Gå til innhold

Dere med 2.klassinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor selvstendige er de? Gjør de lekser selv? Og drar de alene på butikken osv?

Bare noe jeg lurer på idag?

Anonymkode: 13bfd...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hun gjør som regel ikke lekser selv. Jeg må oftest sitte med henne, da hun lett distraheres og flytter fokus over på andre ting. Noen dager klarer hun og sitte alene, og da gjør hun gjerne det. Kommer litt an på hva slags lekser det er også.

Hun drar ikke alene på butikken heller. Hun går alene halve veien til skolen, hele veien hjem igjen (skoleveien er tryggere hjem enn til), og på lekeplassen her i nabolaget. Andre steder får hun ikke gå alene, da hun er  litt vimsete, glemmer og se seg for over veien hvis hun møter på kjente, glemmer å gå i kanten av veien osv.

Anonymkode: 65707...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør lekser selv, så ser jeg over de etter at hun er ferdig.

Gå på butikken får hun ikke lov til, det venter vi noen år med. Hun hadde sikkert greid det da, men jeg tar ikke sjansen på at hun skal surre så mye rundt alene, i tilfelle noe skulle skje. man vet jo aldri.

Anonymkode: 70a39...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får gå på butikken, men det er en liten matbutikk i samme kvartal, hun behøver ikke å krysse veien. Hun går til nabojenta alene. Hun gjør ikke lekser, husker vottene sine eller øver på instrumentet sitt alene. Hun er gjerne alene sammen med andre, på tur med andre familier osv, og har overnattet hos andre uten problem. 

Anonymkode: a3c10...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går til og fra skolen selv, inkludert t-bane eller buss, men følges til aktiviteter utenom. Tenker hun prøver seg på det over sommeren, nå er det uansett for mørkt til at jeg vil la henne gå alene på ettermiddag/kveld.

Hun gjør lekser selv og viser meg når det er ferdig, men må minnes på øving osv. Hun kan gå til butikken alene, men gjør det sjelden.

Anonymkode: 7a1b1...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør lekser selv. Siden han kunne lese før han begynte på skolen har han helt fra skoletart selv lest ukeplanen og tatt ansvar for leksene. Han viser meg det når han er ferdig. Han går ikke på butikken selv og går ikke til og fra skolen selv. Det kommer tidligst til å skje i tredje klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 2.-klassing gjør ikke lekser selv. De har nesten bare leselekser, og da er det jo meningen at de skal sitte sammen med en forelder (eller annen voksen) og lese høyt. Selve lesingen går bra, hun vet godt hvilke sider de har og leser stort sett alle sidene uten noe tull. Men når de har skrivelekse, må jeg sitte og følge med på henne hele tida, ellers sitter hun bare og surrer med noe helt annet.

Hun kunne fint ha gått til skolen selv, siden vi bor rett i nærheten, det er mange barn som går den veien samtidig og veien er veldig trygg med unntak av ett kryss hvor foreldrene bytter på å være trafikkvakter. Men stort sett følger vi henne siden vi allikevel skal samme veien. Men hun får ikke gå alene hjem til tomt hus enda.

Ellers er hun fryktelig uselvstendig når det gjelder å kle på seg og gjøre seg i stand til å dra noe sted. Selv om vi skal til svømmehallen eller gjøre noe annet hun gleder seg til, går hun heller rundt og surrer bort tida enn å kle på seg. Hun kobler liksom ikke at jo mer tid hun somler bort, jo kortere tid får hun til å svømme.

Anonymkode: b1dbf...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - vi sitter med henne når vi gjør lekser

Hun går ikke i butikken selv. Kunne nok sendt henne inn med en hundrelapp og bedt henne kjøpe en melk, det hadde nok gått bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med henne når hun gjør lekser, skal jo høre når hun leser. Hun jobber og mer effektivt med skiving og matte når vi sitter med henne. Sitter med tredjeklassingen og.

Hun går alene til skolen, litt under 1 km. Går og alene til venner, alle bor under en km unna. Litt trafikert vei, men fortau hele veien og hun bruker refleksvest. Butikken er rett over gata så kunne fint sent henne bort, men det er sjeldent hun vil/gidder. 

Anonymkode: 85ac6...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor selvstendige er de? Gjør de lekser selv? Og drar de alene på butikken osv?

Bare noe jeg lurer på idag?

Anonymkode: 13bfd...7bb

Hun gjør lekser selv.  Kler på seg selv om morgenen og lager seg frokost om hun våkner før oss. Drar ikke alene på butikken, da vi må kjøre dit. Kan lage seg ostesmørbrød i mikroen  😀 ganske selvstendig på noen områder og veldig lite selvstendig på andre ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør lekser selv, finner frem klær selv, lager brødskiver selv, går til og fra skolen, går til og fra venner alene i nabolaget. Kan fint være hjemme alene et par timer, er uhyre selvstendig og veldig uredd, på godt og vondt 😳. Jeg går før hebbe hver morgen, har alarm på når hun skal gå på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør leksene mens jeg lager middag. Så mest alene, men jeg ser over etterpå. Å hører på når hun leser.
Langt til butikken, så det dit går hun ikke alene. Men går til venner rundt i nabolaget alene.
Er sjelden alene hjemme mer enn 20-30, hun er veldig husredd. 
Men hun er selvstendig, holder styr på leksene og vet hva hun skal gjøre. Ordner matpakken sin selv, husker gymtøy osv.

Anonymkode: caa28...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Min gjør lekser selv, jeg ser over og lytter på leselekser. Hun går på butikken med venner, og går til venner i nabolaget. Hun er hjemme alene i korte perioder 30 min pluss/minus, men da med mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ricecrispies

Har en i 1.og en i 3. 

De gjør lekser mens en av oss sitter ned med dem.

De jobber selvstendig og blar opp på rett side i bøkene osv. 

Er  ikke meningen at så små skal sitte alene med leksene, i alle fall ikke med leselekser.

 

Vi bor for langt unna butikker til at de kan gå dit,men de klarer det om vi er andre steder. Gå inn i en butikk på et senter f.eks.

De er selvstendige om morgenen,går gjerne til skolen og hjem selv. Men jeg synes det er hyggelig å følge i blant. Hilse på lærer og venner osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ricecrispies skrev:

Er  ikke meningen at så små skal sitte alene med leksene, i alle fall ikke med leselekser

 

 

Dette er jo ingen fasit all den tid det kan være stort sprik i ferdighetene til andreklassingene. Min andreklassing leser f.eks. Hobbiten på sengen og kan følge teksting på TV så det er jo åpenbart at han ikke har behov for samme oppfølging til leseleksene som de fleste andre.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
Et øyeblikk siden, Arkana skrev:

 

Dette er jo ingen fasit all den tid det kan være stort sprik i ferdighetene til andreklassingene. Min andreklassing leser f.eks. Hobbiten på sengen og kan følge teksting på TV så det er jo åpenbart at han ikke har behov for samme oppfølging til leseleksene som de fleste andre.

Så flott,da. 

Allikevel liker jeg å følge opp barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, ricecrispies skrev:

Så flott,da. 

Allikevel liker jeg å følge opp barna mine.

 

Jeg følger opp barna mine jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør leksene selv, men jeg må følge nøye opp. 

Han går hjem fra skolen og låser seg av og til inn i tomt hus (jeg er egentlig hjemme, men hender jeg er ute av huset akkurat når han kommer). Han går ikke i butikken. Akkurat begynt å smøre sin egen niste og finner stort sett klær selv. 

Anonymkode: ffe31...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...