Gå til innhold

sur venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lille venn her... ;) Joda min venninne var både lei seg og sur. Vi kjenner hverandre godt. Så jeg skjønte nok det ja.

Sendte unnskyld melding. Ikke for å ha satt grenser, men for å være så teit jeg tok det på sms og at jeg nok var brå og idiot i formuleringen. Og nå har vi pratet noen timer på telefon. Hun ble lei seg og sur ja. Men det går greit nå. Vet ikke helt hva jeg tenker nå. Ør i hodet. Jeg sa hun bare måtte si ifra om jeg gjorde noe som plaget henne. Noen sier her at mine venner må tilpasse seg meg. Og akkurat på dette punktet, det med at jeg ikke orker se folk ofte og at de må respekterer det, må de det ja. det er forutsettning for mine vennskap. . Ellers passer vi ikke sammen. Jeg er en som trenger mye alenetid. Jeg faller fra hverandre psykisk ellers. Om dette er en så ille egenskap at jeg ikke fortjener venner hadde jeg måtte klart meg uten. Men alle tilpasser seg vel sine venner på ting som er veldig viktig for dem. Jeg gjør også det om det er noe som er viktig for dem. Og vi kom fram til noen ting som jeg skulle gjøre annerledes, i samtale på telefon, som plaget henne. Håper hun følte seg sett og hørt. At vi ga og tok. Samtidig som jeg håper at det jeg sa fra om også blir bedre...

Spennende nå å se hva som skjer framover. Vi passer nok kanskje ikke så godt sammen. På andre ting også. Men stort sett setter vi pris på hverandre. Jeg må tenke litt nå. På hva jeg kan forandre. På om jeg kan leve med det at hun nok fortsatt vil være en som søker mye kontakt. Mer enn jeg kan gi. Om jeg kan la det ikke plage meg så at hun spør.. Jeg skjønner nå også at vi to så forskjellig på det å spørre om å møtes. Jeg la mye rart i det fant vi ut. Vi får se. Med de fleste venner er det vel slik at en må se på helheten. 

Takk til de som har fulgt tråden og kommet med innspill.

Anonymkode: 604c9...cd5

Les innlegget ditt noen ganger og prøv å se det fra andres perpektiv. Det som jeg legger merke til er at du fremstår som særdeles selvsentrert. Jeg trenger, jeg tenker.... meg og mitt er en gjenganger. At det stilles krav til deg er bare noe som du må innfinne deg i. Å sette grenser for seg selv er en viktig og god egenskap, men å innbille seg at alt skal skje på dine premisser er urealistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Snuppi skrev:

Les innlegget ditt noen ganger og prøv å se det fra andres perpektiv. Det som jeg legger merke til er at du fremstår som særdeles selvsentrert. Jeg trenger, jeg tenker.... meg og mitt er en gjenganger. At det stilles krav til deg er bare noe som du må innfinne deg i. Å sette grenser for seg selv er en viktig og god egenskap, men å innbille seg at alt skal skje på dine premisser er urealistisk. 

Nå ja, TS fremstår som veldig dårlig venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det alt som skal skje på mine premisser da.. Når det er dette ene som er viktig for meg ? Ja, jeg ble stressa når jeg skjønte hun var lei seg. Ser den. Ser jeg da var den som maste. Men jeg ber bare om dette ene: "Gi meg ro når jeg ber om det." Ser jeg  sa fra helt feil fordi jeg var sliten, skuffa og sint. Sagt unnskyld. Men jeg trenger dette ene : mye alenetid. 

Skal lese gjennom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker alt for selvsentrert. Det er så ufattelig slitsomt med mennekser som forventer at alt skal basere seg på hva de ønsker og vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde en venninne som ønsket å tilbringe tid med meg. Å ha venner er faktisk et privilegium, TS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jeg er super heldig. Så også det til min venninne. At jeg vet jeg er heldig som har henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg ikke hvorfor du driver henne vekk fra deg.

Det finnes gode og konstruktive måter å løse problemstillinger på. 

Hvordan forventet du at hun skulle reagere på meldingen din? Du var spydig og sur.

Du oppga ingen gode forslag til løsninger på problemet ditt. Du bare klager og er kjip mot henne. Det virker heller ikke på noen måte som om du er villig til å møte henne på midten. 

Du er veldig klar over dine behov i denne situasjonen, men det virker ikke som om du forstår at hun kanskje også har behov. Man må være villig til å gi og ta i et vennskap, hvis ikke er man ikke vennskapet verdig og får klare seg uten venner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble dumt ja. Dumt å gjøre ting når en er sint. Hensikten var å prøve å få henne til å ikke spørre hver dag. Syns det blir mas. Hun vet jeg ikke orker møtes så ofte. Og jeg syns det er tungt å  måtte si så mye nei. Men det er jo mitt ansvar det siste de da. Og hva jeg la i at hun spurte det var noe annet enn hun tenkte sa hun. Og det er greit jeg sier nei, sier hun.

Vi snakket om mye på telefon hvor jeg følte at vi fikk pratet om hennes behov også. Vil ikke gjengi samtalen her.

Men jeg skal ta til meg at mange her syns jeg virker selvopptatt. 

Tråden ble vel egentlig mulig til fordi jeg lurte på om jeg hadde rett når jeg mente det var urimlig av henne å spørre meg hver dag om å møtes, utifra situasjonene vi var i på hver vår kan. Og om jeg sa fra på en feil måte. Det siste har jeg fått mest svar på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste har jeg fått mest svar på og skjønner det var dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
1 time siden, Belladonna skrev:

Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde en venninne som ønsket å tilbringe tid med meg. Å ha venner er faktisk et privilegium, TS. 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg er super heldig. Så også det til min venninne. At jeg vet jeg er heldig som har henne. :)

Da må du se hennes behov også. Slik du holder på nå, driver du henne bort fra deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fremtiden tror jeg kanskje det kan være lurt av deg å heller svare noe ala datte når hun spør om dere skal være sammen "takk som spør, men jeg er i en slitsom periode nå og trenger som du vet en del alenetid for å hente meg inn igjen. Kan vi heller si at vi treffes torsdag om 1,5 uke?"  For da slipper du unna masingen hver dag, du har ikke avvist henne og du har forklart at du trenger tid alene + at dere har en avtale. 

Anonymkode: 31e27...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS får mye pes. Veninna stod på sitt og ville ha det på sin måte, TS på sin måte. Veninna vil møtes og være sammen og TS ville ikke møtes så ofte FOR Å TA VARE PÅ SEG SELV OG SIN PSYKE. Det er lov å ta vare på seg selv. 

I bunn og grunn er vi alle ansvarlig for vårt velvære. Derfor forstår jeg at veninna trøkker på og vil være sosial fordi det er HENNES måte å ta vare på seg selv på. Men jeg er uenig i at TS skal ofre seg selv for at andre skal ha det bra. Man bør møtes midt på veien slik at begge parter får det bra.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, lillevill skrev:

Synes TS får mye pes. Veninna stod på sitt og ville ha det på sin måte, TS på sin måte. Veninna vil møtes og være sammen og TS ville ikke møtes så ofte FOR Å TA VARE PÅ SEG SELV OG SIN PSYKE. Det er lov å ta vare på seg selv. 

I bunn og grunn er vi alle ansvarlig for vårt velvære. Derfor forstår jeg at veninna trøkker på og vil være sosial fordi det er HENNES måte å ta vare på seg selv på. Men jeg er uenig i at TS skal ofre seg selv for at andre skal ha det bra. Man bør møtes midt på veien slik at begge parter får det bra.

Takk så veldig mye for støtte. Jeg håper jeg og min venninne finner ut av det. Sendt henne mail nå om hvor mye jeg setter pris på henne og hennes selskap. For vet at en kilevink trenges det mye ros å rette opp. Samtidig er jeg nødt til å ta var på meg selv her for å ikke drukne. Jeg kan ikke ofre meg helt. Noe jeg har gjort så mye før. Selv om vennskap også er å strekke seg for hverandre. Men til en grense.  Men kloke ord om at det jo er også slik at min venninne også bare prøver å ta best mulig vare på seg selv.

Og takk til deg over og til dere som skrev noe lignende før i tråden. Jeg kan nok svare på lurere måter når hun spør. Komme med ett forslag til når det faktisk passer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk så veldig mye for støtte. Jeg håper jeg og min venninne finner ut av det. Sendt henne mail nå om hvor mye jeg setter pris på henne og hennes selskap. For vet at en kilevink trenges det mye ros å rette opp. Samtidig er jeg nødt til å ta var på meg selv her for å ikke drukne. Jeg kan ikke ofre meg helt. Noe jeg har gjort så mye før. Selv om vennskap også er å strekke seg for hverandre. Men til en grense.  Men kloke ord om at det jo er også slik at min venninne også bare prøver å ta best mulig vare på seg selv.

Og takk til deg over og til dere som skrev noe lignende før i tråden. Jeg kan nok svare på lurere måter når hun spør. Komme med ett forslag til når det faktisk passer.

ja...Jeg forstår egentlig veldig godt at du ordna deg noe direkte. Det er klart at det kan såre å få den beskjeden, men samtidig så presset hun deg. Selv er jeg innamari klønete når jeg ordlegger meg når jeg er stresset og har litt problemer med å holde roen, og jeg tviler på at alle de som har kritisert deg i tråden hadde greid seg så mye bedre om de hadde vært i dine sko og med dine begrensninger å forholde seg til.

Det er ikke ille for et vennskap å gjøre litt feil her og der og vise svake sider. Det er sånt man lærer av. Dere har vært venner veldig lenge, og om hun glad i deg så er hun villig til å ta hensyn til dine grenser.

Forstår godt at du ikke orker å være sosial hver dag. Jeg er nok litt introvert selv, men er samtidig glad for å se folk. Men må jeg holde en samtale i feks 4 timer strekk så er jeg helt ferdig! Sånn er det bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. februar 2016 at 12.20, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt greit at du sendte den meldingen. Hun kjenner jo ikke egen besøkelsestid. Folk må lære seg å skjerpe seg. Jeg kan forstå at hun har litt såret stolthet nå. Men du kan vente en stund, og så kontakte henne igjen.

Anonymkode: cac74...6da

Men denne venninnen vil gjerne møte TS, og får alltid nei. Det er jo ikke en egen besøkstid, det er ikke sånn at hun braser inn døra hver dag? Men at hun spør fordi hun lurer på om hun er ledig?

Syns heller TS kunne sagt "nei, denne uka passer ikke, men hva med tirsdag neste uke?" for da kan TS få den hellige alenetiden sin en hel uke, og venninnen har et fast tidspunkt å glede seg til / forholde seg til. 

"Folk må lære seg å skjerpe seg" sier du, hva mener du egentlig. De er venninner med ulike nærhetsbehov bare, det handler ikke om ondskap eller at en av dem har feil type personlighet. Syns du var frekk her. 

Anonymkode: 29f8f...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lillevill skrev:

ja...Jeg forstår egentlig veldig godt at du ordna deg noe direkte. Det er klart at det kan såre å få den beskjeden, men samtidig så presset hun deg. Selv er jeg innamari klønete når jeg ordlegger meg når jeg er stresset og har litt problemer med å holde roen, og jeg tviler på at alle de som har kritisert deg i tråden hadde greid seg så mye bedre om de hadde vært i dine sko og med dine begrensninger å forholde seg til.

Det er ikke ille for et vennskap å gjøre litt feil her og der og vise svake sider. Det er sånt man lærer av. Dere har vært venner veldig lenge, og om hun glad i deg så er hun villig til å ta hensyn til dine grenser.

Forstår godt at du ikke orker å være sosial hver dag. Jeg er nok litt introvert selv, men er samtidig glad for å se folk. Men må jeg holde en samtale i feks 4 timer strekk så er jeg helt ferdig! Sånn er det bare.

Men hvis TS sier nei hver dag så er hun jo ikke sosial hver dag... Hvis man sier nei i en uke har man jo vært alene i en uke feks, må gå an å si ja en dag? (Har selv stort behov for alenetid, så forstår problemet godt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis TS sier nei hver dag så er hun jo ikke sosial hver dag... Hvis man sier nei i en uke har man jo vært alene i en uke feks, må gå an å si ja en dag? (Har selv stort behov for alenetid, så forstår problemet godt :) )

Hm..ja..det er klart man kan si ja?

Men husk man er også på jobb, og på jobb er man gjerne sosial. 

Altså..jeg hadde blitt rimelig oppgitt selv om en veninne presser meg HVER dag for selskap i en periode hvor jeg helst bare vil sove ut. Jeg tror det var litt greia her, at det ble litt vel mye når TS var i en periode med mye sosiale greier ellers også, og at kommunikasjonen var dårlig. Folk flest er gjerne ikke veldig gode på kommunikasjon når de er slitne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...