Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt og greit. Andre mennesker er plagsomme. Slik går det når andre vil ha det du vil ha. 

Anonymkode: 33530...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over, men det gir likevel en uforholdsmessig stor fordel da det er ganske få som tenker på å melde seg inn i OBOS når de blir født, for å sette det litt på spissen. Kjøper du din egen leilighet f. eks. når du er 25, så står du altså med 25 år ansiennitet selv om du aldri selv var inne på tanken om å melde deg inn, mens. en som f. eks. ikke var så heldig å ha besteforeldre man kunne arve ansiennitet av og som da meldte seg inn da h*n var 18 kun står med 7 års ansiennitet. Det er selvfølgelig feil, man skal primært belønnes av gode valg, ikke tilfeldig arv. 

Det rettferdige hadde vært å kun la eget medlemskap med løpende ansiennitet fra egen innmeldingsdato være tellende eller i det minste en mye mer restriktiv ansiennitet ved arv, f. eks. begrenset oppad til 5 år eller lignende. 

Anonymkode: 0fc56...dc8

Siden du er så opptatt av at det er urettferdig at noen arver OBOS/borettslags-medlemsskap og dermed får lenger ansenietet - gjelder dette alle typer arv?

• Liker 4
Skrevet

Da vant jeg nok en budrunde. Blir veldig spennende om jeg får denne! Krysser fingrene.

Anonymkode: 5075c...1b9

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vant jeg nok en budrunde. Blir veldig spennende om jeg får denne! Krysser fingrene.

Du har endelig fått deg et OBOS-medlemskap også da, regner jeg med?

Anonymkode: 21024...084

• Liker 6
Skrevet

Som innflytter til Oslo har jeg kanskje et nytt perspektiv på dette.

Ikke bare bidrar forkjøpsretten til at folk med arvede "gode nummer" kommer foran deg i køen, men mener dere her inne som er tilhengere av ordningen at mine foreldre burde kjøpe medlemskap i alle boligbyggerlag i Norge, sånn for å sikre seg for at jeg faktisk kunne ha et godt nummer? Med andre ord driver OBOS med diskriminering mot de som ikke er født og oppvokst i Oslo/østlandet eller har slekt der. Det er for så vidt ikke noe større problem enn at jeg etter hvert sluttet å gå på OBOS-visninger fordi jeg var så drit lei forkjøpsretten, men. 

I tillegg bidrar det til at budrundene gjerne ikke går så høyt som det de nødvendigvis ville ha gjort, fordi folk som ønsker forkjøp ikke har noen interesse i å drive opp prisene. Alle kjøperne avslører ikke sin betalingsvillighet, og selgeren får ikke best mulig pris for sin bolig. Hvorvidt dette skjer med din bolig når du selger igjen etterpå er helt opp til tilfeldighetene. 

Skrevet (endret)

Og i tillegg:

At medlemskapet bare gjelder ens egen alder gjør jo bare systemet ENDA mer urettferdig. En del eldre er jo i markedet for de samme leilighetene som unge som kanskje har et barn eller likn. Hvorfor i alle dager skal eldre mennesker få subsidierte billige boliger på bekostning av unge, når de alt annet likt har en bedre økonomisk situasjon, mer oppsparte midler og bedre lønn? 

Endret av Tapet
Skrevet

Jeg var ikke medlem og ingen medlemskap å arve, men fikk kjøpt leilighet likevel. Ble innmeldt automatisk ved overtagelse. Bor ikke i OBOS borettslag lenger, men beholder medlemskapet. Det finnes mange eksempler på at dette funker fint uten å arve medlemskap osv. Å påberobe urettferdighet hver gang noe ikke går ens vei blir litt for sutrete for min del.

Anonymkode: e7149...4ac

• Liker 3
Skrevet
Den Tuesday, February 16, 2016 at 12.28, AnonymBruker skrev:

Så lei av den forkjøpsretten! Tapte min andre leilighet idag, til fordel for et OBOS medlem. Veldig veldig skuffa akkurat nå. Det føles helt håpløst å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, når man må konkurrere med disse OBOS medlemmene som kaprer leilighetene.

Å.....vi som har betalt medlemsskap i alle år, skal stilles oss bak deg? Jøss....

Anonymkode: 15461...1b2

• Liker 4
Skrevet

Vil ansiennitet si at man har betalt for medlemskap, eller hvor lenge en har eid leiligheten? 

Skrevet
4 timer siden, Tapet skrev:

Som innflytter til Oslo har jeg kanskje et nytt perspektiv på dette.

Ikke bare bidrar forkjøpsretten til at folk med arvede "gode nummer" kommer foran deg i køen, men mener dere her inne som er tilhengere av ordningen at mine foreldre burde kjøpe medlemskap i alle boligbyggerlag i Norge, sånn for å sikre seg for at jeg faktisk kunne ha et godt nummer? Med andre ord driver OBOS med diskriminering mot de som ikke er født og oppvokst i Oslo/østlandet eller har slekt der.

Jeg er for forkjøpsretten og også innflytter til Oslo. Jeg flyttet til Oslo som student og som de fleste andre studenter leide jeg og hadde kort horisont på livet. Da jeg over tid trivdes så godt at jeg kunne forestille meg å bli en del år i Oslo og starte arbeidslivet her var jeg fremdeles student uten kjøpeplaner, men meldte meg inn i OBOS fordi jeg visste det var lurt mtp. forkjøpsrett og forsikringsavtalene. For 200,- i året var det ikke akkurat en kjempeinvestering. Da jeg ble klar for å kjøpe hadde jeg fire års ansiennitet og fikk leiligheten.

OBOS driver ikke mer diskriminering enn jentekor som ikke vil ha gutter med.

Anonymkode: 2c75c...3eb

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke værre enn å melde seg inn når det er Obosleiligheter du vil se på. Det er jo ikke sånn at de nekter deg å bli medlem, og du må uansett bli medlem dersom du kjøper bolig i et borettslag tilknyttet dem.

Om jeg skulle flyttet til Oslo ville jeg meldt meg inn i Obos, samt sett om bbl tilknyttet storbyfordelen i mitt medlemsskap i bbl her  jeg bor nå hadde noen interessante leiligheter ute. Obos har kommet hit til byen, og andre bbl har et samarbeid gjennom noe de kaller for storbyfordelen. Det har aldri vært lettere å ordne seg enn det det er nå sånn sett.

Anonymkode: 6cb68...117

Skrevet

Jeg har meldt meg inn i borettslaget her for flere år siden, for å unngå nettopp dette. Ofte er billigere leiligheter gått til ung som nettopp har kjøpt medlemskap. Da er det for meg å bare tre inni deres bud. Kjøp medlemskap du 

Anonymkode: 00cea...ac9

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ansiennitet si at man har betalt for medlemskap, eller hvor lenge en har eid leiligheten? 

Ansienniteten er den tiden du har betalt for medlemsskap og du kan være medlem uten å bo i borettslag.

Gjest Juanita
Skrevet

Oi! Klarer dere å krangle om dette altså? Jeg bor i OBOS, har kjøpt to leiligheter, men ikke trengt forkjøpsrett. Mener å huske jeg mistet til forkjøpsretr en gang. Det føles veldig urettferdig når man har vunnet budrunden, og så mister pga ansiennitet! Særlig fordi man kanskje kunne lagt på noen tusen til slik at den med ansienniteten trakk seg, men det får man jo ikke lov til... Man byr jo gjerne ikke mer enn man må i utgangspunktet, men det er jo kjipt å vite at om man hadde budt 50 000 mer så hadde man fått leiligheten for da ville ingen ønsket å overta budet på ansiennitet....

Har også meldt meg inn i USBL selv om jeg ikke har flytteplaner, og også opprettet medlemsskap for barn. Bruker OBOSrabatt mye på kulturopplevelser!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk leiligheta! Grunnen til at jeg fikk den var nok fordi at megleren var på min side, og sørget for at leiligheta var så utilgjengelig for alle andre (slettet annonsen på finn med en gang vi fikk den, og holdt obosvisninga kl 22 på en lørdag) hehe

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
Den 16. februar 2016 at 12.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke fra Oslo, mine slektninger er heller ikke fra Oslo, og OBOS er heller ikke et Oslo boligbyggelag. Obos er i hele sør Norge. 

Anonymkode: 9ee62...63a

Sånn til opplysning: OBOS var til for få år siden et Oslo basert firma. Dvs at hvis mine foreldre skulle kjøpt medlemsskap i et BBL for meg hadde det enten vært Vestbo, BOB eller Stor Bergen (som NÅ er blitt OBOS). Så lang ansiennitet i forhold til å ha vært medlem i OBOS lenge har faktisk vært forbeholdt Oslo folk da det hadde null verdi andre steder i landet.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk leiligheta! Grunnen til at jeg fikk den var nok fordi at megleren var på min side, og sørget for at leiligheta var så utilgjengelig for alle andre (slettet annonsen på finn med en gang vi fikk den, og holdt obosvisninga kl 22 på en lørdag) hehe

Du har et problem med forkjøpsrett, men dette synes du er okei?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, February 19, 2016 at 14.47, AnonymBruker skrev:

Begge deler, og dette gjøres litt ulikt i ulike boligbyggelag. Ansinitet når en ikke har eid bolig på medlemsnummeret løper fra den dagen et medlemskap ble betalt for. 

Kjøper en bolig og bruker medlemsnummeret nullstilles ansiniteten, og man opparbeider ny ansinitet som boende. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har et problem med forkjøpsrett, men dette synes du er okei?

Dette er nok til å fortelle meg at vi har gått 5 på og at dette er en underholdningstråd for ts,uten rot i virkeligheten. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...