AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Hei. Jeg er ei jente på 15 år, som betyr at jeg går i tiende klasse. Jeg har vært her før, på kvinneguiden, og jeg har skrevet flere innlegg med andre brukere for å bli veiledet m hva jeg skal gjøre. Jeg skal ikke si så mye denne gangen, men jeg er kjempesliten. Jeg har så utrolig mange tanker som surrer i hodet mitt, dette er virkelig ikke sunt for en 15 åring. Jeg har slitet med sosial angst i 2-3 år nå, og jeg bestemte meg først for å gjøre noe med det for ca 5 måneder siden da jeg ble henvist til BUP via fastlegen min som mente jeg trengte hjelp. Jeg har hatt samtaler gjennom månedene med en dame som jobber i BUP(?) og vi driver med spørsmål osv. Men jeg har et enda større problem som jeg enda ikke har delt. Helt siden niende klasse har jeg gruet meg til videregående. Jeg har besøkt flere videregåender, og jeg har ikke holdt ut der i 10 minutter engang uten å få panikkanfall. Jeg er kjemperedd, gråter og stresser hver eneste dag. Jeg vet ikke om jeg klarer å holde ut mer. Pga angsten har jeg ikke veldig perfekte karakterer, og kan derfor ikke komme inn på den skolen jeg føler meg tryggest i siden det er så høyt snitt. Jeg føler at hvis jeg kommer inn på en annen skole enn akkurat DEN skolen kommer jeg til å droppe ut. Jeg er så lei meg, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, skriver dette med tårer i øynene mine. Jeg klarer bare ikke å gå på videregående, jeg kommer aldri til å klare å holde ut mer enn 5 minutter på en ny skole. Hver eneste dag tenker jeg bare at pga vanskelighetene mine så får jeg ingen utdanning. Jeg har ingen håp for meg selv. Dette er så vanskelig for meg. Har snakket med foreldrene mine og de mener at BUP kan hjelpe meg med videregående i samme slengen. At jeg kan få en slags særbehandling(?) Jeg trenger bare at noen her skal gi meg håp om at BUP faktisk kan hjelpe meg så jeg kan puste ut. Jeg gruer meg så mye til å ta det opp, og jeg bare klarer ikke å vente. Det er nå presset er på meg siden jeg må velge vgs innen 1 mars. Vær så snill, kan noen her fortelle meg at alt kan gå bra? Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: d6927...55c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Skriv et personlig brev som du gir til personen du prater med på BUP neste gang, om du finner det vanskelig å snakke om. BUP er profesjonelle og der for å hjelpe deg - ta det første steget og du er GODT på vei. Dette skal gå fint - klem fra meg som kjenner godt til angst. Anonymkode: 8c082...78c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Det finnes egne skoletilbud for barn og ungdom med psykiske vansker som ikke klarer å ha vanlig undervisning. Hvis du har sett programmet "Sykt perfekt" så går den ene jenta med angst på en sånn skole. Syns det er veldig viktig at du tar dette opp med din behandler på BUP. Har selv jobbet med ungdom gjennom skolehelsetjenesten og min erfaring er at rådgiver og lærere på videregående skoler er flinke til å finne løsninger for elever som sliter med ulike ting. Lykke til Anonymkode: 88706...398
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Jeg hadde mye angst, skulket mye på ungdomsskolen og var veldig deprimert. Jeg flyttet inn på internat nær VGS-en jeg kom inn på. De første dagene gråt jeg mye og var kjemperedd, men det gikk seg til. Jeg ble kjent med omgivelsene, og noen i klassen tok kontakt for å bli kjent med meg. Fikk være med i en liten vennegjeng og angsten ble mindre. Anbefaler å gå på VGS, du kommer til å slite uten utdanning nå når vi ser økende arbeidsledighet. Du trenger ikke gå på førstevalget når det gjelder VGS, få studiekompetanse og du kan studere hva du vil etterpå. Med mindre du hadde tenkt å gå yrkesrettet VGS? Jeg kom ikke inn på mitt førstevalg heller, men tok studiekompetanse og studerte noe mer spennende på universitet etterpå. Anonymkode: 0957d...40c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Det er også mulig å søke på vgs på særskilt grunnlag, hvis man feks har nedsatte karakterer pga sykdom, men har gode grunner for å gå på en bestemt skole. Anonymkode: 88706...398
drikkerbrushverdag Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Det går an å søke på særskilt grunnlag. Jeg vet ikke hva kravene for dette er, men tror nok at foreldrene dine har rett. BUP og skolerådgiver kan vurdere det sånn at enkeltelever får eget opptak. Dette er elever som av en eller annen grunn har behov for ekstra tilrettelegging. Det vil ikke nødvendigvis si at du kommer inn på drømmeskolen (sier ikke at det IKKE kan skje, altså!), men at den nye skolen vil tilrettelegge slik at det blir tatt hensyn til deg på best mulig måte. Skriv ned det du tenker på i et brev til BUP og/eller skolerådgiver. Uansett hvordan det blir: vgs er en ny sjanse, med nye muligheter for å treffe folk du kan føle deg tryggere på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå