AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 Er over 10 år siden jeg tok blodprøve sist.. og legen sa jeg helst burde ta blodprøve før oppstart av ny medisin.. men hva sjekker dem på blodprøver? sjekker dem allt eller bare det mest vanlige? Jeg har mistanke om høyt stoffskifte, må jeg be legen/sykehuset om at de spesiefikt ser etter det? Anonymkode: 6c244...eff
Gjest pellepirat Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Fryktelig vanskelig å si, legen rekvirerer jo en blodprøve, der står det hva som skal sjekkes. Du kan jo ikke selv be om at det og det skal sjekkes, det må legen avgjøre. Mest vanlige er jo prøver som avdekker om du har det du skal av stoffer i kroppen. Jern, hormoner, kanskje ting ift. lever/nyre, men alt blir bare gjetning.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er over 10 år siden jeg tok blodprøve sist.. og legen sa jeg helst burde ta blodprøve før oppstart av ny medisin.. men hva sjekker dem på blodprøver? sjekker dem allt eller bare det mest vanlige? Jeg har mistanke om høyt stoffskifte, må jeg be legen/sykehuset om at de spesiefikt ser etter det? Anonymkode: 6c244...eff Rekvirenten (legen din) krysser av for de prøvene som er relevante for det som skal utredes/undersøkes. Det er umulig å gi et konkret svar med de opplysningene du gir. Det er en del standardprøver man oftest har med, men det spesifikke kan ikke kommenteres uten at man vet hvorfor du skal undersøkes, eller hva det er klinisk mistanke om. Anonymkode: 1f405...476
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er over 10 år siden jeg tok blodprøve sist.. og legen sa jeg helst burde ta blodprøve før oppstart av ny medisin.. men hva sjekker dem på blodprøver? sjekker dem allt eller bare det mest vanlige? Jeg har mistanke om høyt stoffskifte, må jeg be legen/sykehuset om at de spesiefikt ser etter det? Anonymkode: 6c244...eff De sjekker det legen har bestemt at skal sjekke ut i fra problemstilling. Finnes tusenvis av ulike blodprøver. Alle prøver koster penger og ingen prøver skal taes uten at de kan forsvaret på bakgrunn av pasientens situasjon. Anonymkode: ad95a...d15
Hactar Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Stoffskifte må du mest sannsynlig be spesifikt om. Prøver før oppstart av medisin kan være lever- og nyreprøver som nevnt. Ellers sjekkes kanskje blodprosent, elektrolytter og den slags. Du må nok spørre legen.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Forresten: Om du har mistanke om høyt stoffskifte vil ikke dette undersøkes. Om legen din tenker at det er en relevant undersøkelse vil han rekvirere disse parametrene. Anonymkode: 1f405...476
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå