskrekk, tror jeg. Kan gå mange år mellom hver gang. Sist jeg var hos lege var for 9 år siden. Da hadde folk mast på meg at jeg måtte få en lege til å sjekke en utvekst. Den var ufarlig, men fikk den fjernet.

Går ikke til gynekologundersøkelser eller får sjekket annet heller.

Anonymkode: b66ee...661

Vil anbefale deg å ta celleprøve fra livmorholsen hvert 3. år. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sykepleier lærer ikke å sy på skolen...

Anonymkode: 07256...2a1

Jeg vet, det var ment som en spøk.. slo kanskje feil.. 

Anonymkode: 3c084...b28

• Liker 2
Skrevet

Var mye på legevakten når jeg var liten. Men da var det pga diverse skader. Og ringte alltid først så vi satt hjemme å venta på min tur. 

I voksen alder har jeg vel omtrent ikke vært på legevakta, to ganger som jeg kan huske. Føler selv at jeg misbrukte det litt Men. Ene gangen var mens jeg var gravid, og fikk så vondt at jeg ikke klarte å stå omtrent. Vanskeligere å puste og holdt på å kaste opp pga smertene og. Ble faktisk henta med ambulanse da. 

Andre gangen var med min noen uker gamle baby som lagde en veldig rar lyd når hun pustet, men ellers i god form. Kom inn til legen veldig kjapt da, begge gangene egentlig. 

Liker ikke å dra til legevakta, og venter for lenge både med å dra på legevakta og legen når det er noe. Heldigvis så har jeg legetime annenhver måned så jeg tar heller ting opp da om jeg gidder

Skrevet

Hva tenker dere om de menneskene som oppsøker legevakten på grunn av selvskading?

Anonymkode: 679ea...440

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om de menneskene som oppsøker legevakten på grunn av selvskading?

Anonymkode: 679ea...440

Jeg tenker at de har like mye krav på hjelp som alle andre.

Anonymkode: 9dfd3...5da

• Liker 7
Skrevet

Hadde en bekjent som var hypokonder og som var ofte på legevakten. Det kunne være utslett, hovne mandler, en vridd ankel osv. Det syntes jeg er å misbruke legevakten.

Selv har jeg aldri vært der, men min mor har flere ganger. Da har det vært pågrunn av finger ute av ledd, avkjørsel, åpne sår som trenger sting osv. Det er sånne ting jeg forbinder med legevakt og en av grunnene til at jeg holder meg unna-tåler ikke blod! 

Anonymkode: 78688...b06

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en bekjent som var hypokonder og som var ofte på legevakten. Det kunne være utslett, hovne mandler, en vridd ankel osv. Det syntes jeg er å misbruke legevakten.

Selv har jeg aldri vært der, men min mor har flere ganger. Da har det vært pågrunn av finger ute av ledd, avkjørsel, åpne sår som trenger sting osv. Det er sånne ting jeg forbinder med legevakt og en av grunnene til at jeg holder meg unna-tåler ikke blod! 

Anonymkode: 78688...b06

Vridd ankel kan være reell grunn da. Sist jeg vrikket ankelen tenkte jeg jeg ikke skulle misbruke legevakten. Det var før jeg våknet dagen etter. Hadde jeg dratt med engang kunne de ha behnadlet mikrobruddene. I stedet ble det krykke i flere mnd.

Anonymkode: 868a3...415

Skrevet

Jeg har vært på legevakta én gang på egne vegne, da jeg fikk akutt ørebetennelse med intense smerter og høy feber (og det var en spesielt hissig type, iflg. lege). Og så har jeg tenkt at jeg en gang burde ha dratt, da jeg fikk urinveisinfeksjon en fredag kveld, og hadde store smerter hele helga. Hadde da fått nyrebekkenbetennelse, viste det seg (og det vil jeg faktisk si var vondere enn å føde...).

Med det ene barnet mitt har jeg vært noen få ganger; en gang da han var to mnd og fikk feber, ble slapp og det ikke var mulig å få kontakt med ham, en annen gang da han hadde falsk krupp og en gang da han falt og fikk et skikkelig kutt i haka. Har ringt dit et par ganger i tillegg i forbindelse med falsk krupp, og syns det er greit at det går an, enten for å få tips eller for å få avklart om man burde dra dit. Det er ikke et sted jeg helst drar med barn, både pga. venting og smitte (tenker da mest på små babyer ang. sistnevnte), så greit å ringe først.

Men jeg har ufrivillig fått høre en del om de som kommer til legevakta, spesielt den gangen vi med liten baby fikk beskjed om å stå for oss selv i et hjørne ved siden av der de bedrev siling av pasienter, framfor å sitte sammen med de andre, hvor baby kunne få eller spre smitte. Da overhørte jeg mye rart, som folk som kom med mindre alvorlige plager de hadde hatt slitt med en stund. Flere ble faktisk avvist, og det syns jeg er bra. Ikke greit å sitte der og faktisk være syk, eller å være gammel, eller å ha med små, syke barn, og vente i evigheter fordi noen ikke gidde å bestille time hos fastlegen.

Skrevet

Jeg oppsøkte legevakten ved urinveisinnfeksjon, men da hadde jeg gått med det noen dager og visste hva det var, men da ryggen begynte å gjøre vondt så fant jeg ut at det beste var å dra på legevakten.

Anonymkode: 05163...4a0

Skrevet

Drar sjelden på legevakta med egne problemer, 10 år side jeg var sist gang.

Når det gjelder barna er terskelen nesten for lav. Har flere ganger ringt kun for å få råd hvor de da har bedt oss komme inn og jeg har protestert de fleste gangene, så kommer vi dit å det viser seg at de kan ikke gjøre noe og jeg skal fortsette å gjøre slik jeg har gjort. Føler meg rimelig dum, men trøster meg med at de har bedt meg komme. Sist gang var det 2 åringen som bet en stor flenge i leppa og det var blod over alt. Har hatt feber som brått har snudd til 34 grader, hvor sykepleier var mer stresset enn meg og vi måtte komme inn. Jeg ville bare ha en bekreftelse på at det var nok å legge oss tett inntil å få opp temperaturen, ikke sitte til kl 3 på natt på legevakta å vente på å få tatt blodprøver.

Anonymkode: 9485a...3e3

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du er greit å bruke legevakten til? Hvor ligger terskelen din for å oppsøke lege utenom kontortid? Må spørre, for når jeg ser på Facebookstatuser og hører grunner til hvorfor folk har oppsøkt legevakt, synes jeg mye grenser til misbruk av legevaktene. Neimen ikke rart det blir timelange køer når voksne folk drar dit pga halsbetennelse, svimmelhet, forkjølelse o l. (Barn er en annen sak.) Voksne folk må da greie å ta Paracet og vente til mandag for slike bagatellmessige sykdommer, som i de aller fleste tilfeller går over av seg selv, bare man gir det litt tid. (Noen har andre sykdommer, som gjør at det er lite gunstig å få feber osv på toppen, jeg snakker IKKE om disse unntakene.)

Hva tenker du?

Anonymkode: a41d2...da9

Ved skader som ikke går over av seg selv, da tenker jeg på forstuelser og brudd, da det ikke alltid er lett å skille disse to. Jeg hadde ved forstuelse samme symptomer som ei dame med brudd. Også sykdommer hvor ubehag er såpass at man ikke kan holde ut til neste virkedag, eller veldig høy temperatur hos barn. Halsbetennelse gjør vondt, men som regel går det jo over, så det er ikke noe vits i å reise til legen. Å ringe legevakta er som regel nyttig, og har blitt benyttet når jentungen her har vært skikkelig syk. Som regel hjelper det med en paracept.

Har jobbet på sykehus som renholder, og husker svineinfluensasesongen i 2008 (?). Da var det skilt på legevakten hvor de sa at folk med influensa heller skulle holde seg hjemme enn å sette seg inne på legevakta. Så, det var tydeligvis et stort problem og en skikkelig belastning for legevakta.

Jeg har selv vært på legevakten for forstuelser, to ganger grunnet svangerskapsrelaterte ting (hadde blødninger og var et annet sted i landet, så måtte innom), en gang for sjekk ved blind vold og en gang for UVI. Urinveisinfeksjonen var ikke bare svie, men også en god del blod. Var ei venninne som tvang meg til å reise til legevakta, da hu mente det var alvorlig. Som regel går jeg heller til fastlegen om det ikke går over etter et par dager.  

Endret av Emiliania

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...