AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Heihå! Skal reise til New York i sommer med en venninne, vi tenker å være der i ca 10 dager.(opphold og reis er betalt) Men jeg er usikker på hvor mye penger jeg trenger å ha med? Kommer til å bli litt shopping men vil bruke tiden til å oppleve litt ting også. Kanskje noen her har noen forslag til ting som er verdt å få med seg? Anonymkode: ace51...ad4
*Emma* Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Det er veldig vanskelig å svare på. Det avhenger særlig av hva slags type mat og hvor fint du vil spise Og om du skal ha drinker og vin til. Du kan få middag for eksempel til alt fra 10$ pr pers (fra en eller annet streetfood-vogn med en colaå drikke) til i hvert fall 170$ pr pers hos Cipriani (inkl en rimelig vin og en cocktail). Det er sikkert mange som er dyrere også, men det var vel den vi spiste på da vi var der sist hvor regningen ble høyest . Buddakhan for eksempel som en del går på - og som er veldig bra endte vi vel rundt 120$ med cocktail og rimelig vin. Det samme gjelder lunsj og frokost. Det kommer veldig veldig ann på hva du velger. Å komme inn på diverse museer tror jeg stortsett lå rundt 25$ pr pers. Vi var bare på ett : American Museum of National History. Å gå opp i Empire State betalte vi vel litt over 30$ pr pers. (Det koster enda mer om du vil helt til toppen, men vi så ikke poenget da man strengt tatt ikke ser særlig mye mer og helt øverst står man uansett inne bak glass.) Vil du se Statue of Liberty helt på nærthold må du betale en del for å komme ut dit - syns du det er ok å se den litt på avstand tar du gratisferjen til Staten Island fram og tilbake Så hvor mye penger du bruker kommer veldig ann på hva du velger Endret 23. februar 2016 av *Emma*
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Det kommer jo helt an på økonomien din! Har du råd til å ta med 100k gjør du det, og har du råd til å ta med 10k gjør du det. Anonymkode: 31d5b...2ba
JHF Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 New York er dyrt, med norske priser + litt til. Jeg brukte ca 100 dollar dagen på mat og drikke. Da spiste vi mye på lokale dinere og mid-range resturanter. En kveld på byen med mye drinker drar også opp budsjettet for. Vanlig med 10-15 dollar for en drink. Vi kjøpte billett til hop-on-hop-off bussene for hele uken vi var der for $54. Dette dekket alle bydelene, en båttur og en kveldstur. Vel verdt pengene. Fikk sett mye og samtidig bestemt oss for områder vi ville se nærmere på. Vi var på Top of the Rock. Det kostet $32. En av de første dagene var vi på helikoptertur. Dyrt, men utrolig kjekt. Broadwayshow og eventuelt konsert er også gøy å få med seg. Shopping kan fort bli den store posten, Utrolig mye å velge i, så her er det bare å passe på. Vi brukte mye tid på å gå rundt i byen, en dag med soling i Central Park og bare koste oss. Utrolig mye å se i NY, så det er bare å glede seg.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Ville regnet med 15.000 kr per person med mindre dere tenker å shoppe dyre ting. Endret 23. februar 2016 av Evilposelos
*Emma* Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Nå som dollarkursen er som den er (dritkjip ) ville jeg nok regnet med en god del mer enn 15.000kr for så mye som 10 dager. Dvs. om du ikke skal spise veldig billig hele tiden og droppe shopping. Det blir fort penger når man kjøper seg en kaffe, tar t-banen, går på museum, kjører båttur, går på teater, tar taxi osv osv. Jeg reiser bort i mai. Vi skal bare være 4 netter. (Ankomst onsdag ettermiddag og hjemreise søndag kveld - så vi får 2 halve dager og 3 hele). Jeg regner med å ha med meg mellom 20.000 og 25.000,- og da tenker jeg at det er ca 50/50 til mat/opplevelse og shopping..... (Hotell og fly betalt i forkant.) Men du kan helt klart velge spise/drikke rimeligere enn vi planlegger å gjøre og shoppe mindre..... (Eller spise dyrere og shoppe mer )
QueenOfTheSidewalk Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Endret 23. februar 2016 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 Myyye penger. Og det lønner seg definitivt ikke å shoppe i USA for øyeblikket. Prøv å shoppe så lite som mulig, kun merker som er "viktig" for deg. Jeg ville anbefalt GAP, Victoria's secret, urban outfitters... Igjen: ingen vits i å shoppe der. Jeg ville tatt med 10k-20k. Anonymkode: 7fa58...28b
Hu i byen Skrevet 24. februar 2016 #9 Skrevet 24. februar 2016 Siden dollarkursen er som den er nå, så kommer det til å gå med litt mer penger - det er ikke like billig som det var, så når du før har hørt om folk som har gått amok og fått masse billige varer i USA, har det nå blitt dyrere.. I 2008 var dollarkursen nede i 5 kr, nå er den vel nesten oppe i 9, og det utgjør en stor forskjell.. En tur opp i Empire State Building eller Top of the rock (Rockefeller center) koster vel rundt 30 dollar per person, hop-on, hop-off buss koster vel rundt 50-60 dollar per person. Det er jo sånn typisk hva turister gjør i New York. På mat kan du bruke mye penger eller litt penger, spørs hva du vil spise.. Jeg bruker fort 150 dollar på en middag med vin inkl tips.. 15000 kr for oppholdet vil si et veldig sparsommelig opphold, hvor man ikke har rom for så innmari mye shopping og heller nøkternt i forhold til mat og drikke også. Så jeg ville sagt 20-25000 for 10 dager per person, så har man litt rom for å gjøre ting og spise godt uten å snu på hver dollar.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, Hu i byen skrev: Siden dollarkursen er som den er nå, så kommer det til å gå med litt mer penger - det er ikke like billig som det var, så når du før har hørt om folk som har gått amok og fått masse billige varer i USA, har det nå blitt dyrere.. I 2008 var dollarkursen nede i 5 kr, nå er den vel nesten oppe i 9, og det utgjør en stor forskjell.. En tur opp i Empire State Building eller Top of the rock (Rockefeller center) koster vel rundt 30 dollar per person, hop-on, hop-off buss koster vel rundt 50-60 dollar per person. Det er jo sånn typisk hva turister gjør i New York. På mat kan du bruke mye penger eller litt penger, spørs hva du vil spise.. Jeg bruker fort 150 dollar på en middag med vin inkl tips.. 15000 kr for oppholdet vil si et veldig sparsommelig opphold, hvor man ikke har rom for så innmari mye shopping og heller nøkternt i forhold til mat og drikke også. Så jeg ville sagt 20-25000 for 10 dager per person, så har man litt rom for å gjøre ting og spise godt uten å snu på hver dollar. Shit, jeg må si prisen har gått opp siden jeg var der, jeg betalte max 20 dollar på middag, et helt greit sted. Det var biff til og med, kjempegodt. Men spiste for det meste kyllingfilèt. Ikke kjenner jeg igen de andre prisene heller. Er bare et par år siden jeg var der.
Plexus Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 Som tidligere nevnt er NY dyrt. Et lite tips (mulig noen allerede har skrevet dette) er å dra til Brooklyn flea! Dette er et stort og kult loppemarked i Brooklyn som er oppe hver helg god tur, heldig!
*Emma* Skrevet 24. februar 2016 #12 Skrevet 24. februar 2016 (endret) 1 time siden, Evilposelos skrev: Shit, jeg må si prisen har gått opp siden jeg var der, jeg betalte max 20 dollar på middag, et helt greit sted. Det var biff til og med, kjempegodt. Men spiste for det meste kyllingfilèt. Ikke kjenner jeg igen de andre prisene heller. Er bare et par år siden jeg var der. Det kommer jo veldig ann på hva slags restauranter du velger også da. Du får mange billige måltider i NY også. Selvom jeg syns 20$ for en middag hørtes veldig billig ut. Selv om man drikker springvann er det lite. Men om man går på de litt finere restaurantene så koster det At man spiser biff betyr jo ikke at det er noen fin restaurant nødvendigvis Det er jo ikke blitt noen stor endring i prisene på restaurant i dollar. Forskjeller er jo at nå er kursen så dårlig at når du regner det om blir det mye mer i norske kroner. Endret 24. februar 2016 av *Emma*
miaw Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 (endret) New York er dyrt ja. Du kan jo alltids ta mer økonomiske valg (Sats på å ta metro fremfor taxi foreksempel). Men New York er virkelige ikke stedet å være blakk. Tror jeg hadde hatt budsjett på ca 15.000 kr, men hatt litt mer i bakhånd i tilfelle. Endret 24. februar 2016 av miaw
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. februar 2016 #14 Skrevet 24. februar 2016 11 minutter siden, *Emma* skrev: Det kommer jo veldig ann på hva slags restauranter du velger også da. Du får mange billige måltider i NY også. Selvom jeg syns 20$ for en middag hørtes veldig billig ut. Selv om man drikker springvann er det lite. Men om man går på de litt finere restaurantene så koster det At man spiser biff betyr jo ikke at det er noen fin restaurant nødvendigvis Det er jo ikke blitt noen stor endring i prisene på restaurant i dollar. Forskjeller er jo at nå er kursen så dårlig at når du regner det om blir det mye mer i norske kroner. Var et helt vanlig spisested akkurat som i Norge og jeg tok en øl til maten. Aldri vært noe glad i veldig fisefine steder, men eller ikke søppelsteder, holder meg til det midt i mellom Et av stedene var det til og med kleskode på, men det var ok og samme pris ca. Var utenfor hovedgatene da, sikkert derfor prisen var så forskjellig.
*Emma* Skrevet 24. februar 2016 #15 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, Evilposelos skrev: Var et helt vanlig spisested akkurat som i Norge og jeg tok en øl til maten. Aldri vært noe glad i veldig fisefine steder, men eller ikke søppelsteder, holder meg til det midt i mellom Et av stedene var det til og med kleskode på, men det var ok og samme pris ca. Var utenfor hovedgatene da, sikkert derfor prisen var så forskjellig. Trenger ikke være finefint selvom det er fint/dyrt Vi valgte flere dyre steder til middag, men spiste lunsj på billige steder som feks ei sjappe i Chinatown, TGI og ett burgersted....selv da med enkel mat og brus å drikke ble prisen mer enn 20$ pr pers. Det var derfor jeg syns det hørtes veldig lite ut med 20 for middag- særlig når du forteller at det var inkl alkohol også
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. februar 2016 #16 Skrevet 24. februar 2016 (endret) 45 minutter siden, *Emma* skrev: Trenger ikke være finefint selvom det er fint/dyrt Vi valgte flere dyre steder til middag, men spiste lunsj på billige steder som feks ei sjappe i Chinatown, TGI og ett burgersted....selv da med enkel mat og brus å drikke ble prisen mer enn 20$ pr pers. Det var derfor jeg syns det hørtes veldig lite ut med 20 for middag- særlig når du forteller at det var inkl alkohol også Ja, men sånn var det der jeg var. Burgersteder var enda billigere, kostet rundt 10 etter hva jeg så.. Kanskje du bare har vært uheldig å vært på steder hvor de lurer turister trill rundt og/eller setter prisene til værs i turistsesongen. Endret 24. februar 2016 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Vi var der ifjor med venninner. Jeg hadde budsjettert med 50k på 10 dager og det holdt akkurat. Neste gang ville jeg nok tatt med meg mer. Jeg tror nok at du bil få det morsommere dersom du slipper å tenke på å snu hver eneste krone. Anonymkode: c8e23...c9f
*Emma* Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 (endret) 1 time siden, Evilposelos skrev: Ja, men sånn var det der jeg var. Burgersteder var enda billigere, kostet rundt 10 etter hva jeg så.. Kanskje du bare har vært uheldig å vært på steder hvor de lurer turister trill rundt og/eller setter prisene til værs i turistsesongen. Takk for tilliten men bortsett fra TGI var det ikke turistfellesteder Det var helt vanlige steder- rundt omkring på Manhattan. (Vi var ikke der i noen "høysesong" heller. Men i mars. Hadde vi blitt lurt ville prisnivået neppe vært likt jevnt over både på de stedene vi valgte o de vi styrte unna ) Endret 24. februar 2016 av *Emma*
Hu i byen Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 Jeg er ikke turist, men ok Turistsesongen i New York er hele året, så det er ikke noe endring i prisene basert på sesong. Jeg kan ta utgangspunkt i den siste lunsjen jeg spiste ute. En italiensk pizza, med sidesalat (som jeg delte med ei til så jeg tar med bare halvparten av kostnaden her), en flaske vann og en kaffe ble $24 + tax $2,13 + ca. 20% tips (som er helt normalt å gi) som da utgjør rundt regnet $31 . Dette var ikke et fancy sted, et veldig enkelt/normalt spisested som ligger i et rolig nabolag utenfor "turistområdene". Bare en enkel bestilling på Shake Shack pleier jo å ende opp på over $12-13, så å spise middag for $20 inkl. tips og drikke synes jeg er godt gjort hvis man snakker om restaurant med bordservice og ikke deli, men jeg vet jo at de finnes altså, men jeg tenker sjansen for å bare treffe på slike spisesteder når man er på tur er jo heller liten. Minimumslønna går opp fra år til år nå, fra nyttår ble den $9, (med $10.50 for de som jobber innen fast food.) I tillegg må arbeidsgivere betale minst $7.50 per time til de som jobber for tips, dette var nede på rundt $5,50 før nyttår så selvfølgelig går prisene opp også ut til kundene, noen må jo betale for moroa Men man trenger jo ikke å flotte seg hver dag. Man kan jo kjøpe pretzel til $1 til lunsj, eller bagel til $2.50 for den del, men jeg kunne aldri tenke meg å være i New York uten å utnytte byens fulle potensiale, hvis jeg først hadde reist dit.. Men bevares, det er mye man kan gjøre som er gratis av aktiviteter og, men jeg tenker man får et mye bedre opphold hvis man slipper å snu på hver eneste krone og heller har et litt romslig budsjett, man trenger jo ikke å bruke alt hvis man ikke føler behovet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi var der ifjor med venninner. Jeg hadde budsjettert med 50k på 10 dager og det holdt akkurat. Neste gang ville jeg nok tatt med meg mer. Jeg tror nok at du bil få det morsommere dersom du slipper å tenke på å snu hver eneste krone. Anonymkode: c8e23...c9f 50k på 10 dager??? Wow Anonymkode: 2d681...d44 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå