Gå til innhold

Bruk og misbruk av legevakt

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er i grunn ganske enig. Barn er en ting for seg. Selv har jeg bare oppsøkt legevakten ved helt akutte ting. Et stygt brudd, en gang for streptokokker i halsen(fikk ikke puste, ble innlagt i ei uke) og slike ting. Men jeg har venner som oppsøker legevakta for urinveisinfeksjon, halsbetennelse o.l. 

Synes det er helt merkelig. Hvertfall med tanke på hvor lang kø det vanligvis er der. Hadde følt meg ganske dum om jeg satt der med halsbetennelse og litt feber sammen med folk som er virkelig skada eller ordentlig sjuke. Heldigvis så pleier legene her ihvertfall å være veldig flinke til å prioritere.

Anonymkode: 94ca7...058

Har du hatt en heftig urinveisinfeksjon før? Det er nærmest ulevelig. Når jeg får det får jeg konstante, store magesmerter og tanken på å gå på do får meg til å gråte for det er så vondt. Det er ganske forferdelig siden jeg må på do 15-20 ganger i timen når jeg har det. Hos meg kan det også utvikle seg til nyrebekkenbetennelse i løpet av bare noen få dager. Så dersom jeg får det fredag etter klokken 12 (da stenger legekontoret) kan jeg ikke vente til mandag klokken 10 når det åpner igjen. Da har jeg som regel fått nyrebekkenbetennelse med tilhørende feber og enorme smerter som fører til innleggelse. Hos mange kan UVI utvikle seg svært fort og bli veldig, veldig vondt. Hos oss har de forøvrig et system som gir ventenummer etter alvorlighetsgrad. Det er ikke slik at en med blindtarmbetennelse eller et påkjørt barn må sitte å vente på noen med litt slimhoste.

Forøvrig er jeg helt enig, tror nok det er litt misbruk ja... Veldig mange som kunne ventet til mandag. Men allefall her på ''min'' legevakt er de veldig flinke, de som kan vente til mandag blir ofte sendt hjem ellers må de vente til legene har overflødig tid (som kan bli ganske lenge). De som ikke kan vente til mandag får komme inn fort.

• Liker 14

Fortsetter under...

Jeg ringer alltid legevakten først. Og jeg har "misbrukt den" dvs, vært der med noe ikke veldig alvorlig fredag kveld, men som ville vært alvorlig om jeg ventet til mandag. Og jeg har dratt dit med noe veldig lite alvorlig når legen min har hatt ferie og ikke satt opp vikar.

Vi har ikke bemannet legevakt, så man må ringe å avtale time med vakthavende. Har vært på legevakta 4 ganger, tror jeg. 

1: Sinnsyke magesmerter, hadde sprukken blindtarm og ble operert.  

2: Sinnsyke magesmerter igjen, hadde en eller annen mikrobe i magen som hadde spist opp deler av tarmene mine. Ble lagt inn. 

3: Nyregrus da jeg var gravid, ble lagt inn.

4: Nyrestein, dro hjem etter noen timer etter å ha fått det vi fant av smertestillende på legevakta. :ler:

11 minutter siden, boblevann skrev:

Har du hatt en heftig urinveisinfeksjon før? Det er nærmest ulevelig. Når jeg får det får jeg konstante, store magesmerter og tanken på å gå på do får meg til å gråte for det er så vondt. Det er ganske forferdelig siden jeg må på do 15-20 ganger i timen når jeg har det. Hos meg kan det også utvikle seg til nyrebekkenbetennelse i løpet av bare noen få dager. Så dersom jeg får det fredag etter klokken 12 (da stenger legekontoret) kan jeg ikke vente til mandag klokken 10 når det åpner igjen. Da har jeg som regel fått nyrebekkenbetennelse med tilhørende feber og enorme smerter som fører til innleggelse. Hos mange kan UVI utvikle seg svært fort og bli veldig, veldig vondt. Hos oss har de forøvrig et system som gir ventenummer etter alvorlighetsgrad. Det er ikke slik at en med blindtarmbetennelse eller et påkjørt barn må sitte å vente på noen med litt slimhoste.

Forøvrig er jeg helt enig, tror nok det er litt misbruk ja... Veldig mange som kunne ventet til mandag. Men allefall her på ''min'' legevakt er de veldig flinke, de som kan vente til mandag blir ofte sendt hjem ellers må de vente til legene har overflødig tid (som kan bli ganske lenge). De som ikke kan vente til mandag får komme inn fort.

Jeg har selv kronisk UVI Og har flere ganger hatt nyrebekkenbetennelse og en gang nyrestein. Så ja, jeg har hatt ganske heftig urinveisinfeksjon før. Men når man snakker om misbruk av legevakta så mener jeg jo ikke slike tilfeller som deg og meg. Men de færreste opplever uvi på den måten, heldigvis. For de fleste så er det snakk om en plagsom sviing når man tisser, som bruker lang tid på å utvikle seg til noe mer. Jeg har opplevd venninner som drar på legevakta med sånt, når det fint kunne ventet til mandag.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv kronisk UVI Og har flere ganger hatt nyrebekkenbetennelse og en gang nyrestein. Så ja, jeg har hatt ganske heftig urinveisinfeksjon før. Men når man snakker om misbruk av legevakta så mener jeg jo ikke slike tilfeller som deg og meg. Men de færreste opplever uvi på den måten, heldigvis. For de fleste så er det snakk om en plagsom sviing når man tisser, som bruker lang tid på å utvikle seg til noe mer. Jeg har opplevd venninner som drar på legevakta med sånt, når det fint kunne ventet til mandag.

Da er vi helt enige! :-) 

Jeg tenker at hvis du ender opp med å vente i 4 timer..DA er du der unødig. Men tar selvfølgelig forbehold om at det har skjedd glipper ved LV før, og at mennesker som virkelig har trengt medisinsk tilsyn kjapt har endt opp med å vente skammelig lenge. Men sånn generelt.

Annonse

Blitt endel ganger, da jeg går på medisiner som gjør at jeg må oppsøke lege hvis jeg har symptomer på infeksjon i mer enn et døgn. Så har vært mange turer en søndag, med ting som egentlig kunne ventet til mandag, men må inn pga de medisinene som holder immunforsvaret på bånn..

Anonymkode: 8527a...6e8

Jeg måtte på legevakt en lørdag natt pga. noe som viste seg å være en veldig kraftig lungebetennelse. Det tok meg mye mot å kontakte legevakt. Min egen lege var også bortreist, så det ble ikke så mye valg, gitt. 

15 minutter siden, toothfairy skrev:

Jeg tenker at hvis du ender opp med å vente i 4 timer..DA er du der unødig. Men tar selvfølgelig forbehold om at det har skjedd glipper ved LV før, og at mennesker som virkelig har trengt medisinsk tilsyn kjapt har endt opp med å vente skammelig lenge. Men sånn generelt.

Tja, det kommer helt an på hvor i landet man er, om fire timer er "innafor" som ventetid eller en indikator på at man kunne ventet til fastlegen åpner. Her er fire timer mer eller mindre gjengs, med mindre du kommer inn med avrevet hovedpulsåre, tror jeg ... Jeg måtte selv kjøre svigermor på legevakten for noen år siden. Hun hadde falt, og hadde et helt klart brudd i håndleddet. Dro på legevakten i 20-tiden på kvelden, og ble sittende i 5(!) timer (så kan man legge på den tiden konsultasjon og røntgen*2 og gipsing tok etter den ventetiden ...). Dama hadde så vondt at hun var askegrå i fjeset uten at hun fikk tilbud om så mye som en Ibux, men inn før henne kom tilsynelatende både slimhoste og vonde knær. Etter det har jeg sverget på at jeg aldri skal bruke vår lokale, offentlige legevakt igjen. I alle fall ikke med barn(a)! Da får det enten vente eller heller koste litt ekstra på en av de private legevaktene i Oslo.

• Liker 2
45 minutter siden, boblevann skrev:

Stusset litt jeg og. Urinveisinfeksjon kan være utrolig smertefullt, og det er ikke alltid det faktisk er urinveisinfeksjon engang. Jeg trodde jeg hadde UVI, gjorde sinnsykt vondt både nedentil, i magen og i korsryggen. Dro på legevakta og ble innlagt for nyrebekkenbetennelse. 

Det er nok noe misbruk, men vi vet ikke noe som helst om sykdomsbildet til de som oppsøker legevakta. Selvom de kanskje ikke ser veldig syke ut, kan de allikevel ha god grunn til å ikke vente til mandag. 

• Liker 4
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i grunn ganske enig. Barn er en ting for seg. Selv har jeg bare oppsøkt legevakten ved helt akutte ting. Et stygt brudd, en gang for streptokokker i halsen(fikk ikke puste, ble innlagt i ei uke) og slike ting. Men jeg har venner som oppsøker legevakta for urinveisinfeksjon, halsbetennelse o.l. 

Synes det er helt merkelig. Hvertfall med tanke på hvor lang kø det vanligvis er der. Hadde følt meg ganske dum om jeg satt der med halsbetennelse og litt feber sammen med folk som er virkelig skada eller ordentlig sjuke. Heldigvis så pleier legene her ihvertfall å være veldig flinke til å prioritere.

Du vet at om man venter med å få antibiotika for urinveisinfeksjon kan man få nyrebekkenbetennelse?? Du føler deg kanskje dum om du satt der med halsbetennelse, men du burde føle deg dum også pga. det utsagnet der.

Anonymkode: 14d80...ac7

• Liker 2

Annonse

Mye av den "meningsløse" bruken av legevakt handler om folk som ikke kan bruke egenmeldinger.

Gamlejobben hadde ikke IA-avtale, hvilket betydde at jeg ikke kunne ta egenmelding da jeg fikk influensa (og var syk mer enn de maksimalt tre dagene man kunne ta). Da var jeg pent nødt til å sette meg på legevakten for å få sykemelding, ettersom fastlegen min ikke hadde kapasitet til å ta inn akuttpasienter. Det var helt meningsløst, vondt og slitsomt for meg fordi jeg var skikkelig syk, jeg var en smitterisiko for folk rundt meg og legen kunne ikke gjøre annet enn å be meg pent holde meg i ro.

Hadde det ikke vært for all småskulking i forbindelse med "sykdom" slik at man kunne hatt et mer tillitsbasert system, så hadde dette vært et langt mindre problem.

Dessuten er facebookinnsjekkinger på legevakten ca den verste attention whoringen jeg kan forestille meg ><

2 timer siden, EvaLena skrev:

Var selv på legevakta på Lørdag. Jeg har influensa, men så sterke smerter i ørene at jeg ikke holdt ut helt til Mandag. Endte opp med antibiotika og smertestillende pga kraftig dobbelsidig ørebetennelse og halsbetennelse. Skulle jeg ventet til idag???

Flyr heldigvis ikke ned terskelen på legevakta sånn ellers 😊

Ja, det skulle du ha gjort. Voksne folk klarer da å vente et par dager. Du kunne tatt smertestillende og gått til legen i dag.

Anonymkode: 5b432...cf1

• Liker 4

Jeg tror mange misbruker legevakten. Samtidig er det ikke alltid man kan se på folk at de er så å så syke. Hvertfall ikke barn. Men leser og på facebook om de som er der pga hoste, vil gå fordi at de har spydd i ett døgn pga omgangsyken osv..

Vi har dessverre klippekort på legevakten. Har høy terskel for meg selv, men har vært der en gang pga en vond albue, var redd fr at den var brukket etter ett fall på isen. Samboeren min er der ca. 1 gang i mnd pga en eller annen fotballskade eller jobbskade (strøm igjennom kroppen, knekte tær, hovent kne etter en hard takling, avrevet tommel osv.. ) Ene barnet har arvet pappaens ulykkesradar, og har vært der med avkuttet finger, kuler i hodet etter fall og hjernerystelse, osv.. Og minstemann er ekstremt mye syk.  så vi må alltid inn å sjekke crpen, og få antibiotika til han.. Og det kan ofte ikke vente til etter helgen pga at han blir så fort dårlig, og kan ende opp med over 41 i feber, dårlig pust og igjen nedsatt allmenntilstand. Og dette skjer selvsagt på kveldstid, eller fredagen.

Vi er der så ofte at legene og sykepleierene kjenner oss igjen..  Flaut..

Anonymkode: 3c084...b28

Annonse
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange misbruker legevakten. Samtidig er det ikke alltid man kan se på folk at de er så å så syke. Hvertfall ikke barn. Men leser og på facebook om de som er der pga hoste, vil gå fordi at de har spydd i ett døgn pga omgangsyken osv..

Vi har dessverre klippekort på legevakten. Har høy terskel for meg selv, men har vært der en gang pga en vond albue, var redd fr at den var brukket etter ett fall på isen. Samboeren min er der ca. 1 gang i mnd pga en eller annen fotballskade eller jobbskade (strøm igjennom kroppen, knekte tær, hovent kne etter en hard takling, avrevet tommel osv.. ) Ene barnet har arvet pappaens ulykkesradar, og har vært der med avkuttet finger, kuler i hodet etter fall og hjernerystelse, osv.. Og minstemann er ekstremt mye syk.  så vi må alltid inn å sjekke crpen, og få antibiotika til han.. Og det kan ofte ikke vente til etter helgen pga at han blir så fort dårlig, og kan ende opp med over 41 i feber, dårlig pust og igjen nedsatt allmenntilstand. Og dette skjer selvsagt på kveldstid, eller fredagen.

Vi er der så ofte at legene og sykepleierene kjenner oss igjen..  Flaut..

Jeg føler vi misbruker legevakten, men vi er der alltid for en akutt situasjon.. Jeg kan for eksempel ikke sy samboeren min hjemme.. (selv om jeg føler at jeg snart burde ta sykepleien og lære meg å lappe hjemme, så hadde vi kanskje sluppet alle disse turene.. :P )

Gjest Jon Are

Enig. Legeakten er IKKE for forkjølelse, urinveisinfeksjon, halsbetennelser og slike ting som kan vente til fastlegen åpner. Legevakten er til for akutte skader, plutselig innsettende smerter, og andre ting som burde sjekkes opp med en gang. Blir så irritert hver gang jeg er der med noen som skal ha antibiotika for halsbetennelse.

Med hilsen fra

Jon Are

Synes heller at alle her inne som klager på at pingler oppsøker legevakten el bruker legevakten som fastlege kan passe på seg selv, jeg. Ingen vet noe om sykehistorien til pasienten (med mindre du er lege, selvfølgelig), og du er vel heller ikke den som sitter med smerten? Streptokokker i halsen kan være et rent helvete, og sitter du da på en lørdag uten noe form for antibiotika eller slikt er det fint med legevakten. Slutt å vær så forhåndsdømmende, det går jo ikke utover dere uansett? De viktigste tingene blir alltid prioritert uansett om "pingler" møter opp på legevakten, eller ikke. Pfft, så irritert jeg blir av enkelte uttalelser her.

J17

Anonymkode: 08e70...340

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...