Gå til innhold

Tips mot menssmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nylig sluttet på p-piller etter 10 års bruk, og har min første menstruasjon nå. Jeg har ikke hatt ordentlig mensen siden før jeg startet på dem. Jeg trodde det skulle gå greit, men jeg har tydeligvis helt glemt hvor vondt det er! Jeg har vondt i magen, ryggen og nedentil (sorry for tmi). Magesmertene er konstante hele dagen, bortsett fra iblant når jeg får kramper som kan minne om rier som kommer og går. Er det noen som har noen gode råd mot dette? Jeg har ikke lyst til å ta noe særlig med smertestillende, da jeg ikke tåler det så godt, men jeg tar det hvis det blir uutholdelig. Hva pleier dere å gjøre for smertene når dere har mensen?

Anonymkode: ec021...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lyst til å ta noe særlig med smertestillende

Da kan du heller ikke sutre.

Varmeflaske pleide å hjelpe meg, men smertestillende er selvsagt best.

Anonymkode: dcd8a...788

Skrevet

Har du prøvd Naproxen? Eneste som hjelper hos meg.

Anonymkode: e22c8...82e

• Liker 2
Gjest Notatboka
Skrevet

For meg funker varmepute bedre enn varmeflaske, du vet de med ris/korn i som du varmer i mikroen. Jeg er også helt avhengig av naproxen som du finner reseptfritt på apoteket, og syns det går greit da jeg tar lite smertestillende ellers. Og sjokolade hjelper på psyken da :P

Gjest Belle âme
Skrevet

Varm klut eller ein varm dusj.

Ha ein katt, hund, kanin eller noke(om du har) oppå magen. Om den vil ligge der da.

Sjokolade eller is skal tydeligvis hjelpe, om du ikkje er som meg og spyr det opp igjen.

Musikk hjelper meg alltid!

Å trene hjelper faktisk også. Ein lang og sint joggetur. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du heller ikke sutre.

Varmeflaske pleide å hjelpe meg, men smertestillende er selvsagt best.

Anonymkode: dcd8a...788

Skjerp deg.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd Naproxen? Eneste som hjelper hos meg.

Anonymkode: e22c8...82e

Har hørt om det og tenkte jeg skulle kjøpe det tidligere i dag, men rakk ikke apoteket før det stengte. Hvordan er naproxen mot magen, vet du det? Takk for svar hvertfall :) 

20 minutter siden, Notatboka skrev:

For meg funker varmepute bedre enn varmeflaske, du vet de med ris/korn i som du varmer i mikroen. Jeg er også helt avhengig av naproxen som du finner reseptfritt på apoteket, og syns det går greit da jeg tar lite smertestillende ellers. Og sjokolade hjelper på psyken da :P

Jeg tror jeg skal prøve varmeflaske, har ikke sånn varmepute (tror du man kan lage det selv?). Har du merket noen ekle bivirkninger av naproxen? Er så redd for at det skal gå hardt utover magen min. 
Sjokolade har jeg nok av, hehe :) Takk for svar! 

Skrevet

Sukker forverrer smertene så det holder jeg meg unna. Naproxen eller ibux må til.

Anonymkode: fdc35...e1c

Skrevet

Jeg er ikke så glad i å knaske piller, så jeg bruker varmeflaske😊

Den funker veldig bra på meg. 

Anonymkode: 42396...3d1

Skrevet

Jogging eller trening på ellipsemaskin før det setter inn som verst har fungert for meg. Men det er vel forsent for deg nå.

Anonymkode: 9ea2c...d33

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt om det og tenkte jeg skulle kjøpe det tidligere i dag, men rakk ikke apoteket før det stengte. Hvordan er naproxen mot magen, vet du det? Takk for svar hvertfall :) 

Det er samme gate som ibux.  Men mer rettet mot akkurat menssmerter, så kanskje litt mer skånsomt likevel?  Uansett mye mer effektivt,

Gjest Notatboka
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg skal prøve varmeflaske, har ikke sånn varmepute (tror du man kan lage det selv?). Har du merket noen ekle bivirkninger av naproxen? Er så redd for at det skal gå hardt utover magen min. 

Har ikke prøvd det selv av ren latskap, men er helt sikker på at du kan lage det selv. Google litt rundt og prøv, er jo mye billigere da en god en på apoteket fort koster opptil 500kr. Jeg har ikke merket noe særlig bivirkninger av naproxen, som hun over her sa så er de i samme gate som ibux. For meg hadde det uansett vært verdt det da menssmerter virkelig kan være uutholdelig. Håper det går fort over for deg og oppdater gjerne om du prøver å lage en varmepute :)

Skrevet

Hei fra en som har slitt med kraftige menssmerter siden jeg var 13, er nå 27. Blackstrap molasses har hjulpet meg utrolig mye! Eneste som har funket. Tar en teskje i varmt vann på morgen og kveld hver dag. Har ingen smerter lenger, og menstrasjonen er mye kortere! Før spiste jeg masse ibux og lå i badekaret til det var over, men nå slipper jeg heldigvis det!
Blackstrap molasses inneholder utrolig masse vitaminer så mulig det er derfor det hjelper. 

Anonymkode: 804f6...cef

Skrevet

Naproxen er det eneste som hjelper for meg. Varmeflaske er god smertelindring, men uten Naproxen sliter jeg med å fungere i hverdagen.

Ikke følg det kommende rådet uten å spørre legen din først: Jeg har veldig sterke menstruasjonssmerter, så legen min rådet meg til å ta en annen dosering enn det som er anbefalt. Da blir jeg veldig trøtt, men får sovet litt og merker ikke smertene når jeg sover. Naproxen er vel egentlig Ibux, og er derfor mer skånsom mot lever enn paracet, men man skal selvfølgelig ikke dosere selv uten å høre med lege. Anbefaler i hvert fall at du prøver anbefalt dose, jeg har grei effekt av det også. 

Anonymkode: 54ac8...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...