Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt 6 meter merinoull fra en butikk i sverige. Betalte 360 kr for frakt, som var via dhl. Fikk regning på moms idag, og fikk totalt sjokk! Altså, momsen på 444 kr er greit, det regna jeg med. Men 150 kr i importfortolling, 100 kr i ekspedisjonsgebyr, 45 kr i administrasjonsgebyr og 100 kr i terminalgebyr? Det blir 395 kr i gebyrer, og så har jeg jo betalt 360 kr i frakt! Er det virkelig lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dessverre er det dyrt når pakker fra utlandet blir frembragt av kurer, og ikke posten. Posten tar gebyr de også, men bare ett, såvidt jeg vet.

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er nok det. Det er foreløpig ingen lover/regler mot å ta profitt på fortollingstjenester. Men du kan jo klage til forbrukerrådet eller noe sånt.

Skrevet
2 timer siden, Susa skrev:

Jeg har kjøpt 6 meter merinoull fra en butikk i sverige. Betalte 360 kr for frakt, som var via dhl. Fikk regning på moms idag, og fikk totalt sjokk! Altså, momsen på 444 kr er greit, det regna jeg med. Men 150 kr i importfortolling, 100 kr i ekspedisjonsgebyr, 45 kr i administrasjonsgebyr og 100 kr i terminalgebyr? Det blir 395 kr i gebyrer, og så har jeg jo betalt 360 kr i frakt! Er det virkelig lov?

Det er lov, og om du søker litt rundt vil du se at du ikke er den første som reagerer på dette.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, VinterSnø skrev:

Det er lov, og om du søker litt rundt vil du se at du ikke er den første som reagerer på dette.

Oi, var en del treff på google ja...ringte inn til de for å klage, da fikk jeg beskjed om at de hadde vært snille mot meg, for det ene gebyret skulle vært på 350 kr, men det var satt ned til 100 kr. Så da burde jeg jo være fornøyd liksom! 

Sendte også mail til selger med kopi til dhl, hvor jeg skrev at hun burde vurdere andre leverandører. Sendte med kopi av fakturaen også.

Skrevet

Det jeg lurer på vedrørende slike ting er om det er lov for selger å ikke opplyse om den totale frakt/fortollingskostnaden? Slik det er i dag handler man jo litt i blinde, for det er jo først lenge etter bestilling man blir klar over de totale kostnadene som følger (gebyrer fra DHL) utenom moms. Skjønner jo at det er lov siden det er så vanlig, men... Hvorfor? Hvordan kan man ved netthandel fra utlandet få oversikt over hva den totale kostnaden blir?

Skrevet
2 minutter siden, Sisti skrev:

Det jeg lurer på vedrørende slike ting er om det er lov for selger å ikke opplyse om den totale frakt/fortollingskostnaden? Slik det er i dag handler man jo litt i blinde, for det er jo først lenge etter bestilling man blir klar over de totale kostnadene som følger (gebyrer fra DHL) utenom moms. Skjønner jo at det er lov siden det er så vanlig, men... Hvorfor? Hvordan kan man ved netthandel fra utlandet få oversikt over hva den totale kostnaden blir?

Du kan be om at du forteller selv. DU kan kreve selv hvilekn leverandør som brukes osv. Selger vet jo heller ikke hav prisen blir for deg.

Selger er heller ikke ansvarlig for å kunne alle andre lands tollreglementer.

Anonymkode: 53fa4...3df

• Liker 4
Skrevet

Jeg holder meg alltid godt under 350,- inkl frakt når varene leveres med dhl, nettopp fordi tar så høye gebyrer. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be om at du forteller selv. DU kan kreve selv hvilekn leverandør som brukes osv. Selger vet jo heller ikke hav prisen blir for deg.

Selger er heller ikke ansvarlig for å kunne alle andre lands tollreglementer.

Hæ? Jeg kan kreve at jeg forteller? 

Nei, det er jo mange nettbutikker hvor man ikke kan velge leverandør? 

Jeg tenker at butikken ikke trenger å vite tollreglene, men at de bør vite om kostnadene utover moms og toll (dvs gebyrer) som leverandør butikk selv har valgt påfører kunden. 

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Hæ? Jeg kan kreve at jeg forteller? 

Nei, det er jo mange nettbutikker hvor man ikke kan velge leverandør? 

Jeg tenker at butikken ikke trenger å vite tollreglene, men at de bør vite om kostnadene utover moms og toll (dvs gebyrer) som leverandør butikk selv har valgt påfører kunden. 

Fortoller*

Skrevet

Det er en tredjepart som tar varen inn i Norge, ikke selgeren selv. De har nok peiling på at det kan komme til å bli dyrt, men de er ikke ansvarlig for å opplyse om noe slikt. Har jo ingenting med de å gjøre. 

Anonymkode: 34158...5e1

• Liker 1
Skrevet

Er jo mye bedre å bruke posten da, de tar et gebyr på rundt 150 kr i tillegg til momsen. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lady T skrev:

Jeg holder meg alltid godt under 350,- inkl frakt når varene leveres med dhl, nettopp fordi tar så høye gebyrer. 

Men hadde det hjulpet? Når momsen på varen blir trukket ifra i nettbutikken, må ikke jeg betale den når varen kommer til norge uansett?

Skrevet (endret)

Det er riktig, som nevnt ovenfor, at du kan fortolle selv, men dette blir ikke alltid billigere -- DHL kan fremdeles kreve betalt for ekspedisjon og eventuell oppbevaring.

1 time siden, Sisti skrev:

Det jeg lurer på vedrørende slike ting er om det er lov for selger å ikke opplyse om den totale frakt/fortollingskostnaden?

Ved forbrukerkjøp har selger i utgangspunktet plikt til på en "klar og forståelig måte" å opplyse om den "samlede prisen for varen [...] medregnet avgifter". Der "tilleggskostnader til frakt, levering, porto eller annet" ikke "med rimelighet kan forhåndsberegnes", må selger opplyse om at slike tilleggskostnader kan komme, jf. angrl. § 8 første ledd bokstav e.

Det følger av § 9 at forbrukeren ikke skal "bære disse kostnadene" der disse opplysningene ikke er gitt.

Endret av Astrum
Skrevet
1 minutt siden, Astrum skrev:

Det er riktig, som nevnt ovenfor, at du kan fortolle selv, men dette blir ikke alltid billigere -- DHL kan fremdeles kreve betalt for ekspedisjon og eventuell oppbevaring.

Ved forbrukerkjøp har selger i utgangspunktet plikt til på en "klar og forståelig måte" å opplyse om den "samlede prisen for varen [...] medregnet avgifter". Der "tilleggskostnader til frakt, levering, porto eller annet" ikke "med rimelighet kan forhåndsberegnes", må selger opplyse om at slike tilleggskostnader kan komme, jf. angrl. § 8 første ledd bokstav e.

Det følger av § 9 at forbrukeren ikke skal "bære disse kostnadene" der disse opplysningene ikke er gitt.

Men dette er jo norske regler. Du kan ikke kreve at en svensk nettselger følger norske regler.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, VinterSnø skrev:

Men dette er jo norske regler. Du kan ikke kreve at en svensk nettselger følger norske regler.

Kan du hjemle påstanden din?

At den norske angrerettloven får anvendelse, følger av internasjonale lovvalgsregler -- i det konkrete tilfellet Luganokonvensjonen, som begge land har ratifisert.

For øvrig har Sverige samme regler, all den tid den norske bestemmelsen følger av direktiv 2011/83/EU art. 6(1)(e), så selv om svenske regler skulle få anvendelse på kjøpet (hvilket de uansett ikke gjør), ville resultatet bli det samme.

Skrevet
38 minutter siden, VinterSnø skrev:

Dette kan jeg sånn ca ingenting om, så jeg bare tenker litt løst - men burde ikke EU i det minste kunne kreve noe lignende? 

Skrevet
5 minutter siden, Sisti skrev:

Dette kan jeg sånn ca ingenting om, så jeg bare tenker litt løst - men burde ikke EU i det minste kunne kreve noe lignende? 

Jeg mener det er klart at angrerettloven får anvendelse ved forbrukerkjøp over nettet fra Sverige, og har hjemlet det i min forrige post. Jeg mener også det er trygt for deg å gå ut ifra dette. Så får VinterSnø vise til dokumentasjon for sin påstand.

Skrevet

Har du vært inne på sidene til tollsjekk.no og brukt importkalkulatoren for dhl der? 

Den bruker jeg når jeg er usikker. 

Anonymkode: 393c6...838

Skrevet (endret)
1 time siden, Susa skrev:

Men hadde det hjulpet? Når momsen på varen blir trukket ifra i nettbutikken, må ikke jeg betale den når varen kommer til norge uansett?

Nei, ikke hvis varen inkl fraktkostnadene har en verdi på under 350,-. Da fortolles den ikke, og de tar ikke gebyrer. Den går igjennom ufortollet. De kan kanskje undersøke den og se om det er noe ulovlig i den, som en stikkprøve i havet av pakker fra utlandet og som skal over tollgrensene, men det koster ikke noe.

Du skriver at din pakke kostet 360 kroner og da gikk den akkurat over grensen. 

Det er selvsagt noen varer som det alltid er toll på uansett, som røyk og biler og slikt, men svært mange varer har IKKE toll, kun moms. Moms til Norge er 25% av varens verdi. Bøker er toll- og momsfrie og derfor gratis å importere uansett hvor mye du shopper for. Klær derimot, mener jeg å huske det er både toll og moms på å ta inn hvis du går over 350 kroners grensa.

Lønner seg altså å sjekke før du kjøper noe, om varen kun er momsbelagt eller også tollbelagt.

Frigrensen er altså 350,- kr inkludert fraktkostnaden. Bruk importkalkulatoren for å se pris.

Endret av Million
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...