Gå til innhold

Hjelp


Lun

Anbefalte innlegg

Jeg har et kjempestort problem. Jobber 100% + jeg går på et deltidstudie. Er singel alenemor 100%. 

Har hatt et tøft år psykisk, skikkelig sliten og trøtt. Er utbrent. Men gir 100% av meg selv når jeg er på jobb. Bruker opp all energi og har ingenting igjen når jeg kommer hjem å skal være mamma. 

Et lite lyspunkt i tilværelsen. Igjennom mitt studie har jeg fått tildelt plass på en studiereise. Det er en uke i påsken. Altså 2,5 arbeidsdager. Gleder meg veldig og bestilte flybillett og ordnet med barnevakt i 1 uke. 1 uke helt alene å lade batteriene på. Uten barn, stress eller vonde tanker. 

Studiet har virkelig tatt på og snart står 8 eksamener for tur. Jeg Er enormt sliten så trenger virkelig denne uka alene. 

Problemet mitt er at min arbeidsgiver nekter meg fri. Jeg har forklart situasjonen og prøvd å finne mange gode løsninger. En kollega har tilbudt seg å jobbe for meg, og jeg har tilbudt å ta permisjon uten lønn. Jeg har prøvd alt, men dette virker som en prinsippsak og jeg får ikke fri. 

Har snakket med min lege som anbefaler meg å sykemelde meg. 

Jeg vil virkelig ikke bli uvenn med arbeidsgiver men føler meg rådløs nå. 

Er det noen som har noen tips til meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Bytt jobb, det er ikke verdt det å jobbe for noen som er vanskelig.

Hadde det bare vært så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lun skrev:

Hadde det bare vært så enkelt. 

Da er det kanskje enklere å droppe ferien? Jeg skjønner ikke hvordan det skal være enklere å starte en konflikt med sjefen, og risikere å få sparken for falsk sykemelding. Tviler på at det gjør det lettere å finne seg en ny jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Sykmeld deg, enkelt og greit. Ettersom du har oppgitt dato får du legen til å skrive ut noen dager før selve avreise, og gjerne at det varer noen dager lengre. Så kan arbeidsgiveren din se hvor lønnsomt det er å behandle de ansatte så dårlig. God tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Da er det kanskje enklere å droppe ferien? Jeg skjønner ikke hvordan det skal være enklere å starte en konflikt med sjefen, og risikere å få sparken for falsk sykemelding. Tviler på at det gjør det lettere å finne seg en ny jobb.

Nei er virkelig ikke verdt jobben. Er bare så veldig frustrerende. Trenger å komme meg bort. Har aldri ellers mulighet til å få barnevakt i en hel uke. Dette hadde bare vært en perfekt anledning til å få ladet batteriene for å klare å fortsette uten sykemelding. veldig frustrerende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cheshirecat
19 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Da er det kanskje enklere å droppe ferien? Jeg skjønner ikke hvordan det skal være enklere å starte en konflikt med sjefen, og risikere å få sparken for falsk sykemelding. Tviler på at det gjør det lettere å finne seg en ny jobb.

Pfft, falsk og falsk.. Hun har jo vært i dialog med lege. Psykisk stress, "møte veggen" osv er vel gyldig grunn til sykemelding. Lev litt! En så rævva arbeidsplass/giver hadde jeg glatt skulka jeg ja! Ingen fra jobben som kommer å klapper T.S på skuldra når hun faktisk ER helt nedbrutt etter fulltid med skole, studier og barn. Se på mitt forslag som proaktivt! Helseforebyggende.

 

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

Pfft, falsk og falsk.. Hun har jo vært i dialog med lege. Psykisk stress, "møte veggen" osv er vel gyldig grunn til sykemelding. Lev litt! En så rævva arbeidsplass/giver hadde jeg glatt skulka jeg ja! Ingen fra jobben som kommer å klapper T.S på skuldra når hun faktisk ER helt nedbrutt etter fulltid med skole, studier og barn. Se på mitt forslag som proaktivt! Helseforebyggende.

Lev litt! 

Jeg tviler på at en langvarig konflikt med sjefen vil gjøre livet til TS lettere. Dersom hun allerede ikke evner å bytte jobb, hvordan skal hun få det til når sjefen har blitt sint på henne? Sjefen vil jo bare gjøre det vanskeligere å være på jobb, være mindre fleksibel, mindre hyggelig og være en elendig referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg tviler på at en langvarig konflikt med sjefen vil gjøre livet til TS lettere. Dersom hun allerede ikke evner å bytte jobb, hvordan skal hun få det til når sjefen har blitt sint på henne? Sjefen vil jo bare gjøre det vanskeligere å være på jobb, være mindre fleksibel, mindre hyggelig og være en elendig referanse.

Jøss, det var da pessimistiske spådommer..? Kan jo være sjefen ikke tenker over det engang ? Eller faktisk får medlidenhet med T.S og gir han/henne litt slack.. Hvorfor antar du automatisk at sjefen vil gå full psycho viss T.S tilfeldigvis sykmelder seg.? Fremstår det som det mest naturlige reaksjonsmønsteret i dine øyne..? 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cheshirecat skrev:

Jøss, det var da pessimistiske spådommer..? Kan jo være sjefen ikke tenker over det engang ? Eller faktisk får medlidenhet med T.S og gir han/henne litt slack.. Hvorfor antar du automatisk at sjefen vil gå full psycho viss T.S tilfeldigvis sykmelder seg.? Fremstår det som det mest naturlige reaksjonsmønsteret i dine øyne..? 😳

Kanskje jeg projiserer mine egne personlighetbrister over på autoritetspersoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Kanskje jeg projiserer mine egne personlighetbrister over på autoritetspersoner?

Det var det jeg håpet på ja 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du 100% har du vel krav på ferie? Da burde jo arbeidsgiveren din egentlig bare være glad du tar den da istedenfor i juli og desember hvor man som regel er for få på de fleste arbeidsplasser.

Eller, hva slags jobb har du? Er det spesielt travelt i påsken?

Har du ikke bedt om fri før nå? Det er jo ikke lenge til påsken. Hvis ikke arbeidsgiver har mulighet til å gi deg fri i påsken er det nok ikke for å være vanskelig uten grunn. De fleste sjefer ønsker jo at ansatte skal trives, men samtidig så kan man jo ikke "ta seg til rette" og kreve ferie midt i en hektisk periode på ganske kort varsel..

Tror ikke man har lov å reise utenlands når man er sykemeldt? Vil arbeidsgiveren din være jævlig så sier han ifra om dette, og mener jeg har lest et sted at da kan sykemeldingen "falle bort" og at å si man er syk for å reise på tur er vel strengt tatt oppsigelsesgrunn.. Sykemelder du deg og drar så tror jeg faktisk ikke du har noe fremtid i den jobben for å være ærlig, for da finner nok sjefen en grunn til å si deg opp for h*n skjønner nok tegningen om du ikke får fri men dukker opp med sykemelding.


Hvis du ikke har søkt om ferie før nå så syntes jeg kanskje det er litt tynt. Påsken er jo en periode hvor det kan være hektisk eller hvor andre kan ha søkt om fri før deg. Er kollegaen din like kvalifisert i jobben som du er? Kan det være at sjefen ønsker å ha dere begge tilgjengelig i tilfelle det blir mye å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...