Gå til innhold

Avliver min katt idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg skal avlive katten min idag, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Jeg fikk virkelig ikke sove i går fordi jeg tenkte så mye. Freaker helt ut! Jeg syntes synd på katten min som må dø..! Gråter veldig mye. Men han har levd i 15 år snart da, men uansett.. Jeg blir helt knust av tanken å avlive han.. Stakkars :(<3  Så hvis noen har noen tips om hvordan man takler døden så tar jeg gjerne imot :)  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får tilbud om å være inne på samme rom når katten blir avlivet. Det vil jeg anbefale, for det var egentlig litt interessant.

Skrevet
3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Man får tilbud om å være inne på samme rom når katten blir avlivet. Det vil jeg anbefale, for det var egentlig litt interessant.

Ja det skal jeg

Skrevet

Så trist. Skjønner godt at du har det vondt.

Bare holdt rundt han til siste pust. Det har jeg gjort og veldig glad for at jeg hadde han i armene mine hele tiden.

Etterpå er det forferdelig vondt en god stund. Det må du bare være foreberedt på, men det blir bedre :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, Capricorn skrev:

Så trist. Skjønner godt at du har det vondt.

Bare holdt rundt han til siste pust. Det har jeg gjort og veldig glad for at jeg hadde han i armene mine hele tiden.

Etterpå er det forferdelig vondt en god stund. Det må du bare være foreberedt på, men det blir bedre :)

Ok tusen takk :)

Skrevet

Er han syk?

Anonymkode: 8efcd...df2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er han syk?

Anonymkode: 8efcd...df2

Ja han har nyresvikt på grad 4.. (4 er det høyeste) :(

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Dyrlegen vil forklare prosedyren for deg, men jeg kan ta det her slik at du vet på forhånd :) Be om å få betalt for det først, så kan du bare dra rett etterpå når du selv føler du vil dra! Veldig greit tips :)
Dyrlegen setter først en bedøvende sprøyte, som de får feks når de skal rense sår eller lignende. De kjenner ingen smerte av denne sprøyten da den blokker smertereseptorene i kroppen. Noen kan bli litt kvalmne av den, så om det kommer oppkast så hold deg helt rolig og bare hjelp katten med å holde den stødig. Veterinæren er enten med deg eller går ut av rommet mens sprøyta virker - alt fra 3 min til 10 min.
Så, vanligvis når eier er med, så settes det en veneflon i foten - de barberer og setter inn nåla. Så gis en overdose med narkosemiddel som vil stanse hjertet. Veterinæren har fingeren på eller stetoskopet for å høre at hjertet stopper. Katten kan "gispe etter luft" de siste sekundene, dette er helt normal refleks, mer et slags siste krampetak. Og så er det gjort. 
Gammel og nyresvikt, da gjør du det rette valget :) God klem til deg. Hilsen dyrlegestudent.

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Glemte også: den første sprøyta gjør de helt slappe i kroppen, så de er allerede "borte" da denne har fått sin virkning, en dyp søvn.
Og noen dyrleger setter også sprøyte med overdose direkte i hjertet, men det er ikke vanlig om eier er med og ser på. 

Skrevet
1 minutt siden, StripeyPanda skrev:

Dyrlegen vil forklare prosedyren for deg, men jeg kan ta det her slik at du vet på forhånd :) Be om å få betalt for det først, så kan du bare dra rett etterpå når du selv føler du vil dra! Veldig greit tips :)
Dyrlegen setter først en bedøvende sprøyte, som de får feks når de skal rense sår eller lignende. De kjenner ingen smerte av denne sprøyten da den blokker smertereseptorene i kroppen. Noen kan bli litt kvalmne av den, så om det kommer oppkast så hold deg helt rolig og bare hjelp katten med å holde den stødig. Veterinæren er enten med deg eller går ut av rommet mens sprøyta virker - alt fra 3 min til 10 min.
Så, vanligvis når eier er med, så settes det en veneflon i foten - de barberer og setter inn nåla. Så gis en overdose med narkosemiddel som vil stanse hjertet. Veterinæren har fingeren på eller stetoskopet for å høre at hjertet stopper. Katten kan "gispe etter luft" de siste sekundene, dette er helt normal refleks, mer et slags siste krampetak. Og så er det gjort. 
Gammel og nyresvikt, da gjør du det rette valget :) God klem til deg. Hilsen dyrlegestudent.

Ok godt å vite :) Tusen takk for hjelp! Det hjelper veldig når du sier jeg gjør det rette valget! Takk takk :)

Skrevet

Om katten er nyresyk, og såpass gammel, så gjør du  det rette ved å la han slippe å lide. Sender varme tanker din vei.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sofw skrev:

Om katten er nyresyk, og såpass gammel, så gjør du  det rette ved å la han slippe å lide. Sender varme tanker din vei.

Tusen tusen takk :) Blir så "letta" når dere sier det. Veldig hyggelig :)

Skrevet

Stor respekt for alle dyreeiere som tar ansvar for å avslutte dyrets liv når tiden er inne. Vit at du gjør det riktige selv om det er tøft.

Lykke til, stor klem :-) 

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, Stinelin skrev:

Stor respekt for alle dyreeiere som tar ansvar for å avslutte dyrets liv når tiden er inne. Vit at du gjør det riktige selv om det er tøft.

Tusen hjertelig takk :) 

Skrevet

Tenk på de gode minnene. Tenk at når katten er død, så føler den ingen smerte eller tristhet. Jeg merket at da jeg måtte avlive katten min, ble jeg så trist fordi jeg syntes så synd på den. Men det var jo ikke vits i å syns synd på den, den var død og føler ingenting. Den visste ikke at den skulle dø, og den så at jeg var der da den hadde vondt og var redd. Han kom til meg når han begynte å få smerter, så jeg håper han på sin egen kattemåte tenkte at jeg ville hjelpe han på en eller annen måte, akkurat som før i livet hans.

Anonymkode: ca7f8...b93

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på de gode minnene. Tenk at når katten er død, så føler den ingen smerte eller tristhet. Jeg merket at da jeg måtte avlive katten min, ble jeg så trist fordi jeg syntes så synd på den. Men det var jo ikke vits i å syns synd på den, den var død og føler ingenting. Den visste ikke at den skulle dø, og den så at jeg var der da den hadde vondt og var redd. Han kom til meg når han begynte å få smerter, så jeg håper han på sin egen kattemåte tenkte at jeg ville hjelpe han på en eller annen måte, akkurat som før i livet hans.

Anonymkode: ca7f8...b93

Tusen takk for hjelp. Trist du måtte avlive katten din. Men det er jo sant. De føler ingenting når de er døde. Da har de ikke smerter lenger. 

Gjest Anubiel
Skrevet

Du gjør det rette for dyret ditt når han er gammel og syk. Tenk på at han slipper smerter lenger nå. Anbefaler deg også å være med ham mens han sovner, jeg har vært med på dette både med katt og hund og det hjelper å være der.

Skrevet
11 minutter siden, Stinelin skrev:

Så fint og riktig. 

Klem til deg Ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Anubiel skrev:

Du gjør det rette for dyret ditt når han er gammel og syk. Tenk på at han slipper smerter lenger nå. Anbefaler deg også å være med ham mens han sovner, jeg har vært med på dette både med katt og hund og det hjelper å være der.

Tusen takk for hjelp :) Det er dyreplageri å la han leve, for han har det så vondt nå. Men det er veldig trist og vanskelig.. Skal selvfølgelig være med han de siste minuttene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...