Gjest amme Skrevet 21. oktober 2004 #21 Skrevet 21. oktober 2004 De to første barna klarte jeg ikke å amme så mye som jeg ville og jeg fikk en utolig lav selvtillit av å bli foret av "bedrevitere" om at jeg ikke gjorde nok for å få det til. Men det kunne ikke de vite noe om. Mitt tredje barn ble ammet i 17 måneder, jeg syntes det var helt fantastisk å endelig få det til. Men etter 17 måneder hadde jeg fått nok, jeg kunne ikke sette meg ned uten at hun kom for å puppe,. Det er helt ok at du ønsker å gi barna bryst så lenge du ønsker, og helsesøstre er forskjellige de også for det har jeg erfart. Mange gode og noen ikke så gode. Men de fleste helsesøstre tåler at du ikke er enig i alt de sier, diskuter i vei. Helsesøster trenger ikke å ha feil selv om hun ikke er enig med deg, og motsatt. Og så synes jeg faktisk at du er like agressiv på ditt syn som du mener enkelte andre er på sitt syn, gjelder også en annen tråd fra deg inne i dette forumet. Jeg tror de fleste mødre er gode mødre enten de gjør det på din måte eller ikke, det er fint med litt mangfold.
kkristin Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter #22 Skrevet 21. oktober 2004 Ja, jeg forstår ditt poeng. Jeg er ikke agressiv mot noen. Jeg er bare så angasjert i dette. Alle må jo selvsagt amme eller ikke amme, det er opp til hver enkelt. Men det helsesøsteren sier til samtlige er med på å skape en negativ holdning mot mødre som lar barna styre puppen selv. Det er jo bare til å lese igjennom inleggene her. Det gjør forsåvidt heller ikke noe. Det jeg syns gjør noe er måten helsesøstre presenterer sine kunnskaper på. Ofte som det eneste rette.
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #23 Skrevet 22. oktober 2004 Hvis man reagerer negativt på at helsesøster sier at pupp ikke er kos, bare mat, når barnet er så stort som dette, så er det er det noe rart på gang. :o Selvsagt er pupp til mat, ikke til kos! Hvis du ikke hadde mer melk igjen i brystene dine, hadde du likevel latt barnet kose med de?... Barnet ditt er så stort at det ikke trenger å ammes, ærlig talt! Skjønner godt at helsesøster prøvde å gi deg noen gode råd! Finnes ikke noe vakkert og fint over det å se et stort barn ta seg til og suge på sin mors bryst.
Gjest hva Skrevet 22. oktober 2004 #24 Skrevet 22. oktober 2004 Til siste gjest: Det er greit at du ikke er enig med henne men det får da være grenser for usaklighet.
kkristin Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter #25 Skrevet 22. oktober 2004 Hvis man reagerer negativt på at helsesøster sier at pupp ikke er kos, bare mat, når barnet er så stort som dette, så er det er det noe rart på gang. :o Selvsagt er pupp til mat, ikke til kos! Hvis du ikke hadde mer melk igjen i brystene dine, hadde du likevel latt barnet kose med de?... Barnet ditt er så stort at det ikke trenger å ammes, ærlig talt! Skjønner godt at helsesøster prøvde å gi deg noen gode råd! Finnes ikke noe vakkert og fint over det å se et stort barn ta seg til og suge på sin mors bryst. Jeg sjønner ikke dette jeg. Barnet er 15mnd, og du får det til å virke nesten perverst at jeg fortsatt ammer....? Jeg forstår deg ikke.
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 25. oktober 2004 #26 Skrevet 25. oktober 2004 Jenta mi er 15mnd og jeg lar henne styre puppen som hun vil. Det føles egentlig naturlig for meg' date=' men helsesøsteren sa i går at nå er det viktig å lage rutine og faste måltider ut av ammingen, og ikke bruke puppen til kos? Hvorfor det? Kan hende hun har rett men da vil jeg gjerne forstå hvilket grunnlag hun har disse uttalelsene fra, og bevis. Hva gjør dere?[/quote'] Pupp eller ikke pupp så er jeg enig med helsesøsteren i at man bør prøve å lage noen rutiner for et barn som er 15 mnd gammelt. Jeg tror barnet har godt av at mor bestemmer litt ang. mat når barnet er så gammelt. Om du ikke ammet så ville du vel ikke la maten stå ute så barnet kunne forsyne seg når det ville? For mitt vedkommende så sluttet jeg å amme da han var 5 måneder gammel, da han ikke ville ha mer. Men, allerede da hadde vi litt rutiner på når han spiste. Det blir roligere for både mor og barn på denne måten. Syns jeg....
Snabelsnuppa Skrevet 26. oktober 2004 #27 Skrevet 26. oktober 2004 Etter hvert som gutten min ble større og spiste vanlig mat og drakk vann, ble det til at jeg bare ammet morgen og kveld som suplement til frokost/kvelds. Dette funket fint - helt til det ble sommer og jeg begynte å sole meg toppløs... Da kom han akende på rumpa og bokstavlig talt kastet seg over puppen og forsynte seg selv! Jeg syntes det var så komisk at jeg lot ham få gjøre det, og så skled hele greia med ammingen ut igjen. Han ville ha pupp i tide og utide, bare en slurk og to før han raste videre. Jeg syntes etter hvert at det ble litt slitsomt, så jeg sluttet å amme da han var 14 mnd. At du fortsatt ammer synes jeg bare er helt fint, og om du lar ungen styre det, tror jeg ikke noen tar skade av det. Med mindre du vil holde på i årevis fremover da...? Før eller siden må det jo ta slutt og kosebehovet må dekkes på andre måter.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #28 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg sjønner ikke dette jeg. Barnet er 15mnd' date=' og du får det til å virke nesten perverst at jeg fortsatt ammer....? Jeg forstår deg ikke.[/quote'] Det er fordi vi er mange som mener at det ER perverst!! Det er vel ikke så vanskelig å forstå¨? Hva i alle dager er grunnen til at du går så agressivt (og du er agressiv.. så å nekte ser bare teit ut) ut for å forsvare noe som for de fleste åpenbart er en dårlig ide. Kutt amminga fortest mulig.. For barnets del!!
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #29 Skrevet 26. oktober 2004 Etter hvert som gutten min ble større og spiste vanlig mat og drakk vann, ble det til at jeg bare ammet morgen og kveld som suplement til frokost/kvelds. Dette funket fint - helt til det ble sommer og jeg begynte å sole meg toppløs... Da kom han akende på rumpa og bokstavlig talt kastet seg over puppen og forsynte seg selv! Jeg syntes det var så komisk at jeg lot ham få gjøre det, og så skled hele greia med ammingen ut igjen. Han ville ha pupp i tide og utide, bare en slurk og to før han raste videre. Jeg syntes etter hvert at det ble litt slitsomt, så jeg sluttet å amme da han var 14 mnd. At du fortsatt ammer synes jeg bare er helt fint, og om du lar ungen styre det, tror jeg ikke noen tar skade av det. Med mindre du vil holde på i årevis fremover da...? Før eller siden må det jo ta slutt og kosebehovet må dekkes på andre måter. Jeg syns helt ærlig at det er, om ikke skadelig, så uheldig å la et så gammelt barn styre puppen selv!
Snabelsnuppa Skrevet 26. oktober 2004 #30 Skrevet 26. oktober 2004 Om det er uheldig for barnet å styre puppen selv, kan sikkert diskuteres i det vide og brede. Jeg mener nå at så lenge den enkelte mamma synes det er greit å stille opp når småen krever det, så skal ingen andre legge seg bort i det! Kan forstå at enkelte ikke synes noe om å overvære sånt, så kanskje man skulle begrense det til "hjemmebruk" for ikke å støte noen? Men å amme en 15 måneders unge ser ihvertfall ikke jeg på som perverst, uansett om det er mor eller barn som bestemmer når puppen skal fram!
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #31 Skrevet 26. oktober 2004 Om det er uheldig for barnet å styre puppen selv, kan sikkert diskuteres i det vide og brede. Jeg mener nå at så lenge den enkelte mamma synes det er greit å stille opp når småen krever det, så skal ingen andre legge seg bort i det! Kan forstå at enkelte ikke synes noe om å overvære sånt, så kanskje man skulle begrense det til "hjemmebruk" for ikke å støte noen? Men å amme en 15 måneders unge ser ihvertfall ikke jeg på som perverst, uansett om det er mor eller barn som bestemmer når puppen skal fram! Jeg ser heller ikke på det som perverst! Men, det var jo heller ikke det helsesøster hadde sagt. Det handler om at et så "gammelt" barn trenger rutiner..derfor ville ikke jeg latt mitt barn styre puppen selv.
Snabelsnuppa Skrevet 26. oktober 2004 #32 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg ser heller ikke på det som perverst! Men, det var jo heller ikke det helsesøster hadde sagt. Det handler om at et så "gammelt" barn trenger rutiner..derfor ville ikke jeg latt mitt barn styre puppen selv. Helt enig med deg om det med rutiner, jeg bare reagerte på Gjest som utbasunerte at amming av litt større barn er perverst. I vårt tilfelle laget vi rutiner på det meste bortsett fra akkurat ammingen, og jeg kan ikke se at gutten har tatt noe skade av det. Unger tester grenser uansett om de har fått "fri pupp" eller ikke...
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #33 Skrevet 26. oktober 2004 Joda, men for meg er det viktig at vi har rutiner rundt matspising på samme måte som vi nå også (endelig) har laget rutiner for smokkbruk. Om de tar skade av det eller ikke gidder ikke jeg å spekulere på. Jeg tror det er best for barn med rutiner på viktige deler av livet som jeg syns måltider er. Legger til at dette er noe jeg og min omgangskrets mener er riktig. Noe annet er riktig for dere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå