Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg dumt, men er det ikke penger som snakker?

Jeg forstår hvis det er to stk som byr det samme, at de med lengst medlemskap i obos får først. Men hvis du byr høyest får du vel leiligheten?

Anonymkode: 8e4d5...34e

Et obos medlem kan kjøpe leiligheten til den prisen som kjøperen i budrunden fikk den for. Obos medlemmer trenger derfor ikke å være med i budrundene.

Anonymkode: 5075c...1b9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er leiligheter som er "billige" som blir tatt på forkjøpsrett vanligvis.

TS hadde vel en vått drøm om å kuppe boligen, men tapte på forkjøpsretten.

Neste gang så byr du litt ekstra så ordner det seg nok til slutt.

Anonymkode: 2eee9...f64

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg dumt, men er det ikke penger som snakker?

Jeg forstår hvis det er to stk som byr det samme, at de med lengst medlemskap i obos får først. Men hvis du byr høyest får du vel leiligheten?

Nei. Høyeste bud blir det en postensiell forkjøpsrett kan kjøpe leiligheten for. Uten å delta i budrunde. Når budrunden er over går det en tid (tror det varierer, men ca 1 døgn),  og de som da har meldt forkjøpsrett( må gjøres innen fastsatt frist) kan ta leiligheten foran den som la inn vinnende bud, gitt lengst ansiennitet. Så har en meldt inn forkjøpsrett kan det være lurt å holde seg unna budrunden og heller ta leiligheten på ansiennitet. 

Anonymkode: d512c...3be

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Høyeste bud blir det en postensiell forkjøpsrett kan kjøpe leiligheten for. Uten å delta i budrunde. Når budrunden er over går det en tid (tror det varierer, men ca 1 døgn),  og de som da har meldt forkjøpsrett( må gjøres innen fastsatt frist) kan ta leiligheten foran den som la inn vinnende bud, gitt lengst ansiennitet. Så har en meldt inn forkjøpsrett kan det være lurt å holde seg unna budrunden og heller ta leiligheten på ansiennitet. 

Ok, takk for utfyllende svar. Jeg bor ikke i Oslo, men det er muligens likt i andre fylker.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for utfyllende svar. Jeg bor ikke i Oslo, men det er muligens likt i andre fylker.

Stort sett alle boligbyggelag har forkjøpsrett for sine medlemmer. 

Anonymkode: 71a4d...51e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medlemskap og langt medlemskap lønner seg i lengden. Hadde du meldt deg inn i Obos som ung så hadde du unngått å tape på forkjøpsrett. Noen fordeler skal vil ha som har vært trofaste medlemmer i en årrekke, eller har overtatt besteforeldres medlemskap. 

Du får ingen sympati fra meg over denne typen syting. 

Anonymkode: 9ee62...63a

Right. Ja, du er jo veldig "trofast" hvis du arver et medlemskap, for det er det jo deg selv som har vært så flink å tenke på, ikke sant? Not. 

Greit nok at man skal få litt igjen for eget medlemskap, men å arve medlemsskap fra slektninger som er født lenge før en selv er en anakronisme. 

Anonymkode: 0fc56...dc8

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Right. Ja, du er jo veldig "trofast" hvis du arver et medlemskap, for det er det jo deg selv som har vært så flink å tenke på, ikke sant? Not. 

Greit nok at man skal få litt igjen for eget medlemskap, men å arve medlemsskap fra slektninger som er født lenge før en selv er en anakronisme. 

Overtar en medlemskap fra en som er eldre enn deg, slettes all tid før du ble født. Så overtar du fra noen som har medlemsskap fra 85, og du er født i 95 så teller medlemsskapet fra 95. En kan altså ikke ha lengre ansiennitet enn egen alder. 

• Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Overtar en medlemskap fra en som er eldre enn deg, slettes all tid før du ble født. Så overtar du fra noen som har medlemsskap fra 85, og du er født i 95 så teller medlemsskapet fra 95. En kan altså ikke ha lengre ansiennitet enn egen alder. 

Det er jeg klar over, men det gir likevel en uforholdsmessig stor fordel da det er ganske få som tenker på å melde seg inn i OBOS når de blir født, for å sette det litt på spissen. Kjøper du din egen leilighet f. eks. når du er 25, så står du altså med 25 år ansiennitet selv om du aldri selv var inne på tanken om å melde deg inn, mens. en som f. eks. ikke var så heldig å ha besteforeldre man kunne arve ansiennitet av og som da meldte seg inn da h*n var 18 kun står med 7 års ansiennitet. Det er selvfølgelig feil, man skal primært belønnes av gode valg, ikke tilfeldig arv. 

Det rettferdige hadde vært å kun la eget medlemskap med løpende ansiennitet fra egen innmeldingsdato være tellende eller i det minste en mye mer restriktiv ansiennitet ved arv, f. eks. begrenset oppad til 5 år eller lignende. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg liker Obos. Har et medlemskap som ble opprettet på slutten av 40-tallet, men det har aldr blitt brukt til å kjøpe bolig. Har spart masse på ulike rabatter, og i forrige uke sparte jeg nesten 3000 da jeg kjøpte tak med Obos-rabatt. Det tilsvarer mer enn ti år med medlemsavgift...

Anonymkode: 6561f...711

• Liker 7
Skrevet

Istedenfor å skrive dette innlegget burde TS ha brukt tiden sin på å melde seg inn i OBOS. Jeg fikk min på knappe to ukers ansiennitet. 

Anonymkode: 21024...084

• Liker 11
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet medlemskap og tok huset jeg bor i på forkjøpsrett. Jeg var medlem også før jeg arvet et "godt" nummer og det medlemsskapet gikk videre til mitt barn som nå har like langt medlemsskap som h*n har levd. Veldig greit når tiden for å kjøpe bolig er inne.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer da ikke? Jeg har medlemsskap som er atskillig eldre enn jeg er, og det fungerer helt fint. ;)

Endret av Brunhilde
  • Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg har arvet medlemskap og tok huset jeg bor i på forkjøpsrett. Jeg var medlem også før jeg arvet et "godt" nummer og det medlemsskapet gikk videre til mitt barn som nå har like langt medlemsskap som h*n har levd. Veldig greit når tiden for å kjøpe bolig er inne.

Det stemmer ikke. Jeg har medlemsskap som er atskillig eldre enn jeg er, og det fungerer helt fint. ;)

Varierer sikkert fra boligbyggelag til boligbyggelag. I OBOS, som jeg kjenner, kan man ikke ha lengre ansiennitet enn fra egen fødselsdag. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Brunhilde skrev:

Det stemmer ikke. Jeg har medlemsskap som er atskillig eldre enn jeg er, og det fungerer helt fint. ;)

Jeg forstår det er behagelig utfra et subjektivt perspektiv, men poenget var at det uansett ikke er rettferdig. Man tenker ikke på å opprette medlemskap når man blir født, så man får uansett en urimelig stor fordel som følge av tilfeldig arv. Det er gode valg som å melde seg inn i Obos tidligere enn andre som bør belønnes, ikke det at man tilfeldigvis hadde en bestemor som kjøpte medlemskap i 1956, og som man nå arver medlemskapet av. 

Nei, de nyere reglene innebærer at man ikke kan ha ansiennitet som er eldre enn egen alder, selv om medlemskapet i seg selv er eldre:

" Ansienniteten regnes fra den datoen som betalingen for medlemskapet er mottatt av OBOS. 

NB! Hvis du arver et medlemskap som er eldre enn deg, vil ansienniteten regnes fra din fødselsdag. "

Kilde: https://www.obos.no/medlemskap-og-fordeler/sporsmal-og-svar (fra spm: Når regnes ansiennitet fra?)

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Rosalie skrev:

Varierer sikkert fra boligbyggelag til boligbyggelag. I OBOS, som jeg kjenner, kan man ikke ha lengre ansiennitet enn fra egen fødselsdag. 

Nei, det er en generell OBOS regel, dog var det tidligere slik at ansienniteten var ubegrenset, også for de arvede medlemskapene som var tegnet før egen fødselsdato. 

Skrevet
12 minutter siden, Brunhilde skrev:

Det var slik før, men der virker som om det har blitt forandret.

Jeg sjekket inne på OBOS' sider nå, og der står det:

Sitat

Medlemskapet kan overføres til nære familiemedlemmer etter bestemte regler. Vær imidlertid oppmerksom på at man ikke kan få lenger ansiennitet enn fra den dato man er født.

Anonymkode: 69935...757

Skrevet
22 minutter siden, Brunhilde skrev:

Det har jeg ikke hørt om. Hvor har du medlemsskap? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var slik før, men der virker som om det har blitt forandret.

Jeg sjekket inne på OBOS' sider nå, og der står det:

Jeg er ikke tilknyttet OBOS, kanskje derfor.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en generell OBOS regel, dog var det tidligere slik at ansienniteten var ubegrenset, også for de arvede medlemskapene som var tegnet før egen fødselsdato. 

Her svarer du "god dag mann økseskaft"! Det kan være ulike regler i ulike boligbyggelag. Obos har sine regler, bob og garanti har helt andre regler. 

Forøvrig, så skal dere som ikke er medlem i et boligbyggelag, som ts, være glad for at dere får mulighet til å prøve å få kjøpe de boligene medlemmene i boligbyggelaget IKKE er interessert i å kjøpe. Før var dette nemlig ikke mulig, da var boligbyggelagsboliger noe som kun var tilgjengelig for medlemmer og ingen andre. 

Så kom høyre og endret på den regelen, resultatet ble at prisene skjøt i været etter 1982. 

Anonymkode: 9ee62...63a

Skrevet
1 minutt siden, Brunhilde skrev:

Jeg er ikke tilknyttet OBOS, kanskje derfor.

Det kan være. :)

Det er sikkert ulik praksis i de ulike boligbyggerlag rundt om.

Skrevet

Som andre har sagt så bør du melde deg inn i OBOS i dag, eller i det minste med en gang du ser en OBOS-leilighet du vil ha. En ukes ansiennitet er bedre enn ingen ansiennitet, noen ganger er det gjerne bare en person som melder forkjøp.

Det koster 200kr i året, og man får en del rabatter som man fort kan tjene det inn på. 

Men skjønner GODT at det er surt, jeg syntes forkjøpsrett var helt glimrende (siden jeg har arvet medlemskap selv), helt til en med ansiennitet fra steinalderen tok leiligheten jeg skulle ha. Om jeg hadde tatt en på forkjøp selv så hadde det også vært med litt dårlig samvittighet, selv om reglene er klare og noe kjøperne er opplyst om og må forholde seg til. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...