AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Hei! Jeg har fått påvist osteopeni, eller, for å være ærlig har jeg vel fått diagnosen "grenseland" mellom osteopeni og normal beintetthet. Hadde anoreksi og var veldig undervektig for 5 år siden. Har fått behandling og er nå på en vekt som tilsier 18.5 i bmi. Fikk anbefalt kalsium-piller. Men, er det noen som har klart å øke beinmassen med denne diagnosen? Hva kan/bør man gjøre? Finner bare stoff om osteoporose på nett. Takker Anonymkode: 7a27c...440
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Osteopeni er ingen diagnose. En stor prosent av befolkningen har lavere beintetthet og osteopeni-undersøkelser er omstridte, da de er svært generelle og folk er forskjellig bygd. Hvis du søker på engelsk "osteopenia" så finner du ganske mye skrevet om det. Noe som hjelper er å løpe, jogge, hoppe opp og ned(trening) Rett og slett vekt og belastning på beina. Hvis man utvikler osteoporose, så starter legen opp behandling, piller, som skaper mer beintetthet ettersom jeg forstår. Ligger selv nært osteoporose-grensen, har tatt kalsium + D. Men ny scanning er anbefalt generelt 2 år etter den første, så lenge man ikke brekker bein, så vet ikke om det har blitt bedre. Anonymkode: 13384...927
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå