Gå til innhold

Noen som har studert i Alta her? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt på skoler i dag, og søkte blant annet på sosialt arbeid ved Norges arktiske universitet - Alta.
Er det noen her som har studert der? Jeg er helt ny og blank på studentlivet, og vet så lite. Jeg vet jeg ønsker å bli sosionom. Jeg har bodd i Oslo i 20 år, men er opprinnelig bygdejente. Så stillhet, ro og natur rundt meg et kjempepluss! Jeg har også hørt at det er et veldig hyggelig folk som bor der. Jeg setter pris på absolutt all informasjonen jeg kan få! Er foreleserne flinke? Er det dyrt å leie utenom studenthyblene? Ble dere ensomme? Deppa av mørketiden? Ble dere spist opp av mygg? :P

Som sagt, all informasjon blir mottatt med stor takknemlighet! :)

Anonymkode: 7a324...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke bodd i Alta, men kan love deg at du kommer til å bli enormt mye mer trøtt en va du vanligvis er om vinteren på grunn av mørketiden. Her er det bare å forberede seg godt. Det er ikke alle som blir deppa av mørketiden, men tror du vil oppleve å være litt mer trøtt en normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, mångata skrev:

Jeg har ikke bodd i Alta, men kan love deg at du kommer til å bli enormt mye mer trøtt en va du vanligvis er om vinteren på grunn av mørketiden. Her er det bare å forberede seg godt. Det er ikke alle som blir deppa av mørketiden, men tror du vil oppleve å være litt mer trøtt en normalt.

Takk for svar! :) Da skal jeg hamstre D-vitaminer og kaffe! :P

Noen flere tips eller erfaringer? :)

TS

Anonymkode: 7a324...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes veldig godt, har studert i Bergen, Kristiansand og Alta. Det positive er mindre klasser(ihvertfall på mine studier, 80 i Bergen mot 20 i Alta), derfor mer oppfølging av lærerne, lettere å bli kjent med folk osv. Priser på hybel kan jeg ingenting om..  

Jeg vil absolutt anbefale deg å teste ut Alta og finnmark! Mørketiden har en sjarm i seg selv, den totale mørken varer ikke uholdbart lenge, og du som student reiser vel hjem i jula og får kortere mørke. Jeg synes mørketiden er veldig fin, med nordlys, helt ekstreme farger når solen akkurat ikke rekker å komme fram, stjerneklar himmel og sterkt måneskinn! Mørketiden blir jo kalt fargetiden. :) Jeg liker det mye bedre enn midnattssol, der blir jeg helt forvirret... hehehe. Men overskuddet på sommeren er klart i stor kontrast fra vinteren, men det gjelder egentlig å nyte alle årstidene tror jeg,  komme seg ut litt! Det finnes masse å finne på om vinteren, den er lang og solid. :laugh: Januar er tyngst, med sprengkulde og forferdelig vind, men så kommer februar og solen tilbake. :rodmer:

Jeg har forelsket meg helt i finnmark, bor ikke i Alta nå, men på en liten plass noen timer lenger øst. Har ingen tilknytning til finnmark ellers, og hadde ikke vært her før jeg flyttet hit spontant for noen år siden. Og jeg angrer absolutt ikke, så lenge man bor nærme en flyplass er det jo egentlig ikke så langt "hjem" om man trenger det. :tongue:

 

Myggen er jævlig da. :angry:

Anonymkode: a0a7d...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Alta nå, og er på mitt siste år (bachelor). Jeg flyttet fra venner, familie og kjæreste, helt alene opp hit. Fra Telemark. Virkelig noe av det beste valget jeg har tatt! Har trivdes så utrolig godt her oppe, og det er skikkelig trist at jeg flytter hjem neste måned. Finnes så fine turområder og annet innen friluftsliv. Studentmiljøet er helt topp! Lett å få seg ekstrajobber, enten det er innen helsetjenesten eller kjøpesenteret. Det går daglig flere avganger med både SAS og Norwegian. Betaler som regel 800kr tur/retur, med ungdomsbilletter. Så det er billig og kjapt og fly opp og ned, og også å få besøk! Det er lite obligatorisk undervisning, så om hjemlengselen blir for stor i tider, så kan du ofte være hjemme i et par uker før du behøver reise opp igjen. Om du lurer på noe, så må du bare spørre! Anbefaler det virkelig!

Anonymkode: 6c5b0...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta er en nydelig plass med hyggelige folk 👍👍

Anonymkode: 62e7e...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og det er helt supert!

Fantastiske turmuligheter både om vinteren og sommeren, skiløyper OVERALT, masse happenings, synes det er en passe stor liten by. Blir fort kjent med folk, ikke så vanskelig å få ekstrajobb. Kollektivtilbudet har tatt seg opp nå, men tidligere var det nesten et must å ha bil hvis en ikke bodde sentrumsnært. Jeg synes ikke det er mye mygg i Alta (med mindre du aktivt oppsøker tett skog m/fuktige myrområder akkurat i sesongen), men det er jo mørketid og midnattssol. Sommeren er kort (men veldig sjarmerende) der.

Anonymkode: 95b43...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...