AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8446052/islam-har-brug-for-en-reformation/ Koranen påstår også, at islam er den eneste sande religion. Den tillader ikke selvstændig kritisk tænkning, den nedgør og kritiserer andre religioner, og den tillader ikke, at muslimer konverterer til andre religioner. Er det mulig å reformere islam? Du som er muslim, hva mener du? Anonymkode: fcfb3...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koranen påstår også, at islam er den eneste sande religion. Si meg en religion som ikke gjør det. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den tillader ikke selvstændig kritisk tænkning I så fall ville ingen muslimer ha levd. Selvstendig tenking er nødvendig for å i det hele tatt kunne smøre seg et smørebrød om morgenen. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: den nedgør og kritiserer andre religioner Si meg en religion som ikke gjør det. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: den tillader ikke, at muslimer konverterer til andre religioner Si meg en religion som gjør det. Anonymkode: 869a4...506 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si meg en religion som ikke gjør det. I så fall ville ingen muslimer ha levd. Selvstendig tenking er nødvendig for å i det hele tatt kunne smøre seg et smørebrød om morgenen. Si meg en religion som ikke gjør det. Si meg en religion som gjør det. Anonymkode: 869a4...506 Men er det mulig å reformere islam? Anonymkode: fcfb3...6b8 1
NumberSix Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Ja, det er mulig, og ja det bør gjøres. Men det kommer til å blir vanskelig, ta laaaang tid, og kan bli svært smertefullt for alle involverte. Bare tenk på hvordan reformasjonen artet seg i Europa. Forhåpentligvis, og nå er jeg kanskje naiv, vil ikke historien gjenta seg like blodig og unødvendig brutal, men det blir nok vanskelig å unngå forfølgelser og forsøk på å slå ned reformasjon (forfølgelse av "annerledes-troende" innen Islam er også utbredt allerede). Det må også svært sterke krefter til for å få det til, og det kan bli vanskelig å samle alle de ulike fraksjonene som allerede eksisterer innen Islam til å enes om endring. 2
ops2 Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si meg en religion som ikke gjør det. I så fall ville ingen muslimer ha levd. Selvstendig tenking er nødvendig for å i det hele tatt kunne smøre seg et smørebrød om morgenen. Si meg en religion som ikke gjør det. Si meg en religion som gjør det. Anonymkode: 869a4...506 Vi snakker ikke om praktiske ting, men å for eksempel stille spørsmål ved kvinnesynet for 1400 år siden. Om barnevernkonvensjonen som beskytter mot barneekteskap. Om å i det hele tatt snakke om koranen og Muhammed. Kirken er ferdig med sin reformasjon og vi har hatt opplysningstiden, kvinnekamp, lik lønn, oppdaterte menneskerettigheter, lover som ikke er basert på religion. Den europeeiske kirke snakker ikke for slaveri, selv om det er nevnt i det Gamle Testamente. Islams syn på reformasjon: http://www.information.dk/547411 Profetens allestedsnærværelse inden for uddannelse og politik og den overdrevne fokusering på den religiøse komponent i mange islamiske samfund blokerer for udvikling af alternative identiteter. Alt går tilbage til ham; han svæver over alt og dominerer hverdagen for muslimske borgere, politikere og teologer. Samtidig hindrer muslimers stærke følelsesmæssige tilknytning til og ureflekterede ophøjelse af Profeten, at der kan foretages en historisk-kritisk undersøgelse af Islams grundlægger. = Profetens nærvær alle steder innen for utdannelse og politikk og den overdrevne fokusering på den religiøse komponent i mange islamiske samfunn blokkerer for utvikling av alternative identiteter. Alt går tilbake til ham, han svever over alt og dominerer hverdagen for muslimske borgere, politikere og teologer. Samtidig hindrer muslimers sterke følelsesmessige tilknytning til og ureflekterte opphøyelse av profeten, at det kan fortetas en historisk-kritisk undersøkelse av islams grunnlegger.. Konvertering: Ingen religioner liker det, men de straffer ikke konvertering og tvil/ateisme med døden. Herregud så lei jeg er av dere islams apologeter som engang ikke tør å vise deres anonyme nick på forumet, som må være dobbelt anonym? Hyklere, feiginger, ser ikke noe galt med islam, slikker islamske sko hver morgen! 3
ops2 Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Sitat http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/01/30/195196776/radikaliserte-imamer-og-forstokket-syn-gjor-integrering-vanskeligere Integrasjonsutfordringen blir ifølge partiformannen også påvirket av «radikaliserte imamer, et forstokket syn på menn og kvinner og kulturelle og religiøse parallellsamfunn.», fastslår Fredriksen og avslutter: «Jeg vil ikke la andre utsatte grupper i stikken på grunn av manglende integrasjon. Min insistering på likestilling mellom menn og kvinner får meg til å vende meg imot enhver form for undertrykkelse.» «Og jeg vil være sikker på at jeg kan finansiere vårt velferdssamfunn i framtida.» Hadde bare det vært slike politiker i Norge også, ikke de hyklerske Arbeiderpartipolitikerene. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 But Islam does not exist apart from Muslims. It is not an abstract entity that can be changed without changing its followers. And if Islam has not changed, that is because Muslims do not want it to. http://www.frontpagemag.com/fpm/243473/you-cant-reform-islam-without-reforming-muslims-daniel-greenfield Det sier Ghulam Sarwar, styreleder i en av Oslos største moskéer, Central Jamaat-e Ahl-e Sunna i Oslo. Han er representant for den første generasjonen innvandrere fra Pakistan. Han erkjenner at ungdomsorganisasjonen Islam Net er mer aktiv på internett, og treffer mange unge der. Dessuten trekker karismatiske foredragsholdere fra utlandet en del unge til Islam Nets årlige fredskonferanse. - Vi kjemper på en mer gammeldags måte. Men vi mener det er bedre å lære om islam av en imam som står foran deg, enn å se et foredrag på nettet. Han er bekymret for at omstridte foredragsholdere kan påvirke unge mennesker til å vende seg mot det norske samfunnet, bli radikalisert, og at det kan føre til parallelle samfunn. Han er dessuten bekymret over at unge reiser til Syria og Irak for å slåss. - Vi kan ikke dømme noen til helvete Moskéen i Urtegata prøver å nå unge med aktiviteter som ofte er knyttet opp mot muslimske merkedager som profeten Muhammeds fødselsdag, eid, ramadan og muslimsk nyttår. De har klasser for gutter og jenter – i adskilte grupper – som studerer en norsk oversettelse av Koranen og hadithene. Sarwar sa søndag at at muslimske foredragsholdere som snakker hatefullt om ikke-troende og som snakker høyt om dødsstraff bør nektes innreise i Norge. Han påpeker at kuffar betyr ikke-troende, men at det ikke betyr at de skal omtales negativt. I løpet av intervjuet kommer også moskéens mangeårige imam, Nehmat Ali Shah, som for et år siden ble utsatt for drapsforsøk. -Noen muslimer sier at alle muslimer ønsker å bo i en islamsk stat, at et kalifat er målet. Bør Norge endres, på sikt bli en islamsk stat? - Muslimer ønsker at hele verden skal bli islamsk, ikke bare Norge. Islam er bra for menneskene, sier imam Shah. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fire-mosk-ledere-om-Sharia_-Islam-Net_-misjonering-og-drommen-om-en-islamsk-stat-8050527.html Det ser ganske håpløst ut når imamer ønsker at Norge skal bli en muslimsk stat. Anonymkode: fcfb3...6b8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 Hvem faen orker å ta på seg oppgaven med å reformere islam, det er en helvetes jobb som går over mange generasjoner. Anonymkode: 8ddd3...e7d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå