AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Hei, jeg går vg2 studiespesialisering. Jeg er faglig sterk, har over 5 i snitt og er en grei elev. Men jeg har et problem. Jeg har ingen venner i klassen. Jeg kom ikke i klasse med noen av vennene mine fra ungdomsskolen, og resten av klassen er stort sett fra andre klasser fra ungdomsskolen og har allerede sine "gjenger" - det er liksom ikke plass til meg. Dette i seg selv er forsåvidt greit, men her kommer problemet: Jeg føler meg mobbet. Det er særlig ei jente, som jeg uheldigvis sitter med, som konstant kritiserer meg, latterliggjør meg og til tider skjeller meg ut foran de andre. Snakker om meg som om jeg ikke er der. Jeg blir ikke inkludert i noe som helst, enda jeg har prøvd å ta initiativ. Når vi må velge grupper selv, har jeg ingen å være med, og jeg merker at jeg er uønsket. Helt siden starten av vg1 har klassen hatt en klassegruppe på Facebook. Denne gruppen er "hemmelig", så jeg kan ikke søke den opp og spørre om å bli medlem. Jeg har bedt om å bli lagt til i gruppen, men har hittil ikke blitt det. I dag sa jenta jeg snakket om en del stygge ting til/om meg (ikke at det er noe nytt), men det var det som fikk begeret til å renne over. Jeg føler at hun og et par andre jenter bevisst prøver å psyke meg ut, det virker som om målet er å få meg til å droppe ut (noe jeg selvsagt aldri blir å gjøre). Det gjør så vondt å bli snakket om som om man ikke er der, og bli latterliggjort. (Kommer ikke med konkrete eksempler i frykt for å bli gjenkjent). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Dersom jeg sier dette til kontaktlærer, er jeg redd h*n tar dette opp med jenta/klassen. Da får jeg alle jentene og i verste fall hele klassen mot meg. Det takler jeg ikke. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet jo at dette ikke varer evig, og å droppe ut er som sagt ikke et alternativ. Men det gjør at jeg gruer meg til skolen hver dag, og gjør det vanskelig å konsentrere seg om skolen. Anonymkode: 1e17d...a3c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Dette er virkelig trist å lese. *nettklem fra fremmed* Sjekk disse ressursene: http://www.ung.no/mobbing/2942_Mobbing_p%C3%A5_skolen_-_hva_kan_du_gj%C3%B8re.html http://barneombudet.no/dine-rettigheter/til-a-vaere-fri-for-mobbing/mobbing-pa-skolen-2/ http://www.elevombudene.no/ Anonymkode: 62221...00e
Surriball Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Snakk med inspektøren og be om å få skifte klasse. Det der høres overhodet ikke greit ut 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Tusen takk til begge to. ts Anonymkode: 1e17d...a3c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Du bør så absolutt ta dette opp med kontaktlæreren din, evt annen lærer på skolen. Du kan også snakke med rådgiver, helsesøster/stasjonen. Noe trenger ihvertfall å bli gjort. Kanskje du kan spørre om dere skal se teaterstykket 'Heng meg' som er en del av den kulturelle skolesekken i år. Det setter en del vekkere i folk. Anonymkode: d0172...cb2
Gjest kaninen Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Uff, dette hørtes ut som noe ordentlig dritt! Man håper jo at elever som har kommet seg helt til VGS har lært å behandle andre mennesker med respekt. Sånn som tingene her kunne kanskje det å bytte klasse vært greit for sånn som de holder på er ikke greit. Jeg ville snakket med inspektøren som noen over her skrev. Ser du det som en mulighet til å si til denne jenta hvor vondt det faktisk gjør, altså måten hun behandler deg på, når dere er på tomannshånd? Mange som er kjipe med andre er faktisk ikke klare over hvor vondt det de gjør mot andre kan være. Hvis du sporer et snev av medmenneskelighet i hun kan jo dette være en ide. Om du blir stuck i denne klassen et år får du så godt det lar seg prøve å vokse på denne erfaringen og se at du klarer å håndtere noe som er såpass vanskelig. Lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 Takk for svar. Er usikker på hvordan jeg skal ta dette opp med kontaktlærer, har h*n bare i ett fag så føles litt unaturlig å plutselig skulle ta vedkommende til siden for en "alvorsprat" 22 timer siden, kaninen skrev: Uff, dette hørtes ut som noe ordentlig dritt! Man håper jo at elever som har kommet seg helt til VGS har lært å behandle andre mennesker med respekt. Sånn som tingene her kunne kanskje det å bytte klasse vært greit for sånn som de holder på er ikke greit. Jeg ville snakket med inspektøren som noen over her skrev. Ser du det som en mulighet til å si til denne jenta hvor vondt det faktisk gjør, altså måten hun behandler deg på, når dere er på tomannshånd? Mange som er kjipe med andre er faktisk ikke klare over hvor vondt det de gjør mot andre kan være. Hvis du sporer et snev av medmenneskelighet i hun kan jo dette være en ide. Om du blir stuck i denne klassen et år får du så godt det lar seg prøve å vokse på denne erfaringen og se at du klarer å håndtere noe som er såpass vanskelig. Lykke til videre! Ser dessverre ingen mulighet til å si noe om dette til jenta på tomannshånd. Sporer ikke et snev av medmenneskelighet i den jenta der... Takk for svar uansett! ts Anonymkode: 1e17d...a3c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 Hva med å svare tilbake? "det er litt festlig at du tror din mening betyr noe for meg" også bare snu ryggen til? Jeg hadde det som deg på VGs. Jeg fant ut at det mest effektive var å være skikkelig kjip-kjip i munnen for så å ignorere reaksjonen. Da fikk jeg fred. Jævlig stygt gjort, men virkningsfullt. Eks manglende far/mor " jeg forstår godt hvorfor mor/far ikke var glad nok i deg til å bli" Har flere sånne skikkelig stygge..men de er drøye så vil ikke skrive de. Litt mindre drøye: "har du en mute knapp?" "meningene dine betyr ingenting for noen" "jeg synes igrunn du er litt fascinerende. Litt sånn som å kjøre forbi en bilulykke og ikke klare å la vær å se" "du er like morsom som holocaust" "du minner meg litt om Donald Trump" Osv Anonymkode: 66e43...4e0 1
Gjest Solsmil Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 dette var veldig trist å lese. Man skulle trodd at videregåendeelever var blitt litt mer modne, men slik er det desverre ikke for alle. Og Ingen skal trenge å ha det slik på skolen. Jeg tror det beste du kan gjøre er å snakke med noen om det, som kanskje igjen kan hjelpe deg. Foreldrene dine, kontaktlæreren din, en annen lærer du har god kontakt med, eller helsesøster. Jeg tok kontakt med helsesøster på skolen min da jeg slet med litt av det samme som deg, og hun tok det videre med min kontaktlærer. Så det er også en mulighet. Men en ting er sikkert; du må ta det opp med noen. Du tenker kanskje at du snart er voksen og det er ikke så mye man får gjort med slik da, men ingen skal behøve å ha det sånn på skole eller jobb, verken barn eller voksne. Det vil bryte deg ned på sikt. selv om du har kontaktlæreren din i bare et fag, så er det kontaktlæreren din, og det blir derfor ikke rart å gå til hun eller han hvis du har en slik situasjon. Vedkommende vet jo at h*n er kontaktlæreren din, og har et ansvar deretter. Du kan jo be spesifikt om at det ikke blir tatt opp med hele klassen, hvis du ikke ønsker det. Jeg tenker at det er mye skolen kan gjøre for å gjøre situasjonen bedre for deg. For eksempel å ikke la elevene velge gruppe selv, hvis de er bevisst på situasjonen. Ellers er det jo også mulig at du kan bytte klasse, hvis du ønsker
Tibbie Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 Åh, når jeg leser dette kjenner jeg at jeg ikke savner ungdomsskolen eller vgs. Hele greia er en konstant maktkamp. Hva om du prøver å bli venn med en av skolens "kuleste" eller mest respekterte? Noen på idrettslinja kanskje, er ikke mange av de populære kjent for å studere idrett? Ellers må du passe på å ikke vise denne jenta at du blir brytt ned. Ikke vis henne at det hun gjør fungerer. Og - ta igjen på en simpel måte. Hva er hun? Mobber? Ei biatch? Slem? Fortell henne at hun er slem, og gjør det hver gang hun går deg på nervene. Hun vil nok ikke like å høre det, spesielt siden det er sant. Hun vil sikkert ikke slutte å plage deg, men det vil kanskje gi henne et støkk hun fortjener. Kanskje kom med en enkel "jeg skjønner ikke at du som er så slem med folk har venner?!". Hun vil sikkert slå tilbake med noe "og jeg skjønner at du som er så stygg ikke har noen", men da svarer du bare "akkurat sånn ". Gjerne mens andre hører på. Det vil nok gagne deg at hun blir burna Lykke til! Det er aldri enkelt å ikke være øverst på rangstigen
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #11 Skrevet 17. februar 2016 Huff, dette var ordentlig leit å lese. Jeg er enig i at du blir mobbet. Utestengelse føles helt forferdelig, og det er så utrolig slemt gjort. Det er sterkt av deg å fortsette å gå på skolen og fortsette å gjøre det bra. Hold på dette!! Ellers synes jeg du skal snakke med kontaktlærer/rådgiver/helsesøster på skolen. Du har krav på et godt psykososialt miljø på din arbeidsplass. Du bør presse på få å få bytte klasse, kanskje dine foreldre må på banen og sende noen formelle brev? Anonymkode: d3721...698
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #12 Skrevet 17. februar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å svare tilbake? "det er litt festlig at du tror din mening betyr noe for meg" også bare snu ryggen til? Jeg hadde det som deg på VGs. Jeg fant ut at det mest effektive var å være skikkelig kjip-kjip i munnen for så å ignorere reaksjonen. Da fikk jeg fred. Jævlig stygt gjort, men virkningsfullt. Eks manglende far/mor " jeg forstår godt hvorfor mor/far ikke var glad nok i deg til å bli" Har flere sånne skikkelig stygge..men de er drøye så vil ikke skrive de. Litt mindre drøye: "har du en mute knapp?" "meningene dine betyr ingenting for noen" "jeg synes igrunn du er litt fascinerende. Litt sånn som å kjøre forbi en bilulykke og ikke klare å la vær å se" "du er like morsom som holocaust" "du minner meg litt om Donald Trump" Osv Anonymkode: 66e43...4e0 Kjempebra svar Anonymkode: 1451c...cd8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå