TøydukkeAnna Skrevet 22. februar 2016 #61 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har benyttet legevakten for "fastlege ting" et par ganger. Vært ganger der jeg har blitt syk i ferier/helger/høytider og trengt sykemelding, eller vært så dårlig at jeg ikke har orket å komme meg til fastlegen på dagtid alene, så jeg har dratt på legevakta på ettermiddag/kveld med noen som har bil. Og når man har halsbetennelse som er ganske så kraftig (omtrent ikke får i seg noe mat og væske, for å ikke snakke om paracet), og fastlegen ikke har mulighet den fredagen, da drar man til legevakta. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #62 Skrevet 22. februar 2016 8 timer siden, Hactar skrev: I utgangspunktet er legevakten kun for akutte ting, men så ringer du fastlegen straks telefonen åpner, står i kø i en halvtime og når du kommer gjennom er alle timene allerede tatt. Det er et problem at fastlegen ikke har kapasitet til å ta unna alle som kan vente litt, men som ikke kan vente i dagesvis. Fastlegen skal ha akutt-timer ledig til pasientene sine, eller en avtale med andre på samme legekontor. Fastlegen har ikke lov å avvise en pasient som trenger akutt legehjelp, så neste gang du er syk krever du akutt-time. 8 timer siden, EvaLena skrev: Var selv på legevakta på Lørdag. Jeg har influensa, men så sterke smerter i ørene at jeg ikke holdt ut helt til Mandag. Endte opp med antibiotika og smertestillende pga kraftig dobbelsidig ørebetennelse og halsbetennelse. Skulle jeg ventet til idag??? Flyr heldigvis ikke ned terskelen på legevakta sånn ellers 😊 Smertestillende burde du hatt selv. Evt kunne du dratt på apotek istedet for legevakta. Antibiotika hjelper ikke særlig mot influensa uansett, med mindre du får andre infeksjoner i tillegg. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har benyttet legevakt for "vanlige legeting" en gang, det var mens jeg ventet på ny fastlege i ny kommune. Ellers har jeg ikke merket at folk misbruker det. Her jeg bor får man time (eller hvertfall ca tidspunkt) før man kommer inn, så man slipper å vente i timesvis på venterommet, og da merkes det kanskje mindre også. Og man ringer inn i forkant og beskriver symptomer over telefon og får beskjed om man bør komme inn eller om man bør vente. Jeg har ringt ang baby og fått beskjed om å bero til neste dag. Noe hysterisk førstegangsmamma og de hadde helt rett. Men jeg har altså opplevd at de er "strenge". Anonymkode: 32355...0f8 Dette er også bare tull. Systemet bruker inntil en måned på å oppdatere seg, men man kan bare ringe inn og fortelle at man har byttet så slipper man å vente. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg drar på legevakta når jeg er syk, fordi det er to ukers ventetid på å komme inn hos fastlegen. Etter to uker er man enten død eller frisk, og da har man ikke behov for lege. Anonymkode: 957a3...b51 Det er ikke to ukers ventetid hvis du ber om akutt-time. Ringer du og ber om en legetime, så ja, da er det nok ventetid. Ringer du og sier at du er akutt syk og trenger legetime nå idag så må fastlegen gi deg time, eller til noen andre på samme kontor. Anonymkode: 818a6...09f 4
Gjest Blomsterert Skrevet 22. februar 2016 #63 Skrevet 22. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva synes du er greit å bruke legevakten til? Hvor ligger terskelen din for å oppsøke lege utenom kontortid? Må spørre, for når jeg ser på Facebookstatuser og hører grunner til hvorfor folk har oppsøkt legevakt, synes jeg mye grenser til misbruk av legevaktene. Neimen ikke rart det blir timelange køer når voksne folk drar dit pga halsbetennelse, svimmelhet, forkjølelse o l. (Barn er en annen sak.) Voksne folk må da greie å ta Paracet og vente til mandag for slike bagatellmessige sykdommer, som i de aller fleste tilfeller går over av seg selv, bare man gir det litt tid. (Noen har andre sykdommer, som gjør at det er lite gunstig å få feber osv på toppen, jeg snakker IKKE om disse unntakene.) Hva tenker du? Anonymkode: a41d2...da9 Enig. Men nå går jeg heller ikke til legen før det er absolutt nødvendig heller. Har en idrettskade(muskelbeennelse),og når den setter inn er det rett på legevakta. Jeg takler ikke de smertene. Så må få sprøyter eller annet smertestillende vel du fort! Men skjønner jo på en måte de som velger legevakt om de må vente på legetime. Men for bagateller,nei!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #64 Skrevet 22. februar 2016 Det er tydelig at mange her aldri har hatt skikkelig kraftig halsbetennelse. Anonymkode: a297c...372 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #65 Skrevet 22. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at mange her aldri har hatt skikkelig kraftig halsbetennelse. Anonymkode: a297c...372 Hadde kyssesyken, gikk ikke til legevakten men ventet til jeg fikk akuttime hos fastlege, flere dager etter symptomene startet. Det er overraskende hvor mye menneskekroppen tåler. Anonymkode: 9a474...189
Belladonna Skrevet 22. februar 2016 #66 Skrevet 22. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skulle du ha gjort. Voksne folk klarer da å vente et par dager. Du kunne tatt smertestillende og gått til legen i dag. Anonymkode: 5b432...cf1 Du er klar over hvor mye vondere ørebetennelse er for voksne enn for barn? Når jeg hadde det fikk jeg sprøyte med smertestillende i ræva pluss resept på tramadol og voltaren. Dette var på legevakta og legen viste stor forståelse og sa det rett ut: Ørebetennelse er faktisk helt jævlig for voksne. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #67 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har dratt dit med UVI, er verken gravid eller sliter med nyrene, men jeg blir helt latterlig syk. Ringer alltid på forhånd, og så lenge vedkommende i telefonen sier jeg skal komme så driter jeg helt ærlig i hva andre måtte mene om det. Den vurderingen er opp til legevakten. Anonymkode: b624c...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #68 Skrevet 22. februar 2016 For det meste har jeg brukt legevakten på grunn av urinveisinfeksjoner, noe jeg ikke har hatt på lang tid. Ellers gikk jeg der en gang på grunn av forkjølelse/influensa. Jeg håpet jeg skulle få medisiner, hostesaft er jo alltid bra til å knele de største hostebygene eller den verste kløen. Anonymkode: 0255b...b88
nocebo Skrevet 22. februar 2016 #69 Skrevet 22. februar 2016 Satt en lørdag kveld på legevakten og ventet på å få sydd et kutt, men det var endel ventetid. Da var det en mann og en dame der, og hun var virkelig sint, der satt mannen med nesten (!) 38 i feber, og så måtte han vente, uten at de kom og sjekket ham jevnlig. For all del, han kan ha hatt flere lidelser, men jeg tror jeg ville fått høre om dem, de var ganske pratsomme av seg, og da tenkte jeg mitt gitt.... 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #70 Skrevet 22. februar 2016 9 minutter siden, Belladonna skrev: Du er klar over hvor mye vondere ørebetennelse er for voksne enn for barn? Når jeg hadde det fikk jeg sprøyte med smertestillende i ræva pluss resept på tramadol og voltaren. Dette var på legevakta og legen viste stor forståelse og sa det rett ut: Ørebetennelse er faktisk helt jævlig for voksne. Signerer den. Jeg besvimte to ganger av smerte. Det hovnet voldsomt opp. Hadde roseninfeksjon i ørene. Anonymkode: 8a88d...6b5
Belladonna Skrevet 22. februar 2016 #71 Skrevet 22. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uvi kan man så og si drikke seg fri for, høyt væskeinntak tynner diurese, så nei, det er ikke akutt sykdom/legevakt verdig grunn, såfremt man ikke har nyresykdommer, er gravid, har andre kroniske sykdommer. Mange leger slenger også antibiotika rundt seg som godteri, og risikoen for antibioresistens går ikke akkurat ned, . Anonymkode: 9a474...189 Det er jo gjerne derfor man drar til legevakta når man har UVI. For å utelukke nyresykdommer og få rask behandling så det ikke utvikler seg til en nyresykdom. 2
Gjest Leonardo Skrevet 22. februar 2016 #72 Skrevet 22. februar 2016 Jeg trodde i utgangspunktet at legevakten kun var for nødstilfelle, men fikk vite av andre at det var mulig å benytte den ved mindre prekære plager også, men hvor man helst ikke ønsker å vente til over helgen. Går du på legevakten i Oslo Sentrum, er som regel ventetiden mange, mange timer hvis du har en problem som er av lav prioritet. Du får som regel beskjed om at det ikke egentlig er vits å prøve. På Aker er det noe bedre, men man må gjerne påregne seg ventetid på både 2-3 timer om det ikke er noe akutt. Slik jeg har forstått systemet er dette ikke noe problem ettersom man får plass etter behov. Syke barn og personer med akutt skade kommer selvsagt før deg i køen uansett hvor lenge du har ventet. Og da er det kanskje ikke et problem? De gangene jeg har gått for mer vanlige ting er når jeg har mistenkt en infeksjon og behov for antibiotika som jeg ønsker skal begynne å virke snarest mulig. Men å gå på legen for en føflekk ville nok bli sett på som et misbruk av tjenesten. Jeg antar at man da uansett blir vist hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #73 Skrevet 22. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen din har noe som heter akutttime. Spør om en slik i stede for å misbruke legevakta Anonymkode: 35d86...c44 Jeg ba om akuttime, og fikk beskjed om at det ikke var mulig å komme inn. Jeg ringte legevakta, fikk akuttime der og jeg fikk nødvendig antibiotika. Er det et problem for deg? Det var ikke noe problem for legevakta. Anonymkode: 957a3...b51 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #74 Skrevet 22. februar 2016 De siste besøkene på legevakten her i huset har vært fordi en av ungene fant på å hoppe på magen min, og jeg fikk kraftige smerter i magen etterpå (var heldigvis bare skader i muskelvev), og da datteren min slo hodet da hun forsøkte å komme seg ut av senga på natten og endte med å måtte sy noen sting. Så ble min mann kjørt til legevakten etter å ha blitt påkjørt mens han satt i parkert bil. Vi går ikke til legevakten for ting vi føler kan vente til legekontoret har åpent, men terskelen er lavere om det gjelder barna. Anonymkode: c4fcb...2df
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #75 Skrevet 22. februar 2016 6 timer siden, Frøken Smilla skrev: Tja, det kommer helt an på hvor i landet man er, om fire timer er "innafor" som ventetid eller en indikator på at man kunne ventet til fastlegen åpner. Her er fire timer mer eller mindre gjengs, med mindre du kommer inn med avrevet hovedpulsåre, tror jeg ... Jeg måtte selv kjøre svigermor på legevakten for noen år siden. Hun hadde falt, og hadde et helt klart brudd i håndleddet. Dro på legevakten i 20-tiden på kvelden, og ble sittende i 5(!) timer (så kan man legge på den tiden konsultasjon og røntgen*2 og gipsing tok etter den ventetiden ...). Dama hadde så vondt at hun var askegrå i fjeset uten at hun fikk tilbud om så mye som en Ibux, men inn før henne kom tilsynelatende både slimhoste og vonde knær. Etter det har jeg sverget på at jeg aldri skal bruke vår lokale, offentlige legevakt igjen. I alle fall ikke med barn(a)! Da får det enten vente eller heller koste litt ekstra på en av de private legevaktene i Oslo. Da tror jeg kanskje at jeg kan berolige deg litt, for en av de tingene som gjør at jeg synes det er helt ok (eller ikke ok, men levelig) å vente i timesvis på mindre alvorlige ting, er det at hvis det er noe som er potensielt virkelig farlig for barn er det rett inn. Jeg har sittet to timer midt på natta med feberhet ettåring og ventet enda lenger på å så lappet sammen en sjuåring som hadde falt og slått opp leppa på lekeplassen. Ingen av delene var særlig moro, men det var ikke livstruende. Men den gangen jeg kom løpende med en baby som hadde blitt dyttet av storesøster og smalt bakhodet i gulvet sto de og ventet på meg med båre, klare til å løpe til røntgen. Og den gangen jeg kom med en syk baby som hadde hovnet opp i lemmene og fått uforklarlig utslett etter flere dager med infeksjon og feber, ble det rød lapp og rett i ambulanse til Ullevål, "for sikkerhets skyld". Du kan si mye om Oslo Legevakt, blant annet synes jeg historien om din svigermor hørtes ille ut, men redd for sikkerheten til barna er det ingen grunn til å være. Der tar de ingen sjanser når det er virkelig alvorlig (og ørebetennelsen kan man jo strengt tat like gjerne ta på Volvat, det er jeg enig i ) Anonymkode: f754c...b7e
Hactar Skrevet 22. februar 2016 #76 Skrevet 22. februar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen skal ha akutt-timer ledig til pasientene sine, eller en avtale med andre på samme legekontor. Fastlegen har ikke lov å avvise en pasient som trenger akutt legehjelp, så neste gang du er syk krever du akutt-time. (....) Det er ikke to ukers ventetid hvis du ber om akutt-time. Ringer du og ber om en legetime, så ja, da er det nok ventetid. Ringer du og sier at du er akutt syk og trenger legetime nå idag så må fastlegen gi deg time, eller til noen andre på samme kontor. Anonymkode: 818a6...09f Joda, legen har akuttimer, men ikke alltid mange nok. Helsesekretærene har flere ganger anbefalt meg å dra til legevakta fordi tilstanden trenger legetilsyn og alle akuttimer hos alle legene på kontoret ble tatt mens jeg stod i telefonkø. Det er klart det ikke er ideelt, men sekretærene kan ikke trylle, heller. 1
Venka Skrevet 22. februar 2016 #77 Skrevet 22. februar 2016 8 timer siden, lille_frosk skrev: Jeg har vært et par ganger for urinveisinfeksjon, som jeg ser andre nevner som en ting det er unødvendig å kontakte legevakt for. Jeg må ha antibiotika fort ved uvi, så da kan jeg ikke vente til mandag. Og det er vel poenget med legevakt - akutte situasjoner som ikke kan vente til første virkedag? Samme her. Måtte vente tre timer før jeg fikk inn ( dette var en lørdag ) å det var tre veldig smertefulle timer. Hadde aldri greid å vente til mandag Ellers var det en gang ved hjernerystelse og en gang ved beinbrudd. Syns ikke UVI er dum grunn, men ellers enig da, at det kan bli litt misbrukt, men stoler på at henvendelser blir silet.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #78 Skrevet 22. februar 2016 18 minutter siden, Leonardo skrev: Jeg trodde i utgangspunktet at legevakten kun var for nødstilfelle, men fikk vite av andre at det var mulig å benytte den ved mindre prekære plager også, men hvor man helst ikke ønsker å vente til over helgen. Går du på legevakten i Oslo Sentrum, er som regel ventetiden mange, mange timer hvis du har en problem som er av lav prioritet. Du får som regel beskjed om at det ikke egentlig er vits å prøve. På Aker er det noe bedre, men man må gjerne påregne seg ventetid på både 2-3 timer om det ikke er noe akutt. Slik jeg har forstått systemet er dette ikke noe problem ettersom man får plass etter behov. Syke barn og personer med akutt skade kommer selvsagt før deg i køen uansett hvor lenge du har ventet. Og da er det kanskje ikke et problem? De gangene jeg har gått for mer vanlige ting er når jeg har mistenkt en infeksjon og behov for antibiotika som jeg ønsker skal begynne å virke snarest mulig. Men å gå på legen for en føflekk ville nok bli sett på som et misbruk av tjenesten. Jeg antar at man da uansett blir vist hjem igjen. Barn kommer ikke foran i køen i Oslo lenger Anonymkode: 868a3...415 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #79 Skrevet 22. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg leser at du har det. Og reseptfrie smertestillende finnes det massevis av. Både av sterkere og mildere versjoner. Spør på apoteket så får du hjelp til å ha til en senere gang. Bruker man smertestillende riktig trenger du ikke paralgin forte mot halsbetennelse, mildt sagt. Anonymkode: 818a6...09f En del halsinfeksjoner kan være uhyre smertefulle. Det kan absolutt være på sin plass med reseptbelagte medikamenter. Hvorfor MÅ folk uttale seg om ting de ikke har peiling på? 1 minutt siden, Venka skrev: Samme her. Måtte vente tre timer før jeg fikk inn ( dette var en lørdag ) å det var tre veldig smertefulle timer. Hadde aldri greid å vente til mandag Ellers var det en gang ved hjernerystelse og en gang ved beinbrudd. Syns ikke UVI er dum grunn, men ellers enig da, at det kan bli litt misbrukt, men stoler på at henvendelser blir silet. En uvi blir vurdert ved innkomst, og vil aldri ta kapasitet fra noe som er mer akutt. Er det mistanke om at tilstanden er alvorlig, kommer man raskere til undersøkelse, men det går ikke på bekostning av noen som har større akuttbehov. Anonymkode: 9dfd3...5da 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #80 Skrevet 22. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn kommer ikke foran i køen i Oslo lenger Anonymkode: 868a3...415 Alle som er tilstrekkelig syke til at de trenger umiddelbar hjelp kommer foran køen. Uavhengig av alder. Anonymkode: 9dfd3...5da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå