Gå til innhold

Borderline personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Noen her inne som lever med denne diagnosen og kan fortelle litt om hvordan det er?

Legene er I tvil om jeg har bipolar rapid cycling eller borderline. Muligens begge. Det er så intenst vondt å leve med. Medisinene hjelper ikke på de ekstreme svingningene mine.

Noen som vet om noen som har blitt bedre av en eller annen behandlingsform?

Mvh gjest på Jorden

Anonymkode: b90d3...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt bedre av mentaliseringsbasert terapi, men ikke bra. Det finnes spesialiserte klinikker for personlighetsforstyrrelser bl.a påmUllevål, da spesielt borderline. Der er de også flinke til å utrede, så du kan finne ut om hva som virkelig er tilfelle. Dialektisk atferdsterapi er en annen behandling, som er spesielt bra om man sliter med selvskading eller impulsivitet. 

Anonymkode: 942e5...83d

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt bedre av mentaliseringsbasert terapi, men ikke bra. Det finnes spesialiserte klinikker for personlighetsforstyrrelser bl.a påmUllevål, da spesielt borderline. Der er de også flinke til å utrede, så du kan finne ut om hva som virkelig er tilfelle. Dialektisk atferdsterapi er en annen behandling, som er spesielt bra om man sliter med selvskading eller impulsivitet. 

Takk for svar. Hvordan blir jeg henvist dit? Ullevål altså? Er det gjennom fastlege?

Og en ting til; har du barn? jeg syns det er så vanskelig å være mamma med disse svingningene.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvordan blir jeg henvist dit? Ullevål altså? Er det gjennom fastlege?

Og en ting til; har du barn? jeg syns det er så vanskelig å være mamma med disse svingningene.

Ja, jeg tror du kan bli henvist gjennom fastlegen, tror jeg ble det selv. De prioriterer dem mellom 18-30 år (men tror ikke det er kjempestrengt) og man må også skrive en egensøknad i tillegg til henvisningen. Om du søker på avdeling for personlighetspsykiatri Ullevål (og egensøknad), så skal det komme opp. Jeg anbefaler det opplegget. Det er både individualterapi og gruppe.

Jeg har valgt å ikke få barn, men jeg sliter med annen sykdom i tillegg. Jeg skjønner hvor vanskelig det er å leve med slike svigninger fra dag til dag. Det er veldig slitsomt i lengden og gjør det vanskelig å planlegge noe. 

Håper du får den hjelpen du trenger!

Skrevet

Jeg gikk til psykolog tre dager i uka hver uke i to år. Jeg kan egentlig kontrollere meg nå. Med mindre jeg får før mange triggere på rad, da gir jeg f liksom. Men det er hardt. Jeg har jobbet lenge for å få kontroll på meg selv. Siste 5 årene har jeg vært impuls en håndfull av ganger. I form av selvskading, bilkjøring og annet. Har en tendes til å få ny tatovering i de verste periodene. 

Akkurat nå er jeg i en vanskelig periode. Jeg tror jeg kommer til å bli forlatt. Jeg leter etter tegn hos samboeren min, stakkars mann. Likevel så tror jeg hans holdning redder meg. En sånn, vi klarer alt holdning. Og alltid sier at han kommer til å være der med en gang og roe meg ned noe han også gjør.

Så har jeg funnet en jobb jeg kan leve med. Og har ca kontroll på det sosiale. Jeg er ute en gang i blant med en vennegjeng. 

Anonymkode: e857a...785

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...