Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg har litt problemer her, og lurer på om noen hestefolk har noen bra tips? Jeg veier pr dags dato 109 kg, siden jeg sjekket sist, så jobber med å gå ned i vekt. Problemet er ikke utelukkende fedme( jeg tror egentlig ikke at jeg er veldig tykk, men mer lubben), men også at jeg er veldig høy og har kraftig benbygning, som påvirker enda mer. Jeg rir en tungdøl, dvs at det er en type hest som tydeligvis tåler ganske mye. Fikk høre at det var en vektgrense på 110 kilo. Så jeg tenkte å gå ned ca 10 kilo i første omgang, for vil jo ikke skade hesten? Jeg kjenner at det er veldig frustrerende. Prøver å spise sunt og trene, men blir til at jeg trener hjemme, da jeg synes det er ubehagelig å gå for mye tur ute om dagen, fordi det har vært så mye vinter, og vil gjerne unngå å bli syk, ift jobben. Så ser gjerne frem til at vinteren gir seg snart:) treningssenter liker jeg heller ikke, er så mye mas. Og det er heller ingen som jobber i den omsorgsboligen der jeg bor, som har god kunnskap om hest, så jeg bare lurer? Har også tenkt på om jeg bør ta opp ridekurset på nytt, til neste år, så jeg får brukt tid på å trene av meg en del fett. Noen forslag?:)

Skrevet

Er det ikke litt selvfornektelse å veie 109 kg men likevel kalle seg selv bare "lubben"?

Hva er det egentlig du spør om eller lurer på? Om hesten kan bli skadet av deg? Eller forslag til treningsmetoder hjemme?

Anonymkode: 7c363...192

• Liker 13
Skrevet

Veier du 109 kg lider du av fedme, med mindre du er høyere enn 1,90. 

Gå ned mer enn 10 kg eller finn noen andre til å ri hesten. Stakkars dyr!

Anonymkode: f7ef6...f31

• Liker 4
Skrevet

Du blir ikke syk av vinterluft. Du blir syk av bakterier og viruser. Kald vinterluft er bare bra det (så lenge du ikke er i byen). Så kom deg ut. Ingen flere unnskyldninger nå. 

Hvor mye en hest kan bære kommer an på veldig mye. Den styrke og eksteriør mot rytters balanse. Men jeg vet rideleire har en maksvekt på 90 kg. 

Anonymkode: 7e4e1...9ae

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du tar opp flere ting her, og hver av dem må ses separat, tror jeg.

Max vekt på rytter for en gitt hesterase/-størrelse:
Dobbeltsjekk (få en second opinion, fra noen i et hestemiljø, ikke omsorgsbolig) om vektgrense. 

Ditt kroppsbilde og din oppfatning av hva som er en sunn vekt:
Hvis du ikke er minst 1,90 høy og svært muskuløs, er 109 kilo i kategorien fedme. 

Hva som er effektivt for å gå ned i vekt:
Hvor mye du spiser, har mye større betydning enn om du trener. Du kan lett oppnå kaloriunderskudd ved å redusere matinntaket noe.

Hvorvidt det er farlig å være ute om vinteren:
Hvordan gjør du det med trening av hest om vinteren, bare ridehall?

Hvor mye ubehag det er rimelig å utsette seg for om man vil ned i vekt:
Du er nødt til å takle litt "mas" og indre motstand hvis du skal oppnå noe, det gjelder for alle områder i livet, også vektmestring. Du driver med idrett, så du har sikkert erfaring med akkurat dette.

Endret av Pringle
  • Liker 6
Skrevet

Enig med de andre her, du må ta tak i det skikkelig hvis du virkelig vil. Vilja er den som er vanskeligst å jobbe med, men med et samarbeid gir den best resultater. Kaloriunderskudd er det eneste som virkelig funker, start idag så når du målet kjappere! 

Ift hest og vekt kommer det helt an på rytteren. En tung rytter som har kroppskontroll og som er en erfaren rytter er ikke store problemet, det er værre om du er tung og uerfaren. Det kommer også an på hvordan ridning du bedriver.. Hvor høy er du? En BMI kalkulator avgjør lett om du er feit, overvektig eller normal :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg må bare få sagt det som SÅ mange tror og skylder på: Ingen har kraftig beinbygning! Beinbygningen veier såpass lite at den har ingenting med den totale vekta å gjøre. Du må rettog slett bare begynne å trene skikkelig og spise riktig. Du kommer til å merke fremgang raskt hvis du begynner med styrke (ikke 1 kg vekter) og feks intervalltrening. Selvom du ikke liker det så må det faktisk til. Etter hvert som du blir mer sprek vil du mest sannsynlig orke å trene mer. Jeg begynte å trene etter langt opphold før jul,  hatet det... Nå sitter jeg på sofaen og tripper og gleder meg til trening imorgen  (må ta en hviledag idag). Så i starten må man bare bestemme hvilke dager man skal trene og trene uansett! 

Anonymkode: c38ab...f13

• Liker 4
Skrevet

Synes du skal utsette ridekurset til du har gått ned gjerne mer enn bare 10 kg. Jeg veier 68, rir en stor og kraftig hest, og vil likevel ned i vekt for hans skyld. Synes ikke det er greit med tunge ryttere, og ingen overvektige hadde fått ri min hest!

Anonymkode: 89f63...ada

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste for vektnedgang er maten. Hvis du reduserer kaloriinntaket og kutter raske karbohydrater vil du nok kunne gå ned ti kilo ganske kjapt! Om du har lyst å legge inn trening også anbefaler jeg å finne en treningsvideo på youtube, f.eks. 30 day shred. Et koseligere alternativ kan være å høre om de trenger hjelp i stallen der du rir? Stallarbeid kan være god trim! :)

En tungdøl klarer for øvrig fint å bære 100 balanserte kilo under vanlig riding innimellom. 100 nybegynnerkilo er nok litt verre, særlig dersom det er et vanlig nybegynnerkurs med lett sprangridning av og til. Uansett om du er erfaren eller nybegynner, alt du klarer å gå ned vil være bra for hesten (og deg!), så det er flott at du har fokus på det! 

• Liker 1
Skrevet

Om du bare skal trene deg ned i vekt kommer det til å ta hundre år. Du må se på kaloriinntaket ditt.

Jeg har holdt på med hest hele livet og ville aldri satt meg på en hest (selv om det er en tungdøl) om jeg veide over 85 kg. 60 kg på de mindre hestene som eks fullblods. Hesten kan få belastningsskader av å bære så tungt. Husk at hester i utgangspunktet ikke er laget for å bære på ryggen. 

Om jeg var deg ville jeg latt vær å ri frem til jeg hadde gått drastisk ned i vekt, evt kjørt han.

Anonymkode: 2eb4f...b58

• Liker 3
Skrevet

En hest tåler det ja, men ikke dermed sagt at det er bra for den. Jeg ville ventet til jeg hadde gått ned

• Liker 2
Skrevet

En hest kan bære pluss/minus 20 % av sin egen vekt. Det gjelder selvfølgelig at hesten er godt trent og normalvektig selv.
En 500 kg hest vil da kunne bære 100 kg. Men en hest som skulle vært 500 kg men veier 600 kg vil jo selvfølgelig ikke kunne bære 120 kg, det sier seg selv.

Og så må du tenke på at rideutstyr (både på deg selv og hesten) veier en del. 

Og selv om en hest -klarer- å bære 100 kg, så betyr det ikke at den -burde- det. Skal den bære på ekstra dødvekt, fordi du ikke klarer å gå ned? Det er relativt urettferdig for hesten. I mange tilfeller hvor hester som bytter rytter så ser man at den presterer bedre og er gladere når den får en lettere rytter. 

Anonymkode: 20571...b58

• Liker 2
Gjest Jon Are
Skrevet

En tungdøl klarer fint å bære deg. De er utrolig sterke. Tenk de bar jo voksne menn med rusting og alt før i tiden. Uansett er det nok godt til deg å gå ned . Begynn å leie hesten, gå deg turer og legge om kostholdet. en ridetur på en kraftig tungdøl skulle nok gå bra.

Med hilsen fra

Jon are

Skrevet
6 timer siden, Jon Are skrev:

En tungdøl klarer fint å bære deg. De er utrolig sterke. Tenk de bar jo voksne menn med rusting og alt før i tiden. Uansett er det nok godt til deg å gå ned . Begynn å leie hesten, gå deg turer og legge om kostholdet. en ridetur på en kraftig tungdøl skulle nok gå bra.

Med hilsen fra

Jon are

Tungdøler er kraftige hester, som ofte har mye tyngde å bære på alle konklene og ledd allerede, selvfølgelig -kan- den bære mye, men skal den lide ekstra fordi noen ikke klarer å gå ned i vekt?
Dessuten er det kjent at tungdøler har tendenser til å få forbenes draktbrusker, som ikke akkurat blir bedre av å bære mye vekt.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Jon Are skrev:

Med hilsen fra

Jon are

For ikke å snakke om at lengre rygger er svakere enn korte rygger. Har tungdølen lang eller kort rygg? Nemlig, den har en lang rygg.

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tungdøler er kraftige hester, som ofte har mye tyngde å bære på alle konklene og ledd allerede, selvfølgelig -kan- den bære mye, men skal den lide ekstra fordi noen ikke klarer å gå ned i vekt?
Dessuten er det kjent at tungdøler har tendenser til å få forbenes draktbrusker, som ikke akkurat blir bedre av å bære mye vekt.

Jeg var ikke klar over det. Jeg trodde hesten kunen bære mye mere vekt enn hva dere skriver her. Nå ble jeg usikker. Er selv en mann på ca 80 kg. Med sal og klær , blir det kanskej 85 kg. Jeg har jo ridd fullblodser også, men er ikke det forsvarlig da? Vi har ei dame på ca 60 kg på kurset (vil jeg anta, muligens 58) resten av kvinnene vil jeg tro er et sted mellom 75 og 80 kg. Vil det da si at det er kun hun ene som kan ri fullblodsene? Det prkatiseres nemlig ikke på denne rideskolen.

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet
3 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg var ikke klar over det. Jeg trodde hesten kunen bære mye mere vekt enn hva dere skriver her. Nå ble jeg usikker. Er selv en mann på ca 80 kg. Med sal og klær , blir det kanskej 85 kg. Jeg har jo ridd fullblodser også, men er ikke det forsvarlig da? Vi har ei dame på ca 60 kg på kurset (vil jeg anta, muligens 58) resten av kvinnene vil jeg tro er et sted mellom 75 og 80 kg. Vil det da si at det er kun hun ene som kan ri fullblodsene? Det prkatiseres nemlig ikke på denne rideskolen.

Med hilsen fra

Jon Are

Altså, det er bare pluss/minus, og alle hester må jo ses på individuelle individ. 20%-regelen er bare en retningsllinje. Hesten dør ikke av å bære mer vekt. Men å makse det hesten kan bære hver eneste dag, vil selvfølgelig ikke være ideelet. Men at den går maks av det den kan bære på en liten ridetime en sjelden gang vil da kunne gå bra.

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke syk av å være ute når det er kaldt, det er en myte. Dog kan du miste vekt mens du ligger i sofaen å ser på slankekrigen så lenge du spiser mindre.

Tell kaloriene slavisk, og spis det minste som er trygt (husker ikke hva som er det laveste KG tillater å anbefale, noen andre som husker?). Hvis du spiser mindre enn du forbrenner går du ned i vekt. BMI gir en god indikasjon på hva du burde veie (med mindre du er muskuløs). Dersom du har ben som veier så mye burde du oppsøke lege, dog er det lite sannsynlig at du har en udiagnostisert lidelse som gir deg flere titalls kilo med skjellet. 

• Liker 2
Skrevet
Den 18.2.2016 at 10.22, AnonymBruker skrev:

Om du bare skal trene deg ned i vekt kommer det til å ta hundre år. Du må se på kaloriinntaket ditt.

Jeg har holdt på med hest hele livet og ville aldri satt meg på en hest (selv om det er en tungdøl) om jeg veide over 85 kg. 60 kg på de mindre hestene som eks fullblods. Hesten kan få belastningsskader av å bære så tungt. Husk at hester i utgangspunktet ikke er laget for å bære på ryggen. 

Om jeg var deg ville jeg latt vær å ri frem til jeg hadde gått drastisk ned i vekt, evt kjørt han.

Anonymkode: 2eb4f...b58

Så menn kan i følge deg på generelt grunnlag ikke ri fullblodser, med mindre de er jockeyer og ekstremt små av vekst?

Jeg er enig i at over 100 kg er i overkant for mange hester, og kanskje spesielt de som går i rideskole og blir ridd mye av nybegynnere. En nybegynner på 100 kg vil, som flere har nevnt over her, være mer ubalansert enn en øvet rytter. Det gjør belastningen større. En hest som er godt gjennomridd (les: har blitt ridd på en måte som er stryketrening for hester) vil være i stand til å bære mer enn en hest som tusler rundt på en bane med nybegynnere uten å bruke kroppen riktig. Så på generelt grunnlag er det svært vanskelig å gi deg et klart svar her. Spør de som eier hesten eller rideskolen, hør hva de tenker. 

Når det er sagt, å gå ned i vekt handler nesten utelukkende om hva du spiser. Hvis du bor i en omsorgsbolig bør du spørre de ansatte om hjelp til å sette opp en god matplan for deg, der du spiser litt mindre enn det du gjør i dag.

Anonymkode: 54791...17c

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet
Den 16.2.2016 at 16.27, Pringle skrev:

Du tar opp flere ting her, og hver av dem må ses separat, tror jeg.

Max vekt på rytter for en gitt hesterase/-størrelse:
Dobbeltsjekk (få en second opinion, fra noen i et hestemiljø, ikke omsorgsbolig) om vektgrense. 

Ditt kroppsbilde og din oppfatning av hva som er en sunn vekt:
Hvis du ikke er minst 1,90 høy og svært muskuløs, er 109 kilo i kategorien fedme. 

Hva som er effektivt for å gå ned i vekt:
Hvor mye du spiser, har mye større betydning enn om du trener. Du kan lett oppnå kaloriunderskudd ved å redusere matinntaket noe.

Hvorvidt det er farlig å være ute om vinteren:
Hvordan gjør du det med trening av hest om vinteren, bare ridehall?

Hvor mye ubehag det er rimelig å utsette seg for om man vil ned i vekt:
Du er nødt til å takle litt "mas" og indre motstand hvis du skal oppnå noe, det gjelder for alle områder i livet, også vektmestring. Du driver med idrett, så du har sikkert erfaring med akkurat dette.

Tung benbygning og høyde, er den ene årsaken. Den andre er(tror jeg), større fettceller og for lite bevegelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...