Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gleder meg til våren og tenker jeg skal begynne å dra på telttur,  noe jeg ikke har gjort før.

Jeg tenkte kanskje at noen her kunne tipse om smarte ting å ha med på tur? Jeg skjønner jo ting som sovepose og mat hehe, men kanskje noen småting som er kjekt å ha? :)

Endret av Unagi
Skriveleifer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på min første telttur (i voksen alder) i fjor høst, og som fullstendig hjelpesløs nybegynner er det et par tips jeg selv skulle ønske jeg hadde fått:

- GOD MADRASS! Jeg sov bokstavelig talt ikke et eneste minutt i løpet av den ene natten vi var ute, det gjorde uventet vondt å ligge på hardt underlag (hadde kun med meg et billig, ganske tynt underlag. Neste gang blir det ordentlig luftmadrass eller hengekøye på meg...

- Varm nok sovepose. Dette virker sikkert veldig åpenbart og selvfølgelig, men for de av oss som ikke planlegger å bruke masse tid og penger på friluftsliv kan det være fristende å ty til billigløsninger. Jeg brukte en 20 år gammel billig-pose; det var KALDT. :laugh:

- Hvis du skal lage bål: Opptenningsbriketter eller noe annet som brenner en stund, i tilfelle all småkvist du finner er våt

- Varme nok klær. På høsten, vinteren og våren er det merkelig hvor mye kaldere man blir etter å ha sittet stille noen timer enn når man bare går en vanlig tur.

- Bålkjele/noe å koke vann i. Termosen holdt ikke over natten gitt

Jeg gleder meg til neste tur selv. Jeg frøs rumpa av meg og sov ikke et sekund forrige gang, men bare det å være i skogen i så mange timer i strekk føles som balsam for sjelen.

Anonymkode: 07260...ea2

• Liker 1
Skrevet

Vi er en gjeng som camper hver sommer, men vi har med aggregat sånn at vi har litt strøm :) 

Regner kanskje med at du skal på vanlige fjell og skogsturer? Da har jeg ikke særlig med tips, annet enn standarden om myggolje :) 

Anonymkode: a6f2c...b33

• Liker 1
Skrevet

Learning by doing! :) friluftsliv er en ting du blir god på ved å gjøre en haug med feil :fnise: gå derfor korte turer i starten, camp en natt om gangen til du får masse erfaring! 

Men mitt aller beste tips er, hvis du skal gå et stykke før du slår opp leir, så skifter du sko og sokker med EN gang du har ankommet leirplassen. Slipp ut fuktigheten fra skoene og bytt sokker. Og kle på deg ekstra tøy når du setter deg ned. Da slipper du å fryse! 

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips! :D

Skrevet

Det kommer jo ann på om du skal gå langt med oppakning eller om du kommer deg til overnattingsplassen uten å gå i flere timer. Da kan du jo gjøre det mer komfortabelt uten å bære deg "fordervet". Syns det er veldig koselig å lage frokost på stormkjøkken. Ta med feks egg som du har kakket og helt over på flaske, og en boks som du legger ferdig oppskåret ost, skinke, purre og paprika- digg med omelett. Og bålkaffe smaker jo helt fantastisk! Jeg koser meg veldig i telt selv om vi har overnatta i nærheten av bilen 😂.Da har jeg med kjølebag jeg da, og lager kvelds og frokost på stormkjøkken. Ikke noe avansert, men alt smaker godt ute.

Ellers ville jeg kjøpt meg en bok om friluftsliv og sjekket nettsidene til DNT feks. 

Anonymkode: 080c3...1dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...