Gå til innhold

Pupp, ikke kos men mat....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 15mnd og jeg lar henne styre puppen som hun vil. Det føles egentlig naturlig for meg, men helsesøsteren sa i går at nå er det viktig å lage rutine og faste måltider ut av ammingen, og ikke bruke puppen til kos? Hvorfor det? Kan hende hun har rett men da vil jeg gjerne forstå hvilket grunnlag hun har disse uttalelsene fra, og bevis. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har en sunn holdning til det og forstår at det er ungen som styrer det hele og at det er greit for deg ser jeg ingen grunn til at du skal endee dine ammevaner. Ungen din får i seg nok mat og drikke på annet vis, det helsesøster er redd for er at du skal gi barnet ditt uvaner som du får slite med senere. Kos dere, så lenge dette er ok for deg :)

Skrevet

Jeg syntes det var noe pes med hele amminga, og gjorde det ikke for kosens skyld, men for at det var den beste næringa for mine to barn. Hun eldste amma jeg til hun var 8 mnd., den yngste til 5 mnd. Hadde det ikke vært for at morsmelk skal være det beste for spebarn hadde jeg ikke ammet i det hele tatt. Men barna går jo først da.

Skrevet

Jeg syns det er så rart at helsesøstre liksom skal ha hele fasiten, mens det de forteller er tatt i fra ei bok. Hu helsesøstera jeg går til er utrolig arrogant, og har en "jeg vet best" holdning, med nesa i været og et litt skulende blikk mot meg. De rådene hun gir er tatt ut av en sammenheng, der det glemmes fullstendig at det finnes mer enn en måte å gjøre ting på. Hvis jeg anntyder at jeg er uenig i noen av hennes usammenhengende "fasit svar" begynner hun faktisk og diskutere med meg, og prøver å få meg til å føle at jeg er en dårlig mor hvis jeg ikke gjør som hun sier. Jeg kan tenke meg det er mange som nærmest kan bli hjernevasket av helsesøsterens ovebevisende kraft. Nå er jo hu her et litt ekstremt tilfelle, jeg har også hatt en ydmyk og hyggelig helesøster. Men hun også står på de samme prinsippene som hun har lært om på skolen for mange år siden. Det er jo litt helsesøster-kultur da, å liksom vite bedre enn mødrene....

Skrevet

Jeg syns du skal gjøre akkurat som du føler er riktig for både deg og veslejenta!

Ikke la skoleutdannede bedrevitere fortelle deg hva som er best for akkurat dere. Barn har forskjellige behov, både fysiske og psykiske, og det er ingen andre enn dere som vet hva dere må gjøre for å få et best mulig liv.

Jeg har selv ammet to gutter til de var ca. to år. Gutta bestemte tid og sammen bestemte vi lengden på ammingen. Har alltid fått høre av både helsesøster og andre at "Du kommer til å ende opp med et stort problem!"

Idag har jeg to fornøyde og harmoniske barn på 3 og 6 år som etterhvert ga mer og mer blaffen i puppen rett og slett fordi de ikke hadde tid til mer.

Husk at det er du som bestemmer hvilke råd du skal følge og hvilke som ikke er verdt en dr....!

:-)

Skrevet

Selv synes jeg at det er litt pinlig å se på store unger som knapper opp skjorta til mamma og suger på brystene hennes! Føler ikke at det er naturlig i det hele tatt, når de er 15 mnd spiser de jo samme mat som oss andre og trenger ikke brystmelk! :roll:

Skjønner at WHO anbefaler å amme i 2 år til mødre i u-land der barna ikke får i seg skikkelig næring i mangel på variert mat, men her til lands er ikke det et problem.

Mine barn sluttet jeg å amme når de selv fant det naturlig å slutte, og det var i 8-9 mnd alder. Da snudde de seg bort og hadde ikke lyst å ligge ved brystet lenger! Og jeg var fornøyd for å få kroppen for meg selv igjen. :)

Gjest Genevieve
Skrevet
Selv synes jeg at det er litt pinlig å se på store unger som knapper opp skjorta til mamma og suger på brystene hennes!
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns heller ikke store barn ( 1 år og oppover) bør bruke puppen som kos. Men meg om det.

Gjest Anonymous
Skrevet

..

Morsmelk er bra for barn, jo lengre jo bedre... Det er udiskutabelt. Men om man slutter tidlig er det også greit, like greit som at man ammer lenge

Skrevet
Skjønner at WHO anbefaler å amme i 2 år til mødre i u-land der barna ikke får i seg skikkelig næring i mangel på variert mat' date=' men her til lands er ikke det et problem.[/quote']

Kanskje de mener at man helst bør gi ungene sine ett så greit utgangspunkt som mulig, selv om man bor i ett land hvor de overlever nesten uansett?

Skrevet

Helsesøstre fremstår det å la barnet styre puppen så lenge det vil som det samme som å holde barnet tilbake i utviklingen. Slik at det fortsatt oppfører seg på samme måte når det er fem. Hvor uvitende går det an å bli?? Og de skal liksom representere den korrekte kilden...

Skrevet
Helsesøstre fremstår det å la barnet styre puppen så lenge det vil som det samme som å holde barnet tilbake i utviklingen. Slik at det fortsatt oppfører seg på samme måte når det er fem. Hvor uvitende går det an å bli?? Og de skal liksom representere den korrekte kilden...

Hvis jeg forstår deg korrekt så mener du at helsesøster tar feil når hun mener at det å amme barnet til det er fem år vil hemme utviklingen til barnet? Jeg er helt enig med helsesøster! Du snakker om Ødipus kompleks... :roll:

Barnet trenger å løsrives fra mor og bli et selvstendig individ som ikke trenger et bryst for å dekke sitt behov for kos. Når har du tenkt å slutte da?... Hvis barnet ønsker å amme til det er fem eller ti år, er det noe du ser for deg at du vil gjøre?... :o

Skrevet

Du har visst ikke lest innlegget mitt skikkelig....

Gjest ikke pålogget Anki
Skrevet

Kanskje du kan forklare hva du mente da?...

Skrevet

Jeg skriver jo helt tydelig hva jeg mener anki.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må faktisk si meg enige med de som synes at amming ikke bør foregå noe særlig lengre enn til ett års alder. Når det ikke lenger er en baby, som jo spiser morsmelk på instinkt fordi det er bra for dem, men et barn som bruker puppen til mor som en slags smokk fordi det vil, ikke fordi det trenger, da synes jeg faktisk det blir litt ekkelt.

Skrevet

Hvor lenge ammet du da, og hvorfor sluttet du. Jeg sjønner ikke hvordan noen kan syns det er ekkelt med et barn som koser med morens bryst. Det er jo selve symbolet for trygghet og kjærlighet for et barn. Helt til enkelte lærer dem at det de føler er ekkelt, og det blir om til skam istedet....

Skrevet
Jeg syns det er så rart at helsesøstre liksom skal ha hele fasiten' date=' mens det de forteller er tatt i fra ei bok. [/quote']

Hvor i alle dager tar du det fra?? Helsesøstre jobber med barn hver dag, hele dagene. Selvsagt har de "hele fasiten", dette er jo jobben deres! I tillegg så leser de en del litteratur om barn skrevet av fagfolk som også har som jobb å arbeide med barn.I tillegg har nok de fleste helsesøstre selv barn, og kan bygge på sin egen erfaring også. Det er en grunn til at man må ta en utdannelse for å bli helsesøster, fordi man skal lese bøker om emnet barn... Hva mener du grunnlaget bør være for å bli helsesøster? At man har satt et barn til verden??

Skrevet

hvorfor en slik agressiv holdning anki?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...