Gå til innhold

Hvor mye koster backpacking?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så smått begynt å få lyst til å reise på backpacking, enten Asia eller sør-amerika, kanskje også Australia (men det er dyrere..). 3 måneders reise. 

Uten å ha planlagt noen ting, hvor mye ca kan man forvente å bruke på en slik reise? Hvor mye brukte dere f.eks? 

Anonymkode: 1840c...096

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På fem veker i Sør-Amerika (Brasil og Peru) gjekk det omlag 40 tusen (inkludert taxfree på vegen heim). Då er det medrekna alt av fly (vi fløy mykje), mat, overnatting, opplevingar som Machu Picchu og fleire dagar i jungelen med opplegg der. Vi budde heller ikkje på dei billigaste hostella, og brukte ved to anledningar couch surfing for å treffe folk på den måten. Hadde vi reist meir med buss og brukt lengre tid kunne vi heilt klart brukt mindre pengar. Dei best brukte pengane eg har brukt trur eg. Flybillettane åleine var på nesten 20 tusen, så buss og tog kan jo vera lurt om du skal vera i tre månadar uansett. 

Anonymkode: bd521...53c

Skrevet

Det kommer an på mange forskjellige ting - om du reiser via et byrå, om du reiser på egenhånd, hvor lenge du vil reise, hvilken standard du ønsker, hvilke transportmidler du bruker, hvor mange severdigheter du vil se, osv. Jeg husker ikke hvor mye jeg brukte på 3 mnd i Sør-Amerika, men det var ikke så fryktelig mye. Nå bodde vi generelt på de laveste standardene og gjorde alt så billig som mulig. Ble mange brødskiver med peanøttsmør, for å si det sånn. På turen ble vi kjent med andre reisende som vi allierte oss med, der vi klarte å gjøre ting så billig som mulig ved hjelp av kontakter og deling på utgifter og så videre. Noen vi ble kjent med fikk gratis kost og losji på enkelte steder i bytte mot å gi engelskundervisning/vaske rom osv. innenfor den perioden de bodde der. Jeg tror flybillettene kom på rundt 15 000. Resten husker jeg ikke. Vi tok det litt på måfå, uten å planlegge så grundig på forhånd. Vi hadde spart opp mye penger, og planla heller ting underveis. Jeg skadet meg en del ganger og det ble en del ekstra utgifter. Hadde heldigvis forsikret livskiten ut av meg, men forsikringsbyrået betalte meg tilbake for skadene etter reisen, men først måtte jeg betale det selv når jeg sjekket ut av sykehuset. Jeg sier bare at det er lurt å beregne mye mer penger enn du faktisk skal bruke!

Anonymkode: 9cb7b...380

Skrevet

Det finnes sikkert like mange svar på dette, som det finnes backpackere!  :tongue:

Anonymkode: f12fe...5e9

• Liker 4
Skrevet

Tja, om jeg var deg så ville jeg spart opp nærmere 80k . Bedre å regne med å bruke for mye enn for lite.

Du må tenke på at flybillettene til f.eks. Bangkok tur/retur ligger på 6-10k. Så skal du kanskje ta tog, buss og fly innlands, og all reising totaltsett på tre måneder kan ligge på kanskje 6-10k det også. 

Så må du tenke på at vaksiner koster mye! Kanskje 5k der også, om du ikke har reist mye fra før.

Reiseutstyr koster også en del.

Du kan regne med å ha et budsjett på 300 kr dagen, for mat, opplevelser og motell. Dette tilsvarer kanskje 30k.

Du kan selvfølgelig klare å leve mye billigere, men som sagt: bedre å regne for mye enn for lite.

Skrevet

Hei! Jeg tenker samme som deg, og leter etter noen å reise med. Evt bare noen å diskutere planer med. Kontakt meg gjerne på melding :)

Skrevet

Ingen slår meg. Brukte 4500,- på tur-retur Oslo-Bangkok lavprisbilletter hos Norwegian. Reiste rundt i 3 mnd i Thailand hvor jeg kun brukte buss og tog. Samt fikk skyss. I tillegg til flybilletten greide jeg å holde budsjettet på 150 kr dagen, tilsammen 18000 kr for 3 mnd backpacking. Bodde selvfølgelig kun på de billigste hostel og spiste kun lokal mat. Morsomt å backpacke for minst mulig utgifter. 

Anonymkode: b026a...587

• Liker 12
Skrevet

Ingen slår meg. Brukte 4500,- på tur-retur Oslo-Bangkok lavprisbilletter hos Norwegian. Reiste rundt i 3 mnd i Thailand hvor jeg kun brukte buss og tog. Samt fikk skyss. I tillegg til flybilletten greide jeg å holde budsjettet på 150 kr dagen, tilsammen 18000 kr for 3 mnd backpacking. Bodde selvfølgelig kun på de billigste hostel og spiste kun lokal mat. Morsomt å backpacke for minst mulig utgifter. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen konkurranse, er det vel?

Anonymkode: a149b...c25

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte 25-30k på 5 uker i Thailand, Kambodsja og Laos. Hadde det meste av vaksiner fra før, måtte bare fornye en. Vi levde ikke veldig på budsjett og fløy en del, så kunne sikkert brukte mye mindre :) 

Skrevet
Den ‎23‎.‎02‎.‎2016 at 9.28, AnonymBruker skrev:

La igjen mye penger hos lokalbefolkningen da, tipper jeg? Er jo ingen konkurranse om å bruke minst mulig..

• Liker 1
Skrevet

Å backpacke koster like mye som flybillett, hotell, reise til/fra flyplasser/rundt i byene og mat. Anbefaler å sjekke ut Kilroy :)

Anonymkode: 14902...102

• 2 måneder senere...
Skrevet
Den 20.2.2016 at 13.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har så smått begynt å få lyst til å reise på backpacking, enten Asia eller sør-amerika, kanskje også Australia (men det er dyrere..). 3 måneders reise. 

Uten å ha planlagt noen ting, hvor mye ca kan man forvente å bruke på en slik reise? Hvor mye brukte dere f.eks? 

Anonymkode: 1840c...096

Si i fra om du ønsker en reisepartner! Er ei jente på 19 år, snart 20, som tenker å reise i slutten av året/begynnelsen av neste år! Reiseruta di høres ganske lik ut min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...