Gå til innhold

Bruk og misbruk av legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som er tilstrekkelig syke til at de trenger umiddelbar hjelp kommer foran køen. Uavhengig av alder.

Anonymkode: 9dfd3...5da

Ja, men det ble påstatt at barn hadde første pri. Det har de ikke lenger i Oslo

Anonymkode: 868a3...415

Skrevet

Man kan faktisk ende opp med blodforgiftning dersom man går rundt med feks en ubehandlet UVI. Så jeg forstår godt at noen går til legevakten pga det. 

Men når det gjelder forskjølelse/influensa/omgangsyken osv, så forstår jeg ikke hvorfor noen dra til legevakten. Det er unødvendig. Det eneste som hjelper er jo å slappe av og ta seg noen paracet. 

Det er selvfølgelig annerledes med eldre, barn og personer som har sykdommer som gjør at en "enkel" infeksjon kan bli verre enn vanlig. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert grusomt vondt, men man kan fint ta smertestillende hjemme og få antibiotika et par dager senere.

Anonymkode: a41d2...da9

Jeg var ti minutter unna å bli sendt på legevakta med uvi. Torsdags ettermidag var jeg helt fin. Utover kvelden følte jeg meg dårlig, men ingen smerter i mageregionen eller urinrør. Fredag ble almentilstanden stadig verre, jeg fikk feber, og etterhvert ubehag i urinrøret. Så, klokken ett, tisset jeg piggtråd, et kvarter senere hadde jeg magesmerter og tisset blod. Da ringte jeg fastlegekontoret, og fikk beskjed om at hvis jeg ikke rakk å komme før kl 2 skulle jeg dra til legevakta. Jeg rakk faktisk legekontoret like før det stengte. Noen timer etter at jeg kom hjem og frem til antibiotikaen begynte å virke kunne jeg fortelle nøyaktig hvor nyrene mine befant seg.

Mener du virkelig at om symptomene hadde kommet en time senere skulle jeg knasket paracet i nesten 3 dager, til fastlegen åpnet? Eller at jeg skulle ventet med å dra til legevakta til jeg var sikker på at jeg hadde nyrebekkenbetennelse? Når jeg så tydelig hadde en veldig aggressiv UVI?

Kanskje du skal overlate til helsepersonell å bestemme alvorlighetsgrad.

Anonymkode: c7939...527

• Liker 6
Skrevet
Sitat

En uvi blir vurdert ved innkomst, og vil aldri ta kapasitet fra noe som er mer akutt. Er det mistanke om at tilstanden er alvorlig, kommer man raskere til undersøkelse, men det går ikke på bekostning av noen som har større akuttbehov.

Neida, er da heller ikke det jeg sa :)  Delte bare min erfaring i forhold til TS sitt innlegg. Måtte vente litt jeg å, å var veldig heldig med lite pågang på legevakt den gangen sikkert. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det ble påstatt at barn hadde første pri. Det har de ikke lenger i Oslo

Anonymkode: 868a3...415

Og det er fornuftig. Man skal ikke komme fortere inn fordi man er barn, men fordi man er sykere enn de som er foran i køen. Det tjener ingen hensikt å prioritere barn uavhengig av tilstand.

• Liker 2
Skrevet

Etter det jeg selv kan bedømme så har jeg misbrukt legevakten en gang. Jeg hadde et sår på leggen som nektet å gro skikkelig og som så litt grønt og guffent ut. Plutselig slo det meg at jeg var satt opp til operasjon for noe helt annet uka etterpå og legen min kom ikke til å være på jobb før over helga. Dermed ville det bli lovlig seint å knekke en evt. infeksjon når legen var tilbake igjen. 

Er ikke veldig stolt av meg for den tabben der, men ville ikke risikere å miste operasjonsmuligheten pga en infeksjon i kroppen, for jeg hadde stått noen måneder på venteliste. 

Ellers har jeg vært der for brudd og avrevet leddbånd i en hånd, og for akutt låsning av nakken (var ikke meg som insisterte på legevakt - det var mine foreldre den gangen). Har også ringt dem for noe som viste seg å være en øyeinfeksjon. Det var lørdag og jeg våknet med et illrødt og verkende øye. Fikk først beskjed om å vaske med varme kompresser. Så kom jeg til å tenke på at som linsebruker så har jeg fått beskjed om at jeg skal kontakte legen dersom jeg får et akutt rødt øye, for det kan i verste fall være akutt grønn stær. Så jeg ringte igjen og fikk komme. Det viste seg å være en helt vanlig betennelse, men det kunne jo ikke jeg vite på forhånd. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg leser at du har det. Og reseptfrie smertestillende finnes det massevis av. Både av sterkere og mildere versjoner. Spør på apoteket så får du hjelp til å ha til en senere gang. Bruker man smertestillende riktig trenger du ikke paralgin forte mot halsbetennelse, mildt sagt. 

Anonymkode: 818a6...09f

Hun skriver jo at hun har ørebetennelse også. Da trenger hun nok absolutt sterkere smertestillende, for verre smerte skal du lete lenge etter.

• Liker 1
Skrevet

Sist gang jeg var innom legevakta er nå ett par år siden.
Da hadde jeg natta før ligget med høy feber og ristet og skalv gjennom hele natta vondt i hele kroppen var skikkelig dårlig.

Så dro jeg til legevakta og fikk beskjed at det var litt ventetid.. Jeg husker jeg satt i svime og 3timers ventetid gikk rimelig kjapt, fikk beskjed om å vente litt til; formen min så jo ok ut, akkurat da var jeg neddopet på smertestillende og hadde kanskje ikke like mye feber...Trodde jeg.. :fnise: 

Når det egentlig var min tur, ser jeg at det kommer inn en person, som har fått revet opp leggen og jeg ser på legen og sier "Jeg tror du må ta han før meg jeg..."Så jeg satt meg ned ventet litt til.
Når det var min tur og etter testene så ble legen skikkelig sint på meg og sa "Du skulle sagt du var skikkelig syk! Du skulle kommet inn før!! Dette er skyhøye crp verdier, hva er galt med deg??" Da hadde jeg kraftig lungebetennelse og bedre ble det ikke når jeg kjente meg skikkelig kvalm, kjentes ut som om hode sprengtes og ble veldig svimmel. Så fikk jeg en slik sak man kaster opp i:fnise:  Vel...Det var for det meste blod som kom opp ._. 
Da ble jeg lagt inn en natt for observasjon :)  Endte opp å ligge der i 3 netter for feberen gikk ikke ned, ble i tillegg sykemeldt i 3 uker...

Jeg tenker at kjenner man seg dårlig, så drar man til legevakten.
Men jeg har hatt tilfeller hvor jeg ringer legevakta her og får beskjed om "Har du ringt fastlegen din? Du må ringe fastlegen din først!" for så å bli lagt på. Og sist gang det skjedde, så var det på starten når jeg følte meg syk, som skrevet øverst.
Jeg fikk time hos fastlege fikk beskjed "Ja, du har litt høy crp verdi, men jeg finner ingenting som er galt med deg. Er bare å dra hjem og se det an..." to dager etterpå satt jeg på legevakten og kastet opp blod liksom :fnise: 

En jeg jobbet med nylig.
Han fikk også beskjed om å ta kontakt med fastlegen sin. Han hadde fått pusteproblemer under influensa.
Og han fikk bare beskjed om at dette ikke var noe farlig, det var bare influensa og måtte ta tiden med ro.
Han ble sendt hjem og en kort stund etterpå sviktet lungene hans.
Han ble hentet av ambulanse og lagt inn. Har vært der nå i 2 uker, de har prøvd å å slå av maskinen som hjelper han å puste men da går han nesten rett i flatline. Så han holdes nå i live av en maskin. :/ 

Men jeg kjenner til flere tilfeller hvor både nødsentralen og legevakta ikke tar personen seriøst. "Det høres jo ut som om du er frisk!"
Så om det er slik at så mange "misbruker" og roper ulv ulv, så skjer det nok at de som virkelig trenger behandling, ikke blir tatt seriøst...

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Den er justert ned til 3 gram av sikkerhetshensyn.

Og det skal IKKE tas som enkeltdose. Maks. enkeltdose er 1 gram.

Skrevet
1 time siden, Belladonna skrev:

Du er klar over hvor mye vondere ørebetennelse er for voksne enn for barn? Når jeg hadde det fikk jeg sprøyte med smertestillende i ræva pluss resept på tramadol og voltaren. Dette var på legevakta og legen viste stor forståelse og sa det rett ut: Ørebetennelse er faktisk helt jævlig for voksne. 

Ikke tull en gang. Jeg har hatt mine omganger men har med ett untak startet i ukedagene. Den ene gangen når det starta natt til lørdag, har som regel våknet på natten at smertene starter, så var det like før jeg fant strikkepinnene og tok trommehinnen selv før jeg kom på at legevakten var åpen. 

Skrevet

Men alt dere skriver om UVI, mener dere at legen aldri anbefaler å "fikse det selv"? Det har jeg møtt på legekontoret mitt. Ringer for å få time, det er gjerne fullt og får bare beskjed om å drikke surt og mye. 

Høres ut som jeg bare har vært heldig til nå og gjerne bør bytte kontor. 

Skrevet
3 minutter siden, Dwight skrev:

Men alt dere skriver om UVI, mener dere at legen aldri anbefaler å "fikse det selv"? Det har jeg møtt på legekontoret mitt. Ringer for å få time, det er gjerne fullt og får bare beskjed om å drikke surt og mye. 

Hmm kommentarte men det forsvant. Jeg har blitt lagt inn og fått beskjed om å la da gå over av seg selv. Forskjellen er hvor langt symptomene var kommet

Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Hmm kommentarte men det forsvant. Jeg har blitt lagt inn og fått beskjed om å la da gå over av seg selv. Forskjellen er hvor langt symptomene var kommet

Ja nå begynte jeg å lure litt. Men lagt inn? Har det ikke gått altfor langt da? 

Skrevet
1 minutt siden, Dwight skrev:

Ja nå begynte jeg å lure litt. Men lagt inn? Har det ikke gått altfor langt da? 

Jo, men når man får UVI samtidig som man har menstruasjon kjenner man ikke nødvendigvis igjen symptomene før det har gått litt vel langt. ;)

Skrevet

Grensen min går når smerteterskelen min sprenges og det ikke er en naturlig forklaring. Jeg skal altså ha voldsomt vondt før jeg oppsøker dem. 

Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Dwight skrev:

Når jeg har ringt mitt legekontor med UVI har jeg fått time på dagen. Da har jeg ikke bedt om hadterime, jeg har bare ringt og dagt "hei du jeg pisser piggtråd og tror jeg har UVI kan jeg komme innom når det er ledig?". 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Dwight skrev:

Får beskjed om å komme med urinprøve. Og får sms om den er positiv eller negativ og når antibioikaresepten er klar på apoeket. 

Anonymkode: 30f77...8cb

Skrevet

Jeg har lært kan man si. Etter at jenta mi på 4 år hadde spydd omtrent hvert 20. minutt i 2 dager på rad, ringte jeg legevakta for å få råd. Jeg spurte ikke om å få komme inn, men ville ha råd. Jenta mi var apatisk og sikkert dehydrert enda jeg hadde fått i henne det jeg kunne av vann og smoothie. Alt kom opp igjen. 

Jeg fikk regelrett kjeftet huden full for at jeg ringte legevakten pga litt oppkast, og ble spurt om jeg var dum som trodde jeg skulle få komme inn med henne pga det. De hadde annet å gjøre. Jeg kunne få ringe igjen hvis jeg ikke fikk kontakt med henne, og hun hadde mistet bevisstheten. Jeg ble helt paff, hadde som nevnt ikke spurt om å få komme inn, men ønsket å høre hva de mente og hvordan vi skulle se dette an videre siden jeg synes hun hadde kastet opp alt for mye altfor lenge. Dama nesten slengte på røret og jeg satt som et spørsmålstegn.

Usnsett, hadde hun mistet bevisstheten hadde jeg ringt 113, ikke stilt meg i telefon-kø hos legevakta. 

Konklusjon, man må være bevisstløs for å komme til legevakt. 

Anonymkode: 02a93...790

• Liker 1
Skrevet

Jeg drar i værtfall kun til legevakta dersom det er ekstreme smerter som ikke kan vente eller annet som virkelig oppleves som akkutt. De aller fleste gangene jeg har vært på legevakta har jeg enten brukket noe eller vær så syk at jeg har blitt lagt inn på sykehuset.

Skrevet

Fler og fler steder er flinkere til å prioritere pasienter nå, så om man drar dit for småting, må man regne med å sitte en del timer å vente. Verre er det ikke. Før var det jo mer førstemann til mølla, så sant en ikke var på vei til å dø. 

Oslo har jo tre "rangeringer" der. Og synes det fungerer godt. Det tar rask tid å komme inn på rødt og gul "sone", mens de på grønn kan sitte utrolig mange timer av og til. Og det er slik det skal være. :)

Anonymkode: 1875f...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...