Gå til innhold

Bruk og misbruk av legevakt

Anbefalte innlegg

4 timer siden, lille_frosk skrev:

Jeg har vært et par ganger for urinveisinfeksjon, som jeg ser andre nevner som en ting det er unødvendig å kontakte legevakt for. Jeg må ha antibiotika fort ved uvi, så da kan jeg ikke vente til mandag. Og det er vel poenget med legevakt - akutte situasjoner som ikke kan vente til første virkedag? 

UVI er det viktig å få behandling raskt for, det er også veldig smertefullt. Om man går med det ubehandlet kan det spre seg til nyrebekkenet, og man kan bli veldog syk.

Sist jeg var på legevakten var jeg pga tarmslyng, men har høy smerteterskel, og man så det først på røntgen. Derfor trodde de ikke det var så ille og jeg ventet i nesten to timer. Må innrømme at jeg da irriterte meg over at tre, fire fem unger med litt forkjølelse fikk gå foran i køen. Legevakten er for de akutt syke, enten de er voksne eller barn. Forkjølelse er ikke akutt syk.

Anonymkode: 8a88d...6b5

• Liker 10

Fortsetter under...

1 time siden, Jon Are skrev:

Enig. Legeakten er IKKE for forkjølelse, urinveisinfeksjon, halsbetennelser og slike ting som kan vente til fastlegen åpner. Legevakten er til for akutte skader, plutselig innsettende smerter, og andre ting som burde sjekkes opp med en gang. Blir så irritert hver gang jeg er der med noen som skal ha antibiotika for halsbetennelse.

Med hilsen fra

Jon Are

Antar du ikke har hatt urinveisinfeksjon?

• Liker 8
1 time siden, Alice123 skrev:

Urinveisinfeksjon er så vondt at jeg hadde drept en mann for å få slippe. Det er ikke "missbruk av legevakten" i min bok!

Dette er jeg helt enig i. Jeg har generelt høy smerteterskel, men UVI er jævlig vondt for å si det mildt. Jeg kan hvertfall bare glemme å sove eller fungere normalt hvis jeg ikke får behandling.. - og paracet har ingen effekt. Har vært på legevakten et par ganger for det, og nøler ikke med å dra. 

Forøvrig enig i at voksne, ellers friske folk, kan holde seg hjemme med forkjølelse og halsbetennelse. Det går som regel over av seg selv, og vi burde virkelig få ned antibiotikabruken her i landet.. 

Endret av Unika
  • Liker 4
2 timer siden, Jon Are skrev:

Enig. Legeakten er IKKE for forkjølelse, urinveisinfeksjon, halsbetennelser og slike ting som kan vente til fastlegen åpner. Legevakten er til for akutte skader, plutselig innsettende smerter, og andre ting som burde sjekkes opp med en gang. Blir så irritert hver gang jeg er der med noen som skal ha antibiotika for halsbetennelse.

Med hilsen fra

Jon Are

For visse infeksjoner er det viktig å iverksette kur raskest mulig. Man skal heller ikke måtte holde ut sterke smerter bare for ikke å belaste legevakten, og noen ganger kan milde symptomer skjule alvorlig sykdom. 

Ja, det ER mye unødvendig bruk av legevakt, men det som fremkommer her i tråden er at de fleste ikke forstår hva de snakker om.

Anonymkode: 9dfd3...5da

• Liker 4

Jeg drar på legevakta når jeg er syk, fordi det er to ukers ventetid på å komme inn hos fastlegen. Etter to uker er man enten død eller frisk, og da har man ikke behov for lege. 

Anonymkode: 957a3...b51

• Liker 3

Da jeg var på legevakta med streptokokkinfeksjon i halsen sa de det var bra jeg kom! 

Jeg har også vært der med nakkeprolaps for å få smertestillende da fastlegen ikke hadde tid til meg.

Trenger man antibiotika er det lurt å starte kuren så fort som mulig, så da bruker jeg legevakta uten dårlig samvittighet. Da kommer jeg raskere tilbake på jobb, og slipper å bli sykere enn nødvendig. Har aldri fått beskjed om at jeg ikke er syk nok.

Bor heldigvis på et lite sted der det stort stt ikke er kø på legevakta. 

Anonymkode: 16e74...18d

• Liker 2

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drar på legevakta når jeg er syk, fordi det er to ukers ventetid på å komme inn hos fastlegen. Etter to uker er man enten død eller frisk, og da har man ikke behov for lege. 

Anonymkode: 957a3...b51

Fastlegen din har noe som heter akutttime. Spør om en slik i stede for å misbruke legevakta

Anonymkode: 35d86...c44

• Liker 11
2 timer siden, Jon Are skrev:

Med hilsen fra

Jon Are

Jeg har vært på legevakten for "bare" en halsbetennelse. Jeg begynte å bli syk på tirsdagen, men holdt ut på jobb. Brukte egenmelding fra onsdag til fredag og fredagen begynte jeg å føle meg bedre. Om kvelden så snudde det og jeg ble dårligere igjen. Søndag gav jeg opp etter 6 dager med temmelig høy feber og reiste på legevakten. Jeg ser ikke på det som noe misbruk. Bor også på en liten plass der vi ringer og hører når legen er inne da h*n kun er på kontoret ved behov.  

Min mor fikk også feber noe vi trodde var en helt vanlig halsbetennelse, men hun ble til slutt så syk at vi reiste på legevakten med henne. Da viste det seg at hun hadde lungebetennelse og organene holdt på å begynne å svikte. Hun måtte ligge en uke på sykehus. Det er ikke alltid lett å vite hva som er akutt og hva som kan vente til mandagen  

Anonymkode: 9190c...de5

• Liker 2
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skulle du ha gjort. Voksne folk klarer da å vente et par dager. Du kunne tatt smertestillende og gått til legen i dag.

Anonymkode: 5b432...cf1

Ja, da beklager jeg at jeg misbrukte legevakta på Lørdag som var. Problemet var at vanlig smertestillende ikke hjalp skjønner du og jeg måtte bruke paralgin forte for å få slippe smertene. 

Dette skal seff ikke gjenta seg. ALLE har jo ett lite lager med antibiotika og sterke smertestillende liggende på lur, bare ikke jeg

• Liker 1

Jeg har vært mye på legevakten, men jeg har veldig høy terskel for å gå dit. De gangene jeg har gått har det vært på grunn av akutte magesmerter (var fast inventar på legevakten i noen år da jeg hadde gallestein, men de ikke fant ut hva smertene skyldtes), fall der jeg har slått hodet eller fall der jeg har brukket noe. Jeg hadde aldri gått dit på grunn av halsbetennelse og andre ting som kan vente i noen dager, da jeg ellers er en normal, frisk person. Jeg har venner som har gått til legevakten fordi de har vondt i halsen, eller har hostet i noen dager. Jeg syns det er unødvendig, og de hadde klart å vente noen dager ekstra for å få time hos fastlege. Uansett, det beste er å ringe først dersom man kanskje er i tvil om man burde dra dit eller ikke. Det har jeg gjort noen ganger, da jeg ikke ønsker å bidra til enda lenger ventetid på legevakten.

For venninna mi som har en autoimmun lidelse, er saken annerledes. Hun må til legevakten for ting som er bagateller for oss andre. 

Endret av drue
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kun oppsøkr legevakt etter at jeg ble sparket i hodet av hest, og en gang da jeg trodde det var blindtarmbetennelse. Ellers har jeg et fantastisk legekontor der jeg alltid får time på dagen og både fastlegen og vikaren kjenner meg godt og er veldig dyktige. Jeg liker ikke legevakten, det er så varierende hvor gode legene er og det er ubehagelig og lang ventetid, så går helst til fastlegen:)

Anonymkode: 1c010...376

Hvordan gikk det med hesten?? 😜

• Liker 1
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler vi misbruker legevakten, men vi er der alltid for en akutt situasjon.. Jeg kan for eksempel ikke sy samboeren min hjemme.. (selv om jeg føler at jeg snart burde ta sykepleien og lære meg å lappe hjemme, så hadde vi kanskje sluppet alle disse turene.. :P )

Anonymkode: 3c084...b28

En sykepleier lærer ikke å sy på skolen...

Anonymkode: 07256...2a1

Beklager at jeg tok opp tid hos legevakten med infeksjon en lørdag. Skulle ventet til mandag. Men den mandagen etter lå jeg dessverre allerede i kunstig koma. Men skal ha det i bakhodet til neste gang. Helst spørre om lov her inne på KG først :)

Anonymkode: 30f77...8cb

• Liker 2

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar du ikke har hatt urinveisinfeksjon?

Det er sikkert grusomt vondt, men man kan fint ta smertestillende hjemme og få antibiotika et par dager senere.

Anonymkode: a41d2...da9

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sykepleier lærer ikke å sy på skolen...

Anonymkode: 07256...2a1

Dessverre lærer man knapt anatomi og fysiologi heller, for man må lære om etikk, moral, Travelbee og Orem, og lese krøkkete forskningsartikler skrevet at såkalte sykepleieforskere, med en manisk referansetrang til egen forskning, eventuelt andre sykepleieforskere. Aldri primærkilder. Å sette en sprøyte må man lære seg selv... Å sy lærer man aldri.

Bare et hjertesukk.

• Liker 3
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert grusomt vondt, men man kan fint ta smertestillende hjemme og få antibiotika et par dager senere.

Nei, smertestillende hjelper ikke noe særlig mot de sterke smertene. Da må man ha opiater, og det har de færreste.  Det eneste som hjelper er antibiotika. Det er også viktig med raskt behandling, så det ikke sprer seg videre til nyrebekkenet og man blir alvorlig syk. Uvi er absolutt legevaktgrunn.

• Liker 5
Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det man ikke kan, da man raskt kan utvikle nyrebekkenbetennelse som kan være en ganske alvorlig tilstand.

Anonymkode: 14d80...ac7

• Liker 1

Ser det er veldig mye diskusjon rundt UVI her. Jeg har hatt det selv, og det var vondt, men helt levelig og ble ikke akutt syk av det. Så for meg kunne jeg helt fint ventet. Mens andre igjen blir kjempedårlige, og da må de jo til legen! Det er forskjellig fra person til person, akkurat som forkjølelse utvikler seg ulikt. Jeg får alltid bihulebetennelse av det, mens andre igjen alltid får lungebetennelse. Så de som blir kjempedårlige av UVI drar jo selvfølgelig til legevekta, men om jeg hadde gjort det hadde det vært misbruk.

• Liker 3
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er veldig mye diskusjon rundt UVI her. Jeg har hatt det selv, og det var vondt, men helt levelig og ble ikke akutt syk av det. Så for meg kunne jeg helt fint ventet. Mens andre igjen blir kjempedårlige, og da må de jo til legen! Det er forskjellig fra person til person, akkurat som forkjølelse utvikler seg ulikt. Jeg får alltid bihulebetennelse av det, mens andre igjen alltid får lungebetennelse. Så de som blir kjempedårlige av UVI drar jo selvfølgelig til legevekta, men om jeg hadde gjort det hadde det vært misbruk.

På samme måte er det forskjell på halsbetennelser. Jeg har hatt halsbetennelse flere ganger, men bare vært på legevakten to ganger for det. Første gangen gikk jeg akutt fra litt dårlig til 40 i feber. Mamma har aldri sett meg så syk før eller siden. ANdre gangen viste det seg at jeg ikke tålte anibiotikaen jeg hadde fått.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ekstremt vondt og tisser blod, så det hadde ikke vært mulig å holde ut hjemme. Men for å unngå legevaktbesøk i tide og utide har jeg alltid antibiotika hjemme. Får det utskrevet på forhånd, fordi jeg er mye plaget...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...