Gå til innhold

Celleprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev fra Kreftregisteret om påminnelse om å ta celleprøve fra livmorhalsen. Det står at man gjør det hos fastlegen sin. Men jeg har ikke lyst å gjøre det hos fastlege, jeg vil til gynokolog. Det jeg lurer på er om jeg må ha henvisning fra lege, selv om jeg går til en som er privat? Og hvis jeg må ha henvisning, er det veldig lang ventetid? Jeg vil også ha en vanlig undersøkelse i tillegg til prøven. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henvisning til gynekolog for celleprøve og til en gynekolog med Helfoavtale får du ikke. 

Du står fritt til å bestille time og å betale alt på Volvat eller hos andre private. 

Anonymkode: bee7f...fdf

• Liker 1
Skrevet

noen private gynekologer tar bare imot pasienter med henvisning, men hvis du går på f.eks aleris eller volvat, kan du bare bestille en time. Det er ganske dyrt da. Tror jeg betalte 1500 kr ca for undersøkelse og celleprøve på aleris for to år siden.

• Liker 1
Skrevet

De fleste private gynekologer tar i mot uten henvisning, bare ring å hør. Koster ca 1000-1500 kr for undersøkelse m/ ultralyd og celleprøve.

Offentlig med henvisning kan du også få, mange fastleger gir dette. Men da må du stå i en lang kø for du blir ikke prioritert.

Anonymkode: e66ba...298

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen min henviste meg til gyn. uten spørsmål. Men det er lang ventetid. Fikk brev i desember at jeg ville få time i løpet av mai 2016. Så nesten 6 mnd, ventetid.

Anonymkode: b07b5...389

• Liker 1
Skrevet
Den 16. februar 2016 at 21.30, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min henviste meg til gyn. uten spørsmål. Men det er lang ventetid. Fikk brev i desember at jeg ville få time i løpet av mai 2016. Så nesten 6 mnd, ventetid.

kjedelig å vente, men celleprøve er jo ikke noe akutt, så det er nok en fornuftig prioritering tenker jeg. Celleforandringer utvikler seg ekstremt sakte, så 6 mnd venting betyr ingenting så lenge det bare er en rutinetest :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt hos gynekolog, og har da bestilt time privat. Er ikke veldig komfortabel med å ta celleprøve hos fastelegen, for tenker liksom at det blir litt kleint å ta opp alt mulig annet med en som har glodd opp i underlivet mitt. Men det er bare noe du må føle på selv... mange gjør det mye billigere hos fastlegen.

Men jeg har et spørsmål da... om noen vet. HPV-virus er det som stort sett forårsaker celleforandringer. Dette viruset forsvinner stort sett av seg selv etter 6-10 måneder. Om man da har vært og tatt celleprøve, og alt ser bra ut. Og dessuten ikke har hatt sex med andre enn kjæresten din etter dette (og ikke hadde hatt sex med andre enn han på flere år før dette heller), kan man puste litt lettet ut da? Hvis ikke vurderer jeg å vaksinere meg neste gang jeg er hos legen. Er ikke det lettere enn å måtte ta nye celleprøver i all evighet liksom...?

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, yabbadoo skrev:

kjedelig å vente, men celleprøve er jo ikke noe akutt, så det er nok en fornuftig prioritering tenker jeg. Celleforandringer utvikler seg ekstremt sakte, så 6 mnd venting betyr ingenting så lenge det bare er en rutinetest :)

Neida, helt klart rett prioritering.
Skrev det bare sånn at TS vet at ved en slik henvisning kan det bli endel ventetid.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Ferny skrev:

Jeg har tatt hos gynekolog, og har da bestilt time privat. Er ikke veldig komfortabel med å ta celleprøve hos fastelegen, for tenker liksom at det blir litt kleint å ta opp alt mulig annet med en som har glodd opp i underlivet mitt. Men det er bare noe du må føle på selv... mange gjør det mye billigere hos fastlegen.

Men jeg har et spørsmål da... om noen vet. HPV-virus er det som stort sett forårsaker celleforandringer. Dette viruset forsvinner stort sett av seg selv etter 6-10 måneder. Om man da har vært og tatt celleprøve, og alt ser bra ut. Og dessuten ikke har hatt sex med andre enn kjæresten din etter dette (og ikke hadde hatt sex med andre enn han på flere år før dette heller), kan man puste litt lettet ut da? Hvis ikke vurderer jeg å vaksinere meg neste gang jeg er hos legen. Er ikke det lettere enn å måtte ta nye celleprøver i all evighet liksom...?

Jeg har tatt hos totalt tre forskjellige fastleger (to menn og en kvinne), samt bortimot 20 forskjellige gynekologer. Har aldri følt ubehag hos fastlegene, de er så profesjonelle. Selv har jeg jobbet i helsevesenet, og forskjellen på å vaske underliv og å stelle håret var at man var mer bevisst på at det var ubehagelig for pasienten. 

Og jo, du kan vaksinere deg, men du kan få celleforandringer av andre ting også. Jeg skjønner ikke hvorfor noen IKKE vil sjekke seg, det er jo et fantastisk system med automatiske innkallinger, som har forhindret mange tilfeller av kreft på tidlig stadium. Er det ikke grei å sjekke at alt er i orden? (Kan forstå at overgrepsutsatte synes det er mer ubehagelig, men det kan strengt tatt redde livet ditt.)

Du kan også gjøre det så enkelt som at du ber om henvisning tl gynekolog fra fastlegen. Mange legekontor tilbyr også at du kan ta GU hos en annen lege på huset, oftest brukt hvis du har mann og ønsker kvinne feks. Men jeg vil tro at hvis du forklarer grunnen så får du lov å ta en annen lege den ene dagen. 

Anonymkode: 2bf12...f69

• Liker 1
Skrevet

Hm, ble litt rar setning oppe her. Jeg har heller ikke følt ubehag hos gynekologene, med unntak fra en privat. Prøvde bare å forklare at jeg går mye til fastlegen min, og tenker aldri over at jeg utfører alle mulige sjekker der. :) 

Anonymkode: 2bf12...f69

• Liker 1
Skrevet

Jeg nekter å gjøre sånt hos fastlegen.  Jeg bare ringer den faste private gynokologen jeg pleier å dra til. Får time noen dager senere. Og betaler 1000 kr ca for celleprøve, undersøkelse og innvendig ultralyd. Det er bare 1000 kr, er ikke vits med henvisning

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle! Jeg tror det blir til at jeg kontakter en privat og betaler det det møtte koste. Jeg  vil ikke gjøre det hos fastlegen - føler det blir litt for pinlig for min del! :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...