Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på AAP i snart to år, og begynner å gå kraftig lei. Har bestemt meg for at 2016 skal bli et "fikse meg selv"-år. Har begynt å jobbe (ringevikar på barneskole), og det går kjempefint - så fint at jeg har lyst til å utdanne meg slik at jeg kan få fast stilling på en skole, for jeg liker veldig godt å jobbe med barn. Aller helst ville jeg likt å bli en eller annen form for veileder for barna, noen de kunne snakke med når de hadde det vanskelig. Grunnen til at jeg er på AAP er jo nettopp at jeg har slitt veldig mye selv, og hvis jeg kan hjelpe andre ut av av sine kriser, føler jeg at jeg har gjort mitt her i verden...  

Jeg har en veldig hyggelig saksbehandler, og jeg møter henne om noen dager for å diskutere AAP og utdanning. Jeg kan nemlig ikke leve på studielån og jobb når jeg studerer, fordi
1) Jeg har ikke fast jobb
2) Jeg tror ikke jeg kan studere engang et deltidsstudie - jeg tror jeg må ta enkeltemner innenfor f.eks. pedagogikk, og trappe opp ettersom jeg kjenner at det går - og da får jeg bare smuler fra Lånekassa.  
3) Hver gang jeg har måttet jobbe samtidig som jeg har gått på skole, har jeg droppa ut fordi arbeidsmengden ble så stor at jeg ikke fikk sove, ikke turde møte opp, etc. Sykdommen slår ut i full blomst, så det er viktig å ta disse tingene sakte.

Jeg er definitivt innenfor den gjengen som kan få godkjent AAP samtidig som jeg studerer. Jeg trenger tross alt hjelp til å få bedre kvalifikasjoner innenfor en jobb jeg på sett og vis allerede har, så det er ekstremt arbeidsretta utdanning, ikke noe vissvass. Samtidig er jeg fremdeles syk, og har vist meg å være veldig fokusert på å bli bedre. Alle tiltak (jobb, trening, medisinering, terapi) har jeg stått for selv. NAV har ikke sendt meg noe sted, hadde det vært opp til dem hadde jeg bare sitti i sofaen hele dagen.  

...Men hvordan går jeg fram her? Er det noe spesielt jeg burde si, eller ikke si? Har dere noen tips?

Tusen takk!

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er i noenlunde tilsvarende situasjon. Hvordan gikk det med møtet hvor dere skulle diskutere aap og utdanning? Fikk du dette godkjent? 

Anonymkode: cc114...057

Skrevet (endret)

Dette er kanskje noe for deg hvis du er over 25 år. Det kalles voksenretten og gir også adgang til studielån. http://voksenveien.no/dropins/

Endret av Atea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så forbanna patetisk at du velger å snylte på NAV i stedet for å ta studielån. Æsj!

Anonymkode: 8c30e...417

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så forbanna patetisk at du velger å snylte på NAV i stedet for å ta studielån. Æsj!

Hva faen? Den patetiske her er jo deg! Hva om du teller til 10 og så leser deg opp på hva AAP er og hvem som kan få det, da tror jeg du får litt mer selvinnsikt og jekker deg ned noen hakk. 

Anonymkode: 2c5c7...68f

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du HI i det hele tatt? Man får ikke nok penger av Lånekassen hvis man tar oppstykket studie til å klare seg. Så hva gjør man da, når man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av studiene?

Jeg fikk forøvrig beskjed om at det er mulig å beholde AAP når man går på høyskole. Hva man bør si vet jeg ikke helt. Trenger vel kanskje ikke å si mer enn at man har lyst til å bli *sett inn yrke* og må gå *sett inn studie* for å bli det, men man vet ikke helt hvordan man skal få det til i og med at man ikke kan jobbe under studiene. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikkje snylting når ein er sjuk. Lånekassen er eit bra tilbod for mange, men ikkje for alle.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Brimi skrev:

Leste du HI i det hele tatt? Man får ikke nok penger av Lånekassen hvis man tar oppstykket studie til å klare seg. Så hva gjør man da, når man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av studiene?

Man innser at man ikke har ressurser til å utdanne seg p.d.d.

Det er helt sykt at så mange mennesker velger å snylte og motta AAP fordi de ikke vil ta lån. Kvalm blir jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du teller til 10 og så leser deg opp på hva AAP er og hvem som kan få det, da tror jeg du får litt mer selvinnsikt og jekker deg ned noen hakk. 

Hvis man er for syk til å jobbe, hvorfor skal man da utdanne seg? Blir kapasiteten så mye bedre så fort man har tatt en bachelor på statens regning?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Det er ikkje snylting når ein er sjuk.

Jo, det er det så absolutt.

Det er altfor mange som er «syke» for å få AAP og slippe studielån. Kanskje den mest utbredte svindelen for folk mellom 20 og 30.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altfor mange som er «syke» for å få AAP og slippe studielån. Kanskje den mest utbredte svindelen for folk mellom 20 og 30.

Nei, det er det absolutt ikke.  Jeg gjentar, les deg opp på AAP så lærer du noe, men det gidder du vel ikke. Bedre å sitte her å lire av deg sure oppgulp på ting du ikke har kjennskap til.

En siste ting, jeg fikk dekket 3 år på BI via omskolering når det het det, samtat jeg fikk støtte til 3 årig bachelor under AAP. I dine øyne må jeg være den største snylteren du kjenner til. Toppen av isberget er at jeg nå bor i utlandet på norsk trygd, ergo, jeg lever fett på dine skattepenger og betaler minimalt med skatt til "moderlandet".

Håper du nå satt hva enn du tygger på i halsen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En siste ting, jeg fikk dekket 3 år på BI via omskolering når det het det, samtat jeg fikk støtte til 3 årig bachelor under AAP. I dine øyne må jeg være den største snylteren du kjenner til. Toppen av isberget er at jeg nå bor i utlandet på norsk trygd, ergo, jeg lever fett på dine skattepenger og betaler minimalt med skatt til "moderlandet".

Du er et kroneksempel på den typsike NAV-snylteren. At du ikke skjemmes.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er for syk til å jobbe, hvorfor skal man da utdanne seg? Blir kapasiteten så mye bedre så fort man har tatt en bachelor på statens regning?

Tja, kanskje fordi man er på bedringens vei og kan jobbe litt, men uten utdannelse så er det veldig vanskelig å få seg jobb. Du vet hva man gjør på AAP? De fleste tar utdanning, er i praksis, går kurs etc etc. AAP er for å avklare hvor mye man kan eller ikke kan jobbe. Det hadde vært noe annet om man hadde vært ufør.

Endret av Brimi
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Det er ingen som har lyst til å vere sjuk. Og AAP gir ikkje meir støtte enn at hjula akkurat går rundt. Det blir direkte feil av deg å insinuere at NAV ikkje silar ut dei som ikkje er verkeleg sjuke. Det er ein omstendeleg søknadsprosess, som går om lege. Viss ein ikkje kan dokumentere nedsett arbeidsevne, får ein ikkje AAP.

• Liker 9
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese ekstremt nøye gjennom regelverket og "snakke NAV sitt språk" ved å argumentere ut fra reglene. Sett deg gjerne ned og skriv under hver regel hvorfor du går inn under den. 

Det er ikke sikkert det er nødvendig, og det er mye arbeid, men det var det jeg til slutt måtte gjøre for å få det godkjent, etter noen rimelig usaklige avslag :)

Ellers er det ekstremt viktig at du har fokus på hvorfor akkurat denne utdanningen er nødvendig for å etter hvert klare deg i arbeid, ettersom dette er årsaken til at utdanning på AAP er mulig - at det er noe NAV støtter for at vi skal bli mer uavhengige av dem på sikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Gladius Veritatis skrev:

Viss ein ikkje kan dokumentere nedsett arbeidsevne, får ein ikkje AAP.

Vel, det er fryktelig mange mellom 20 og 30 som velger å søke AAP fordi de vil slippe studielån. Det er ikke vanskelig å få innvilget AAP.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Brimi skrev:

Du vet hva man gjør på AAP? De fleste tar utdanning, er i praksis, går kurs etc etc. AAP er for å avklare hvor mye man kan eller ikke kan jobbe. Det hadde vært noe annet om man hadde vært ufør.

Det er merkelig at det er så mange som ikke klarer å utdanne seg hvis de må ta studielån, men som er supermotivert for utdanning hvis de kan snylte og motta AAP. :)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig at det er så mange som ikke klarer å utdanne seg hvis de må ta studielån, men som er supermotivert for utdanning hvis de kan snylte og motta AAP. :)

Jeg kan bare svare for meg selv, og ettersom jeg faktisk er syk, er det ikke sikkert at jeg er en av de du snakker om, men jeg sier noen ord likevel:

Jeg har forsøkt to ganger å ta utdanning på lånekassen, og en gang med AAP. Begge de to gangene med lånekassen, måtte jeg avbryte studiene etter bare noen måneder fordi presset om å jobbe ved siden for å klare meg økonomisk ble for høyt, samtidig som jeg ikke hadde noe sikkerhetsnett rundt meg, verken økonomisk eller praktisk. Dette forverret sykdommen enormt, og jeg sluttet fullstendig å sove. Under forsøk nr 2, havnet jeg på sykehus på grunn av dette. 

Under AAP klarte jeg derimot å fullføre en bachelorgrad, fordi jeg kunne hvile i at det var helt ok at jeg ikke jobbet i tillegg, og jeg kunne bo alene i en stille leilighet hvor jeg fikk studiero, og nattesro. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det absolutt ikke.  Jeg gjentar, les deg opp på AAP så lærer du noe, men det gidder du vel ikke. Bedre å sitte her å lire av deg sure oppgulp på ting du ikke har kjennskap til.

Håper du nå satt hva enn du tygger på i halsen.

Så all utdannelsen betalt av staten var nytteløs...? Siden du nå cruiser rundt i utlandet på mer av statens penger?

Anonymkode: 57cc1...3ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Snop skrev:

Under AAP klarte jeg derimot å fullføre en bachelorgrad, fordi jeg kunne hvile i at det var helt ok at jeg ikke jobbet i tillegg, og jeg kunne bo alene i en stille leilighet hvor jeg fikk studiero, og nattesro. 

La meg gjette, du er sykepleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...