Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lei av den forkjøpsretten! Tapte min andre leilighet idag, til fordel for et OBOS medlem. Veldig veldig skuffa akkurat nå. Det føles helt håpløst å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, når man må konkurrere med disse OBOS medlemmene som kaprer leilighetene.

Anonymkode: 5075c...1b9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo melde deg inn i OBOS selv. Da kan du i det minste håpe at det ikke er noen med lavere nummer enn deg som snapper leiligheten.  Du trenger heller ikke delta i budrunder, du bare melder inn forkjøpsrett. 

Anonymkode: d57a2...8e7

• Liker 16
Skrevet

Regner med at du har meldt deg inn i OBOS selv nå, du må jo uansett bli medlem for å kunne eie OBOS-leilighet. Og jeg vet folk som har tatt leilighet på forkjøpsrett med OBOS-medlemsskap som bare er få dager gammelt...

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lei av den forkjøpsretten! Tapte min andre leilighet idag, til fordel for et OBOS medlem. Veldig veldig skuffa akkurat nå. Det føles helt håpløst å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, når man må konkurrere med disse OBOS medlemmene som kaprer leilighetene.

Medlemskap og langt medlemskap lønner seg i lengden. Hadde du meldt deg inn i Obos som ung så hadde du unngått å tape på forkjøpsrett. Noen fordeler skal vil ha som har vært trofaste medlemmer i en årrekke, eller har overtatt besteforeldres medlemskap. 

Du får ingen sympati fra meg over denne typen syting. 

Anonymkode: 9ee62...63a

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medlemskap og langt medlemskap lønner seg i lengden. Hadde du meldt deg inn i Obos som ung så hadde du unngått å tape på forkjøpsrett. Noen fordeler skal vil ha som har vært trofaste medlemmer i en årrekke, eller har overtatt besteforeldres medlemskap. 

Du får ingen sympati fra meg over denne typen syting. 

Er ikke alle som har foreldre som kommer fra Østlandet..

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medlemskap og langt medlemskap lønner seg i lengden.

Eller la vær å kjøpe Obosleilighet...

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ville ikke ha vært like lei av dene forkjøpsretten, hvis det hadde vært du som hadde klart å skaffe deg en leilighet på denne måten...

Anonymkode: b897b...b5a

• Liker 14
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare sånn det er. Meld deg inn selv, så har du større sjanse. Eller se på en leilighet hvor fristen for forkjøpsrett er utgått.... 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som har foreldre som kommer fra Østlandet..

Jeg er ikke fra Oslo, mine slektninger er heller ikke fra Oslo, og OBOS er heller ikke et Oslo boligbyggelag. Obos er i hele sør Norge. 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke fra Oslo, mine slektninger er heller ikke fra Oslo, og OBOS er heller ikke et Oslo boligbyggelag. Obos er i hele sør Norge. 

Du ville ikke ha vært like lei av dene forkjøpsretten, hvis det hadde vært du som hadde klart å skaffe deg en leilighet på denne måten...

Vel, mine foreldre er fra Finnmark, samme med kjærestens foreldre. Vi har spinket og spart til egenkapital i mange år, men det hjelper ikke når man må stille mot kjøpere som har arvet foreldrenes obos medlemskap. Vurderer å melde meg inn, men det føles håpløst når man kun har så kort kort ansenitet.

• Liker 3
Skrevet

OBOS er noe dritt. Jeg er medlem og eier OBOS-leilighet, men det er uansett noe dritt. De reklamerer med at de jevner ut ulikhet og fjerner privilegier, men sannheten er tvert om: Folk med privilegier gjennom OBOS kommer luskende og tuskende. OBOS er en levning fra en annen tid, og er virkelig kun en hemsko i dagens marked.

Anonymkode: 17739...848

• Liker 11
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvølgelig ikke, men da hadde jeg hatt medfølelse med alle som hadde mista boligen til fordel for forkjøpsretten, siden jeg selv vet hvor kjipt det er.

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med flere som er imot OBOS og lignende boligbyggerlag på tross av at de har fått leiligheter på forkjøp. At systemet tilfeldigvis slår heldig ut for en personlig, trenger ikke nødvendigvis å medføre at man liker systemet. Jeg liker å ha bedre tiltro til folk enn som så.

• Liker 9
Skrevet

Jeg like forkjøpsretten. Jeg meldte meg inn da jeg var i begynnelsen av 20-årene, og da jeg skulle kjøpe leilighet 13år senere var det forkjøpsretten som gjorde det mulig for meg å få leilighet i et veletablert og populært borettslag.

Kjenner også andre som bare har hatt noen måneders forkjøpsrett, og fått bolig på dette.

Forkjøpsretten er flott for oss som ikke har rike foreldre med villaeiendommer og ønsker å bo sentralt. Og i tillegg har planlagt litt i forveien.

Anonymkode: 6cb68...117

• Liker 10
Skrevet

Vi har ikke OBOS her jeg bor, men USBL. Jeg gir alltid medlemsskap som dåpspresanger jeg.

Anonymkode: 37ed4...04d

• Liker 4
Skrevet

Folk har fått leiligheter med bare noen få dagers ansiennitet, så det er ingen grunn til å ikke melde seg inn. Jeg elsker leiligheten min som jeg tok på forkjøpsrett (bare 5 år den gangen) og jeg digger at borettslaget er veldrevet.

Anonymkode: 2c75c...3eb

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, mine foreldre er fra Finnmark, samme med kjærestens foreldre. Vi har spinket og spart til egenkapital i mange år, men det hjelper ikke når man må stille mot kjøpere som har arvet foreldrenes obos medlemskap. Vurderer å melde meg inn, men det føles håpløst når man kun har så kort kort ansenitet.

1. Du har tapt, din ANDRE leilighet, og du er lei allerede?! Tipper du ser ganske annerledes på det når du om 10 år skal kjøpe deg ny leilighet, og du kan gå foran 95% av resten, med dine 10 års ansiennitet. Eller er det noe du ikke akter å bruke selv, fordi det er urettferdig?

2. Meld deg inn NÅ. Som sagt før, det er slettest ikke uvanlig at folk men bare noen dagers ansiennitet går foran resten av budgiverne, da ingen har noen ansiennitet overhodet.

3. Hvis det er så håpløst - flesteparten av leilighetene som selges er jo UTENFOR obos-sameiet. Så du får styre unna obos-leilighetene, da? Ikke? De er ofte rimeligere, sier du? Vel, de er rimelige av en grunn. Og om 10 år er det du som får nytte av den muligheten.

Hilsen Oslo-beboer i OBOS-borettslag som ikke har "arvet" noe som helst.

Anonymkode: 6ec9f...1d5

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Obos er nok ikke hele SørNorge men kun deler av den. Listen over boligbyggelag finner du er http://www.nbbl.no/Om-NBBL/Boligbyggelag/Finn-ditt-boligbyggelag

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg like forkjøpsretten. Jeg meldte meg inn da jeg var i begynnelsen av 20-årene, og da jeg skulle kjøpe leilighet 13år senere var det forkjøpsretten som gjorde det mulig for meg å få leilighet i et veletablert og populært borettslag.

Kjenner også andre som bare har hatt noen måneders forkjøpsrett, og fått bolig på dette.

Forkjøpsretten er flott for oss som ikke har rike foreldre med villaeiendommer og ønsker å bo sentralt. Og i tillegg har planlagt litt i forveien.

Anonymkode: 6cb68...117

Noen svelger OBOS-propagandaen rått, skjønner jeg.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg dumt, men er det ikke penger som snakker?

Jeg forstår hvis det er to stk som byr det samme, at de med lengst medlemskap i obos får først. Men hvis du byr høyest får du vel leiligheten?

Anonymkode: 8e4d5...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...