Rosa Sitron Skrevet 21. februar 2016 #41 Skrevet 21. februar 2016 Et øyeblikk siden, SykkelJenny skrev: Legen min sier at det faktisk er et stort problem med (spesielt) unge kvinner som kommer innom jevnt og ønsker blodprøver for å sjekke alt mulig. Kolesterol endrer seg ikke over natten og har man et normalt og sundt kosthold så er det ikke noen fare for økt kolesterol. Dersom man føler seg frisk ellers så er det faktisk ingen grunn til å sjekke blodverdiene. Jeg har fått klar beskjed fra lege og annet helsepersonell at folk tester seg for sjeldent. Må ikke være årlig, men jevnlig er nødvendig. 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. februar 2016 #42 Skrevet 21. februar 2016 7 minutter siden, VinterSnø skrev: Jeg har fått klar beskjed fra lege og annet helsepersonell at folk tester seg for sjeldent. Må ikke være årlig, men jevnlig er nødvendig. Jeg skulle likt å se de legene som mener at folk sjekker blodverdier for sjeldent. Hva i all verden er grunn til at man skal sjekke seg om man føler seg frisk ellers? 1
Gjest incognita Skrevet 21. februar 2016 #43 Skrevet 21. februar 2016 1 minutt siden, SykkelJenny skrev: Jeg skulle likt å se de legene som mener at folk sjekker blodverdier for sjeldent. Hva i all verden er grunn til at man skal sjekke seg om man føler seg frisk ellers? Dette er helt riktig. Det er ingen grunn til å ta blodprøver for å sjekke noe som helst dersom man er symptomfri og frisk. Dersom alle skulle gjort dette ville det skapt enorme utfordringer for helsevesenet vårt.
Rosa Sitron Skrevet 21. februar 2016 #44 Skrevet 21. februar 2016 Et øyeblikk siden, SykkelJenny skrev: Jeg skulle likt å se de legene som mener at folk sjekker blodverdier for sjeldent. Hva i all verden er grunn til at man skal sjekke seg om man føler seg frisk ellers? Det er bare å snakke med en hvilken som helst fastlege det. Selv om noen er innom for ofte er det langt i fra flesteparten som er innom for ofte. Jeg er stort sett bare innom legen når jeg skal fornye prevensjonsresepten/ ta celleprøve og det er legen selv som foreslår å sjekke blodverdiene fordi det er lurt å sjekke. Jeg har ingen verdier som er utenfor normalen, men det er ifølge legen greit å sjekke likevel.
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. februar 2016 #45 Skrevet 21. februar 2016 2 minutter siden, VinterSnø skrev: Det er bare å snakke med en hvilken som helst fastlege det. Selv om noen er innom for ofte er det langt i fra flesteparten som er innom for ofte. Jeg er stort sett bare innom legen når jeg skal fornye prevensjonsresepten/ ta celleprøve og det er legen selv som foreslår å sjekke blodverdiene fordi det er lurt å sjekke. Jeg har ingen verdier som er utenfor normalen, men det er ifølge legen greit å sjekke likevel. Så legen oppfordrer deg til å ta blodprøver når du er helt frisk og føler deg bra ellers? Jeg har ærlig talt aldri hørt at noen leger oppfordrer til det uten grunn. Hva er det han ønsker å sjekke da? Hvilken som helst fastlege? Min fastlege fortalte meg at det faktisk er et problem at så mange ønsker å ta alle mulige blodprøver helt uten grunn. Jeg har ikke tatt blodprøver etter at jeg ble voksen bortsett fra da jeg var gravid, like etter fødsel og de gangene jeg har hatt symptomer som legen ønsket å sjekke videre. 1
Rosa Sitron Skrevet 21. februar 2016 #46 Skrevet 21. februar 2016 Et øyeblikk siden, SykkelJenny skrev: Så legen oppfordrer deg til å ta blodprøver når du er helt frisk og føler deg bra ellers? Jeg har ærlig talt aldri hørt at noen leger oppfordrer til det uten grunn. Hva er det han ønsker å sjekke da? Hvilken som helst fastlege? Min fastlege fortalte meg at det faktisk er et problem at så mange ønsker å ta alle mulige blodprøver helt uten grunn. Jeg har ikke tatt blodprøver etter at jeg ble voksen bortsett fra da jeg var gravid, like etter fødsel og de gangene jeg har hatt symptomer som legen ønsket å sjekke videre. Ja, alle legene jeg har hatt som voksen har gjort det, og jeg har inntrykk av at de gjør det med alle. Sjekker f.eks d-vitamin, jern og kolesterol som er vanlige ting man kan slite med uten å være klar over det selv. Jeg er fortsatt sikker på at det er et større problem at folk ikke drar til legen enn at noen kommer dit litt for ofte. Det kan du jo også spørre fastlegen din om neste gang og jeg er sikker på at han vil si seg enig i det. En av grunnene til at fastleger ofte vil ta tester av unge kvinner er for å ha referanseverdiene som sammenligning når de blir gravide.
Gjest SykkelJenny Skrevet 21. februar 2016 #47 Skrevet 21. februar 2016 Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev: Ja, alle legene jeg har hatt som voksen har gjort det, og jeg har inntrykk av at de gjør det med alle. Sjekker f.eks d-vitamin, jern og kolesterol som er vanlige ting man kan slite med uten å være klar over det selv. Jeg er fortsatt sikker på at det er et større problem at folk ikke drar til legen enn at noen kommer dit litt for ofte. Det kan du jo også spørre fastlegen din om neste gang og jeg er sikker på at han vil si seg enig i det. En av grunnene til at fastleger ofte vil ta tester av unge kvinner er for å ha referanseverdiene som sammenligning når de blir gravide. Jeg har snakket med legen min om dette. Hun sier at det faktisk er et problem at mange går til legen og krever blodprøver helt uten grunn. Slike prøver krever mye arbeid og er med på å gjøre at folk som trenger raske svar på prøver må vente unødig lenge. Dette har jeg sett med egne Blodprøvene fra fastlegen ble sendt til laboratorium og svaret derfra kunne ta så lang tid at de måtte ta nye prøver på sykehuset for å få resultatet raskere. For oss var det faktisk en ekstra påkjenning å ikke få svar på blodprøvene i tide til den nødvendige behandlingen videre. Og for min mann som var svært dårlig på den tiden så var det selvsagt enda verre. Vi fikk først beskjed om å gå til fastlegen for å ta prøvene - så når vi ringte sykehuset etterpå så hadde de enda ikke fått svarene. Dermed måtte vi kjøre til sykehuset og ta prøvene en gang til ... en tur som hadde vært helt unødvendig om vi hadde fått svarene i tide. 1
fresia Skrevet 21. februar 2016 #48 Skrevet 21. februar 2016 det varierer, men sikkert oftere en gjennomsnittet. tok blodprøver sist i januar og skal ta nye nå i februar. vil tro jeg tar blodprøver 4-5 ganger i året, men det er på grunn av sykdommer jeg har
Rosa Sitron Skrevet 21. februar 2016 #49 Skrevet 21. februar 2016 2 minutter siden, SykkelJenny skrev: Jeg har snakket med legen min om dette. Hun sier at det faktisk er et problem at mange går til legen og krever blodprøver helt uten grunn. Slike prøver krever mye arbeid og er med på å gjøre at folk som trenger raske svar på prøver må vente unødig lenge. Dette har jeg sett med egne Blodprøvene fra fastlegen ble sendt til laboratorium og svaret derfra kunne ta så lang tid at de måtte ta nye prøver på sykehuset for å få resultatet raskere. For oss var det faktisk en ekstra påkjenning å ikke få svar på blodprøvene i tide til den nødvendige behandlingen videre. Og for min mann som var svært dårlig på den tiden så var det selvsagt enda verre. Vi fikk først beskjed om å gå til fastlegen for å ta prøvene - så når vi ringte sykehuset etterpå så hadde de enda ikke fått svarene. Dermed måtte vi kjøre til sykehuset og ta prøvene en gang til ... en tur som hadde vært helt unødvendig om vi hadde fått svarene i tide. Det hindrer ikke at det er lurt å ha referanseverdier. De som krever å få tester for ofte er sikkert et problem, men det har jeg ikke hørt noen av mine lege-bekjente snakke om. De snakker heller om hvor sjokkert de er over at folk ikke drar til legen før det er for sent. Og kommuniksajon mellom fastlege-sykehus og lab trenger ikke ha noe med at det tok lang tid å få svar å gjøre. Jeg har hatt med meg prøvesvaret fra legen til sykehuset, hvor sykehuset ikke fikk det gjennom rette kanaler før dagen etter.
Kanutte Skrevet 21. februar 2016 #50 Skrevet 21. februar 2016 Sist jeg tok blodprøve var jeg gravid med minstemann. Det er altså over 11 år siden. 2
minister-mio Skrevet 21. februar 2016 #51 Skrevet 21. februar 2016 4 timer siden, VinterSnø skrev: Det mener jeg du ikke gjør om du ikke sjekker blodverdiene jevnlig. Men det gjør jeg.. Tar ansvar for egen helse altså. Jeg er frisk som en fisk og derfor er det ingen grunn til at jeg jevnlig skal sjekke blodverdier. 2
melatonin Skrevet 21. februar 2016 #52 Skrevet 21. februar 2016 Jeg har jobbet med ganske mange leger og alle har sagt at det tas unødvendige blodprøver av friske folk som bare vil sjekke seg for ditt og datt bare ved en forkjølelse og hvis de er litt slitne en periode. Personlig har jeg kunn tatt blodprøver 2 ganger og det var pga kyssesyke for flere år side, og føler ikke behov for å ta noen bare for å sjekke da jeg har ingen symptomer på noe. Blodgivere blir sjekket ofte, man kan slå to fluer i en smekk 😉 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå