Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver å skal søke høyere utdanning nå. Sitter mye i tenkeboksen på hva jeg vil studere, og ikke minst hvor. Sannsynligvis blir det økonomi. Men, spørsmålet er: Hvor mye ekstra må jeg ut med på BI kontra vanlig høyskole? Googla litt og kom frem til at en bachelor på BI vil komme på rundt 200 000. Hva koster det samme løpet på en vanlig høyskole, sånn ca? Har prøvd å lete på nettet men finner det ikke ut.. 

Og en ting til: Hvor bra er egentlig BI? Er det virkelig såå mye bedre enn andre steder, eller er det kanskje verre? Hva med jobbmuligheter etterpå, hvilke studenter er mest ettertraktet? Har hørt mye delte meninger, og lest mye forskjellig rundt det. Er også redd det er mye pripne folk der. Det er ikke helt meg. Mer jordnært på en vanlig høyskole vil jeg regne med. Men det er jo en annen sak.. BI-utdannelsen er jo på mange måter kjøpt og betalt, og jeg har greie karakterer så er nok ikke noe problem å komme inn på høyskoler. Snittet i Oslo er kanskje for høyt, men dere skjønner nok hva jeg mener.. Hører at BI har gode lærere og mye bra fag, at det er dårligere på høyskoler. Noen erfaringer og tanker rundt dette? :)  Er BI verdt prisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koster? Må man betale for å studere på BI, eller tenker du utgifter i forbindelse med studielån? 

Anonymkode: 90f54...19d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Koster? Må man betale for å studere på BI, eller tenker du utgifter i forbindelse med studielån? 

Man må betale for å gå på BI ja, det er en privat skole.

Skrevet

Vanlig skole er gratis, så sånn sett er det 200 000 kr dyrere med BI. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

BI koster ca 60 000 i året. Lurer også på utgifter i forbindelse med studielån ja🤔

Skrevet

Studielån er vel på rundt 100 000 i året minus stipendet ved bestått emner. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig skole er gratis, så sånn sett er det 200 000 kr dyrere med BI. 

Hva er det da studielånet "dekker" om du skjønner hva jeg mener? Koster statlig høyskole absolutt ingenting, altså sånn at man kun får lån på det man får inn på konto i måneden mens man studerer?

Skrevet
Et øyeblikk siden, hypes skrev:

Hva er det da studielånet "dekker" om du skjønner hva jeg mener? Koster statlig høyskole absolutt ingenting, altså sånn at man kun får lån på det man får inn på konto i måneden mens man studerer?

Statlig høyskole koster maks 2000 i semestret for studieavgift ++ (pensum og bolig utenom, men det trenger du åp BI og)

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler absolutt ikke privat høyskole! Det er virkelig ikke verdt pengene (skyhøyt studielån etter en bachelorgrad). Nå har jeg ikke gått på BI da. 

Anonymkode: a254d...01f

• Liker 1
Skrevet

Studielånet skal dekke livsopphold, husleie, mat, strøm, telefon, studiemateriell, buss/transport. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, VinterSnø skrev:

Statlig høyskole koster maks 2000 i semestret for studieavgift ++ (pensum og bolig utenom, men det trenger du åp BI og)

Takk for svar! Omtrent hvor mange tusen vil man da ende opp med etter en treårig bachelor, i studielån? Har lite peiling på dette området og vil gjerne være så forberedt som mulig :) Og omtrent hvor mye er det vanlig å få inn på konto når man studerer? Har det noe å si i hvilken by man velger å studere i, sånn med tanke på priser på leie av bolig - får man mer i måneden på dyre leirsteder?

Endret av hypes
Skrevet

Ca 230 000 i lån etter en bachelor. 

Man får vel 19 000 inn i august og januar, 9000 ellers, ingenting i juni og juli. Husleie kan være alt fra 3000 til 9000 eller mer alt etter hvor man bor. Skal man bo alene er det dyrere enn å dele med andre. Typiske studiesteder er dyre leiesteder. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
Skrevet
10 timer siden, Fashionistaen skrev:

Nå kommer det vel helt an på hva du skal studere da. Er jo f.eks. ikke så veldig mange statlige høyskoler i Norge som har en integrert master i siv.øk som objektivt sette er like god som BI sin. Er vel bare NHH i Norge som er like gode på siv.øk. som BI ifølge bl.a. rankingen til financial times som bl.a. tar med faktorer som snittlønn ett år etter endt utdanning som et kriterium. Finanslinjen deres er også en veldig god linje som få statlige høyskoler i Norge tilbyr. Hvis du derimot tar et eller annet markedsføringsgreier, har jeg hørt fra de jeg kjenner at utsikten for å få relevant jobb etter studier er så som så. Jeg valgte f.eks. BI fremfor noe annet pga. jeg ikke kunne tenke meg å bo i en annen by enn Oslo. Alternativene for meg som ville studere siv.øk. var da HiOA og NMBU. Ingen av disse hadde integrert master, og det var vel det som gjorde utslaget for meg. 

Kvaliteten på foreleserne varierer veldig, men det gjør den også på andre plasser altså. Ift miljø synes jeg ikke folk er så veldig pripne der egentlig. Skiller seg kanskje ut i fra Blindern, men folk er stort sett de samme på BI som på andre plasser selv om Fjellraven er byttet ut med Louis Vuitton og strikkegenseren med Ralph Lauren. Det er som regel bare en fasade og de aller fleste er i grunn helt normale. 

Du vil få inn ca. 20 000 i stipend i januar og august pluss skolepenger. 7500, tror jeg det er ellers. Husleien vil selvfølgelig variere ut i fra hvilken by man velger å studere i. Det er ganske opplagt dyrere å bo på Majorstuen enn et eller annet sted langt utpå landet som i Bø. Hadde dog ikke basert mitt valg av studieplass pga. leiepriser, men på kvaliteten på skolen. 

Takk for svar. Mente sånn med husleie på ulike steder, om man får mer i måneden i for eksempel Oslo (hvor alle vet at det er dyrt å bo), eller har ikke dette noe å si? 

Skrevet
3 minutter siden, hypes skrev:

Takk for svar. Mente sånn med husleie på ulike steder, om man får mer i måneden i for eksempel Oslo (hvor alle vet at det er dyrt å bo), eller har ikke dette noe å si? 

Støtten og lånet du får av lånekassen er den samme uavhengig om du bor i et skur på Kautokeino og har null i utgifter eller i en diger penthouse på Tjuvholmen. 

Skrevet

BI-student her! 

BI er lett å komme inn, men vanskelig å fullføre syns jeg. Jeg ser at en del faller ut etter første året. Skolen jobber tett med næringslivet, og vi får mange gjesteforelesere fra næringslivet. Før jeg begynte på BI, hadde jeg fordommer mot sossene som går der, men etterhvert blir man vant til dem. Du finner forskjellige studenter der, men de fleste er sosser. 

Til tross for alle fordommene BI får, så trives jeg der. 

Anonymkode: 1d87a...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...