Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan komme med litt oppmuntrende erfaringer. :) 

Begynte å trene styrke for noen måneder siden. Benk, markløft og skulderpress går greit, men den hersens knebøyen - jeg hater den. Det er som om jeg får mentale blokkeringer hver gang jeg legger på vekt. Det skjer ikke i de andre løftene, kun knebøy altså. 

Det begrenser fremgangen veldig. Har noen opplevd lignende? Og i så fall, hva gjorde dere for å komme over det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bruk tid på ting du ikke liker. Jeg tar ikke knebøy, men klarer meg fint for det :) 

Anonymkode: b6e05...ab3

• Liker 2
Skrevet

Prøv andre ting som gjør litt samme øvelsen da. I smith maskin eller benpress liggende osv. Klart, knebøy er jo noe for seg selv og en fantastisk øvelse. 
Kanskje det hjelper litt?? Eller å knuse persen din, får du ikke skikkelig kick av det, så vet ikke jeg :P

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk tid på ting du ikke liker. Jeg tar ikke knebøy, men klarer meg fint for det :) 

4 minutter siden, agnesb skrev:

Prøv andre ting som gjør litt samme øvelsen da. I smith maskin eller benpress liggende osv. Klart, knebøy er jo noe for seg selv og en fantastisk øvelse. 
Kanskje det hjelper litt?? Eller å knuse persen din, får du ikke skikkelig kick av det, så vet ikke jeg :P

Du har rett i det, AB, det er i utgangspunktet dumt å bruke så mye tid på en øvelse jeg ikke liker. Men føler denne øvelsen favner bredt - og at jeg kan droppe mye annet ved å gjøre den. 

Hehe, jo, jeg får kick av det - men jeg tror det er noe rart med meg. Mens andre gunner på, får jeg totalt angst, og ender opp med å gjøre ting saaakte. Det går jo til slutt, men litt kjedelig når alle har bedre knebøy enn meg.

Beinpress har jeg prøvd, grei øvelse. Gjør også litt frontbøy som jeg liker bedre. Tror cluet er at jeg hater å ha stanga 'bak' meg. 

Skrevet

Nja, uenig med de som sier at det bare er å droppe den/finne andre øvelser. Knebøy er en såpass god øvelse, og ikke minst en så funksjonell en, at den burde være med i enhver som er i fysisk stand til å utføre den sitt treningsprogram, spør du meg. Ja, det er en ganske kjip øvelse. Den er vanskelig, den er tung, og det er temmelig ekkelt å stå i bunnposisjon og ikke være sikker på at man kommer seg opp igjen. Men dess gøyere er det når man får den til! 

Øv på teknikken, legg inn andre øvelser som styrker knebøyen din (f.eks bulgarske utfall), og gjør det du kan for at mobilitet og stabilitet er god nok til at knebøy føles trygt. Så ville jeg lagt opp et variert program med fokus på nettopp knebøy, mange reps og lav vekt, goblet squat, boksknebøy, og så videre. Det er en vanskelig øvelse som tar tid å lære seg og å bli trygg på, men tenk så gøy det blir den dagen du får den til! :)

Anonymkode: 061b6...fd2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, uenig med de som sier at det bare er å droppe den/finne andre øvelser. Knebøy er en såpass god øvelse, og ikke minst en så funksjonell en, at den burde være med i enhver som er i fysisk stand til å utføre den sitt treningsprogram, spør du meg. Ja, det er en ganske kjip øvelse. Den er vanskelig, den er tung, og det er temmelig ekkelt å stå i bunnposisjon og ikke være sikker på at man kommer seg opp igjen. Men dess gøyere er det når man får den til! 

Øv på teknikken, legg inn andre øvelser som styrker knebøyen din (f.eks bulgarske utfall), og gjør det du kan for at mobilitet og stabilitet er god nok til at knebøy føles trygt. Så ville jeg lagt opp et variert program med fokus på nettopp knebøy, mange reps og lav vekt, goblet squat, boksknebøy, og så videre. Det er en vanskelig øvelse som tar tid å lære seg og å bli trygg på, men tenk så gøy det blir den dagen du får den til! :)

Takk for godt og grundig svar :) Mulig at jeg formulerte meg dårlig, men teknikken og sånt er inne, men hver gang jeg legger på vekt, faller jeg tilbake i 'vonde vaner.' Høres ut som en god ide å lage et program som fokuserer på det. Det er vel, som med alt annet, noe man bare må gjøre nok antall ganger for å mestre det. 

Finnes det programmer som kun fokuserer på knebøy? Er det noe jeg kunne gjort feks en gang i uka, også kjørt SS resten av gangene? :) 

• Liker 2
Skrevet

Kjør på med frontbøy og goblet squat en periode, med god samvittighet. Du MÅ ikke trene knebøy i stedetfor frontbøy, prøv å endre fokus litt en stund, frontbøy er bra det også. Jeg fikk til knebøy mye bedre etter en laaaang periode med frontbøy. 

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg er i samme situasjon og har midlertidig droppet det, fordi jeg jobber med å endre livsstil og få tilbake treningsgleden. Jeg bruker heller energi på andre lignende beinøvelser som jeg faktisk liker, f.eks frontbøy, knebøy i kabel, goblet squat og bulgarske utfall. Planen er å ta opp tråden igjen etter hvert men jeg bruker andre øvelser for å bli sterkere først, fordi vanlig knebøy med stanga på ryggen er så tungt og uoppnåelig. 

Gjest Genevieve
Skrevet

Så gjør frontbøy i stedet da vel!

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i de mentale blokkeringene, kroppen takler de tunge vektene, men det gjør på en måte ikke hodet. Et tips for det er å kjøre box-knebøy. Ha en boks (eller noe liknende) bak rumpa, slik at når du sitter på den er det nesten som om du går i en knebøy med litt under 90 grader. Du tar helt vanlig knebøy men rumpa skal da såvidt "touche" boksen før du går opp igjen. På den måten slipper du å være redd for å ikke komme deg opp igjen el. om det er for tungt kan du bare sette deg ned i boksen. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kneskade og har aldri tatt en eneste knebøy i mitt liv. Har likevel i grunn klart meg veldig bra og har en svært flott rumpe likevel (hvis det er rumpe folk vil ha), så det er ikke det det står på. 

Liker man ikke knebøy kan man f.eks gjøre hip thrust som faktisk er en bedre øvelse. 

Skrevet

Alle hater knebøy! Hehe :fnise:

hilsen styrkeløfter

Anonymkode: 1f49b...ba3

Skrevet

Hater knebøy her også...
Men mine knær låser seg :fnise:

Fikk en kneskade i 8-9.klasse under en håndball kamp.
Så har fått beskjed hos lege å bare ta knebøy om jeg føler jeg klarer det ._. 

Og sta som jeg er, så tar jeg knebøy likevel og nesten hver eneste gang låser det ene kneet mitt, men tenker hele tiden
"Det blir bedre neste gang!"-Kanskje ikke så lurt om jeg tenker over det.

Skrevet
6 minutter siden, Chibi skrev:

Hater knebøy her også...
Men mine knær låser seg :fnise:

Fikk en kneskade i 8-9.klasse under en håndball kamp.
Så har fått beskjed hos lege å bare ta knebøy om jeg føler jeg klarer det ._. 

Og sta som jeg er, så tar jeg knebøy likevel og nesten hver eneste gang låser det ene kneet mitt, men tenker hele tiden
"Det blir bedre neste gang!"-Kanskje ikke så lurt om jeg tenker over det.

Det vil du kjenne veldig når du blir eldre hvis du fortsetter sånn. Viktig å lytte til kroppen. 

Skrevet
18 minutter siden, Sisti skrev:

Kjør på med frontbøy og goblet squat en periode, med god samvittighet. Du MÅ ikke trene knebøy i stedetfor frontbøy, prøv å endre fokus litt en stund, frontbøy er bra det også. Jeg fikk til knebøy mye bedre etter en laaaang periode med frontbøy. 

15 minutter siden, Pavilion skrev:

Kjenner meg veldig godt igjen i de mentale blokkeringene, kroppen takler de tunge vektene, men det gjør på en måte ikke hodet. Et tips for det er å kjøre box-knebøy. Ha en boks (eller noe liknende) bak rumpa, slik at når du sitter på den er det nesten som om du går i en knebøy med litt under 90 grader. Du tar helt vanlig knebøy men rumpa skal da såvidt "touche" boksen før du går opp igjen. På den måten slipper du å være redd for å ikke komme deg opp igjen el. om det er for tungt kan du bare sette deg ned i boksen. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle hater knebøy! Hehe :fnise:

hilsen styrkeløfter

Anonymkode: 1f49b...ba3

Takk alle sammen, for gode svar. Nå føler jeg meg -litt- mindre mislykka. Har en samboer som er veldig aktiv innen styrkeløft, og alle han kjenner (og som jeg da også hører om), har jo den progresjonen. Det har mildt sagt ikke jeg. 

@Sisti; Ja, kanskje jeg skal gjøre det, skal uansett definitivt gjøre mer frontbøy. 

@Pavilion; Godt tips! Jeg trente med PT i begynnelsen, og vi gjorde faktisk mye av det. Har 'fadet ut' alt det der, men ingen dum tanke å ta det opp igjen. Og styrkeløfter; haha, ja, har skjønt det :D

Skrevet
23 minutter siden, Cartina skrev:

Jeg er i samme situasjon og har midlertidig droppet det, fordi jeg jobber med å endre livsstil og få tilbake treningsgleden. Jeg bruker heller energi på andre lignende beinøvelser som jeg faktisk liker, f.eks frontbøy, knebøy i kabel, goblet squat og bulgarske utfall. Planen er å ta opp tråden igjen etter hvert men jeg bruker andre øvelser for å bli sterkere først, fordi vanlig knebøy med stanga på ryggen er så tungt og uoppnåelig. 

Hva er knebøy i kabel? :) 

Skrevet

Jeg syntes knebøy var kjedelig i starten, men knebøy med kettebells har med tiden blitt min absolutte favorittøvelse på bein-dagene mine. Også hjelper det veldig for meg (uansett for teit det måtte høres ut) å se meg i speilet når jeg gjør det.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil du kjenne veldig når du blir eldre hvis du fortsetter sånn. Viktig å lytte til kroppen. 

Vel, det er ikke vondt når det skjer. Så det er jo en god ting. Pga svake knær så må jeg trene. Men ta det med måte. Jeg kjenner ikke at det låser seg, før det faktisk har gjort det. 

Trener heller ikke hver eneste dag..men kan kjenne det bare jeg går opp i trapper :-/ og ja..blir nok å slite når jeg blir eldre...men da skal jeg være "rullator mafiaen" xD

Gjest Honeyblossom
Skrevet
5 timer siden, willma skrev:

Jeg syntes knebøy var kjedelig i starten, men knebøy med kettebells har med tiden blitt min absolutte favorittøvelse på bein-dagene mine. Også hjelper det veldig for meg (uansett for teit det måtte høres ut) å se meg i speilet når jeg gjør det.

Enig med dette. Nå har jeg aldri hatet knebøy da, men jeg føler det å se seg i speilet mens man gjør det gjør det enklere liksom :P

Skrevet
1 minutt siden, Honeyblossom skrev:

Enig med dette. Nå har jeg aldri hatet knebøy da, men jeg føler det å se seg i speilet mens man gjør det gjør det enklere liksom :P

Prøver å unngå det, siden det ikke er alle steder man har tilgang på speil, men enig i at det hjelper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...