Gå til innhold

Noen som kan azerbaijani? Kjapt spørsmål!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen som snakker azerbaijani, altså språket de snakker i Azerbaijan, kan hjelpe meg med et kjapt spørsmål. Jeg lurer bare på om ordet 'sara' betyr noe på dette språket. Jeg vet at dette er et navn, men jeg lurer på om ordet i seg selv betyr noe på azerbaijani. Eventuelt hadde jeg vært veldig interessert i å få vite mer om navnets etymologi dersom noen har informasjon om dette. 

Setter veldig pris på svar! :)

Anonymkode: c9e54...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer på om noen som snakker azerbaijani, altså språket de snakker i Azerbaijan, kan hjelpe meg med et kjapt spørsmål. Jeg lurer bare på om ordet 'sara' betyr noe på dette språket. Jeg vet at dette er et navn, men jeg lurer på om ordet i seg selv betyr noe på azerbaijani. Eventuelt hadde jeg vært veldig interessert i å få vite mer om navnets etymologi dersom noen har informasjon om dette. 

Setter veldig pris på svar! :)

Anonymkode: c9e54...e4b

Jeg kan ikke aserbajdsjansk, men Sara(h) er opprinnelig et hebraisk navn. Det er hunnkjønnsformen av sar ("prins") og betyr da følgelig "prinsesse". Det er også relatert til ordet sharratu , som betyr "dronning". Sara(h) var navnet kona til Abraham og har via Det gamle testamentet blitt spredd til store deler av verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...