Gå til innhold

Prevensjon: kobberspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger prevensjon i et fast forhold. Til nå har vi brukt kondomer, men det er litt dyrt når vi bruker en pakke på et døgn og litt upraktisk. Vi har ikke noe i mot det egentlig, men det ødelegger litt for spontaniteten. Jeg tåler hormonprevensjon ekstremt dårlig, så det vet jeg ikke om jeg orker å prøve engang. Blir helt idiot og mister samtidig alt av sexlyst. Lurer derfor på om noen har erfaringer med kobberspiral? Har det bivirkninger? Vondt å sette inn? Kjenner man trådene når man har samleie?

Anonymkode: 82392...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det bivirkninger? Vondt å sette inn? Kjenner man trådene når man har samleie?

Dette finnes det ikke noen fasit på, men sånn rent generelt:

Det kan gjøre vondt å sette den inn, men jeg anbefaler deg å gjøre det hos en gynekolog og ikke fastlegen selv om fastlegen skal kunne gøre det. Gynekologer roter oppi underliv dagen lang og er derfor mye flinkere. Jeg merker enorm forskjell på gynekolog og fastlege ved spiralinnsetting.

Om trådene merkes under samleie kan du få em klippet. Igjen, dette gjør en gynekolog nesten automatisk ved innsetting, mens en fastlege ikke alltid gjør det. Men null stress å klippe dem ved behov.

Bivirkninger, vel. Jeg fikk økte blødning og noe mer smerter under menstruasjonen, men alle fordelene med spiral veide sånn opp for det at jeg var fornøyd uansett. Knasket noen Ibux når jeg hadde mensen, noe jeg ikke hadde trengt siden ungdomstiden, men det var også det. Noen får økt utflod, jeg var ikke plaget med det.

Husk at du må på etterkontroll rundt seks uker etter innsetting for å sjekke at spiral sitter som den skal.

Anonymkode: 9c7aa...d11

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger prevensjon i et fast forhold. Til nå har vi brukt kondomer, men det er litt dyrt når vi bruker en pakke på et døgn og litt upraktisk. Vi har ikke noe i mot det egentlig, men det ødelegger litt for spontaniteten. Jeg tåler hormonprevensjon ekstremt dårlig, så det vet jeg ikke om jeg orker å prøve engang. Blir helt idiot og mister samtidig alt av sexlyst. Lurer derfor på om noen har erfaringer med kobberspiral? Har det bivirkninger? Vondt å sette inn? Kjenner man trådene når man har samleie?

Jeg hadde kobberspiral i 25 år til jeg ikke lenger var fruktbar og heldigvis kunne slutte med prevensjon. 

Trådene kunne nok kjennes helt i starten. Men jeg husker at legen klipper av trådene nederst når spiralen har "satt seg". 

Hos meg var det hverken vondt å sette den inn eller å fjerne den. Kjente faktisk ingenting. 

Ulempen var sterkere blødninger og det kunne være plagsomt til tider - men jeg foretrakk allikevel kobberspiralen fremfor andre løsninger. 

Skrevet

Det var for meg veldig vondt å sette den inn. Hadde lest litt på nettet, og noen anbefalte og ta 600mg Ibux og 1000mg Paracet i forkant, som jeg gjorde, og likevel var det veldig smertefullt. Jeg har ikke født barn, og jeg var hos en veldig flink gynekolog. Det var veldig smertefullt i ca ett døgn i etterkant, og uansett hva jeg gjorde var det veldig vondt. Smertestillende hjalp ikke, og ikke aktivitet eller varmeflaske, varm dusj osv. Nå har jeg hatt spiralen i to år, og sexlivet til meg og kjæresten er veldig bra. Jeg har det også mye bedre med meg selv, da jeg blir veldig deprimert, ustabil og fort sint med hormonell prevensjon. Hadde mindre sexlyst også, og ble lite våt. Alle de tingene er borte nå. MEN, jeg har veldig sterke menstruasjonssmerter og veldig kraftige blødninger. Jeg blør igjennom de største tampongene på bare en liten time når blødningene er som verst, og vanlige reseptfrie smertestillende hjelper ingenting. Så jeg har fått medisiner for å redusere blødningene og sterke smertestillende på resept av legen min, og nå har jeg det greit når jeg har mensen. Men det blir veldig mange piller hver dag, ca 12-16 stk. Føler meg nesten som en pillemisbruker... Neste gang jeg skal ha ny spiral tror jeg at jeg går for hormonspiralen.

Anonymkode: a47f6...717

Skrevet

Jo litt vondt å sette inn, men ikke så vondt som mensen. Man skal helst sette den inn når man har menstruasjon for da er livmorhalsen åpen og man får mindre smerter.

Jeg fikk en dag mer med mens, bittelitt mer smerter og jeg merker eggløsningen bedre.

Anonymkode: 060af...d3d

Gjest SykkelJenny
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var for meg veldig vondt å sette den inn. Hadde lest litt på nettet, og noen anbefalte og ta 600mg Ibux og 1000mg Paracet i forkant, som jeg gjorde, og likevel var det veldig smertefullt. Jeg har ikke født barn, og jeg var hos en veldig flink gynekolog. Det var veldig smertefullt i ca ett døgn i etterkant, og uansett hva jeg gjorde var det veldig vondt. Smertestillende hjalp ikke, og ikke aktivitet eller varmeflaske, varm dusj osv. Nå har jeg hatt spiralen i to år, og sexlivet til meg og kjæresten er veldig bra. Jeg har det også mye bedre med meg selv, da jeg blir veldig deprimert, ustabil og fort sint med hormonell prevensjon. Hadde mindre sexlyst også, og ble lite våt. Alle de tingene er borte nå. MEN, jeg har veldig sterke menstruasjonssmerter og veldig kraftige blødninger. Jeg blør igjennom de største tampongene på bare en liten time når blødningene er som verst, og vanlige reseptfrie smertestillende hjelper ingenting. Så jeg har fått medisiner for å redusere blødningene og sterke smertestillende på resept av legen min, og nå har jeg det greit når jeg har mensen. Men det blir veldig mange piller hver dag, ca 12-16 stk. Føler meg nesten som en pillemisbruker... Neste gang jeg skal ha ny spiral tror jeg at jeg går for hormonspiralen.

Anonymkode: a47f6...717

Mulig det er annerledes når man ikke har født enda. Jeg kjente ihvertfall ingenting da jeg satte den inn hos fastlegen min. 

Skrevet

Jeg har barn, men har født via ks, så det teller vel ikke. Takk for at dere deler erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...