Gå til innhold

Virker zofran bedre enn afipran?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har afipran og det hjelper ikke og nå orker jeg snart ikke mer. Tenkte å ringe legen i morgen å spørre om zofran, men er redd ikke det heller funker ? Noen erfaringer ? 

Anonymkode: c65e6...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har forskjellig indikasjon, og zofran er VELDIG dyre, så du kan nok ikke få det før du har prøvd andre antiemetika.

Det er mye bedre om du presenterer symptomer og symptomopplevelse enn at du ber om et bestemt preparat fordi du har bestemt deg for at det er det som virker.

Presenter problemet for legen, og la hans fagkunnskap bestemme behandlingen. Det går mye fortere, og skaper mindre frustrasjon for begge parter.

Anonymkode: e5618...c3e

• Liker 1
Skrevet

Hvilke andre enn afipran må prøves først da? 

Har en lang og kompleks sykdom. Dette med kvalme hadde jeg i sommer også. Raste ned i vekt fordi jeg ikke fikk i meg mat, og når jeg fikk i meg noe kom det opp igjen. Lå stortsett langflat å brakk meg/kastet opp døgnet rundt i 2 mnd før det plutselig gikk over av seg selv. 2 nye slike måneder takkler jeg ikke 

skukke egentlig ta gastroskopi sist, men avbestilte siden kvalmen ble borte like før timen min 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre enn afipran må prøves først da? 

Har en lang og kompleks sykdom. Dette med kvalme hadde jeg i sommer også. Raste ned i vekt fordi jeg ikke fikk i meg mat, og når jeg fikk i meg noe kom det opp igjen. Lå stortsett langflat å brakk meg/kastet opp døgnet rundt i 2 mnd før det plutselig gikk over av seg selv. 2 nye slike måneder takkler jeg ikke 

skukke egentlig ta gastroskopi sist, men avbestilte siden kvalmen ble borte like før timen min 

Dette må du snakke med legen din om.

Du har tydeligvis en tilstand som ikke er ferdig utredet. Det kan være lang ventetid på gastroskopi, så kontakt legen din for henvisning umiddelbart. Legen avgjør hva som vil gi deg best symptomlindring til man finner en årsak som kan behandles. Zofran gis vanligvis ikke mot den type kvalme du beskriver, og de er så vidt dyre at de neppe skrives ut uten at det er solid indikasjon for at et annet preparat ikke vil gi bedre lindring. I verste fall vil antiemetika maskere symptomer på en tilstand som ikke bør få utvikle seg. Å bare medisinere symptomer uten å vite årsak kan være farlig.

Ingen her kan gi deg særlig konkrete råd, og særlig ikke når du beskriver "lang og kompleks sykdom." 

Bestill legetime, og følg opp utredningen.

Anonymkode: e5618...c3e

Skrevet

Kanskje du kan få Zofran på blå resept? Jeg har prøvd begge deler etter operasjoner, men begge hjalp. Tror kanskje jeg fikk dem i kombinasjon også,mhadde ekstrem kvalme. Ellers kan doseøkning av Afipran være et alternativ, dersom legen er med på det. Det er helt grusomt å være kvalm, så skjønner at du trenger noensom lindrer. En lege må hjelpe deg her.

Anonymkode: d4fb7...7dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...